:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱ دیدگاه نظر فائقه نامور
روش‌های انتقال اعتبار به سایت در سئو، همه چیز درباره Link Juice
روش‌های انتقال اعتبار به سایت در سئو، همه چیز درباره Link Juice Link Juice، link authority، و backlink authority همه کلمات مختلفی هستند که معنای یکسانی دارند. گوگل لینک‌هایی را که به یک صفحه وب اشاره می‌کنند، تجزیه و تحلیل کرده و بررسی می‌کند که صفحه وب برای نتایج جستجوی کلمه کلیدی خاص باید در کدام یک از موقعیت‌های رتبه‌بندی قرار بگیرد. اگر صفحه A به صفحه B پیوند دارد، Link Juice از صفحه A به صفحه B منتقل می‌شود و این به طور کلی به صفحه B کمک می‌کند تا در رتبه‌بندی گوگل بالاتر بیاید. هرچه تعداد صفحات بیشتر (و صفحات با کیفیت بالاتر) به صفحه B پیوند دهند ، صفحه B Link Juice بیشتری نیز داشته و گوگل تمایل بیشتری به رتبه‌دهی آن خواهد داشت. در ادامه در مورد اینکه Link Juice چیست و روش‌های افزایش آن بیشتر بخوانید.

link juice چیست؟

juice link اصطلاحی است که در دنیای سئو به کار می‌رود و به ارزش یا اعتبار منتقل شده از یک صفحه یا سایت به صفحه دیگر اشاره می‌کند. این ارزش یا اعتبار از طریق لینک‌ها منتقل می‌شود. موتورهای جستجو لینک‌ها را به عنوان رای مثبت سایر وب سایت‌ها به وب سایت مبدا می‌بینند به این منظور که سایت مبدا با ارزش است و ارزش تبلیغ دارد.

لینک گرفتن در وب به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود، روش مستقیم مانند اشتراک اسناد، پست مهمان، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، انتشار در مطبوعات و غیره ...  است. روش غیر مستقیم یعنی شما محتوایی عالی را در وب‌سایت منتشر می‌کنید و خواننده‌ها به اختیار خود آن مقاله را در وب منتشر می‌کنند و به شما لینک می‌دهند. اعتباری که در این دو روش به شما منتقل می‌شود، را Link Juice می‌گویند، که با توجه به اعتبار وب‌سایت لینک‌دهنده کیفیت‌های متفاوتی دارد.

Link Juice چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید دو سایت‌ A و B را داریم، اگر تمام عوامل رتبه‌بندی دیگر ثابت هستند و سایت A دارای یک لینک است، در حالی که سایت B هیچ لینکی ندارد، سایت A به دلیل Link Juice که از سایت خارجی لینک‌دهنده دریافت می‌کند در نتایج جستجو رتبه‌ی بالاتری کسب می‌کند. حال چه اتفاقی می‌افتد اگر سایت B یک لینک نیز کسب کند؟ این بستگی به میزان Juice هر لینک دارد. به تصویر زیر نگاه کنید. سایت A از چهار سایت لینک دریافت می‌کند در حالی که سایت B لینک‌ها را از سه سایت دریافت می‌کند. از آنجا که A لینک را از سایت‌های بیشتری دریافت می‌کند ، Link Juice بیشتری به A منتقل می‌شود و در نتیجه ، A احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری از B خواهد داشت.

توجه: در اینجا فرض می‌کنیم سایت‌هایی که به A و B لینک می‌دهند ، اعتبار یکسانی دارند.

flow-of-link-juice

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیریم این است که انتقال Link Juice می‌تواند از هر دو طرف باشد. فرضا اگر سایت‌هایی که به سایت A لینک می‌دهند ، همه از سایت‌های دیگر نیز لینک دارند (همانطور که در تصویر زیر میبینید) اما سایت‌های لینک دهنده به سایت B منحصرا به  Bلینک دهد. در این حالت ، درصد Link Juice که B دریافت می‌کند بیشتر از درصد Link Juice سایت A است. در  این حالت شانس کسب رتبه بالاتر برای سایت B از سایت A بیشتر است.

ایجاد Link Juice

برای جلوگیری از هدر رفتن Link Juice می‌توانیم از لینک‌های nofollow استفاده کنیم. با این کار انتقال Link Juice به سایت دیگر را می‌توان مدیریت کرد. برای مطالعه بیشتر درباره‌ی انواع لینک به مقاله‌ی "لینک چیست؟" مراجعه نمائید.

در نمودار اول ، خواهید دید که با لینک‌های dofollow (لینک‌هایی که نافالو نیستند.) انتقال Link Juice به طور مساوی به تمام لینک‌های خروجی از یک وب سایت توزیع می‌شود.

the-flow-of-link-juice

مدیر وب‌سایت می‌تواند به یکی از لینک‌های خروجی صفت nofollow را اضافه کند ، به این معنی که Link Juice به صفحه مورد نظر منتقل نمی‌شود بلکه بین لینک‌های دیگر تقسیم می‌شود. این مورد در نمودار زیر نشان داده شده است.

این دیگر امکان پذیر نیست. در نمودار بعدی مشاهده می‌کنید که سایت مبدا Link Juice خود را به طور مساوی در هر سه سایت توزیع می‌کند ، اما لینک nofollowed آن را دریافت نمی‌کند.

مسئله‌ی دیگری که بهتر است درباره‌ی آن صحبت کنیم تاثیر لینک‌های فالو و نافالو روی pageRank صفحه‌ی اصلی وب‌سایت است. شما ممکن است نگران کم شدن جریان Linke Juice از صفحه اصلی خود به لینک‌های فوتر یا سایدبار باشید. یک روش خوب و پر کاربرد این است که جریان Link Juice را به سمت نظرات اسپم و لینک‌های ارسال شده در وبلاگ با ویژگی nofollow متوقف کنید.

در مقابل ، وقتی صحبت از لینک داخلی در یک سایت می‌شود، بهتر است که اجازه دهید یک جریان طبیعی Link Juice داشته باشید، به جای اینکه آن را با ویژگی‌های nofollow متوقف کنید. این کار صفحات داخلی و همچنین صفحه اصلی شما را در وب محبوب می‌کند و در نهایت Pagerank صفحه‌ی اصلی را افزایش می‌دهد.

منابع Link Juice چیست:

  • صفحاتی که دارای محتوای مربوط به سایت شما هستند.
  • صفحاتی که دارای PageRank بالایی هستند.
  • صفحاتی که لینک‌های خروجی (outbound) نسبتاً کمی دارند.
  • صفحاتی که حاوی محتوای با کیفیت هستند.
  • صفحاتی که در نتایج موتورهای جستجو((SERP بالا دیده می‌شوند.
  • صفحاتی که دارای محتوای تولید شده توسط کاربر هستند.
  • صفحاتی که مورد توجه مخاطبان رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند ، و کاربران اغلب در رسانه‌های اجتماعی آن را معرفی می‌کنند.

منابع Link Juice این‌ها نیست!

  • صفحاتی که لینک سایت شما را نافالو کرده‌اند.
  • صفحات با محتوای بی‌ربط: به عنوان مثال اگر به صفحه‌ای در مورد تعمیر اتومبیل از مقاله‌ای درباره نحوه پخت کلوچه لینک می‌دهید، این لینک مربوط نیست و گوگل متوجه این بی‌ربطی می‌شود. در ضمن لینک‌هایی که بی ربط هستند، ممکن است قدرت و ارزش زیادی را ارائه ندهند.
  • صفحاتی که لینک‌های زیادی دارند، مانند لینک‌های تبلیغاتی یا لینک‌های گسترده سایت: اگر لینک سایت شما یکی از صدها یا هزاران لینکی باشد، که در سایت لینک دهنده قرار میگیرد ممکن است چندان با ارزش نباشد. اگرچه هیچ قانونی در مورد تعداد بهینه لینک‌ها در یک صفحه وجود ندارد اما ممکن است لینک شما در بین لینک‌های سایر وبسایت‌ها گم شود و البته بعید هم نیست که کاربر آن را پیدا کند و روی آن کلیک کند.
  • صفحاتی که در جستجو ایندکس نشده‌اند.
  • لینک‌های پولی
  • لینک به دست آمده در تبادل لینک: (در واقع زمانی که در ازای لینک به سایت خود به سایت شخصی لینک می‌دهید، اثر Link Juice را لغو می‌کنید.)
  • لینکی که از سایت‌های بدون رتبه و بدون محتوا است.

Link Juice چگونه محاسبه می‌شود؟

معیارهای مختلفی برای اندازه گیری Link Juice سایت ما و دیگران وجود دارد. Google PageRank الگوریتمی است که Google برای اندازه گیری Link juice از آن استفاده می‌کند (اما شماره‌های PageRank Google دیگر در دسترس عموم نیست). چندین ابزار جستجوگر، شماره‌های دقیق مربوط به Link Juice را منتشر می‌کنند. که یکی از آن‌ها Moz Domain Authority (DA)  است.

چگونه صفحات Link Juice بیشتری می‌گیرند؟

internallinkingلینک‌سازی داخلی یکی از مهمترین منابع ایجاد لینک جویس است. سایت یک منبع بالقوه Link Juice است که غالباً نادیده گرفته می‌شود، بسیاری از مارکترها در پی جستجوی بک‌لینک‌های با ارزش، صفحات محبوب وب‌سایت را مخزن Linke Juice می‌دانند. پس این شانس وجود دارد که شما می‌توانید از یک صفحه‌ی با آتوریتی بالا به صفحات داخلی خود اعتبار منتقل کنید.

ابتدا باید برای لینک‌سازی داخلی در مورد کلمه کلیدی تحقیق شود و لیستی از چند کلمه کلیدی که برای صفحه مورد هدف‌گذاری قرار می‌گیرد را پیدا کرد. سپس با استفاده از عملگر intext در مرورگر، صفحاتی را در سایت خود پیدا کرد که در آن کلمه‌ی کلیدی، پیج‌آتوریتی بالایی دارند، سپس از آن صفحات به صفحه‌ی با آتوریتی پائین‌تر لینک کرد.

ساختار عملگر intext به شکل زیر است :
”www.example.com intext:"target keyword

 ابزارهایی برای بررسی دامین‌آتوریتی و پیج‌آتوریتی

  • SEO Review Tools: این یک ابزار قوی است که هم پیج‌آتوریتی و هم دامین‌آتوریتی را برای یک URL پیدا می‌کند. همچنین تعداد کل لینک‌های خارجی که به صفحه شما اشاره می‌کنند را به شما نشان می‌دهد. برای یافتن آدرس اینترنتی ، Ancor Text و اطلاعات آتوریتی لینک‌های خارجی از ابزار Link Checker استفاده کنید. این وبسایت همچنین یک ابزار دیگر به نام bulk authority checker دارد که به شما این امکان را می‌دهد که همزمان ده صفحه را جستجو کنید.
  • Small SEO Tools: ابزاری رایگان است که به دامین‌آتوریتی و پیج‌آتوریتی یک URL نمره ای از 1 تا 100 می‌دهد.
  • Open Site Explorer: این یک ابزار رایگان است. می‌توانید برای دامین‌آتوریتی و پیج‌آتوریتی و لینک‌های ورودی استفاده کنید.

هنگامی که لیست‌های کلمات کلیدی هدف و صفحات دارای آتوریتی بالا را جمع آوری کردید ، وقت آن است که Link Juice را منتقل کنید. با استفاده از کلمات کلیدی به عنوان Ancor Text، لینک‌ها را به صفحه هدف خود ایجاد کنید. مراقب باشید که از استفاده دقیق یک کلمات کلیدی اجتناب کنید زیرا این امر می‌تواند در موتور جستجو اسپم باشد. در صورت امکان از مترادف یا کلمات کلیدی هم معنی (LSI) استفاده کنید.

در نهایت باید لینک‌های ورودی غیر ضروری از صفحات را حذف کنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، مقدار ارزشی که به یک صفحه می‌تواند منتقل شود، به طور مساوی بین تعداد لینک‌های آن صفحه تقسیم می‌شود. برای جلوگیری از انتقال Link Juice می‌توانید از برچسب rel = "nofollow" استفاده کنید، اما راهی برای افزایش میزان Link Juice سایر لینک‌ها وجود ندارد. تعداد لینک‌های داخلی در یک صفحه را می‌توانید با Google Search Console پیدا کنید.

نحوه به حداکثر رساندن Link Juice

از آنجا که Link Juice برای رتبه‌بندی جستجوی یک صفحه بسیار مهم است، بهینه سازی Link Juice وب سایت شما بخشی جدایی ناپذیر از SEO است. این شامل دو بخش است:

  • به حداکثر رساندن Link Juice موجود خود
  • به دست آوردن Link Juice بیشتر

استفاده از لینک‌های داخلی

بسیاری از بازاریابان و صاحبان وب سایت از منابع Link Jice که قبلاً توسط صفحات به دست آمده اند غافل می‌شوند. این یک فرصت عالی است تا شما منابع Link Jice را که در سایت خود دارید به سایر صفحات توزیع کنید.

برای بهینه سازی لینک داخلی یک صفحه خاص ، لیستی از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی LSI مربوط به محتوای صفحه و سایر صفحات مرتبط با آن محتوا را جمع آوری کنید. برای یافتن صفحات مرتبط می‌توانید از عملگر intext که قبلا توضیح داده شد استفاده نمائید.

در صفحاتی که پیدا کرده اید به صفحه ی هدف لینک کنید، اما هر بار از همان Ancor text شامل کلمه کلیدی استفاده نکنید. چون ممکن است از نظر گوگل اسپم محسوب شود.

برای بهتر شدن کیفیت Link Juice ،لینک‌های که به صفحات غیر مرتبط است را حذف کنید. برای یافتن لینک‌ها در صفحه میتوانید از افزونه فوق العاده مفید Check My Links استفاده کنید.

چگونه برای یک صفحه Link Juice بیشتری دریافت کنیم؟

hreflang  

لینک‌سازی از همان ابتدا بخش مهمی از بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) بوده است. لینک‌های خارجی می‌توانند یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو باشند. هر پیوند خارجی به دامنه‌ی شما مانند شخص ثالثی است که به کاربران اعلام می‌کند سایت شما مرتبط و ارزشمند است. و موتورهای جستجوگر Link Juice را که از طریق لینک‌های خارجی منتقل می‌شوند، هنگام رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو در نظر می‌گیرند، الگوریتم Page Rank Google احتمالاً مشهورترین الگوریتم این رتبه‌بندی است.

حال چگونه می‌توانید برای سایت خود بک لینک ایجاد کنید؟ این کار ممکن است کمی ترس داشته باشد زیرا تا حدود زیادی از کنترل شما خارج است. اما چند مرحله وجود دارد که می‌توانید راحت‌تر این‌کار را انجام دهید:

استفاده از Hreflang برای وب‌سایت‌های بین‌المللی 

سایت‌هایی که مخاطبان هدفش در کشورهای مختلف قرار دارد ، برای اینکه محتوای سایت مناسب همه‌ی کاربران باشد محتوا را ترجمه می‌کنند. برچسب hreflang نسخه‌های مختلف هر صفحه را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند بسته به زبان یا موقعیت مکانی کاربر ، مناسب‌ترین نسخه را برگردانند.

برچسب‌های Hreflang به توزیع Link Juice بین یک صفحه و نسخه دیگر آنها کمک می‌کند، و شرایطی را برای این صفحات فراهم می‌کند تا در موتورهای جستجوی محلی خود جای بگیرند. برای هدایت موتورهای جستجو به کلیه صفحات و نسخه‌های ترجمه شده / محلی شده مرتبط آنها، می‌توانید برچسب‌های hreflang را به نقشه سایت XML خود اضافه کنید.

احیای لینک

احیای لینک، فرآیند یافتن و تعمیر لینک‌های قدیمی است، می‌توانید با استفاده از یک خزنده مانند Site Crawl یا گزارش Google  Search Console ، URL هایی را پیدا کنید که وضعیت 404 دارند. این لینک‌ها را به صفحه اصلی خود یا صفحه غیرمرتبط دیگر هدایت نکنید. آنها می‌توانند باعث شوند گوگل صفحه اصلی شما را به عنوان 404 ببیند و بر نرخ تبدیل سایت شما تأثیر بگذارد. این موضوع مشکل شایع خیلی از وب سایت‌ها است.

محتوای جذاب با استفاده از تکنیک آسمان خراش

یکی از موثرترین راههای تولید Link Juice بیشتر، برای SEO شما، ایجاد محتوایی است که ارزش لینک دادن به آن را دارد. این تکنیک را آسمان خراش می‌نامند.

برای ایجاد محتوایی که افراد به آن لینک کنند از روش‌های زیر استفاده نمائید:

  • گسترش محتوا: موضوعاتی که بسیار محبوب هستند و می‌توانند بیشتر به اشتراک گذاشته شوند، را بیابید. لیستی از 10 یا 20 موضوع برتر را در دستور کار خود قرار دهید، موضوع را به مخاطبان خود اختصاص دهید. و با جزئیات و مثالهای متعدد محتوا را بنویسید.
  • بروزرسانی آن: محتوای تولید شده در وب‌سایت به مرور زمان قدیمی می‌شود. به روز کردن یک بخش از محتوا با اطلاعات جدید ، آن را بسیار مفیدتر و پیوند پذیرتر می‌کند.
  • زیباسازی آن: کاربران عناصر بصری را ترجیح می‌دهند، به عنوان مثال بهتر است هنگامی که در مورد مباحث پیچیده با داده‌های سنگین یا دور از ذهن محتوا نوشته می‌شود. از اینفوگرافیک‌ها استفاده نمائید چون اینفوگرافیک قابلیت اشتراک‌گذاری بیشتری دارند.

پس از انتشار مطالب ، آن را با مخاطبان خود در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. سعی کنید مخاطبان را درگیر نمائید و آنها را تشویق کنید تا به محتوای شما لینک دهند و آن را به اشتراک بگذارند.

دسترسی

blogger

اکنون که محتوای لینک پذیر فراهم کردیم، مهمترین موضوع دسترسی است. برای اینکه مطمئن شوید کاربران به شما لینک می‌دهند، درباره رقبا تحقیق کنید. از ابزاری مانند Open Site Explorer استفاده کنید تا سایت‌هایی را پیدا کنید که به رقبایتان اشاره می‌کنند. البته از فروم‌ها و دایرکتوری‌ها چشم پوشی کنید.

باید لیستی از این وب‌سایت‌ها را بیابید:

  • به حوزه فعالیت شما علاقه مند هستند.
  • موضوع فعالیتش دقیقا با شما یکی است.
  • در حال حاضر به محتوای مشابه محتوای شما لینک داده‌اند.

برای بررسی دامین‌آتوریتی موجود در لیست از ابزارهایی که قبلاً معرفی نمودیم استفاده کنید. و سایت‌هایی با بیشترین آتوریتی را پیدا کنید تا با ارزش‌ترین لینک‌ها را کسب کنید.

سایر ابزارهای مورد استفاده هنگام تولید لیست دسترسی عبارتند از:

BlogDash: با این ابزار می‌توانید وبلاگ‌نویسان را در حوزه فعالیت خود پیدا کنید، و از همه مهمتر ، به اطلاعات تماس آن‌ها و آنچه را که اخیراً درباره آنها نوشته‌اند دست یابید.

AuthorCrawler: این ابزار ساخته‌ی تام آنتونی است که لیستی از صفحات با پیج‌آتوریتی و دامین‌آتوریتی بالا به همراه اطلاعات نویسندگان آن‌ها را به ما می‌دهد. این ابزار از API SEOmoz برای دریافت آتوریتی‌ها استفاده می‌کند.

زمانی که بک لینک‌ها را یافتید، با تعیین مقدار ارزش محتوای خود شروع کنید. ابتدا صفحه هدف خود را برای لینک‌های شکسته بررسی نمائید. و آنها را بازسازی کنید، افزونه ی Check My Links ابزاری عالی برای یافتن پیوندهای شکسته است.

حال زمان ارسال ایمیل‌های ارتباطی است. یک قالب عمومی تهیه کنید تا هنگام ارسال ایمیل به وبلاگ‌نویسان، از آنها پیروی کنید. این به ساده‌سازی روند شما کمک می‌کند. برخی از عناصر را باید هنگام نوشتن قالب خود به خاطر بسپارید:

  • محتوای شما باید ارزش افزوده‌ای نسبت به محتواهای قبلی وبلاگ‌نویسان داشته باشد. در واقع محتوای شما نباید تکراری باشد، چون وبلاگ‌نویسان علاقه‌ای به خواندن چیزی ندارند که قبلاً خوانده یا نوشته‌اند.
  • URL‌ها را مستقیماً در ایمیل کپی و جایگذاری نکنید. چون وبلاگ نویسان احتمالاً پستی را که اخیراً نوشتند به خاطر دارند.
  • از یک موضوع منحصر به فرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید با یک وبلاگ‌نویس معتبر تماس بگیرید، به احتمال زیاد با توجه به ده‌ها یا حتی صدها نفری که به آنها ایمیل ارسال می‌کنند، در رقابت هستید. اگر موضوع ایمیل شما این‌ها باشد: "این ایمیل خوانده شود" یا "دوست دارید با وبلاگ‌نویس در ارتباط باشید"، احتمالاً بدون باز شدن حذف می‌شود. موضوعات ایمیل خود را به اندازه کافی واضح بنویسید که گیرنده موضوع را بدون ابهام متوجه شود.
  • اطلاعات تماس شخصی خود را درج کنید. این به اعتبار شما می‌افزاید و باعث می‌شود ایمیل شما کمتر اسپم به نظر برسد.

مهمتر از همه این است که، مطمئن شوید ایمیل‌های ارتباطی شما حاوی اطلاعات تماس شخصی شما است.

شاید متوجه شوید که فقط از درصد کمی از وبلاگ‌نویسانی که به آنها دسترسی پیدا کرده‌اید، پاسخی می‌گیرید. اما دلسرد نشوید، چون این وبلاگ نویسان مخاطبان زیادی دارند. اما با ارزشی که لینک آنها به صفحات شما منتقل می‌کنند مسیر طولانی شما را کوتاه‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

Link Juice روشی برای سنجش چگونگی دید کاربران درباره محتوا وب سایت و برند شما است که برای رتبه Google شما واقعاً مهم است. Link Juice همچنین یک راه عالی برای ایجاد آگاهی از برند، ایجاد شهرت و معرفی خود به عنوان منبع در حوزه‌ی فعالیت‌تان است. اما در انتخاب سایت لینک‌دهنده به سایتتان باید خیلی دقت کنید که آتوریتی بالایی داشته باشد. در مقاله‌ی بعد درباره‌ی پیج‌آتوریتی و دامین‌آتوریتی بیشتر توضیح خواهیم داد.

۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۰۵:۴۹

مقاله عالی بود

  • link juice چیست؟
  • ایجاد Link Juice
  •  ابزارهایی برای بررسی دامین‌آتوریتی و پیج‌آتوریتی
  • نحوه به حداکثر رساندن Link Juice
  • جمع‌بندی
اشتراک گذاری مقاله در :