کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۵ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
اتحاد پادشاهان در سیلیکون ولی، بررسی شرکت‌های برتر تکنولوژی
اتحاد پادشاهان در سیلیکون ولی، بررسی شرکت‌های برتر تکنولوژی

در چند سال اخیر ده‌ها استارتاپ موفق از آمریکا شکل‌گرفته و به دنیا معرفی‌شده‌انداستارتاپ هایی موفق که امروزه از بهترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شوند و نقش زیادی در دنیای تکنولوژی دارند. بسیاری از این کمپانی‌ها کار خود را از منطقه‌ای به نام سیلیکون ولی شروع کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی معروف‌ترین شرکت های سیلیکون ولی بپردازیم.

سیلیکون ولی چیست؟

دره سیلیکون (Silicon Valley) منطقه‌ای واقع در کالیفرنیای آمریکا است که بسیاری از شرکت‌های حوزه تکنولوژی را در برگرفته است. این منطقه در گذشته بیشتر جایگاه شرکت‌های تولیدکننده قطعات سیلیسیومی بوده و به همین دلیل سیلیکون ولی نام دارد. اولین بار در سال 1930 دو دانشجو از دانشگاه استنفورد با اجاره کردن یه گاراژ کوچک، اقدام به فعالیت در زمینه‌های کامپیوتری و قطعات کردند و به‌نوعی، تکنولوژی را در این منطقه پایه‌گذاری کردند. سیلیکون ولی از همان گاراژ کوچک در شهر سانتا کلارای ایالت کالیفرنیا متولد شد و توانست دنیا را بگیرد.

معروف‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی 

شرکت‌های برتر سیلیکون ولی

یک لحظه تصور کنیم که سیلیکون ولی وجود نداشته باشد، در این صورت دنیای ما دچار تحولات عظیمی خواهد شد و بسیاری از امکانات و پیشرفت‌های خود را از دست خواهد داد. در لیست زیر اسامی تعدادی از برترین شرکت های سیلیکون ولی را می‌بینیم:

  • اپل (Apple)
  • اینتل (Intel)
  • اچ پی (HP)
  • فیسبوک (FaceBook)
  • سیستم‌های ادوبی (Adobe Systems)
  • نت فلیکس (Netflix)
  • زایلینکس (XilinxInc)
  • تسلا موتورز (Tesla Motors)

و غیره. همان‌طور که می‌بینید بسیاری از غول‌های تکنولوژی و پادشاهانی که بر دنیای دیجیتال ما حکمرانی می‌کنند کار خود را از این منطقه شروع کرده‌اند و همچنین، بسیاری از کمپانی‌های معروف دیگر در سیلیکون ولی شعبه دارند مانند:

  • گوگل (Google)
  • مایکروسافت (Microsoft)
  • توییتر (Twitter)
  • آمازون (Amazon)
  • یوتیوب (YouTube)
  • اوبر (Uber)

و غیره.

 Apple

ظاهراً سیب محبوب اولین بار در سیلیکون ولی بر زمین افتاده است. کمپانی اپل را می‌توان یکی از 3 شرکت برتر تولید محصولات دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت، ساعت هوشمند و غیره دانست که استیو جابز یکی از بنیان‌گذاران آن بوده است. اپل سال‌ها است که توانسته محصولات خود را در بازارهای سراسر دنیا عرضه کند و در زمینه تولید سخت‌افزارهای هوشمند و البته سیستم‌عامل یکی از بهترین‌های دنیا باشد.

 Intel

اینتل را یک ابر شرکت در زمینه تولید قطعات سخت‌افزاری برای تلفن همراه و رایانه و انواع قطعات جانبی سخت‌افزاری مانند فلش مموری و غیره می‌دانند. اینتل رقبایی مانند AMD دارد اما در اکثر مواقع پیشتاز بوده و تولید بخش زیادی از قطعات سخت‌افزاری را به عهده دارد.

Adobe Systems

حتماً با ادوبی‌های محبوب آشنایی دارید. ادوبی یکی از برترین کمپانی‌های آمریکایی سازنده نرم‌افزار است که اغلب نرم‌افزارهای آن در زمینه گرافیک و ویرایش شهرت دارند. فتوشاپ (Photoshop)، ایلاستریتور (Illustrator)، افترافکت (AfterEffect) و غیره از مهم‌ترین محصولات ادوبی هستند که ما روزانه با آن‌ها سروکار داریم.

Netflix

نتفلیکس یکی از شرکت‌های آمریکایی است که در زمینه تولید سریال شهرت جهانی دارد. بسیاری از سریال‌های محبوب آمریکایی مانند بریکینگ بد (Breaking Bad)، خانه‌های پوشالی (House Of Cards) و غیره تولید شبکه نتفلیکس هستند.

XilinxInc

زایلینکس در زمینه تولید دستگاه‌های قابل‌برنامه‌ریزی و FPGA ها فعالیت می‌کند که نوعی تراشه قابل برنامه‌ریزی هستند. این شرکت رقیب Altera در زمینه برنامه‌ریزی مدارات مجتمع، نرم‌افزارهای طراحی سخت‌افزاری و غیره فعالیت می‌کند و عمده فعالیت آن در حوزه معماری کامپیوتر است.

Tesla Motors

تسلا موتورز یک شرکت تولیدکننده خودروهای برقی و باتری‌های لیتیومی است که در حال حاضر توسط ایلان ماسک مدیریت می‌شودمحصولات تسلا بسیار محبوب‌اند و در سال 2017 سهام تسلاموتورز توانست از جنرال موتورز پیشی بگیرد.

FaceBook

فیس‌بوک یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی آنلاین محسوب می‌شود که توسط مارک زاکربرگ پایه‌گذاری شده است. فیس‌بوک همواره با اتهامات زیادی درباره جاسوسی و یا فروش اطلاعات کاربران خود همراه بوده اما همچنان یکی از پراستفاده‌ترین شبکه‌های اجتماعی در آمریکا و سراسر جهان است.

Uber

اوبر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل شهری است که مسافران می‌توانند با درخواست راننده از اپلیکیشن، نزدیک‌ترین تاکسی را پیدا کنند. در ابتدای سال 2019 گفته شد که اوبر حدود 100 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و از استارتاپ های بسیار پرسود محسوب می‌شود.

معرفی کارآفرینان ایرانی فعال در سیلیکون ولی

ایرانی های سیلیکون ولی

حال که سیلیکون ولی توانسته نقش بسیار مهمی در سراسر دنیا پیدا کند بد نیست ببینیم ایرانی‌ها چه سهمی در این دره هیجان‌انگیز دارند. سال‌ها است که ایرانی‌های بسیاری در شرکت‌های مطرح خارجی فعالیت می‌کنند که در این بخش با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

آرش فردوسی

آرش یکی از هم بنیان‌گذاراندراپ باکس (DropBox) است که در سال 2011 به‌عنوان یکی از 40 کارآفرین برتر زیر 40 سال انتخاب شد. او از پدر و مادری ایرانی در آمریکا متولد شده و در دانشگاه MIT تحصیل کرده است. دراپ باکس ارائه‌کنندهٔ خدمات میزبانی پرونده در وب است که امکان همگام‌سازی پرونده‌ها را در چند رایانهٔ مختلف یا بین چند کاربر مختلف از طریق اینترنت را فراهم می‌کند.

فرزاد خسروشاهی

فرزاد مسئول تیم گوگل داکس (Google Docs) است و در بخش تست محصولات گوگل فعالیت می‌کند. خانواده خسروشاهی از جمله مهم‌ترین کارآفرینانی هستند که سال‌ها پیش به آمریکا مهاجرت کردند و نقش زیادی در راه‌اندازی کسب‌وکارهای دیجیتالی در آمریکا دارند.

دارا خسروشاهی

دارا یکی از پسرعموهای فرزاد و از مهم‌ترین اعضای خانواده خسروشاهی است که توانسته در زمینه کارآفرینی بسیار موفق باشد. او عضو هیئت‌مدیره نیویورک‌تایمز و مدیرعامل اجرایی در شرکت اوبر است و یکی از گران‌ترین مدیران در آمریکا محسوب می‌شود.

هادی و علی پرتوی

هادی و علی پسرعمه‌های دارا هستند و از جمله موفق‌ترین سرمایه‌گذاران ایرانی فعال در آمریکا محسوب می‌شوند. پدر آن‌ها فیروز پرتوی نیز فیزیکدانی ایرانی-آمریکایی و از اولین بنیان‌گذاران دانشگاه صنعت شریف محسوب می‌شود. هادی به همراه علی شرکت iLike را بنیانگذاری کرد و در حال حاضر مشاور شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و دراپ باکس و فارغ‌التحصیل مهندسی کامپیوتر از دانشگاه هاروارد است. این دو برادر در سال 2012 سایتی در زمینه آموزش برنامه‌نویسی (Code.org) ایجاد کردند که موردتوجه افرادی مانند بیل گیتس، دارا خسروشاهی، انوشه انصاری و غیره است.

پریسا تبریز

پریسا ایرانی-لهستانی تبار است و به‌عنوان متخصص امنیت رایانه در گوگل مشغول به فعالیت است. پریسا لقب شاهزاده امنیت را دارد و نشریه فوربس (Forbes) او را در کنار افراد مطرحی مانند مارک زاکربرگ در حوزه تکنولوژی قرار داده است. او در گوگل ریاست بخشی را بر عهده دارد که از ۳۰۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل‌شده و وظیفه بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل را بر عهده دارند.

نرگس بنی اسدی

نرگس از فارع التحصیلان رشته مهندسی برق دانشگاه استنفورد است که به زمینه تکنولوژی و پزشکی علاقه زیادی دارد. او هم بنیان‌گذار استارتاپ Bina Technologies و مالک استارتاپ Roche است که در زمینه پزشکی فعالیت دارند و یکی از کارآفرینان فعال و موفق است.

امید کردستانی

امید کردستانی که از معروف‌ترین چهره‌های ایرانی در سیلیکون ولی است. او در شرکت HP فعالیت داشته و اولین مدیر اجرایی بخش کسب‌وکار گوگل بوده است. کردستانی در حال حاضر مدیریت اجرایی توییتر را به عهده دارد. فرزاد ناظم، لیلی صرافان، شروین پیشه ور، بیژن ثابت، حسین معین، مهبد مقدم، امین ذوالافنون و پیر امیدیار از دیگر کارآفرینان موفق ایرانی فعال در سیلیکون ولی هستند.
همه بزرگان نرم افزاری دنیا کار خود را در سیلیکون ولی با برنامه نویسی آغاز کرده‌اند ، اگر شما هم علاقه دارید که در حوزه برنامه نویسی فعالیت داشته باشید به صفحه آموزش برنامه نویسی مراجعه کنید.

جمع بندی

شاید کار کردن در شرکت های سیلیکون ولی و ایجاد یک کسب‌وکار رویای بسیاری از ما باشد و بخواهیم به‌عنوان یکی از افراد مطرح در زمینه تکنولوژی محسوب شویم. رویای بزرگی که دست یافتن به آن نیازمند هدف‌گذاری، سخت‌کوشی، سخت‌کوشی و سخت‌کوشی است. در ادامه معرفی افراد موفق، سون لرن نگاهی به زندگی استیو جابز، جف بزوس و جک ما نیز داشته است که خواندن این مقالات خالی از لطف نیست.
۵ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸

سلام از مطلب شما بسیار آموختم متشکرم

حسین اهل زاده ۰۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷

با سلام و عرض ادب بسیار بسیار مطلب مفیدی بود، منتظر مقاله‌های بیشتر شما هستیم. با تشکر

ریحانه یزدانی ۰۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۰۲

سلام خیلی خیلی ممنون که برای خوندنش وقت گذاشتین :)

امیر ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۳۳

سلام و تشکر از مقاله خوبتون, خیلی خوشحال شدم که دیدم ایرانی‌ها هم نقش ماثری توی دنیای تکنولوژی داشتن, یه خواهشی ازتون داشتم, اینکه یه مقاله درباره ی ایده پردازی بنوسید

ریحانه یزدانی ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱

سلام بله ایرانی‌ها در همه زمینه‌ها نقش موثری دارن که ما در این مطلب تونستیم تعداد کمی از ایرانی‌های موفق رو معرفی کنیم. موضوع مورد نظرتونو میذاریم تو برنامه محتوایی مون، مرسی

  • سیلیکون ولی چیست؟
  • معروف‌ترین شرکت‌های سیلیکون ولی 
  • معرفی کارآفرینان ایرانی فعال در سیلیکون ولی
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :