۷ دیدگاه نظر مهدی علامه
پروتکل https چیست؟
پروتکل https چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پروتکل Https چیست و چه ارتباطی با امنیت کاربران دارد؟ تقریبا هر کسی که با اینترنت سر و کار دارد حداقل یکبار با سایت هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند، برخورد کرده است. از طرفی دیگر شناخت این پروتکل برای کسانی که به عنوان توسعه دهنده و وب مستر در اینترنت فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. پس اگر علاقه مندید که بدانید این پروتکل چه کاربردهایی در دنیای وب دارد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پروتکل https چیست؟

پروتکل https

اگر اهل خرید کردن به صورت اینترنتی باشید، حتما توصیه هایی از جمله سبز رنگ بودن محل آدرس سایت، داشتن علامت قفل در کنار آدرس سایت و... را شنیده اید. تمام این توصیه‌ها به وجود پروتکل امنیتی Https در سایت‌ها اشاره دارند. پروتکل امن انتقال ابر متن (Hyper Text Transfer Protocol Secure) که به اختصار تحت عنوان Https شناخته می‌شود، در حقیقت نسخه امنیتی پروتکل http است.

به دلیل اینکه اطلاعات و داده‌ها در پروتکل HTTP رمزگذاری نمی‌شوند، به راحتی قابل هک و سو استفاده است. بر این اساس اگر کسی مانند سرویس دهنده اینترنت به مسیر تبادل اطلاعات دسترسی داشته باشد به راحتی می‌تواند اطلاعاتی که در حال رد و بدل شدن هستند را مشاهده کند. تصور کنید که شخصی قادر به مشاهده اطلاعاتی مانند حساب‌های بانکی، ایمیل ها، مشخصات شخصی و... شما باشد. قطعا اگر این چنین باشد، هیچ وقت از اینترنت برای رفع نیازهای خود استفاده نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید: پروتکل FTP چیست و چه کاربردهایی دارد؟ پروتکل https

با توجه به این موضوع، سایت هایی که اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران را دریافت می‌کردند، پروتکل https را برای تبادل اطلاعات جایگزین http کردند. زیرا در پروتکل Https اطلاعات رد و بدل شده بین وبسایت و کاربر، به صورت رمزنگاری شده منتقل می‌شوند. یعنی حتی اگر کسانی بتوانند به اطلاعات رد و بدل شده در سایت دسترسی پیدا کنند، نمی‌توانند از محتوای آن سو استفاده کنند. زیرا این اطلاعات به صورت رمزنگاری شده هستند و فقط توسط کسی قابل مشاهده خواهند بود که کلید رمزگشایی آن‌ها را داشته باشد.

Https از یکی از دو پروتکل SSL یا TLS برای رمزگذاری ارتباطات استفاده می‌ کند. این پروتکل‌ ها، از روش رمزنگاری نامتقارن استفاده می‌کنند. در این روش از دو کلید عمومی و خصوصی برای رمزنگاری اطلاعات استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با روش کار این دو پروتکل بیشتر آشنا شوید می‌توانید به مطالب پروتکل SSL چیست؟

بیشتر بخوانید: پروتکل TLS چیست؟

استفاده از پروتکل https چه مزایایی دارد؟

پروتکل https استفاده از پروتکل https در سایت‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب مزایای بسیاری زیادی دارد. اگر بخواهیم مزایای استفاده از پروتکل https را به طور کلی بیان کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  1. این پروتکل سطح امنیت سایت شما بالا می‌برد. یعنی امکان سرقت اطلاعات کاربران و مشتریان شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند شامل شماره‌های تماس، کارت‌های بانکی، اطلاعات شخصی و... باشند.
  2. همچنین این پروتکل می‌تواند میزان اعتماد کاربران را به کسب و کار شما را افزایش دهد. زیرا پس از استفاده از پروتکل https بازدیدکنندگان سایت می‌توانند به راحتی از هویت کسب و کار و دامنه اینترنتی سایت شما آگاه شوند.
  3. یکی از مهمترین عوامل استفاده از پروتکل https در سایت ها، تاثیر مثبت آن در سئو است. زیرا اخیرا گوگل اعلام کرده است که استفاده از پروتکل https در رتبه‌ بندی وب‌ سایت‌‌ها امتیازی مثبت محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

امروزه استفاده از پروتکل Https در وب سایت‌ها و نرم افزارهای مبتنی بر وب بسیار رایج شده است. زیرا این پروتکل امنیت اطلاعات رد و بدل شده را برقرار می‌کند. به همین دلیل به تمام وب مستران توصیه می‌شود که این پروتکل را جایگزین پروتکل Http کنند. چرا که علاوه بر اینکه امنیت سایت خود را افزایش داده اند، آن را از نظر سئو نیز بهینه کرده اند. زیرا گوگل اعلام کرده است که سایت هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند، جایگاه مناسب‌تری در نتایج جستجوها خواهند داشت.

اگر می‌خواهید بیشتر در زمینه پروتکل‌های مطالعه کنید مقالات زیر را دنبال کنید

۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
فاطمه ۱۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۰۳

اطلاعات مفید بود ممنون

اميرحسين نورعلي شاهي ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۴۱

و اینکه صفحه ی tls باز نمیشه

نازنین کریمی مقدم ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱

میتونید از لینک بخش پایین پاراگراف: بیشتر بدانید: <a href="https://7learn.com/blog/tls" rel="noopener" target="_blank">پروتکل TLS چیست؟</a> استفاده کنید.

امیر حسین نورعلیشاهی ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۴۱

ممنون بابت این مقاله، فقط یه سوالی برای من ایجاد شده بود ، که هنوزم دریافت نکردم، اونم چگونگی کار کرد این پروتکل هستش، مثلا ما نحوه کار کرد پروتکل‌های udp و tcp رو میدونیم ، ولی در این مقاله صرفا گفته شده که باعث افزایش امنیت میشه، میخواستم چگونگی این کار ، یا اگر بازم مطالب دیگری بود هم بدونم.ممنون بابت زحماتتون

نازنین کریمی مقدم ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۰

درود https برای امنیت از یک لایه امنیتی TLSیا SSL استفاده میکنه و <strong>در همین مقاله و در پاراگراف آخر عنوان پروتکل https چیست؟ به مقاله مورد نظرش لینک کردیم.</strong> اون مقاله رو بخونید جواب رو کامل میگیرید.

محمد نقلانی ۰۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۳۴

مطلب خوب و آموزنه ای بود ممنون . موفق و پیروز باشید.

راحله ۲۴ آذر ۱۴۰۲، ۰۶:۲۳

خیلی عالیه

  • پروتکل https چیست؟
  • استفاده از پروتکل https چه مزایایی دارد؟
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :