کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۱ دیدگاه نظر فائقه نامور
مراحل ساخت موشن گرافیک
مراحل ساخت موشن گرافیک یکی از فیلم‌های تبلیغاتی مورد علاقه‌ی همه موشن گرافیک است. این نوع فیلم یک ابزار داستان سرایی فوق‌العاده است. از این‌رو، ما آن‌ها را در همه جا از آگهی‌های بازرگانی تا رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم. تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک از عناصر بسیاری تشکیل شده است، از سنایو و صدا گرفته تا طراحی و انیمیشن. اگر هر کدام از این‌ها ضعیف اجرا شوند، ویدیو نهایی شما مؤثر نخواهد بود. در ادامه مراحل ساخت موشن گرافیک را برای شما معرفی نموده‌ایم.

مرحله صفر ساخت موشن گرافیک: تحقیقات پروژه، تعریف پروژه، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه

در این مرحله تحقیقات پروژه، تعریف پروژه، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه انجام می‌شود. این داستان کوتاه را حتما بخوانید: یک زوج جوان وارد دفتر یک پیمانکار می‌شوند تا درباره‌ی خانه‌ای که می‌خواهند سفارش دهند صحبت کنند و تصویر تعدادی از خانه‌های در حال ساخت را بررسی کنند. بعد از دیدن چند تصویر، می‌گویند: “ما از این دستشویی خوشمان می‌آید ولی امکان دارد که دستشویی را به سمت راست هال منتقل کنیم؟ ما می‌دانیم که قبلا گفته‌ایم که میز کابینت‌های گرانیتی را دوست داریم ولی در تعطیلات آخر هفته چند نمونه از این میزها را دیدیم و الان ترجیح می‌دهیم که از میزهای بتنی استفاده کنیم.” ولی دوستان این یک تغییر بزرگ در سازه‌ی ساختمان است. و باعث می‌شود که صاحب خانه هزینه بیشتری را بابت تغییرات بپردازد. نتیجه‌گیری از داستان: همان‌طور که متوجه هستید پیمانکار درباره‌ی طرح، مواد و تجهیزات قبلا به توافق رسیده است. تغییر دادن مکان دستشویی مستلزم این است که، سیم‌کشی و لوله‌کشی و خیلی از کارهای دیگر دوباره انجام شوند. هم‌چنین این‌کار به معنی دوباره فکر کردن به طرح و تدوین کل طرح از ابتدا است. درحالی که می‌شد از این تغییرات جلوگیری کرد. این موضوع همان دلیلی است که باعث شد ما درباره‌ی فرآیند ساخت موشن گرافیک بنویسیم. ساخت موشن گرافیک هم شبیه به ساختن یک خانه‌ی سفارشی است. قبل از شروع ساخت موشن گرافیک فهمیدن آنچه مورد نظر مشتری است، بسیار مهم است. زیرا کمک می‌کند تا فرآیند تولید را بهتر مدیریت کرد، و از دوباره‌کاری و پرداخت هزینه‌ی اضافی جهت تغییرات جلوگیری کرد، و هم‌چنین کار در موقع مقرر تحویل گردد. تحقیقات پروژه: اولین کاری که باید انجام دهیم این است که پرسش‌نامه‌ای برای مشتریان بفرستیم. این پرسش‌نامه به ما کمک می‌کند تا اطلاعات اولیه را برای شروع کار جمع کنیم. درصورت امکان جلسه‌ای حضوری ترتیب می‌دهیم، با این‌کار اطلاعات بیشتری در مورد برند مورد نظر به دست می‌آوریم، و در مورد پروژه به دیدگاه مشترکی با مشتری می‌رسیم. اگر امکان ملاقات حضوری برای مشتری فراهم نباشد، ما از طریق تماس تلفنی و تلگرام و ایمیل اطلاعات مورد نیاز را از مشتری دریافت می‌کنیم. تعریف پروژه: بعد از اینکه تحقیقات ما به پایان رسید، تمامی اطلاعات را در یک فایل به نام توضیحات پروژه جمع‌بندی و به بخش طراحی تحویل می‌گردد. این فایل مسیر را برای ما مشخص می‌کند، و به ما کمک می‌کند تا بفهمیم با مشتری در چه مواردی به توافق رسیده‌ایم. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه: معمولا فرآیند ساخت یک ویدیوی موشن گرافیک یک دقیقه‌ای،۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد. این زمان بسته به سناریو یا متن داستان متغیر است. لازم به ذکر است اگر توانایی این را داشته باشیم که سریع‌تر کار کنیم، باید این کار را برای پروژه‌هایی که نیاز به تحویل فوری دارند انجام دهیم. تمام این کارها وابسته به نوع پروژه و مسیر تولید آن است.

مرحله اول ساخت موشن گرافیک: نوشتن سناریو

یک موشن گرافیک با یک داستان شروع می‌شود، که به چند سناریو تقسیم می‌شود. گرچه مدت تیزر موشن گرافیک معمولا از ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه است، برای جزئیات گفتگوها یا مسیر داستان یک سناریو نیاز هست. برای پیدا کردن داستان، باید به این سؤالات پاسخ داد:
  • هدفتان از ساخت موشن گرافیک چیست.
  • مخاطب من چه کسی است؟
  • می‌خواهم آن‌ها چه چیزی را یاد بگیرند؟ به یاد بیاورند؟ انجام بدهند؟
  • می خواهم به مخاطب چه حسی منتقل کنم؟
  • چگونه و کجا از ویدیو استفاده خواهید کرد؟
  • مدت زمان ویدیو حداکثر چند ثانیه باشد؟
  • عناصر مهمی که حتما باید در ویدیو عنوان شوند چه چیز هایی هستند؟
  • آیا فونت یا رنگ سازمانی خاصی دارید؟
  • محدوده ی بودجه ای که برای این پروژه در نظر گرفته‌اید چه قدر است؟
  • زمان تحویل پروژه کی است؟
زمانی که سناریو در حال نوشتن است، باید از شمارش کلمات آگاه بود. خیلی وسوسه‌انگیز است که تا حد ممکن کلمات را در سناریو جا داد، اما سادگی و وضوح از نکات کلیدی است که باید در نظر گرفت. یکی از مزایای موشن این است که چند راه برای گفتن داستان به ما می‌دهد. برخلاف اینفوگرافیک‌ها‌ی استاتیک که در آن ما برای گفتن داستان بر روی تصاویر تکیه می‌کنیم ، موشن گرافیک به ما حرکت، صدا و سایر ابزارهایی را می‌دهد که با این ابزارها ما می‌توانیم محتوا را خیلی بهتر به مخاطب منتقل کنیم. همان‌طور که سناریو را طراحی می‌کنیم، باید در نظر بگیریم که کدام بخش از داستان ما بهتر است از طریق موارد زیر به مخاطب منتقل شود: ۱) kinetic text یا متن‌های متحرک: متن‌های متحرک می‌تواند برای موقعیت‌هایی مانند نمایش‌های تجاری که در آن گزینه‌ی صدا وجود ندارد، عالی باشد. این هم یک راه هوشمند برای جذب کردن مخاطب است، زیرا مخاطب مجبور می‌شود هنگام خواندن توجه بیشتر کند. ۲) Voiceover یا صداگذاری: در بازاریابی، در مورد یافتن صدای نام تجاری یک برند صحبت زیادی می‌شود. و ما پیشنهاد می‌کنیم که برای یک برند از صدای یک گوینده خاص به صورت مداوم استفاده نمائید. صداگذاری با انیمیشن همراه می‌شود، بنابراین دو کار در کنار هم قرار دارند. اما مراقب باشید که متن گوینده بیش از حد طولانی نباشد. به عنوان مثال در یک تیزر موشن گرافیکی که آمارها نشان داده می‌شود یک گوینده با صدای عالی تمام آمار فروش سال گذشته‌ی شرکت را نخواند. چون انیمیشن متحرک آمارها را نشان می‌دهد، خواندن کامل آمارها قطعا کار بیهوده‌ای است. ۳) Kinetic and Voiceover یا ترکیب صدا و حرکت: ترکیب صداگذاری و گرافیک متحرک برای انتقال داده‌های بصری یا ویدیو‌های توصیفی یا هر زمانی که شما می‌خواهید موضوعی را شفاف‌سازی کنید می‌تواند روش بسیار مناسبی باشد. ۴) visuals-only یا فقط دیداری: در حالی که به طور معمول این نوع ویدیو استفاده نمی‌شود،اما شما هنوز هم می‌توانید گرافیک قانع کننده‌ای را بدون هیچ متن ایجاد کنید.

مرحله دوم ساخت موشن گرافیک: ایجاد استوری‌برد

استوری‌برد در واقع پلی میان یک فیلم‌نامه مکتوب و جهان تصویری است. در این مرحله داستان را به فریم‌هایی تقسیم می‌کنیم، فریم‌ها را روی تخته‌ی سفید به صورت تصویری می‌کشیم. از این طریق سناریو نهایی را قبل از شروع دوباره بررسی می‌کنیم. و متوجه خواهیم شد که داستان چگونه به فیلم تبدیل خواهد شد. در استوری برد علاوه بر کشف نحوه‌ی بیان تصویری داستان باید بر روی مشخصات سینمایی فیلم مانند زوایای دوربین، ترکیب‌بندی، تداوم، حرکت اشیاء، شخصیت‌ها، برش‌ها، ژست‌ها، حالات چهره و تا حدی ریتم، کار کرد.

مرحله سوم ساخت موشن گرافیک: طراحی استوری‌برد

در این مرحله استایل‌ها و رنگ‌ها را به استوری‌برد اضافه می‌کنیم، و چون ایده‌ای از داستان را با طرح کشیده شده داریم، می‌توانیم داستان را به طرح‌های واقعی تبدیل کنیم. همه چیز در این مرحله در مراحل‌ نهایی انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین برای طراحی جزئیات دقیق باید زمان بگذاریم، در این مرحله از کسی که نقاشی‌ها را طراحی کرده هم کمک می‌گیریم تا طراحی را مدیریت کند.

مرحله چهارم ساخت موشن گرافیک: ضبط صدای گوینده

اگر ویدیو به گوینده نیاز دارد، قبل از شروع باید گوینده انتخاب شود. باید تعیین گردد که گوینده خانم باشد یا آقا یا هر دو. و هم‌چنین با توجه به بودجه‌ی پروژه سطح گوینده مشخص شود، در ساخت ویدیو می‌توان از گوینده‌ی معمولی استفاده کرد، یا گوینده‌های معروف رادیو و صدا و سیما. بعد از انتخاب گوینده، در استودیو تخصصی صدا عملیات ضبط صدا انجام می‌شود.

مرحله پنجم ساخت موشن گرافیک: انیمیت کردن طرح نهایی

بعد از همه‌ی مراحل فاز انیمیشن شروع می‌شود، در این مرحله باید یک ایده ی خوب برای اجرا داشت. باید درباره‌ی این‌ها فکر کنید: ۱سبک انیمیشن: باید در مورد محو شدن المان‌ها، ترانزیشن‌ها یا همان انتقال از یک صحنه به صحنه‌ی دیگر، فکر کرد تا داستان منسجم باشد، و مخاطب گیج نشود. ۲مدت زمان انیمیشن: نرخ سرعت انیمیشن می‌تواند باعث شکست یا موفقیت پروژه شود، سرعت زیاد انیمیشن باعث می‌شود که مخاطبین یک موضوع را کامل متوجه نشوند، و سرعت پائین انیمیشن باعث از دست رفتن توجه مخاطب می‌شود. پس سرعت ویدیو باید به نحوی باشد که مخاطبان متوجه محتوا شوند اما خسته نشوند در واقع سرعت انیمیشن می‌تواند باعث جذب مخاطب شود، پس باید برای افزودن هیجانات تغییرات استراتژیکی را در انیمیشن در نظر گرفت. نکته‌ای که در زمان انیمیشن وجود دارد این است که تا ۲ دقیقه می‌توان توجه مخاطب را حفظ کرد، یعنی نرخ توجه به یک ویدئو ۲ دقیقه‌ای با یک ویدئو ۳۰ ثانیه‌ای برابر است، پس اگر موشن گرافیک کوتاه طراحی شده است لازم نیست روی چند ثانیه تاکید کرد، فقط باید آن را زیر ۲ دقیقه نگه داشت. به خاطر داشته باشید که طول ویدیو معمولا بسته به اینکه در چه مرحله‌ای از مراحل بازاریابی هستیم، تغییر می‌کند. هر چه در قیف فروش پائین‌تر باشیم، طول محتوای ویدیویی ما می‌تواند بیشتر باشد. ۳) موسیقی موشن گرافیک مانند سایرعناصر ،موسیقی یک لایه‌ی دیگری است که روایت داستان را هدایت می‌کند. موسیقی می‌تواند حال و هوای (mood) موشن گرافیک را تنظیم کند، شکاف‌ها را پر کند، و بر لحن داستان تاثیر بگذارد. موسیقی می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای بر ادراک عاطفی شنونده‌ی کار نفوذ کند. بنابراین باید زمان زیادی صرف انتخاب آهنگ‌های صحیح شود. در انتخاب موسیقی انیمشن باید یا از موسیقی‌های مجاز به استفاده (مجاز به استفاده از نظر سازنده‌ی موسیقی) استفاده کرد، و یا موسیقی سفارشی را برای کار ساخت. انواع موسیقی: ۳-۱موسیقی‌های موجود (Stock music) : از این نوع موسیقی ارزان تعداد زیادی برای پس زمینه فیلم‌ها ایجاد شده است. اگر موسیقی مشابهی را که در یک ویدیو استفاده شده است، در جاهای دیگر مثل آگهی‌های تلویزیونی ، فیلم‌های شرکتی و سایر موشن گرافیک‌ها و انیمیشن‌ها  شنیدید شگفت زده نشوید. زیرا این موسیقی‌ها منحصر به فرد نیستند و در عین حال بسیار مشهورند. در پروژه‌هایی که بودجه‌ی کمتری دارد می‌توان از این نوع موسیقی استفاده کرد. ۳-۲موسیقی مجاز (Licensed music) : موسیقی که توسط هنرمند ساخته می‌شود و هزینه‌ی آن توسط مشتری پرداخت می‌شود، موسیقی مجاز است. این نوع موسیقی گران‌تر است اما صدای منحصر به فرد ی که توسط آهنگ‌ساز تولید می‌شود ارزش کار را چند برابر می‌کند. ۳-۳ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ دارای ﻣﺠﻮز (Licensed music) : ﯾﮏ موسیقی واﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮد و ﻣﺎ درﻗﺒﺎل ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ، ﺣﻖ اﻣﺘﯿﺎز آﻫﻨﮓ‌ﻫﺎ را ﻗﺮض ﻣﯿﮕﯿﺮﯾﻢ. ﻓﮑﺮ ﺧﺮﯾﺪ ﺣﻖ اﻣﺘﯿﺎز ﮐﺎر‌ﻫﺎی ﮔﺮوه‌ﻫﺎی معروفی ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ، را باید از ﺳﺮمان ﺑﯿﺮون ﮐﻨﯿم. این آﻫﻨﮓ‌ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ و اﮔﺮ ﺑﺨﻮاﻫﯿم ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﯿم دﺳﺖ ﺑﻪ اﻧﺤﺼﺎری ﮐﺮدﻧﺸﺎن ﺑﺰﻧﯿم. ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻧﺤﺼﺎری ﮐﺮدن ﻫﺮ ﭼﯿﺰی، ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭘﺮ‌ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. اما استفاده از این موسیقی ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺎﻟﺒﺴﺖ، زﯾﺮا ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﯿم ﮔﺮوﻫﺎﯾﯽ را ﺑﺎ ﺻﺪای ﺑﯽ‌ﻧﻈﯿﺮی ﭘﯿﺪا ﮐﻨﯿم، ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ ارزش ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﭘﺮوژه‌ی ما ﺑﺪﻫﻨﺪ. ۳-۴ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺳﻔﺎرﺷﯽ (Custom music) : ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ‌ای ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ، ﺑﻪ‌ﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ و وﯾﮋه ﺑﺮای وﯾﺪﯾﻮی ما ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺣﻘﻮق ﻣﻌﻨﻮی و ﻣﺎدی آﻫﻨﮓ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ماست. و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺻﺪ در ﺻﺪی اﻧﺤﺼﺎرﯾﺴﺖ. اﮔﺮ ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ﺑﻪ ﺑﻮدﺟﻪ‌ی پروژه ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﯿﻨﺪازﯾم ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﯾم ﮐﻪ اﻧﺤﺼﺎری ﮐﺮدن ﯾﮏ آﻫﻨﮓ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺧﺮﯾﺪ ﺣﻖ اﻣﺘﯿﺎز ﯾﮏ آﻫﻨﮓ ﻣﻌﺮوف، در ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮارد ﮐﻢ ﻫﺰﯾﻨﻪ‌ﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ۴افکت‌های صوتی موشن گرافیک : افکت‌های صوتی می‌تواند در موشن گرافیک استفاده شود یا نشود، برخی از انیماتور بر این باورند که هر عنصر باید درباره‌ی خودش صحبت کند، بعضی دیگر فکر می‌کنند که افکت‌های صوتی ضرورت دارد، نکته‌ای که اهمیت دارد این است که افکت‌های صوتی باید ارزشی را به موشن گرافیک اضافه کند، و ذهنیت مخاطب را از داستان منحرف نکند. نتیجه‌گیری موشن گرافیک برای معرفی محصولات و خدمات یک برند می‌تواند استفاده شود، قبل از شروع ساخت موشن گرافیک بهتر است با همه‌ی مراحل آن آشنا شوید و برای هر مرحله برآورد هزینه کنید و با توجه به بودجه و زمان تحویل تصمیم‌گیری شود که هر مرحله به چه نحوی اجرا شود.
۱۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
Marry ۲۶ آذر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۰

سلام آموزش و اپلیکیشن راجع به موشن گرافی کجاست منظورم فایل‌های آموزشیتون هست

نازنین کریمی مقدم ۰۹ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۵۵

درود حقیقتا تا جایی که بنده اطلاع دارم ما دوره موشن گرافیک نداریم، اما برای اطمینان میتونید از بخش بالای سایت / دوره‌های آموزشی خودتون موارد رو بررسی کنید.

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹

به به، عالی و مفید :)

عرفان ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۹

ممنون عالی بود

نازنین کریمی مقدم ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰

ممنون که با ما همراه هستید.

حمید ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵

برای دریافت و پاسخگویی به شکایات چه طرحی را پیشنهاد دارید؟

نازنین کریمی مقدم ۰۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۴

سلام. برای مثال یکی از ساده‌ترین سناریوها میتونه این باشه که یه جعبه داشته باشیم و یسری برگه هایی که مثلا در آنها انتقادات و پیشنهادات نوشته شدند، درون جعبه بریزه. یا مثلا فردی که پشت لپ تاپ داره کار میکنه و عنوانش پشتیبانی و رسیدگی به شکایات هست و ستونهای بلندی از برگه دورش هست.

sajad ۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۵۶

جالب و کاربردی توضیح داده شده بود

فائقه نامور ۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵

ممنون از توجه شما و وقتی که برای مطالعه گذاشتید.

Nemo ۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۰۳:۴۸

ممنون، به درد بخور بود ???

فائقه نامور ۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳

خواهش ‌می‌کنم، خوشحالیم که برای شما مفید بوده.

  • مرحله صفر ساخت موشن گرافیک: تحقیقات پروژه، تعریف پروژه، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه
  • مرحله اول ساخت موشن گرافیک: نوشتن سناریو
  • مرحله دوم ساخت موشن گرافیک: ایجاد استوری‌برد
  • مرحله سوم ساخت موشن گرافیک: طراحی استوری‌برد
  • مرحله چهارم ساخت موشن گرافیک: ضبط صدای گوینده
  • مرحله پنجم ساخت موشن گرافیک: انیمیت کردن طرح نهایی
اشتراک گذاری مقاله در :