سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۱ دیدگاه نظر محمدرضا سیمجور
معایب استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت
معایب استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت

جاوا اسکریپت یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی است که در زمینه برنامه نویسی برای وب کاربردهای بسیار زیادی دارد، معایب جاوا اسکریپت شاید برای کمتر کسی آشکار باشد. در این مطلب قصد داریم توضیحاتی جالب درباره ی معایب جاوا اسکریپت دهیم تا بیشتر با این زبان برنامه نویسی آشنا شوید. آشنایی با معایب جاوا اسکریپت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آموزش برنامه نویسی با جاوا اسکریپت می‌باشد چرا که تا زمانی که تا با معایب یک زبان برنامه نویسی آشنا نشوید، نمی‌توانید در آن زبان به موفقیت دست پیدا کنید.

کند بودن از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت 

 معایب جاوا اسکریپت

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت را کند بودن این زبان برنامه نویسی دانست که باعث می‌شود تا برنامه نویسان در حین استفاده از این زبان دچار مشکلاتی شوند. دلیل کند بودن زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت این است که این زبان دارای مفسر است، یعنی به صورت خط به خط دستورات شما را می‌ خواند. همین عامل باعث می‌شود که این زبان کند باشد. به صورت کلی زبان هایی که خط به خط کدهای شما را می‌ خوانند مدت زمان بیشتری را برای اجرای دستورات شما می‌گیرند و بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی بزرگ به این شکل می‌باشند که یکی از معایب بزرگ این زبان هاست.

بیشتر بخوانید: JavaScript چیست؟ همه چیز درباره جاوا اسکریپت و کاربردهای آن

سخت می‌توان آن را دیباگ کرد!

 معایب جاوا اسکریپت

یکی دیگر از معایب جاوا اسکریپت این است که خیلی دیر دیباگ می‌شود. همانطور که می‌دانید دیباگ کردن اپلیکیشن هایی که طراحی کرده اید یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه نویسی می‌باشد. کمتر برنامه نویسی را پیدا می‌کنید که بتواند در همان بار اول کدهایی بهینه را بنویسید و هیچ اشتباهی نداشته باشد. بنابراین دیباگ کردن در یک زبان برنامه نویسی باید کار راحتی باشد تا برنامه نویسان بتوانند به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اپلیکیشن‌های خود را دیباگ کنند ولی این امکان برای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت فراهم نمی‌باشد و همین مورد یکی از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت می‌باشد.

مشکلاتی که در هنگام خطا دادن برنامه پیش می‌آید:

 معایب جاوا اسکریپت

از دیگر معایب جاوا اسکریپت می‌توان به این مورد اشاره کرد که هنگامی که برنامه ی شما خطا می‌دهد در برخی از موارد نمی‌توانید متوجه شوید که دلیل این خطا چیست و به همین علت است که باید زمان بسیار زیادی را برای رفع کردن آن سپری کنید. همانطور که می‌دانید بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی به این شکل هستند که در صورتی که در حین اجرا دچار خطا شوند، می‌توانید با استفاده از روش هایی دلیل این خطا را پیدا کنید و پیغام مربوط به آن را مشاهده کنید و به این ترتیب خیلی راحت مشکل را حل کنید. ولی این امکان برای شما در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت فراهم نمی‌باشد و گاهی اوقات نمی‌توانید دلیل خطا دادن برنامه ی خود را متوجه شوید.

اجرا نشدن در همه ی مرورگرها یکی دیگر از معایب جاوا اسکریپت!

 معایب جاوا اسکریپت

یکی دیگر از معایب جاوا اسکریپت این است که این زبان برنامه نویسی در همه مرورگرها اجرا نمی‌شود، البته باید گفت که تنها در مرورگرهای قدیمی اجرا نمی‌شود ولی با این حال هنوز هم هستند کسانی که از مرورگرهای قدیمی استفاده می‌کنند و به همین دلیل این مورد نیز یکی دیگر از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت به شمار می‌آید. در کنار اجرا نشدن بر روی مرورگرهای قدیمی یک مشکل بسیار بزرگ دیگر نیز وجود دارد و آن این است که بسیاری از کاربران این زبان برای این که از سوء استفاده کردن افراد سودجو جلوگیری کنند، امکان اجرای اسکریپت‌های جاوا اسکریپت را بر روی مرورگر خود لغو می‌کنند.

فقط بر روی مرورگر اجرا می‌شود!

از دیگر معایب جاوا اسکریپت که مشکلات بسیار زیادی را برای برنامه نویسان ایجاد کرده است این است که تنها بر روی مرورگر اجرا می‌شود و به همین دلیل امکان این که بتوانید با سرور سایت مبادله انجام دهید وجود ندارد، همین موضوع باعث شده است که بسیاری از برنامه نویسان دچار مشکلات بسیار زیادی برای مبادله با سرور سایت شوند.

امنیت پایین در سمت سرور از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت 

 معایب جاوا اسکریپت

امنیت پایین از جمله دیگر معایب جاوا اسکریپت می‌باشد. دلیل امنیت پایین این زبان برنامه نویسی این است که کدهای جاوا اسکریپت بر روی کامپیوتر کاربر اجرا می‌شوند و به همین دلیل مورد مناسبی برای سوء استفاده می‌باشد، بسیاری از اهداف خرابکاری از طریق این مورد از معایب جاوا اسکریپت صورت می‌گیرد. این خرابکاری هایی که از طریق جاوا اسکریپت صورت می‌گیرد باعث شده است بسیاری از مردمی که از انواع مرورگرها استفاده می‌کنند، گزینه جاوا اسکریپت را بر روی مرورگر خود غیر فعال کنند تا از اهداف خرابکاری سوء استفاده گران راحت باشند.

مشکلات مربوط به مرورگرها

حتی اگر فرض کنیم که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بهترین زبان برنامه نویسی دنیا نیز باشد و هیچ مشکلی را دارا نباشد، باز هم یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن این است که وابستگی بسیار زیادی به مرورگر دارد. ویژگی‌های بسیار زیادی در متدهای جاوا اسکریپت وجود دارد که به صورت‌های مختلفی در مرورگرها اجرا می‌شود و این می‌تواند برای شما مشکل آفرین باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که جاوا اسکریپت به میزان بسیار زیادی وابسته به المنت‌های DOM مرورگر شما می‌باشد و به همین علت است که اگر از مرورگرهای متنوعی استفاده شود روش‌های مختلفی برای دسترسی به اشیا به وجود می‌آید که جاوا اسکریپت نمی‌تواند همه ی این روش‌ها را هندل کند و برنامه با خطا رو به رو می‌شود. یکی از معروف‌ترین مثال‌های این مورد مرورگر اینترنت اکسپلورر می‌باشد.

افزایش حافظه مرورگر

همانطور که گفته شد جاوا اسکریپت ممکن است دچار خطا شود یا این که مدت زمان بسیار زیادی طول بکشد که اجرا شود، این عامل می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی حافظه مرورگر گذاشته و باعث بسته شدن مرورگر کاربر شود و به همین دلیل گاهی اوقات کدهای شما به درستی اجرا نمی‌شود و همین باعث نارضایتی کاربران از وب سایتی می‌شود که با جاوا اسکریپت نوشته شده است. این مورد نیز از معایب جاوا اسکریپت است که باعث می‌شود تا برنامه نویسان دچار مشکلات بسیار زیادی در حین استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت شوند.

۱۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۱

یک سوال مگه مرورگر زبان دیگه ایی هم اجرا میکنه؟ و از لحاظ سرعت پاسخگویی سمت سرور جز بهترین‌ها هست برای امنیت هم راهکارهای زیادی داره درکل میخوام بگم مشکلات با کد نویسی درست در هر زبانی حل میشه با تایپ اسکرییت هم که دیگه ترتمیز و مشتی شده به قول گفتنی پیشنهاد میکنم از NEXTو NESTو تایپ اسکریپت استفاده کنید همه چی ردیفه و ترتمیز و پر سرعت البته بستگی به نوع پروژه داره ولی همینو بگم که قسمت‌های زیادی رو پوشش میدن

نازنین کریمی مقدم ۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷

درود در جواب سوالتون بله تحت شرایطی یسری زبان مثل پایتون رو هم اجرا میکنه. اما در کل با صحبت تون کاملا موافقم :)

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲

سلام دوستان هر زبانی ایرادات و فوایدی داره کسانی که میگن جاوا اسکریپت معایب نداره این رو بهش می‌گم وسخن رو تمام می‌کنم . تو دنیا هیچ موقع ۱۰۰ درصد خروجی نداریم حتما عیب و ایراد پیدا خواهد شد ۱۰۰ درصد فقط مال خداست .

نازنین کریمی مقدم ۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۰۸

درود بر شما با کامنت تون خیلی خیلی موافقم :)

اشکان ۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶

جاوا اسکریپت کامپایل میشه :| . بابا اینا رو از کجاتون در میارید . جاوا اسکریپت مفسر داره .

ع ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰

پیشنهاد شما برای رفع کندی جاوا اسکریپت چیه؟ به شخصه وقتی با canvas‌ها کار میکنم با کندیش مواجه میشم. امکانش هست چیزی رو جایگزینش کرد؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۴۵

درود. مشکل کندبودن canvas مربوط به جاوا اسکریپت نمیشه، ساختارش جوری هست که بهینه نیست. یسری پیشنهادات هست که با به کارگیریشون میتونید پرفورمنس رو تا حد خوبی بالا ببرید. توصیه میکنم روشهای دو سایت <a href="https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Canvas_API/Tutorial/Optimizing_canvas" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">mozilla</a> و <a href="https://www.html5rocks.com/en/tutorials/canvas/performance/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">html5rocks</a> در این زمینه رو امتحان کنید.

حسین رستمی ۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰

با این وجود در برای بک اند و فرانت اند مناسب نیست؟

مصطفی ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴

جاوا اسکریپت تنها زبانی که معایب نداره الکی ننویسین

Xcuber ۰۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۶

تنها مشکل جاوا اسکریپ در طراحی سایت‌ها می‌باشد که نقوص و معایب زیادی دارد! اما برای ساخت یک برنامه یا بازی بهترین است در نوع خودش

حمیدرضا اکبرنژاد ۰۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۱

سلام و خسته نباشید. خیلی عالی بود. فقط اگه ممکن بود مقایسه ای هم انجام میدادین خوب میشد. مثلا بگین حالا که جاوااسکریپت فلان ایراد رو داره، در عوض فلان مزیت رو داره. یا نسبت به بقیه رقبا اونو بررسی کنین. باتشکر اگه امکانش هست دکمه لایک هم به مقالات اضافه کنید

  • کند بودن از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت 
  • سخت می‌توان آن را دیباگ کرد!
  • مشکلاتی که در هنگام خطا دادن برنامه پیش می‌آید:
  • اجرا نشدن در همه ی مرورگرها یکی دیگر از معایب جاوا اسکریپت!
  • فقط بر روی مرورگر اجرا می‌شود!
  • امنیت پایین در سمت سرور از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت 
  • مشکلات مربوط به مرورگرها
  • افزایش حافظه مرورگر
اشتراک گذاری مقاله در :