۱۲ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم و فایر فاکس
ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم و فایر فاکس چگونه یک سایت را روی دسکتاپ بیاوریم؟ شما می‌توانید با استفاده از بسیاری از مرورگرهای اصلی، راه میانبر یا Shortcut برای وب سایت‌های مورد علاقه‌ی خود ایجاد کنید. این میانبر به شما اجازه می‌دهد که به سرعت وب سایت‌های موردنظر یا خاص را بارگذاری کنید. برای این‌کار روش‌های متعددی وجود دارد که قصد داریم در این مقاله‌ی  ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم و فایر فاکس ، کاربردی‌ترین این روش‌ها را در مرورگر کروم (Chrome) و فایرفاکس (Firefox) مرور کنیم. همچنین در بخش پایانی در مورد یکی دیگر از قابلیت‌های مهم در کروم با نام Task manager صحبت خواهیم کرد.

روش اول ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم : بوکمارک (Bookmark)

ساده‌ترین روش است و درصد زیادی از کاربران از آن استفاده کرده و اغلب مرورگرها مانند اینترنت اکسپلورر، کروم، یا فایرفاکس نیز آن را پشتیبانی می‌کنند؛ به‌طور معمول هنگامی که می‌خواهیم محتوای یک سایت را بببینیم، مرورگر را باز کرده و آدرس سایت مورد نظر را در نوار آدرس یا Address Bar وارد می‌کنیم. مرورگر نیز سایت موردنظر را باز کرده و نمایش می‌دهد. حال اگر بخواهیم این سایت را به فهرست سایت‌های دلخواه اضافه کنیم، با زدن دکمه‌ی ستاره در انتهای نوار آدرس، آن را Bookmark کرده و درنتیجه آدرس برای همیشه در مرورگر ذخیره می‌شود و با هر بار کلیک روی آن، سایت مورد نظر باز شده و قابل استفاده است:

ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم : بوکمارک

حذف بوکمارک در گوگل کروم

برای حذف یک بوکمارک در گوگل کروم، ابتدا روی دکمه‌ای که در گوشه‌ی سمت راست و بالای مرورگر قرار دارد کلیک می‌کنیم تا منو باز شود و سپس طبق مراحل زیر روی گزینه Bookmark manager کلیک می‌کنیم:

حذف بوکمارک در گوگل کروم

با این کار لیست سایت‌هایی که بوکمارک کرده‌اید نمایش داده می‌شود. مطابق شکل گزینه‌ی delete را انتخاب می‌کنیم. توجه داشته باشید که در صورت اشتباه، تا چند ثانیه بعد از زدن delete فرصت دارید تا با زدن Undo عملیات را خنثی کنید.

حذف بوکمارک در گوگل کروم

ساخت شورتکات (میانبر) در فایرفاکس

این روش بسیار ساده علاوه بر فایرفاکس، در بسیاری از مرورگرهای دیگر نیز کاربرد دارد. برای ایجاد یک میانبر در دسکتاپ یا هرجای دیگری در سیستم، ابتدا پنجره‌ی مرورگر را به اندازه‌ای کوچک می‌کنیم که همزمان دسکتاپ و مرورگر در صفحه دیده شوند. سپس می‌توان فضای کنار آدرس سایت را که معمولا آیکونی به شکل قفل قرار دارد، با موس به directory مورد نظر کشید یا به اصطلاح آن را drag & drop کرد و به همین راحتی یک میانبر وب سایت را ساخته‌ایم:

ساخت شورتکات (میانبر) در فایرفاکس

روش دوم ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم

در این روش می‌توان میانبر سایت‌های موردعلاقه‌ی خود را در دسکتاپ یا هر جای دیگری گذاشته و با دو بار کلیک بر روی آن، سایت مورد نظر را باز کنید. این روش مانند این است که یک مرورگر دارید که فقط یک سایت را نشان می‌دهد. برای مثال، فرض کنید که می‌خواهیم Shortcut سایت سون لرن را داشته باشیم. برای این کار ابتدا با مرورگر کروم (Chrome) وارد سایت سون لرن شده  و سپس مراحل زیر را طی می‌کنیم:

ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم

در مرحله‌ی اول، روی دکمه‌ای که در گوشه‌ی سمت راست و بالای مرورگر قرار دارد کلیک می‌کنیم تا منو باز شود و سپس مراحل بالا رو طی کرده و در آخر روی گزینه Create shortcuts کلیک می‌کنیم. با این کار پیامی همانند شکل زیر نشان داده می‌شود:

chrome shortcut 02 ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم

همان‌طور که در شکل مشخص شده است می‌توان نام دلخواهی برای میانبر موردنظر انتخاب کرد. اگر تیک گزینه‌ی open as window را بزنیم، میانبری که در نهایت ساخته خواهد شد همیشه در یک پنجره‌ی جدید باز خواهد شد. حال اگر روی دکمه‌ی ساخت یا Create کلیک کنیم، یک آیکون میانبر در دسکتاپ سیستم‌ ایجاد شده و در اختیارمان قرار می‌گیرد که با دو بار کلیک بر روی آن، سایت موردنظر باز خواهد شد:

chrome shortcut 03 ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم

البته در نسخه‌های قبلی مرورگر پیام ساخت به شکل پنجره‌ی زیر باز می‌شد:

chrome shortcut 04 ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم

با زدن تیک گزینه‌ی دو، یک میانبر در Taskbar قرار می‌گرفت. در نسخه‌های کنونی با راست کلیک بر روی میانبر ایجاد شده در دسکتاپ، می‌توانیم میانبر را به Taskbar یا منوی Start پین کنیم. برای قراردادن میانبر در سایر repository‌های سیستم به سادگی می‌توان آن را در مکان موردنظر کپی کرد.

حذف شورتکات گوگل کروم از روی دسکتاپ

برخلاف روش بوکمارک، در اینجا روش بسیار ساده‌ای را در پیش می‌گیریم. برای حذف میانبر (شورتکات) یک وب سایت ساخته شده توسط گوگل کروم یا هر مرورگر دیگری، کافی است روی میانبر ایجاد شده روی دستکتاپ (یا هر directory دیگری) کلیک کرده و آنرا Select کنیم. سپس با فشردن کلیدهای ترکیبی Shift + delete آنرا برای همیشه از سیستم خود پاک می‌نماییم.

امکان Taskbar در مرورگر کروم

Task manager گوگل کروم دقیقا شبیه به Task manager خود ویندوز هست و اطلاعاتی را در مورد میزان حافظه مصرفی و ... به ما می‌دهد. همچنین علاوه بر آن، اطلاعاتی در مورد برگه‌ها یا Tabهایی که باز هستند و پکیج‌ها (Extension‌) در اختیار ما قرار می‌دهد. برای استفاده از این امکان مراحل زیر را طی می‌کنیم:

امکان Taskbar در مرورگر کروم

با انجام این کار پنجره‌ی Task manager به‌صورت زیر باز خواهد شد:

امکان Taskbar در مرورگر کروم

در اینجا نیز همانند ویندوز با انتخاب هر کدام و کلیک بر روی End process می‌توان آن Tab را بست. این مورد برای زمانی که یکی از Tabها هنگ کرده بسیار مفید است.

جمع‌بندی: در این مقاله به توضیح این موضوع پرداختیم که چگونه یک سایت را روی دسکتاپ بیاوریم؟ برای انجام این‌کار از دو روش بوکمارک و ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم و فایرفاکس استفاده کردیم، و در انتها به آموزش بستن تب‌های مرورگر زمانی که آن تب هنگ می‌کند پرداخته‌ایم ، امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد. اگر در مورد این مقاله سوال یا نظری داشتید خوشحال می‌شویم که با ما و کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.
هدف مجموعه آموزش برنامه نویسی سون لرن افزایش سطح کیفیت آموزش و ساختن راهی برای ورود دانشجویان به بازار کار تخصصی است.
 
۱۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
مهرداد ۱۵ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۵۶

سلام ببین سوال اینست که من می‌خواهم روی صفحه اصلی کروم بجای 10 میان بر20 میانبر داشته باشم.چون بطور پیش فرض10 میانبر می‌تونم داشته باشم. چکار باید کرد؟

نازنین کریمی مقدم ۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲

متوجه شدم. میتونید از راهکارهای تاپیک زیر کمک بگیرید: https://support.google.com/chrome/thread/130198279/how-to-add-more-than-10-shortcuts-in-chrome?hl=en

ررلال ۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۰۴

افزودن تعداد سطر بیش از سه سطر میانبر گوگل سوال دقیقم این بود جوابشم نگرفتم از متن شما..

نازنین کریمی مقدم ۱۳ دی ۱۴۰۲، ۰۸:۰۰

درود راستش بنده هم متوجه سوال تون نشدم :)

مهدی ۱۱ دی ۱۴۰۲، ۰۴:۰۳

تشکر

فرزاد ۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۰۶:۴۵

از شما بابت آموزش بسیارعالیتان سپاسگذارم

نازنین کریمی مقدم ۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۰:۰۶

درود خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده.

رادین ۰۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵

واقعا برای کلاس‌های انلاین دنبالش میگشتم بقیه سایت‌ها با اکس پلورر گفتن ولی مطلی شما عالی بود و با کروم!

مهیار ۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱

واقعا بهترین سایت آموزشی در سطح ایران هستید.

شهبازپور ۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶

انشالله خوب است

فیتنس ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۰۰

بسیار مطلب جالب و آموزنده ای بود. مطالب جدید سایت شما همیشه باعث رضایت کاربران خواهد شد.من همیشه مطالب سایت شما را دنبال می‌کنم. به امید مطالب بهتر و حرفه ای‌تر از سایت شما

محمد اسفندیاری ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱

خواهش میکنم دوست عزیز موفق باشید

  • روش اول ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم : بوکمارک (Bookmark)
  • حذف بوکمارک در گوگل کروم
  • ساخت شورتکات (میانبر) در فایرفاکس
  • روش دوم ایجاد میانبر ( شورتکات ) در گوگل کروم
  • حذف شورتکات گوگل کروم از روی دسکتاپ
  • امکان Taskbar در مرورگر کروم
اشتراک گذاری مقاله در :