۱۲ دیدگاه نظر مهدی علامه
آشنایی با مهمترین مزایای وردپرس
آشنایی با مهمترین مزایای وردپرس

زمانی که از سیستم‌های مدیریت محتوا صحبت می‌شود نام وردپرس به عنوان محبوب‌‌ترین سیستم به میان می‌آید. البته وردپرس در کنار طرفداران زیاد و پر و پا قرصی که دارد، منتقدانی هم نیز داشته است. بسیاری از این منتقدان بر این باورند که وردپرس برای طراحی هرگونه سایتی بهترین گزینه نیست. برای اینکه ببینیم که وردپرس برای ما مناسب است یا نه، باید آگاهی کافی از امکانات، مزایا و معایب آن داشته باشیم. بنابراین در این مقاله قصد داریم ببینیم که مهمترین مزایای وردپرس چه هستند و با استفاده از آن چه سایت هایی را می‌توان ساخت؟

شناخت مزایای وردپرس

wordpress چیست

وردپرس تاکنون رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته است و روز به روز به مسیر خود در این راستا ادامه می‌دهد. امروزه این سیستم به عنوان محبوب ‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم مدیریت محتوا در اینترنت شناخته می‌ شود. تا کنون نزدیک به 80 میلیون وب‌ سایت در سرتاسر دنیا با این سیستم ساخته و مدیریت می‌ شوند. بر این اساس وردپرس به تنهایی سهم عظیمی از بازار توسعه وب را در اختیار خود درآورده است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که علت اعتماد میلیون‌ها کاربر برای راه اندازی وب سایت‌های خود به وردپرس چیست؟

نصب و راه اندازی آسان وردپرس

مزایای وردپرس

طراحی وب سایت با استفاده از کدنویسی برای بسیاری از افراد کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی به نظر می‌رسد. چرا که این کار نیاز به دانش فنی و تجربه و صرف زمان زیادی دارد. همچنین اگر طراحی و راه اندازی سایت را به طراحان و برنامه نویسان متخصص بسپارند، همچنان نیازمند صرف هزینه زیادی خواهند بود.اما ساخت سایت با استفاده از Wordpress مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا احتیاجی به داشتن دانش برنامه نویسی و آشنایی با زبان‌های مختلف ندارد.

این عامل به یکی از بزرگترین و مهمترین مزایای وردپرس تبدیل شده است. زیرا مراحل نصب و راه اندازی وردپرس به گونه ای است که به سادگی چند کلیک و در کمتر از 5 دقیقه انجام می‌شود. پس فرقی نمی‌کند که کسی که می‌خواهد با وردپرس کار کند چه میزان دانش فنی دارد. به همین دلیل هر کسی با هر میزان دانشی، می‌تواند به راحتی با استفاده از وردپرس یک سایت کامل را راه اندازی کند.

بیشتر بخوانید: آموزش افزایش امنیت وردپرس

انعطاف پذیری وردپرس

شناخت مزایای مهم وردپرس

از دیگر مزایای وردپرس باید به انعطاف پذیری آن در طراحی وب سایت اشاره کرد. برای وردپرس هزاران پوسته، افزونه و ابزارهای متفاوت توسعه داده شده است. استفاده از افزونه ‌ها و پوسته‌های توسعه داده شده برای وردپرس، بیش از اندازه در میان کاربران کاربرد یافته است. زیرا استفاده از آن‌ها کار با این سیستم را برای آن‌ها بسیار لذت بخش می‌کند. افزونه‌ها و پوسته در وردپرس، به راحتی با یک کلیک نصب می‌شوند.

بر این اساس می‌توان گفت، وردپرس می‌تواند پاسخگوی تمام سلیقه‌ها و نیازهای مختلف کاربران باشد. کاربران با استفاده از افزونه‌ها و امکانات آن‌ها می‌توانند بخش‌های مختلفی را به هر قسمت از سایت‌های خود اضافه کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند وب سایتشان را آنگونه که مد نظرشان است مورد طراحی و ویرایش قرار دهند. به همین دلیل وردپرس هیچگونه محدودیتی را در طراحی و شخصی سازی سایت‌ها به کاربران اعمال نمی‌کند.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

وردپرس چیست

یکی از مهمترین مزایای وردپرس قابلیت طراحی و پیاده سازی بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی در کمتر از چند دقیقه است. وردپرس با استفاده از افزونه Woocomerce هر آنچه که یک وبمستر برای راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد. این افزونه با چند کلیک ساده راه اندازی می‌شود و یک سایت ساده را به یک فروشگاه تمام عیار و حرفه‌ای تبدیل می‌ کند.

افزونه Woocomerce قابلیت هایی مثل دسته بندی محصولات، اتصال به درگاه‌های بانکی ایرانی و خارجی، مدیریت کدهای تخفیف و بسیاری از امکانات دیگر را در اختیار کاربران وردپرس قرار می‌دهد. به همین دلیل تقریبا طراحی سایت‌های فروشگاهی با استفاده از وردپرس بسیار رایج است و اکثر کسب و کارها برای ورود به دنیای وب از آن استفاده می‌ کنند.

سئو وردپرس

سئو وردپرس

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان سایت‌ها است. چرا که سئو سایت نیازمند زمان، هزینه و دانش فنی مربوط به نحوه عملکرد الگوریتم‌های موتورهای جستجو است. معمولا وب سایت هایی که سئو نشده اند، دور از تصور است که در نتایج اولیه موتور‌های جستجو ظاهر شوند و ترافیک خاصی را از طریق آن‌ها دریافت کنند. به همین دلیل وبمستران همیشه به دنبال راه هایی خواهند بود که بتوانند در کمترین زمان سایت خود را در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو نمایش دهند.

کسانی که از وردپرس برای مدیریت سایت‌های خود استفاده می‌کنند، نگرانی کمتری در مورد این موضوع دارند. زیراWordpress بیش از حد برای سئو بهینه می‌باشد و این ویژگی یکی از مهمترین مزایای وردپرس می‌باشد. وردپرس دارای افزونه‌های بسیار زیادی در این زمینه است که کاربران به راحتی می‌توانند با استفاده از آن‌ها سایت خود را در زمینه‌های سئو داخلی و حتی خارجی بهینه کنند. بسیاری از این افزونه‌ها فارسی هستند و به صورت گام به گام کاربران را راهنمایی می‌کنند. همچنین سایت‌های وردپرسی به راحتی می‌توانند به ابزارهایی مثل سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس و... متصل شوند.

جامعه بزرگ و فعال

وردپرس چیست

مسلما یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک ابزار، پشتیبانی و دسترسی به منابع مرتبط با آن است. Wordpress یک پروژه متن باز و جهانی است که بزرگترین جامعه کاربران و توسعه دهندگان را دارد. از طرفی دیگر وردپرس در حال حاضر انجمن ها، گروه ها، شبکه‌های اجتماعی و … بسیار زیادی دارد که مشغول به توسعه و پشتیبانی آن هستند. این افراد همواره در حال حل مشکلات یا پاسخ دادن به سوالات دیگران هستند. پس یکی از مهمترین مزایای وردپرس جامعه بزرگ و فعال آن است که هر آنچه را یک وبمستر برای سایت خود نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد.

بروزرسانی‌ها و امنیت وردپرس

مهمترین مزایای وردپرس

امروزه دو عامل اصلی پشتیبانی و بروزرسانی نقشی پر رنگ در موفقیت و یا عدم موفقیت یک نرم افزار دارند. با توجه به محبوبیت و میزان استفاده از Wordpress ، تیم توسعه دهنده آن همیشه موضوع امنیت را در اولویت خود قرار داده است. قطعا در دنیای هک و نفوذ هیچ وقت نمی‌توان از امنیت صد درصدی صحبت کرد، زیرا امنیت در دنیای اینترنت یک امر نسبی است. اما در حوزه امنیت برخی سایت‌ها و نرم افزارها امنیت بسیار بالایی دارند و به راحتی قابل نفوذ نیستند. وردپرس در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است و با بروزرسانی‌های مداوم امنیت سیستم خود را حفظ کرده است.

برای مثال در یکی از نسخه‌های وردپرس وجود یک باگ امنیتی، امنیت چندین هزار وب‌ سایت را به خطر انداخته بود. اما خوشبختانه این مورد به سرعت به کاربران اطلاع رسانی شد و در یک بروزرسانی سریع هنگام این باگ برطرف گردید. پس کاربران در زمان استفاده از وردپرس می‌توانند با خیالی آسوده به مدیریت سایت‌های خود بپردازند و خیالشان از بابت امنیت سایت‌های خود آسوده باشد. زیرا تیم توسعه دهنده وردپرس لحظه به لحظه در حال بررسی آن هستند و در صورت مشاهده هر نوع باگ و خطای امنیتی آن را برطرف و بروزرسانی می‌کنند.

مدیریت آسان

آموزش نصب وردپرس

همانطور که اشاره شد، Wordpress مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا به دانش فنی برنامه نویسی و آشنایی با پیش نیازهای خاصی ندارد. این ویژگی وردپرس را به بهترین گزینه برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا و افراد مبتدی تبدیل کرده است. وردپرس به دلیل ساده سازی در سیستم مدیریتی سایت ها، می‌تواند اولین قدم برای ورود هر کسی به دنیای وب باشد.

زیرا وردپرس دارای بخش‌های مدیریتی است که تمام امکانات مورد نظر برای مدیریت یک وب سایت حرفه ای را برای کاربران در نظر گرفته است. بخش‌های مختلف وردپرس کاملا فارسی هستند و هیچگونه پیچیدگی برای کاربر ایجاد نمی‌کنند. استفاده از این بخش‌ها مدیریت محتوا و سایر قسمت‌های سایت را برای کاربر بسیار لذت بخش‌تر می‌کند.

ساخت وب سایت‌های مختلف با وردپرس

مطمئنا در ذهن همه کسانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند که از وردپرس استفاده کنند یا نه، سوالات مختلفی شکل می‌گیرد. معمولا یکی از رایج‌ترین سوالات در میان کاربران این است که با وردپرس چه سایت هایی می‌توان ساخت؟ برخی از سایت هایی که با وردپرس می‌توان طراحی کرد عبارتند از :

  • وبلاگ یا سایت‌‌های شخصی
  • سایت‌‌های خبری و اطلاع رسانی
  • سایت‌‌های عکاسی و معرفی نمونه کارها
  • سایت‌‌های کاریابی و اتوماسیون
  • فروشگاه‌‌های آنلاین
  • سایت‌‌های اجتماعی و انجمن
  • سایت‌‌های آموزشی
  • و ده‌‌ها نوع سایت دیگر

نتیجه گیری

بیش از 80 میلیون وب سایت توسط سیستم مدیریت محتوای Wordpress راه اندازی شده است. یعنی وردپرس به تنهایی سهم زیادی از بازار وب را در در اختیار خود درآورده است. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، وردپرس این موفقیت و محبوبیت خود را مدیون ویژگی‌ها و مزایایی است که اختیار کاربران قرار داده است. مهمترین مزیت این سیستم سادگی در مدیریت و سرعت پیاده سازی سایت‌ها می‌باشد. چه ویژگی از وردپرس نظر شما را جلب کرده است؟

بیشتر بخوانید: وردپرس چیست و چه کاربردی دارد [مقاله جامع]
۱۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
دیاکو جراحی ۰۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶

سلام مهدی عزیز ♥ . خود 7لرن دوره متخصص وردپرس داره. به نظرت واسه منی که کارم برنامه نویسیه ولی زیاد علاقه به طراحی سایت ندارم مفیده؟ خودم بیشتر به پایتون علاقه مندم

فائقه نامور ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۸

سلام لطفا سر فصل دوره متخصص وردپرس را ملاحظه نمایید. https://7learn.com/course/wordpress-expert در این صفحه توضیحاتی درباره کاربرد وردپرس هم داده شده است.

مهرزاد تاج کریمی ۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴

سلام مرسی مهدی عزیز . استفاده کردم هم از مقاله شما و هم نظرات ...

مهدی علامه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۲

سلام مهرزاد جون خوشحالم که از این مقاله استفاده کردی?

Hosein Tahmasbi ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰

یک نوع ادعای جدید هم باب شده که هرکسی میخواد بگه من خفنم من برنامه نویس حرفه ای هستم باااااید از وردپرس بدش بیاد و وردپرس رو بزنه وگرنه امتیاز این مرحله از خفن بودن رو نمی‌گیره. باشه عزیز تو خفنی تو خفن‌ترین cms‌های دنیا رو نوشتی ! همین بس که دیجیکالا نتونست دوتا دولوپر درست حسابی تو ایران پیدا کنه مجبور شد چندتا خارجی رو بیاره واسش پلتفرمش رو توسعه بدن.

مهدی علامه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۵۵

هم برنامه نویسی اختصاصی و هم CMS ها، هر دو ابزارهایی برای رسیدن به اهداف مختلفی هستند که اگر از هر کدوم در جای مناسب خودش استفاده بشه، در نوع خودشون بی نظیرند. حتی بخش مجله ی دیجی کالا هم از وزدپرس استفاده کرده. مرسی از نظرت دوست عزیز

زهرا برفی دریائی ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۲۶

سلام در پاسخ به سوال محمد رضا : حدود سه سال هست که دارم به عنوان طراح وب با وردپرس کار میکنم و هر نوع سایتی رو با ودپرس پیاده سازی کردم اونم بدون کد نویسی . اما وقتی برای یک پروژه کدنویسی بکنی هم دستمزد بالاتری میتونی دریافت کنی ، هم میتونی تبدیل به یک برند بشی ، هم میتونی بدون محدودیت هر ایده ای رو اجرا کنی اونم با کدهای تمیز و امنیت بیشتری بر ای سایتت، در صورتی که قالب‌های آماده خیلی محدودن ، خیلی کد کثیف دارن و اگه یک روز بروزرسانی اون قالب متوقف بشه چون کدنویسی بلد نیستی همه چیز بهم میریزه . پس ازآموزش و یادگیری کد نویسی نامید نشو و تلاش کن.

محمدرضا ۰۴ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۵۳

سوالم اینه که تا وقتی میشه با وردپرس هر نوع سایتی را پیاده سازی کرد اونم بدون کد نویسی ُ چرا باید بریم زبان‌های زیادی مانند html,css,js,php,... یاد بگیریم؟؟ کمی دلسرد شدم از کدنویسی :(

مهدی علامه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۰۰

سلام محمدرضای عزیز برای تصمیم گیری در این موضوع باید به هدفتون نگاه کنید اگر هدف دارید که فقط صاحب سایت بشید و وبمستر باشید استفاده از وردپرس و... انتخاب خوبی برای شما هست، چون مثلا کسی که قصد داره فقط یک فروشگاه آنلاین یا وبلاگ شخصی داشته باشه، براش منطقی و به صرفه نیست که چندین ماه از زمان خودش و صرف یادگیری حرفه ای کنه که فقط یک بار قرار است از اون استفاده کنه! اما اگر قصد دارید توسعه دهنده باشید تا بتونید سایت‌های سفارشی بسازید، حتما برنامه نویسی انتخاب درستیه!

hamed ۰۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۶

تا میتونید از وردپرس دوری کنید همین.

مهدی علامه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۳۸

سلام حامد عزیز وردپرس یکی از بهترین ابزارهای سایت سازی است برای کسانی که علاقه به برنامه نویسی و صرف زمان‌های زیادی ندارند ولی می‌خواهند صاحب وب سایت شوند/ ای کاش در مورد علت علاقه نداشتنت به وردپرس هم می‌نوشتی تشکر از نظرتون

hamed ۰۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۱۵

شما درست میگید من منظورم برنامه نویس‌ها بود.

  • شناخت مزایای وردپرس
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :