کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس که شاید نمی‌دانستید!
۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس که شاید نمی‌دانستید! وردپرس چیست؟ WordPress یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، بستری که می‌توانید بدون داشتن هیچ گونه آگاهی از کدنویسی، برای ساخت و نگهداری یک وب‌سایت استفاده کنید. این نرم افزار شما را قادر می‌سازد تا تقریباً هر جنبه از سایت خود را شخصی‌سازی کنید. اولین نسخه‌ی وردپرس در سال 2003 توسط Matt Mullenweg و Mike Little ساخته شد. وردپرس به عنوان یک سکوی ساده برای افرادی که علاقه‌مند به توسعه‌ی وبلاگ‌های ساده و ابتدایی و میزبانی آن‌ها در شبکه‌ی اینترنت بودند، آغاز به کار کرد. اما موفقیت وردپرس به اینجا ختم نشد و با گذشت زمان و توسعه و رشد چشمگیر و روزافزون، امروزه این ابزار به ابزاری قدرتمند و انعطاف‌پذیر برای ایجاد تقریبا هر نوع وب‌سایتی تبدیل شده است. در واقع به همین دلیل است که وب‌سایت‌هایی مانند CNN (اخبار)، NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکایی)، TechCrunch (اخبار تکنولوژی و استارتاپ‌ها) و TED (تکنولوژی، سرگرمی و طراحی)، محتوای خود را در بستر وردپرس منتشر می‌کنند. شما نیز می‌توانید هر گونه وب‌سایتی را که تصور می‌کنید، با کمک وردپرس در مدت زمانی کوتاه ایجاد کرده و درآمد دائمی برای خود ایجاد کنید. اگر علاقه‌مند به توسعه‌ی کسب‌وکار خود در بستر اینترنت هستید و قصد دارید این پلتفرم محبوب را بهتر بشناسید، در ادامه‌ی مقاله‌ی ۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس، با معرفی امکانات شگفت‌انگیز و ناگفته‌های وردپرس، با ما همراه باشید.

۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس

وردپرس از زمان انتشار اولین نسخه تا کنون تغییرات زیادی داشته است و حتی افرادی که سال‌ها با وردپرس کار کرده‌اند نیز ممکن است با برخی ویژگی‌های آن آشنایی نداشته باشند.

۱- هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند صاحب وردپرس باشد

وردپرس، پلتفرمی متن باز است و شما می‌توانید با مراجعه به سایت وردپرس آن را دریافت کرده و پس از اعمال تغییرات، آن را با نام خودتان منتشر کنید.

۲- وردپرس بر پایه‌ی یک سیستم مدیریت محتوای دیگر پایه‌گذاری شده است

بنیان‌گذاران وردپرس، آن را از صفر کدنویسی نکرده‌اند بلکه وردپرس بر پایه‌‌ی پروژه‌ی دیگری به نام b (یک سیستم وبلاگ قدیمی)، که دارای بنیان لازم و مورد نیاز آن‌ها برای توسعه‌ی وردپرس بود، کدنویسی شده است. b نیز متن باز بود و آن‌ها توانستند با دریافت و تغییر کدهای آن، پلتفرم جدیدی را با نام خودشان توسعه و انتشار دهند.

۳- نیازی به داشتن وبلاگ ندارید

وردپرس معمولا به عنوان یک پلتفرم ساخت وبلاگ شناخته می‌شود اما شما برای استفاده از وردپرس، ملزم به داشتن وبلاگ نیستید و می‌توانید تنها از صفحات استفاده کنید.

۴- بیش از 33 درصد از کل وب‌سایت‌های دنیا از وردپرس قدرت گرفته‌اند

بیش از 10 هزار سایت برتر دنیا، بیش از 33 درصد از وب‌سایت‌های موجود در شبکه‌ی اینترنت و همچنین بیش از 66 درصد از وب‌سایت‌های ساخته شده با یک سیستم مدیریت محتوای مشخص، از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنند.

۵- 56,053 پلاگین رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد

می‌توانید مستندات وردپرس را بدون محدودیت ویرایش کنید. برای این منظور می‌توانید در وب‌سایت وردپرس ثبت نام کنید. جهت همکاری با وردپرس گزینه‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید از بخش Documentation جهت ویرایش و کامل‌کردن مستندات وردپرس اقدام کنید.

۶- می‌توانید از اپلیکیشن موبایل وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده کنید

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن وردپرس در دو نسخه‌ی Android و iOS، سایت وردپرسی خود را به خوبی مدیریت کنید.

۷- می‌توانید در میتینگ‌های (Meeting) هفتگی وردپرس در سراسر جهان شرکت کنید

برای اطلاعات بیشتر  درمورد زمان و مکان میتینگ‌ها از سایت wordcamp استفاده کنید.

۸- نام نسخه‌های مختلف وردپرس

تمامی نسخه‌های وردپرس دارای نامی مجزا هستند و این نام برگرفته از نام هنرمندان موسیقی جاز می‌باشد. برای مثال نسخه‌ی 1.0 وردپرس، از نام Miles Davis و نسخه‌ی 5.4 آن، از نام موزیسین آمریکایی Nat Adderley گرفته شده است.

۹- تفاوت WordPress.com و  WordPress.org چیست؟

شما با مراجعه به سایت WordPress.org می‌توانید فایل نصب وردپرس را دریافت کرده و آن را روی هاست یا سیستم خود به صورت محلی و بدون هیچ گونه محدودیتی نصب کنید. WordPress.com به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تهیه‌ی دامنه و هاست، در عرض چند دقیقه وبلاگ خود را ایجاد کنید. در این سرویس محدودیت‌هایی مانند عدم امکان نصب قالب و پلاگین‌های جدید و ویرایش آن‌ها وجود دارد. developing website

مزایا و معایب توسعه‌ی سایت با وردپرس

در ادامه‌ی مقاله‌ی ۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس به مزایا و معایب توسعه‌ی سایت با وردپرس می‌پردازیم. به نظر می‌رسد که امروزه هر فردی می‌تواند به لطف وردپرس یک وب‌سایت داشته باشد؛ چرا که نه؟ وردپرس توانسته است محبوبیت خوبی در میان توسعه‌دهندگان سایت‌ها و وبلاگ‌ها به دست آورد. اما آیا Wordpress همیشه بهترین گزینه برای توسعه‌ی یک سایت است؟ استفاده از وردپرس بسیار آسان است و به طراحانی که حتی قادر به کدنویسی یک وب‌سایت نیستند، این امکان را می‌دهد تا با کمک درگ و دراپ کردن (Drag and drop) المان‌های مورد نیاز و یک قالب از پیش طراحی‌شده، در زمانی کوتاه یک وب‌سایت پویا و انعطاف‌پذیر ایجاد کنند. هزاران قالب، ویجت (widget) و پلاگین رایگان و غیر رایگان وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ویژگی‌های شگفت انگیزی مانند تقویم، بخش نظرات و حتی یک وب اپلیکیشن را به وب‌سایت خود اضافه کنید. اگر هنگام استفاده از وردپرس به مشکلی برخورد کردید یا به راهنمایی در این زمینه نیاز داشتید، می‌توانید از فروم‌ها و انجمن‌های رایگان مانند بخش وردپرس Stackoverflow استفاده کنید. اما در مقابل مزایای بی‌شمار استفاده از پلتفرم Wordpress، معایبی نیز وجود دارد. با توجه به متن باز بودن این پلتفرم، هر فردی می‌تواند پلاگین‌ها و قالب‌های وردپرس را توسعه داده و به بررسی کدها هسته‌ی وردپرس و کشف آسیب پذیری‌های آن بپردازد. این مورد یکی از دلایلی است برخی از افراد وردپرس را بستری امن می‌دانند، در مقابل برخی دیگر از افراد معتقد هستند که هک‌شدن سایت‌های وردپرسی به دلیل عدم رعایت راهکارهای امنیتی توسط مدیران سایت‌ها است و وردپرس به دلیل به‌روزرسانی‌های پیوسته طی سال‌ها، به پلتفرمی امن تبدیل شده است. از طرفی، هر وب‌سایتی به نگهداری نیازمند است. هنگام بروزرسانی قالب‌ها و پلاگین‌ها و هسته‌ی وردپرس، ممکن است ناسازگاری‌هایی به وجود آید که تنها متخصصین وردپرس قادر به حل‌کردن آن‌ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی " طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی" را مطالعه کنید.

۵ کار شگفت‌انگیزی که با وردپرس می‌توان انجام داد

در ادامه‌ی مقاله‌ی ۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس، بیایید نگاهی به چند مورد از کارهایی که WordPress می‌تواند برای شما (و مشتری‌های شما) انجام دهد، بیاندازیم.

ساخت یک فروشگاه آنلاین با وردپرس

اگر می‌خواهید در کنار کسب و کار فیزیکی خود، یک فروشگاه اینترنتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایجاد کنید، وردپرس مناسب‌ترین گزینه برای شماست. پلاگین WooCommerce یکی از بازیگران اصلی در صنعت تجارت الکترونیک وردپرس است. افزونه اصلی آن رایگان است و از ویژگی‌های اساسی لازم برای نگهداری یک فروشگاه حرفه‌ای برخوردار است. شما حتی می‌توانید یک توسعه‌دهنده استخدام کنید تا برای شما یک افزونه WooCommerce خاص تجاری را ایجاد کند. آمارها نشان می‌دهد که بیش از 30% از کل فروشگاه‌های اینترنتی موجود در اینترنت از فروشگاه‌ساز ووکامرس استفاده می‌کنند.

ایجاد یک سایت رزومه شخصی با وردپرس

افرادی مانند مترجمان آزاد، وبلاگ‌نویسان، طراحان، کپی رایترها و غیره همگی کارآفرینان فردی هستند. این افراد می‌توانند خدمات و توانایی‌های خود را با ایجاد یک وب‌سایت به کارفرمایانی در سراسر جهان معرفی کند. پلاگین‌های resume builder و WP Linkedin می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

راه‌اندازی وردپرس چند سایته

Multisite یکی از قابلیت‌های وردپرس است که به شما امکان مدیریت چندین سایت به صورت همزمان را می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید هر تعداد سایت را که می‌خواهید به سایت خود اضافه کرده وآن‌ها را به صورت یک‌جا مدیریت کنید. برای فعال‌سازی قابلیت چند سایته کافی است تا فایل wp-config.php را باز کنید و توضیحات زیر را در این فایل پیدا کنید:
/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */
سپس قطعه کد زیر را پیش از آن قرار دهید:
/* Multisite */
define( 'WP_ALLOW_MULTISITE', true );

راه اندازی یک فروم در وردپرس

با استفاده از پلاگین bbPress می‌توانید یک فروم حرفه‌ای در سایت وردپرسی خود ایجاد کنید. استفاده از این پلاگین می‌تواند میزان بازدید و تعامل کاربران با وب‌سایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. برخی از محبوب‌ترین ویژگی‌های پلاگین bbPress عبارتند از:
  • راه اندازی ساده
  • کاملاً یکپارچه شده با وردپرس
  • امکان ایجاد انجمن‌های چند منظوره
  • سریع و سبک
  • رابط کاربری ساده
  • قالب‌های سفارشی
  • محافظت در برابر هرزنامه

راه اندازی یک شبکه‌ی اجتماعی در وردپرس

ایجاد یک شبکه‌ی اجتماعی در سایت شما می‌تواند کاربران زیادی را به سایت شما جذب کند. اگر می‌خواهید یک شبکه‌ی اجتماعی قدرتمند، مدرن و حرفه‌ای داشته باشید، پلاگین buddypress به شما کمک خواهد کرد. برخی ویژگی‌های پلاگین buddypress عبارتند از:
  • امکان ایجاد پروفایل برای کاربران و به‌روزرسانی اطلاعات آن‌ها
  • امکان دوست‌یابی توسط کاربران
  • قابلیت ارسال پیام خصوصی
  • امکان ایجاد گروه‌های گفت‌وگو توسط کاربران
  • امکان ایجاد بلاگ برای هر کاربر
  • امکان شرکت‌کردن کاربران در بحث‌های انجمن
  • و...
جمع‌بندی در مقاله‌ی ۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس، به نکات جالبی در مورد وردپرس که شاید نمی‌دانستید اشاره کردیم، اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید و به دنبال یک پلتفرم رایگان برای توسعه‌ی یک وب‌سایت در شبکه‌ی اینترنت هستید، وردپرس برای شما مناسب است. Wordpress به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به داشتن دانش برنامه‌ نویسی، وب‌سایت‌هایی حرفه‌ای و جذاب ایجاد کنید. گرچه وردپرس در گذشته به عنوان پلتفرمی برای توسعه‌ی وبلاگ شناخته می‌شد؛ اما امروزه به جرات می‌توان گفت که شما با استفاده از وردپرس، قادر به ساخت هر گونه وب‌سایتی هستید. تجربه‌ی شما از توسعه‌ی سایت با وردپرس چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی وردپرس علاقه داری، می‌توانی با شرکت در دوره آموزش پلاگین نویسی در وردپرس، در کمتر از یکسال به یک متخصص وردپرس همه فن حریف تبدیل شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه و پیاده‌سازی قالب و پلاگین‌های وردپرسی هستی.
۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • ۹ نکته‌ی جالب درباره وردپرس
  • مزایا و معایب توسعه‌ی سایت با وردپرس
  • ۵ کار شگفت‌انگیزی که با وردپرس می‌توان انجام داد
اشتراک گذاری مقاله در :