کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲ دیدگاه نظر محمدرضا سیمجور
نحوه ی نصب و فعال سازی وردپرس شبکه
نحوه ی نصب و فعال سازی وردپرس شبکه

یکی از مهم‌ترین قابلیت هایی که امروزه در وردپرس شاهدش هستیم، قابلیت فوق العاده ی وردپرس چند سایته است. از طریق این قابلیت، تنها با نصب یک وردپرس می‌توانید تعداد زیادی سایت دیگر راه اندازی کرده و آن‌ها را به کاربران مختلف اختصاص دهید. وردپرس شبکه، کاربردهای بسیار زیادی دارد و از آن برای سیستم‌های وبلاگ دهی، سایت‌های مدارس، سیستم‌های فروشگاهی و ... استفاده می‌شود.

وردپرس شبکه چیست؟

شبکه وردپرس چند سایته یا به عبارت دیگر مالتی سایت، قابلیت بسیار مفیدی است که به شما اجازه می‌دهد با نصب یک وردپرس، تعداد زیادی سایت دیگر راه اندازی کنید. در واقع در وردپرس شبکه شما می‌توانید تعدادی سایت را بر یک دامنه به صورت ساب دامین یا ساب فولدر مدیریت کنید. این قابلیت که کاربردهای بسیار زیادی دارد، باعث می‌شود که شما به راحتی از طریق پنل مدیریتی خود، در مدت زمان بسیار کوتاه یک یا چند سایت جدید ایجاد کرده و با نام کاربری و رمز اصلیتان به سایت جدید دسترسی پیدا کنید.

از طریق این روش دیگر افراد می‌توانند در شبکه ی شما ثبت نام کرده و برای خود یک سایت یا وبلاگ جدیدی ایجاد کنند. با این قابلیت کاربرانی که با وردپرس آشنایی کافی ندارند، بدون هیچ دردسری می‌توانند اقدام به راه اندازی سایت کنند. این شیوه برای راه اندازی سیستم‌های وبلاگ دهی بسیار مناسب است. قبلاً وردپرس شبکه، از وردپرس اصلی کاملاً جدا بوده است اما در نسخه ی سوم وردپرس این دو یکی شدند.

وردپرس شبکه

مزایا و معایب وردپرس شبکه

استفاده از قابلیت وردپرس شبکه دارای مزایا و معایبی است که به صورت مختصر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. از مهم‌ترین مزایایی که استفاده از وردپرس شبکه دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         امکان نصب قالب‌ها و افزونه‌ها در شبکه و فعال سازی آن برای کاربران به جای فعال سازی آن‌ها بر روی تک تک سایت ها

·         برخورداری سایت‌ها از مدیرانی که امکان مدیریت سایت خود را دارند.

·         امکان مدیریت چندین سایت برای مدیر شبکه از پیشخوان

شبکه وردپرسی هم چنین معایبی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         تعدادی از افزونه هایی که برای وردپرس ایجاد شده اند، ممکن است برای وردپرس شبکه کار نکنند.

·         در صورتی که وب سایت اصلی هک شود، تمام سایت‌های شبکه هک می‌شوند.

·         در صورتی که به صورت اتفاقی تغییری در ترافیک سایت رخ بدهد، مدیریت منابع سرور برای کاربران مبتدی مشکل خواهد بود.

وردپرس شبکه

کاربردهای وردپرس شبکه

بی تردید روش‌های مختلفی برای داشتن شبکه چند سایته وجود دارد و وردپرس شبکه تنها گزینه ی پیش رو نیست. از وردپرس شبکه معمولاً زمانی استفاده می‌شود که لازم باشد چندین سایت از یک دامنه ایجاد شوند. مهم‌ترین کاربردهایی که وردپرس شبکه دارد عبارت اند از:

·         امکان راه اندازی وب سایت‌های چند زبانه

·         مناسب بودن برای شرکت ها، رستوران‌ها و ... که دارای چندین شعبه هستند.

·         امکان ایجاد سیستم‌های فروشگاهی تحت یک دامنه

·         راه اندازی سیستم‌های وبلاگدهی و سایت‌های مدارس

·         راه اندازی سایت‌های دموی قالب

وردپرس شبکه

نصب وردپرس معمولی

مهم‌ترین تصمیمی که باید قبل از نصب و راه اندازی وردپرس شبکه به آن توجه کرد، انتخاب نوع سایتی است که راه اندازی می‌کنیم. در واقع باید انتخاب کنیم که سایت‌های ایجاد شده توسط کاربران، ساب دامین باشند یا ساب فولدر. برای نصب وردپرس شبکه تنظیمات بیشتری نسبت به وردپرس معمولی مورد نیاز خواهد بود. در قدم اول نصب وردپرس شبکه، ابتدا باید وردپرس معمولی را نصب کرده باشیم. توجه داشته باشید که باید از دیتابیس خود یک نسخه ی بکاپ تهیه کنید و پیوند یکتا را برای اطمینان از این که بر روی نام نوشته قرار دارد، کنترل کنید. همچنین لازم است تمام افزونه هایی را که فعال هستند غیر فعال کنید. البته بعداً می‌توانید مجدداً آن‌ها را فعال کنید.

وردپرس شبکه

نحوه ی فعال کردن و راه اندازی وردپرس شبکه

برای فعال سازی وردپرس شبکه لازم است ابتدا فایل wp-config.php را باز کرده و به دنبال متن زیر در داخل آن بگردید:

/* That's all, stop editing! Happy blogging. */

پس از این که این متن را در داخل فایل پیدا کردید، باید کد زیر را در بالای آن متن بنویسید:

/* Multisite */

define('WP_ALLOW_MULTISITE', true);

با این کد در واقع شما به وردپرس اجازه ی فعال سازی می‌دهید. در مرحله ی بعدی لازم است وردپرس شبکه را راه اندازی کنید. برای این کار ابتدا در بخش افزونه‌ها در پنل مدیریت تمامی افزونه‌ها را غیر فعال کنید. سپس در پنل مدیریت به قسمت ابزارها رفته و راه اندازی شبکه را انتخاب نمایید. در صفحه ای که باز خواهد شد، باید عنوان و ایمیل مدیر شبکه را وارد کرده و یکی از گزینه‌های زیر دامنه بودن یا زیر پوشه بودن را انتخاب کنید.

در صورتی که شما زیر دامنه را انتخاب کنید، باید رکوردهای wildcard DNS ایجاد کنید. برای این کار لازم است یک ساب دامین با نام * ایجاد کنید. دقت داشته باشید که در دایرکت ادمین نیازمند تغییراتی از سوی مدیر هستید و اگر از کنترل پنل دایرکت ادمین استفاده می‌کنید، باید از پشتیبانی هاست خود درخواست کنید تا WildCard را برای شما فعال کند. اگر نوع زیر پوشه را انتخاب کرده باشید به تنظیمات خاصی نیاز نخواهید داشت. پس از گذراندن این مراحل، لازم است برای ادامه ی کار بر روی نصب کلیک کنید. برای شما صفحه ی جدیدی باز خواهد شد و باید کدهایی که داخل باکس اول قرار دارند را در فایل wp-config.php قبل از خط زیر قرار دهید:

/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */

سپس کدهای موجود در باکس دوم را نیز در داخل فایل htaccess هاست قرار دهید.

پس از این کار نصب وردپرس شما با موفقیت تکمیل خواهد شد.

وردپرس شبکه

اجازه ثبت نام و ایجاد سایت برای کاربران

برای اینکه به کاربران اجازه بدهید تا سایت‌های خود را ایجاد و راه اندازی کنند، ابتدا باید به قسمت داشبورد مدیر شبکه رفته و از منوی موجود گزینه ی تنظیمات را انتخاب کنید. پس از این کار در زیر منوی تنظیمات شبکه، در بخش ثبت نام کاربران تنظیمات خود را اعمال کنید. تمامی تنظیمات شبکه در این قسمت وجود دارند و می‌توانید آن‌ها را بررسی و ذخیره نمایید.

نکاتی در خصوص وردپرس شبکه

وردپرس شبکه بیشتر برای سایت‌های تجاری، شبکه‌های وبلاگی و وب سایت‌های مجله ای مناسب است. به هنگام فعال سازی وردپرس شبکه، در صورتی که شما از لوکال هاست استفاده می‌کنید، نمی‌توانید روش نصب سایت را انتخاب کنید و به صورت پیش فرض برای شما سایت‌ها بر روی پوشه ساخته می‌شوند. وردپرس شبکه باعث می‌شوند فرآیند مدیریت بروزرسانی‌ها بسیار ساده‌تر شوند و به راحتی با بروزرسانی افزونه‌ها و پوسته‌ها در وردپرس مادر، برای تمامی سایت‌ها آن‌ها را بروزرسانی کنید. برای داشتن یک شبکه چند سایته، شما به هاست مخصوص وردپرس نیاز خواهید داشت.

وردپرس شبکه

 
۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
آرش بوریان ۰۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰

به خدا چیزی که شما میگین نمیشه اصلا فایلی که شما میگین نیست لطفا راهنماییم کنید

فائقه نامور ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳

سلام ممنون از توجه شما موردی که اشاره فرمودید به تیم تولید محتوا انتقال داده می‌شود

  • وردپرس شبکه چیست؟
  • مزایا و معایب وردپرس شبکه
  • کاربردهای وردپرس شبکه
  • نصب وردپرس معمولی
  • نحوه ی فعال کردن و راه اندازی وردپرس شبکه
  • اجازه ثبت نام و ایجاد سایت برای کاربران
  • نکاتی در خصوص وردپرس شبکه
اشتراک گذاری مقاله در :