کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۹ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
گیک یا Geek کیست و چه تفاوت هایی با Nerd دارد ؟
گیک یا Geek کیست و چه تفاوت هایی با Nerd دارد ؟

به نظر شما برنامه نویسان ممکن است با چه ویژگی هایی در جمع‌های دوستانه شناخته شوند؟ اغلب برنامه نویسان ویژگی‌های مشترکی دارند که ممکن است در یک جمع با آن ویژگی‌ها شناخته شوند. در این مطلب می‌خواهیم کمی از دنیای کد و برنامه نویسی فاصله گرفته و وارد دنیای برنامه نویسان شویم. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب درباره گیک‌ها بیشتر صحبت کرده و فرق گیک و نرد را بررسی کنیم.

برنامه نویس کیست ؟

برنامه نویسی یکی از مشاغل بسیار پرطرفدار در دنیای دیجیتال امروز است. همه وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها توسط دانش برنامه نویسی و به کمک زبان‌های مختلف برنامه نویسی نوشته شده است. برنامه نویس کسی است که دانش کامپیوتری مناسبی داشته و در کدنویسی مهارت دارد. برنامه نویسان هم در شغل هایی که کاملا به کدزنی نیاز دارد مانند طراحی سایت و اپلیکیشن و هم در مشاغلی مانند تحلیل داده که فقط در برخی موارد نیاز به برنامه نویسی دارد، می‌توانند بسیار موفق باشند. سبک زندگی برنامه نویسان هم جذابیت‌های خود را دارد و شناخت آن می‌تواند به تعامل بهتر با آن‌ها کمک کند.

گیک کیست ؟

گیک چیست

اجتماع مسئله ای است که همه انسان‌ها را مشغول کرده و کنار گذاشتن آن تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد اما در برخی موارد کنار گذاشتن آن باعث بروز تحولات بزرگی در جهان شده است. شاید ما از انسان هایی که تابع جامعه نیستند و خلوت خود را ترجیح می‌دهند بیشتر استقبال کنیم اما از دل همین خلوت‌ها و عادت شکنی ها، افرادی مانند ایلان ماسک و بیل گیتس به دنیا معرفی می‌شوند و زندگی همه ما را دگرگون می‌کنند. حال بیایید کمی بیشتر برنامه نویسان را بشناسیم.

از علاقمند بودن به برنامه نویسی می‌رسیم به کسانی که عاشق این کار هستند و بخش مهمی از زندگی خود را صرف این حوزه می‌کنند. کسانی که حتی استیکر روی لپتاپ و ماگ روی میزشان هم خبر از پیوندی عمیق با کامپیوتر و کدزنی می‌دهد. گیک (Geek) در گذشته بیشتر به انسان‌های احمق و دست و پا چلفتی گفته می‌شد، اما امروزه به کسانی گفته می‌شوند که بسیار باهوش هستند و تمرکز زیادی بر موضوعات خاص دارند. این اصطلاح بیشتر در بین کامپیوتری‌ها رایج است و به کسی گیک گفته می‌شود که عاشق کامپیوتر است و اشتیاق زیادی در زمینه یادگیری مطالب جدید دارد.

گیک‌ها معمولا به درس و دانشگاه قانع نمی‌شوند و بسیاری از مطالب جانبی را از روی علاقه یاد می‌گیرند تا در اخبار تکنولوژی به روز باشند. گیک‌ها هر چیزی که به این حوزه و علاقه شان نزدیک باشد را با دقت زیاد پیگیری می‌کنند و به همین دلیل ممکن است رفتارشان در بین غیر کامپیوتری‌ها کمی عجیب و حتی غیرقابل درک باشد و نتوانند با همه افراد به خوبی ارتباط برقرار کنند.

این افرادا صرفا به دلیل کسب درآمد برنامه نویسی نمی‌کنند بلکه همیشه به دنبال مسائل جدید هستند و از معمولا از تمایزی که با بقیه دارند، خوششان می‌آید. همچنین در بسیاری از موارد قاطعانه نطر می‌دهند و تعصب زیادی روی کار خود دارند. گیگ‌ها مهندسان و طراحان خوبی هستند و از چالش‌های جدید کارشان استقبال می‌کنند.

نرد کیست ؟

نرد کیست

شاید بتوان گفت نردها چند درجه جدی‌تر از گیک‌ها هستند. نرد (Nerd) به کسی گفته می‌شود که ساعت‌ها می‌تواند در دنیای خود غرق شود و به اطراف و دیگران اهمیتی ندهد. نردها بسیار تعصبی هستند و اجازه نمی‌دهند کسی کارشان را دچار اختلال کند. ممکن است به خاطر کار از بسیاری از تفریحات و اجتماعات دوری کنند و همین مسئله باعث می‌شود کمی غیر اجتماعی و بسیار منطقی به نظر برسند.

آن‌ها می‌توانند بخش زیادی از وقت خود را در کار سپری کرده و برخلاف انتظار همچنان برای انجام آن اشتیاق داشته و خسته نشوند. نردها مرزهای مشخصی دارند و کار کردن با آن‌ها کمی سخت است اما متخصصان خوبی در زمینه خود هستند و همواره می‌توان روی دانش آن‌ها حساب کرد.

فرق گیک و نرد چیست ؟

می توان گفت گیک‌ها و نردها ترکیبی از خفن بودن و هوشمندی هستند و به نوعی بچه خفن (Cool Kid) محسوب می‌شوند. در زیر به طور خلاصه برخی ویژگی‌های گیک‌ها و نرد‌ها را بررسی می‌کنیم:

 گیک‌ها :

  •  در پوشش و نحوه انتخاب وسایل خود معمولا علاقمند به نشان دادن توانایی هایشان هستند.
  •  تفریحات گسترده‌تری دارند تا در زمینه‌های مختلفی تجربه داشته باشند.
  • دوست دارند در زمینه‌های خاصی مانند ریاضیات و فلسفه خاص به نظر برسند.

نردها:

  • ممکن است شلخته به نظر برسند زیرا نظر دیگران اولویت چندانی برایشان ندارد.
  •  تفریحات خاصی را برای خود در نظر گرفته و برخی کارها را بیهوده می‌دانند.
  •  تحقیق و توسعه را بسیار دوست دارند و ممکن است خواندن کتاب‌های کمیک و فانتزی را به دیدن فیلم ترجیح دهند.
به طور کلی اینطور به نظر می‌رسد که هدف گیگ‌ها از این شاخه به آن شاخه پریدن نیست بلکه علاقه زیادی به یاد گیری در زمینه‌های مختلف دارند درحالیکه نردها زمینه هایی را انتخاب می‌کنند که در آن‌ها حتما موفق شده و متخصص محسوب شوند.

جمع بندی

اصطلاح گیک و نرد در همه زمینه‌ها کاربرد دارد اما استفاده از آن‌ها در دنیای برنامه نویس‌ها بسیار رایج‌تر است. ممکن است گیک‌های زیادی دیده باشید که کمتر در کلاس‌های دانشگاه حاضر اما همواره آمادگی خوبی در انجام پروژه‌ها دارند، فست فود را ترجیح می‌دهند و حین کار می‌توان با آن‌ها درباره آخرین فیلم کمپانی مارول صحبت کرد. شاید استادی که تا دیروقت در دفتر خود مشغول کار است و کتاب‌های تخصصی زیادی در زمینه کاری خود دارد و احتمالا آخر هفته‌ها ماتریکس می‌بیند، یک نرد محسوب شود. حال که فرق گیک و نرد را دانستیم، وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم. شما گیک هستید یا نرد؟

[lead id=1 type= link]

۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۰۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱

خوب بود...

۰۹ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵

اگه فیلم لیسانسه‌ها رو از شبکه 3 دیده باشید کاراکتر حبیب یه نرد بود اما تو هیچ زمینه ای حرفه ای نیست بیشتر بار مفهومی نرد اینه که به دردبخور و منزوی هستن

Mahdi ۰۵ آبان ۱۴۰۰، ۰۰:۱۴

سلام ممنون از توضیح هاتون.فقط اینکه جز نرد و گیک آیا نوع دیگه ای هم وجود داره؟

نازنین کریمی مقدم ۰۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۱۲

درود بله. دو گروه دیگه هم با نام درک و دوئیب هستند که بار منفی دارند. (معمولا نرد و گیک بین کامپیوتریا بار معنایی مثبتشون بیشتره) درک (dork): افرادی که در موضوعاتی که از نظر عموم احمقانه هست حرفه ای هستند (مثل جمع کردن پوست آدامس و...) و به حرف مردم اهمیتی نمیدهند. دوئیب (dweeb): کلا در هیچ کاری حرفه ای نیستند و اعتماد به نفس در کاری هم ندارند.

vs ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۵۷

سلام من فک کنم مخلوطی از این دوتام بعضی وقتا گیک بعضی وقتا نرد فک کنم coolkid باشم ولی بازم بیشترینه شبیه گیک‌ها هستم ممنون از توضیحاتون

فائقه نامور ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۰۴

سلام ممنون از توجه شما

arash nouri ۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

من قطعا نرد نیستم . الان بیشتر عاشق این پاورقی شدم.. شاید به ساخت یک اثر هنری فکر کنیم و یا بخواهیم بلندترین قله‌ها را فتح کنیم؛ ما هنوز نمی‌دانیم از زندگی چه چیزی را بیشتر از همه می‌خواهیم. پس هر کاری که از دستتان بر می‌آید برای زندگی انجام دهید و سرانجام قلب تان، این انتخاب بزرگ را انجام خواهد داد...

ریحانه یزدانی ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۳۵

پس هرکاری که از دستتون برمیاد برای خوب زندگی کردن انجام بدین :)

Roohollah Taeb ۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱

با این توضیفات ما گرد هستیم!! خارج از شوخی مفاله جالبی بود. ممنون

  • برنامه نویس کیست ؟
  • گیک کیست ؟
  • نرد کیست ؟
  • فرق گیک و نرد چیست ؟
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :