برنامه نویسی اسکرچ

برنامه نویسی اسکرچ

یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده کودک و نوجوان شما
پشتیبانی در جامعه برنامه‌نویسی
زهرا قرائت
مدرس: زهرا قرائت مربی و مدرس برنامه نویسی کودک و ...
برنامه نویسی اسکرچ برنامه نویسی اسکرچ به جامعه متخصصین سون‌لرن بپیوندید...

آشنایی با دوره برنامه نویسی اسکرچ

یکی از راه هایی که می‌توان به کمک آن مهارت حل مسئله و تفکر ریاضی را به کودکان یاد داد، برنامه نویسی است اما آموزش برنامه نویسی کودکان خود مهارت خاصی نیاز دارد. اولین گام، تقسیم یک موضوع به بخش‌های کوچک‌تر است تا حل آن ساده شود. زمانی که کودک می‌خواهد با استفاده از برنامه نویسی یک بازی طراحی کند، شکستن مسئله به زیر مسئله‌های کوچک‌تر اهمیت زیادی دارد. درواقع او باید پروژه ای را که قرار است انجام دهد را به چند مینی پروژه تقسیم کند.

او برای حل کردن هر کدام از آن مینی پروژه ها، دفعات زیادی به مشکل بر می‌خورد و برای رفع آن‌ها راه‌های زیادی را امتحان می‌کند. این فرآیند به کودکان کمک می‌کند که بتوانند مهارت حل مسئله را به خوبی درک کنند و آموزش ببینند. اعتماد به نفس و حس استقلالی که کودک بعد از به پایان رساندن پروژه خود به دست می‌آورد، تاثیر زیادی در خلاقیت و تصمیم گیری‌های فردی او خواهد داشت.

مزایای تقویت برنامه نویسی و مهارت حل مسئله در کودکان

نقش برنامه نویسی در حل مسئله

کارشناسان معتقد هستند یادگیری برنامه نویسی در عصر حاضر مانند یادگیری خواندن و نوشتن است و چون یادگیری در سن پایین سریع است، پس آموزش برنامه نویسی به کودکان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برنامه نویسی می‌تواند مزایای زیادی در تربیت کودکان و جهت دهی اهداف آن‌ها داشته باشد.

یادگیری مشورت

یکی از مزایای برنامه نویسی در کودکان این است که کودک برای حل مسئله خود مجبور می‌شود با دیگران مشورت کند .مثلا زمانی که در انجام هر کدام از مینی پروژه‌ها به مشکل بر می‌خورد، می‌تواند از افرادی که مهارت بیشتری دارند مشورت بگیرد که این امر مهارت انجام کار گروهی و مشورت با افراد مناسب را به او آموزش می‌دهد.

استفاده مناسب از زمان

از دیگر مزایای برنامه نویسی در سنین پایین این است که کودک از زمان خود نهایت استفاده را می‌کند. در عصر حاضر کودکان زیادی را می‌بینید که زمان خود را صرف تلویزیون یا انجام بازی‌های رایانه ای می‌کنند. پس خوب است اگر بتوانیم آموزش مهارت حل مسئله را در قالب بازی به آن‌ها آموزش دهیم.

دانشمندان معتقد هستند که بهترین نوع آموزش ، آموزشی است که در قالب بازی صورت بگیرد. زمانی که کودک برنامه نویسی را در قالب بازی فرا می‌گیرد نه تنها خسته نمی‌شود بلکه بسیار برای او لذت‌بخش است.

تفکر چندجانبه

برنامه نویسی به کودکان بهتر فکر کردن را می‌آموزد. در واقع برنامه نویسی مانند یک پل عمل می‌کند که کودکان بتوانند سایر علوم را بهتر یاد بگیرند و باعت پرورش هوش منطقی و ریاضیات کودک نیز می‌شود.

مثلا زمانی که کودک در حال نوشتن یک بازی است مهارت‌هایی همچون مهارت حل مسئله، ریاضیات، منطق و حتی جلوه‌های بصری و زیباشناشی او به چالش کشیده می‌شود و همین چالش‌ها هستند که هوش کودک را پرورش می‌دهند.

افزایش اعتماد به نفس

وقتی کودک شما بتواند از تکنولوژی استفاده درست کند، در برخورد با همسالان خود اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت. تصور کنید زمانی که کودک یک بازی را طراحی و اجرا می‌کند چنان شوق و لذتی به او دست می‌دهد که دوست دارد این بازی را به دیگران نیز نشان دهد که این امر، باعث افزایش اعتماد به نفس کودک در تعاملات اجتماعی او می‌شود.

نمایش بیشتر
سرفصل‌های دوره
معرفی دوره و نصب نرم افزار اسکرچ ۶ جلسه
  • جلسه اول معرفی دوره و مسیر یادگیری دوره ۴ دقیقه
  • جلسه دوم نحوه شرکت در جلسات وبینار آنلاین ۳ دقیقه
  • جلسه سوم نرم افزارهای مورد نیاز در طول دوره ۰ دقیقه
  • جلسه چهارم آموزش نصب AnyDesk ۴ دقیقه
  • جلسه پنجم آموزش نصب Scratch ۵ دقیقه
  • جلسه ششم آشنایی با محیط اسکرچ ۸ دقیقه
ساخت انیمیشن‌های ورزشی ۲ جلسه
  • جلسه اول آموزش انواع حرکت توپ ۱۴ دقیقه
  • جلسه دوم ساخت انیمیشن ورزش صبحگاهی ۱۴ دقیقه
آموزش ساخت انیمیشن جنگل ۲ جلسه
  • جلسه اول طراحی حرکت خرس و سنجاقک ۱۷ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی حرکت شیر ۱۱ دقیقه
آموزش ساخت بازی تولد ۲ جلسه
  • جلسه اول قرار دادن اسپرایت‌ها و تغییر شکل آن‌ها با کلیک کردن ۱۵ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی حرکت بادکنک‌ها و قرار دادن آهنگ پس زمینه برای بازی ۱۵ دقیقه
آموزش ساخت انیمیشن پنالتی ۳ جلسه
  • جلسه اول طراحی حرکت اسپرایت شوت ۱۳ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی حرکت اسپرایت بازیکن ۱۲ دقیقه
  • جلسه سوم طراحی حرکت اسپرایت تماشاچی ۱۴ دقیقه
آموزش ساخت افکت ۳ جلسه
  • جلسه اول طراحی افکت کلیک کردن موس ۱۹ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی افکت موس دنباله دار ۱۰ دقیقه
  • جلسه سوم آموزش انیمیشن بارش برف ۱۶ دقیقه
آموزش مکالمه در انیمیشن ۲ جلسه
  • جلسه اول آموزش مکالمه متنی بین دو اسپرایت ۱۲ دقیقه
  • جلسه دوم آموزش مکالمه متنی بین بیش از دو اسپرایت ۱۳ دقیقه
ساخت بازی با عملگر ها ۳ جلسه
  • جلسه اول ساخت بازی تعاملی مقایسه سن ۱۴ دقیقه
  • جلسه دوم ساخت بازی آموزشی محاسبه چهار عمل اصلی(جمع،تفریق،ضرب،تقسیم) بخش اول ۱۰ دقیقه
  • جلسه سوم ساخت بازی آموزشی محاسبه چهار عمل اصلی(جمع،تفریق،ضرب،تقسیم) بخش دوم ۱۵ دقیقه
ساخت بازی موزیکال( آموزش صدا گذاری ) ۲ جلسه
  • جلسه اول ساخت بازی اهنگ زدن با استفاده از دکمه‌های کیبورد ۹ دقیقه
  • جلسه دوم اضافه کردن ستاره‌های چشمک زن به بازی ۱۰ دقیقه
ساخت بازی شکار سنجاقک ۴ جلسه
  • جلسه اول طراحی حرکت قورباغه و سنجاقک ۱۳ دقیقه
  • جلسه دوم شکار کردن قورباغه و کسب امتیاز ۸ دقیقه
  • جلسه سوم اضافه کردن سنجاقک سمی و تایمر ۱۰ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی کردن شرط پایان بازی ۱۵ دقیقه
ساخت بازی مسیر یاب ۵ جلسه
  • جلسه اول طراحی مسیر و کنترل حرکت موش با کلید‌های جهتی کیبورد ۱۸ دقیقه
  • جلسه دوم اضافه کردن اسپرایت پنیر و گرفتن امتیاز ۷ دقیقه
  • جلسه سوم اضافه کردن اسپرایت جوجه تیغی ۱۳ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی اسپرایت live (جون‌های بازی) ۱۲ دقیقه
  • جلسه پنجم قرار دادن شرط پایان بازی ۱۰ دقیقه
ساخت بازی مبارزه (fight) ۸ جلسه
  • جلسه اول طراحی پس زمینه و اسپرایت شروع ۱۳ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی حرکت جنگنده ۱۲ دقیقه
  • جلسه سوم طراحی شلیک جنگنده ۱۲ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی حرکت شهاب سنگ ۱۸ دقیقه
  • جلسه پنجم طراحی اسپرات live (جون‌ها ی بازی) ۱۴ دقیقه
  • جلسه ششم عوض شدن تیر ۱۵ دقیقه
  • جلسه هفتم طراحی جنگنده دشمن ۱۷ دقیقه
  • جلسه هشتم قرار دادن تایمر و پس زمینه بازی ۱۸ دقیقه
ساخت بازی تنیس ۷ جلسه
  • جلسه اول طراحی بلاک‌ها و دکمه restart ۱۵ دقیقه
  • جلسه دوم چینش بلاک‌ها در پس زمینه‌های متفاوت ۱۱ دقیقه
  • جلسه سوم طراحی حرکت پدال و توپ ۱۸ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی برخورد توپ با بلاک‌ها ۱۳ دقیقه
  • جلسه پنجم بزرگ شدن پدال ۱۲ دقیقه
  • جلسه ششم طراحی جنگنده ۱۶ دقیقه
  • جلسه هفتم اضافه کردن اسپرایتwin و صدا گذاری کردن بازی ۸ دقیقه
ساخت بازی فوروت نینجا (fruit ninja) ۴ جلسه
  • جلسه اول معرفی اسپرایت‌های لازم برای بازی ۰ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی حرکت میوه‌ها و بمب ۱۴ دقیقه
  • جلسه سوم طراحی حرکت چاقو ۱۱ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی تایمر و شرط پایان بازی ۱۵ دقیقه
ساخت بازی فلاپی بردز (flappy birds) ۵ جلسه
  • جلسه اول طراحی پس زمینه‌ها و معرفی اسپرایت‌ها ۷ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی حرکت پرنده ۱۲ دقیقه
  • جلسه سوم طراحی حرکت ستون‌ها ۱۰ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی تعیین امتیاز بازی ۱۲ دقیقه
  • جلسه پنجم مشخص کردن مراحل بازی و شرط پایان بازی ۷ دقیقه
ساخت بازی جت پک رایدر(jetpack rider) ۱۱ جلسه
  • جلسه اول توضیح فایل همراه ۵ دقیقه
  • جلسه دوم طراحی پس زمینه‌ها و دکمه شروع ۵ دقیقه
  • جلسه سوم طراحی حرکت رایدر ۸ دقیقه
  • جلسه چهارم طراحی اسپرایت lineو پرواز رایدر ۱۲ دقیقه
  • جلسه پنجم طراحی حرکت سکه‌ها ۱۱ دقیقه
  • جلسه ششم طراحی حرکت لیزر ۱۷ دقیقه
  • جلسه هفتم طراحی حرکت تیر ۹ دقیقه
  • جلسه هشتم طراحی حرکت حشره مزاحم ۱۴ دقیقه
  • جلسه نهم طراحی حرکت روح ۱۲ دقیقه
  • جلسه دهم طراحی حرکت روح‌های کوچک ۱۳ دقیقه
  • جلسه یازدهم طراحی اسپرایت winو صدا گذاری بازی ۷ دقیقه
جلسات و وبینارهای آنلاین (دوره قدیمی) ۲۴ جلسه
  • جلسه اول جلسه آگاهی بخشی والدین - آشنایی با مسیر دوره ۱ ساعت و ۱ دقیقه
  • جلسه دوم جلسه پرسش و پاسخ - 18 تیر ۱ ساعت و ۸ دقیقه
  • جلسه سوم جلسه پرسش و پاسخ - 25 تیر ۵۷ دقیقه
  • جلسه چهارم جلسه پرسش و پاسخ - 1 مرداد ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه
  • جلسه پنجم جلسه پرسش و پاسخ - 8 مرداد ۱ ساعت و ۸ دقیقه
  • جلسه ششم جلسه پرسش و پاسخ - 15 مرداد ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه
  • جلسه هفتم جلسه پرسش و پاسخ - 22 مرداد ۱ ساعت و ۶ دقیقه
  • جلسه هشتم جلسه پرسش و پاسخ - 29 مرداد ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
  • جلسه نهم جلسه پرسش و پاسخ - 5 شهریور ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه
  • جلسه دهم جلسه پرسش و پاسخ - 12 شهریور ۱ ساعت و ۱۴ دقیقه
  • جلسه یازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 19 شهریور ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
  • جلسه دوازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 27 شهریور ۱ ساعت و ۶ دقیقه
  • جلسه سیزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 16 مهر ۵۷ دقیقه
  • جلسه چهاردهم جلسه پرسش و پاسخ - 23 مهر ۵۱ دقیقه
  • جلسه پانزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 30 مهر ۵۳ دقیقه
  • جلسه شانزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 7 آبان ۴۹ دقیقه
  • جلسه هفدهم جلسه پرسش و پاسخ - 14 آبان ۱ ساعت و ۳ دقیقه
  • جلسه هجدهم جلسه پرسش و پاسخ - 21 آبان ۵۵ دقیقه
  • جلسه نوزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 28 آبان ۵۴ دقیقه
  • جلسه بیستم جلسه پرسش و پاسخ - 5 آذر ۴۵ دقیقه
  • جلسه بیست و یکم جلسه پرسش و پاسخ - 12 آذر ۵۳ دقیقه
  • جلسه بیست و دوم جلسه پرسش و پاسخ - 19 آذر ۳۷ دقیقه
  • جلسه بیست و سوم جلسه پرسش و پاسخ - 26 آذر ۱ ساعت و ۷ دقیقه
  • جلسه بیست و چهارم جلسه پرسش و پاسخ - 17 دی ۱ ساعت و ۷ دقیقه
جلسات و وبینارهای آنلاین (دوره تابستان 1402) قدیمی ۱۶ جلسه
  • جلسه اول معارفه دوره برنامه نویسی اسکرچ برای والدین ۵۲ دقیقه
  • جلسه دوم جلسه پرسش و پاسخ - 17 تیر ۱ ساعت و ۷ دقیقه
  • جلسه سوم جلسه پرسش و پاسخ - 24 تیر ۵۸ دقیقه
  • جلسه چهارم جلسه پرسش و پاسخ - 31 تیر ۱ ساعت و ۴ دقیقه
  • جلسه پنجم جلسه پرسش و پاسخ - 7 مرداد ۵۹ دقیقه
  • جلسه ششم جلسه پرسش و پاسخ - 14 مرداد ۵۳ دقیقه
  • جلسه هفتم جلسه پرسش و پاسخ - 21 مرداد ۵۷ دقیقه
  • جلسه هشتم جلسه پرسش و پاسخ - 28 مرداد ۵۸ دقیقه
  • جلسه نهم جلسه پرسش و پاسخ - 4 شهریور ۵۱ دقیقه
  • جلسه دهم جلسه پرسش و پاسخ - 11 شهریور ۴۸ دقیقه
  • جلسه یازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 18 شهریور ۱ ساعت و ۲ دقیقه
  • جلسه دوازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 25 شهریور ۵۸ دقیقه
  • جلسه سیزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 1 مهر ۵۳ دقیقه
  • جلسه چهاردهم جلسه پرسش و پاسخ - 8 آبان ۱ ساعت و ۷ دقیقه
  • جلسه پانزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 6 آذر ۱ ساعت و ۹ دقیقه
  • جلسه شانزدهم جلسه پرسش و پاسخ پایانی - 2 دی ۱ ساعت و ۱ دقیقه
جلسات و وبینارهای آنلاین (دوره پاییز 1402) قدیمی ۱۴ جلسه
  • جلسه اول معارفه دوره برنامه نویسی اسکرچ برای والدین ۵۳ دقیقه
  • جلسه دوم جلسه پرسش و پاسخ - 18 آبان ۵۹ دقیقه
  • جلسه سوم جلسه پرسش و پاسخ - 25 آبان ۵۱ دقیقه
  • جلسه چهارم جلسه پرسش و پاسخ - 2 آذر ۵۱ دقیقه
  • جلسه پنجم جلسه پرسش و پاسخ - 9 آذر ۴۸ دقیقه
  • جلسه ششم جلسه پرسش و پاسخ - 16 آذر ۵۲ دقیقه
  • جلسه هفتم جلسه پرسش و پاسخ - 23 آذر ۵۰ دقیقه
  • جلسه هشتم جلسه پرسش و پاسخ - 30 آذر ۵۱ دقیقه
  • جلسه نهم جلسه پرسش و پاسخ - 7 دی ۵۳ دقیقه
  • جلسه دهم جلسه پرسش و پاسخ - 14 دی ۵۲ دقیقه
  • جلسه یازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 21 دی ۵۳ دقیقه
  • جلسه دوازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 28 دی ۵۷ دقیقه
  • جلسه سیزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 5 بهمن ۴۷ دقیقه
  • جلسه چهاردهم جلسه پرسش و پاسخ - 10 اسفند ۵۷ دقیقه
جلسات و وبینارهای آنلاین (دوره تابستان 1403) جدید ۱۳ جلسه
  • جلسه اول معارفه دوره برنامه نویسی اسکرچ برای والدین ۴۸ دقیقه
  • جلسه دوم جلسه پرسش و پاسخ - 23 تیر ۴۹ دقیقه
  • جلسه سوم جلسه پرسش و پاسخ - 30 تیر ۱ ساعت
  • جلسه چهارم جلسه پرسش و پاسخ - 6 مرداد ۵۹ دقیقه
  • جلسه پنجم جلسه پرسش و پاسخ - 20 مرداد ۴۸ دقیقه
  • جلسه ششم جلسه پرسش و پاسخ - 27 مرداد ۴۹ دقیقه
  • جلسه هفتم جلسه پرسش و پاسخ - 3 شهریور ۵۴ دقیقه
  • جلسه هشتم جلسه پرسش و پاسخ - 10 شهریور ۵۷ دقیقه
  • جلسه نهم جلسه پرسش و پاسخ - 17 شهریور ۵۹ دقیقه
  • جلسه دهم جلسه پرسش و پاسخ - 24 شهریور ۱ ساعت
  • جلسه یازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 31 شهریور ۵۵ دقیقه
  • جلسه دوازدهم جلسه پرسش و پاسخ - 7 مهر ۴۶ دقیقه
  • جلسه سیزدهم جلسه پرسش و پاسخ - 3 آبان ۱ ساعت و ۴ دقیقه
نمایش بیشتر
با خیال راحت آموزش ببینید
ضمانت بازگشت وجه
ضمانت بازگشت وجه خرید و ثبت نام شما در دوره‌های بلندمدت سون لرن بدون ریسک مالی خواهد بود
آموزش مهارت محور
آموزش مهارت محور از مدرسین متخصص و با تجربه در بهترین شرکت‌های ایران مهارت مورد نیاز بازار کار را یاد می‌گیرید
رفع اشکالات و پشتیبانی فنی
جامعه برنامه نویسی فعال پشتیبانی و پاسخ به سوالات خود را در جامعه برنامه نویسی فعال سون لرن دریافت می‌کنید
ارزیابی فنی و رتبه بندی
ارزیابی فنی و امتیازدهی برای فعالیت‌ها و آزمون‌های خود، امتیازات مختلفی برای ارزیابی مهارت دریافت می‌کنید (از آذر 1402)
معرفی برترین‌ها به بازار کار
معرفی برترین‌ها به بازار کار دانشجویان فعالی که مستمر و منظم محتوای دوره‌ها را دنبال می‌کنند، در اولویت معرفی به بازار کار هستند
دسترسی دائمی و بدون محدودیت
دسترسی راحت و همیشگی شما بعد از تهیه دوره به محتوای دوره و آپدیت‌های محتوایی دسترسی خواهید داشت
نتایج دوره‌های متخصص

در ۱۷ سال اخیر بیش از ۳۵ هزار نفر در سون لرن به صورت تخصصی آموزش برنامه نویسی دیده اند و هزاران نفر از این عزیزان در شرکت‌های مختلف استخدام شده اند.

مهمترین عامل موفقیت دانشپذیرانی که موفق به استخدام و کسب درآمد پس از دوره‌های سون لرن بوده اند، نظم و استمرار در پیگیری محتوای دوره و انجام تمرین‌ها و چالش پذیری آن‌ها بوده است.

اسنپ دیجی کالا علی بابا تخفیفان کافه بازار ژاکت
+ ده‌ها شرکت مطرح دیگر
مدرس و منتورهای دوره
زهرا قرائت زهرا قرائت مربی و مدرس برنامه نویسی کودک و نوجوان رزومه و نمونه تدریس

مربی و مدرس برنامه نویسی کودک و نوجوان در سون لرن مربی برنامه نویسی کودک و نوجوان در یاسان آکادمی (سال 1400) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز مربی خلاقیت و مربی هنر کودک و نوجوان (با گواهینامه کارگاهی) دبیر آموزش و پرورش مقطع فنی و حرفه ای در رشته کامپیوتر 10 سال سابقه رسمی معلمی در آموزش و پرورش (مقاطع ابتدایی و فنی و حرفه ای) مدیر CRM سون لرن (1398)

اینستاگرام

ثبت‌نام در برنامه نویسی اسکرچ

سرمایه‌گذاری روی مهارت‌هایتان، یک تصمیم هوشمندانه است!
زمان را از دست ندهید یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده کودک و نوجوان شما
۴.۹۷ میلیون تومان
ثبت نام می‌کنم
  • پشتیبانی در جامعه برنامه‌نویسان
  • گارانتی بازگشت کامل وجه
  • با تدریس زهرا قرائت ، مربی و مدرس برنامه نویسی کودک و نوجوان
  • آموزش منطبق بر نیاز بازار کار
در کنار شما هستیم مشاوره ثبت‌نام در دوره برنامه نویسی اسکرچ