کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳ دیدگاه نظر سیدمحمدجواد تقوی
نمونه قرارداد برنامه نویسی + توضیحات مهم و قابل ویرایش
نمونه قرارداد برنامه نویسی + توضیحات مهم و قابل ویرایش

یکی از بزرگترین دغدغه‌های برنامه نویسان و توسعه دهندگان فریلنسر این است که چگونه باید با شرکت‌ها و اشخاص متفاوت قرارداد برنامه نویسی بنویسیم، چراکه نگارش یک قرارداد برنامه نویسی درست که الزمات و وضایف طرفین قرارداد را به درستی شرح داده باشد کار بسیار دشواری است به علاوه اینکه این قرارداد باید از جهات فنی و حقوقی دقیق نگارش شده باشد.

ما در این مقاله قصد داریم به الزامات قراردادهای برنامه نویسی بپردازیم و دست آخر نمونه یک قرارداد برنامه نویسی بسیار کامل و دقیق از جهات فنی و حقوقی برای شما آماده کرده ایم که می‌توانید آن را دانلود کنید و استفاده کنید. اما قبل از هرچیز بهتر است به برخی سوالات رایج پاسخ داده شود.

چرا باید قرارداد برنامه نویسی بنویسیم؟

این سوال یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در میان اغلب فریلنسر‌ها پیش می‌آید و گفته می‌شود آیا نمی‌توان بدون داشتن یک قرارداد برنامه نویسی، پروژه ای را انجام داد؟

پاسخ به این سوال را باید اینگونه بگوییم که افراد زیادی بر مبنا اعتمادی که به طرف مقابل داشتند به همین صورت وارد پروژه شده اند و بعد از مدتی به چالش هایی برخوردند، که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • فسخ یک طرفه قرارداد از جانب کارفرما یا مجری
  • دریافت وجه از جانب مجری و پیش نبردن پروژه
  • تعویق در پرداخت از جانب کارفرما
  • تعویق پروژه از جانب مجری
  • اختلافاتی در فرایند پروژه که منجر به دلخوری هایی خواهد شد
  • زیر بار نرفتن یکی از طرفین برای انجام وضایفی که قبلا با هم درباره آن صحبت شده بود

بنابرین اتفاقی که می‌افتد این است که بسیاری از افراد به دلیل اینکه توجهی به قراردادنویسی ندارند بعد از مدتی به چالش‌ها و دلخوری هایی حل ناشدنی برمیخورند که منجر می‌شود هر کدام از طرفین پروژه از ادامه مسیر دلسرد شده یا کلا اعتماد به هم را از دست دهند.

بنابرین ما توصیه می‌کنیم برای اینکه این مشکلات پیش نیاید قبل از شروع پروژه به صورت مکتوب و مشخص قرارداد بنویسید و در دو نسخه یکی برای مجری و دیگری برای کارفرما امضاء کنید.

ویژگی یک قرارداد برنامه نویسی خوب چیست؟

در بالا در رابطه با الزام قراردادنویسی صحبت کردیم و گفتیم نداشتن یک قرارداد خوب چقدر می‌تواند اثر منفی بر روی فرایند پروژه شما بگذارد، حال در اینجا به این مسئله می‌پردازیم که ویژگی یک قرارداد برنامه نویسی خوب چیست؟ چگونه می‌توانیم متوجه شویم که یک قرارداد برنامه نویسی ، شرایط درستی دارد یا خیر؟

شرح کامل وظایف

یکی از مهم‌ترین ارکان هر قرارداد کاری، شرح وظایف طرفین قرارداد است به این صورت که مجری طرح به درستی و شفاف و کامل، کار که قرار است تحویل دهد را شرح می‌دهد(نیازی به شرح مسیر فرایند نیست).

به همین طریق کارفرما نیز باید شرح وضایف و پرداختی‌ها و ... را نیز به درستی در قرارداد ذکر کند.

نکته : قرارداد‌های زیادی بوده است که بدلیل عدم شفافیت در شرح کامل وضایف طرفین به مشکلات حقوقی برخورد کرده اند، لازم است این بخش از هر قرارداد را جدی بگیرید.

قراردادن عنوان حل اختلاف

در اغلب قراردادهای کاری وجود اختلاف امری طبیعیست ، اما اگر قبل از قرارداد پیش بینی‌های لازم را جهت حل اختلاف نکرده باشید احتمالا به چالش هایی برخوردار خواهید کرد، برای اینکار لازم است که از یک حَکَم(مرضی الطرفین) که مورد اعتماد طرفین قرارداد است برای اینکار استفاده کنید.

حفظ محرمانگی قرارداد

یکی از مواردی که طرفین قرارداد بالاخص مجری باید به آن متعهد باشد بحث محرمانگی داده‌های قرارداد است چراکه معمولا در پروژه‌های برنامه نویسی، کارفرما داده‌های محرمانه ای از کسب و کار خود را در اختیار مجری قرار می‌دهد و این داده‌ها به هیچ عنوان نباید در جایی منتشر شود، حفظ این داده‌ها بر عهده مجری طرح است و باید در قرارداد ذکر شود.

همکاری کارفرما با مجری

بسیاری از موارد دیده شده است که کارفرما برای پیش برد کار خود حاضر نیست زمانی را اختصاص دهد و با مجری همکاری کند و همین مسئله باعث بروز اختلافاتی شده و دست آخر پروژه برنامه نویسی سر موقع تحویل داده نمی‌شود.

در هر قرارداد برنامه نویسی الزام این مورد نیز ذکر شود که کارفرما حتما باید با مجری طرح همگام باشد و وقت کافی را بگذارد.

نمونه قرارداد برنامه نویسی تدوین شده در سون لرن

ما در مجموعه آموزش برنامه نویسی سون لرن، جهت سهولت کار شما برنامه نویسان ، کارفرمایان و فریلنسرها، قراردادبرنامه نویسی را تنظیم کردیم و در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید به سادگی از آن در هر پروژه برنامه نویسی استفاده کنید. ویژگی‌های تمپلیت قرارداد برنامه نویسی سون لرن :

  • جامعیت قرارداد: این قرارداد به نحوی جامع و کامل نگارش شده است که مناسب هر قرارداد برنامه نویسی خواهد بود.
  • توضیحات کامل: در حاشیه این قرارداد برنامه نویسی، توضیحات کاملی برای ویرایش فیلد‌های خالی قراردادیم و بیان کردیم که به چه نحو می‌توانید آنها را پر کنید و اگر پُر کردن فیلدی اختیاری باشد نیز آن را بیان نمودیم.
  • نگارش حقوقی و دقیق: این قرارداد زیر نظر یک حقوق دان تهیه و تنظیم شده است، بنابرین با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • فرمت قابل ویرایش: فرمت فایل این قرارداد Docs هست و به سادگی در نرم افزار word قابلیت ویرایش دارد.

جهت دانلود این قرارداد برنامه نویسی همین حالا اقدام کنید.

فایل قرارداد برنامه نویسی فریلنسری

دانلود فایل قرارداد برنامه نویسی فریلنسری در 14 ماده قانونی به صورت رایگان، تهیه شده در مجموعه آموزش برنامه نویسی سون لرن

۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
حسین ترابی ۲۸ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۵۳

امید وارم فایل رو بتونید بدست بیارید و در سایت قرار بدید 🙌 ممنون از 7learn

فرهاد زمانی ۰۹ دی ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴

چطور باید فایل قرارداد رو دریافت کنیم

نازنین کریمی مقدم ۱۰ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰

درود در حال حاضر بعد از کوچ به پلتفرم جدید، این فایل رو از دست دادیم. درصورتی که بتونیم بازیابیش کنیم اینجا اطلاع رسانی خواهیم کرد. ممنون که با ما همراه هستید :)

  • چرا باید قرارداد برنامه نویسی بنویسیم؟
  • ویژگی یک قرارداد برنامه نویسی خوب چیست؟
  • نمونه قرارداد برنامه نویسی تدوین شده در سون لرن
اشتراک گذاری مقاله در :