سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۷ دیدگاه نظر محمدرضا سیمجور
اصلی‌ترین کاربردهای جاوا اسکریپت
اصلی‌ترین کاربردهای جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت زبانی است تحت وب که برای طراحی اپلیکیشن‌های وب از آن استفاده می‌شود، در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از مهمترین کاربردهای جاوا اسکریپت بپردازیم. اگر شما نیز علاقه مند به یادگیری جاوا اسکریپت هستید و دوست دارید که بیشتر با کاربردهای جاوا اسکریپت آشنا شوید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید تا اطلاعات کافی در این زمینه بدست بیاورید یا در دوره آموزش جاوا اسکریپت سون لرن شرکت کنید.

کاربردهای جاوا اسکریپت

قبل از این که بخواهیم به صورت جزئی به بررسی ‌کاربردهای جاوا اسکریپت بپردازیم باید گفت که جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه نویسی تحت وب است که تقریبا در اکثر وب سایت‌ها کاربرد دارد، قبلا معمولا وب سایت هایی که ایجاد می‌شدند به صورت ایستا طراحی می‌شدند و در صورتی که شما وارد سایت می‌شدید با یک محیط بی روح روبرو می‌شدید، یکی از کاربردهای جاوا اسکریپت که‌ امروزه شاهد آن هستیم این است که می‌توان به وسیله آن وب سایت هایی با صفحات داینامیک را ایجاد کرد که باعث می‌شود که تا وب سایت شما روح داشته باشد و کاربر با ورود به آن احساس خوبی پیدا کند، به همین علت است که این مورد جز مهمترین کاربردهای جاوا اسکریپت می‌باشد.

 کاربردهای جاوا اسکریپت

حل برخی مسائل در سمت کاربر

یکی از مهمترین کاربردهای جاوا اسکریپت این است که می‌تواند برخی از مسائل ساده را در سمت کاربر حل کند، به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهید یک وب سایت طراحی کنید که کاربر مقدار پولش را به دلار وارد کرده است  و به دینار تحویل بگیرد یا برعکس، اگر فرایند محاسبات تبدیل این دو واحد پولی به یکدیگر به سمت سرور واگذار شده باشد این فرایند ممکن است کمی طولانی شود چرا که تا اطلاعات به سمت سرور ارسال شوند و سرور این محاسبات را انجام دهد و دوباره به سمت کاربر ارسال کند ممکن است زمان زیادی طول بکشد، خوشبختانه یکی از بزرگترین مزیت‌ها و کاربردهای جاوا اسکریپت این است که می‌تواند این محاسبات را در همان سمت کاربر انجام داده و نتیجه را به کاربر نمایش دهد و به این ترتیب سرعت وب سایت را افزایش دهد.

 کاربردهای جاوا اسکریپت

اساسی‌ترین بخش تمامی صفحات وب

یکی از مهمترین کاربردهای جاوا اسکریپت این است که تقریبا مهمترین بخش از هر وب سایتی را زبان جاوا اسکریپت تشکیل می‌دهد چرا که این زبان یکی از مهمترین زبان‌های اسکریپت نویسی است که امروزه وجود دارند و شما می‌توانید از آن برای اسکریپت نویسی سایت خود استفاده کنید. یکی از مهمترین مزیت‌های جاوا اسکریپت این است که تقریبا بر روی هر مرورگری اجرا نمی‌شود و شما می‌توانید مطمئن شوید که اپلیکیشن‌های وب را که طراحی می‌کنید بر روی تمامی مرورگرها برای تمام کاربران اجرا می‌شود و همه می‌توانند از وب سایت شما استفاده کنند. بعد از به وجود آمدن جاوا اسکریپت حتی شرکت مایکروسافت نیز این زبان قدرتمند اسکریپت نویسی را به مرورگر اینترنت اکسپلورر اضافه کرد و امروزه این مرورگر نیز از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کند.

 کاربردهای جاوا اسکریپت

Node.js و رابطه آن با سرورهای و اینترنت اشیا

بی شک در آینده ای نزدیک اینترنت اشیا بیشتر ابزارها و وسایل الکتریکی را دچار یک انقلاب بسیار بزرگ می‌کند، همانطور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های جاوا اسکریپت این است که می‌تواند در سمت سرور و هم در سمت کلاینت یا کاربر اجرا شود، اما امروزه یکی از مهمترین کاربردهای جاوا اسکریپت این است که با استفاده از بسته نرم افزاری Node.js می‌تواند اینترنت اشیا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مورد از کاربردهای جاوا اسکریپت به این شکل می‌باشد که کدهای شما با استفاده از این بسته نرم افزاری شامل ماژول هایی می‌باشد که با استفاده از آنها می‌توانید اپلیکیشن هایی بسیار پر سرعت که در سمت سرور اجرا می‌شوند را طراحی کنید.

 کاربردهای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت و برنامه نویسی موبایل

همانطور که می‌دانید امروزه افراد بسیار زیادی به برنامه نویسی اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند روی آورده اند و دلیل این اتفاق نیز آن است که این قسمت از برنامه نویسی دارای درآمد خوبی می‌باشد و به همین علت است که بسیاری از برنامه نویسان به این قسمت از برنامه نویسی روی آورده اند. یکی از بهترین کاربردهای جاوا اسکریپت این است که می‌توان به وسیله آن اپلیکیشن هایی را طراحی کرد که در هر یک از گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل‌های ios، اندروید و بلک بری اجرا شوند. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که استفاده از این مورد از کاربردهای جاوا اسکریپت چه مزیتی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که برنامه نویسی و توسعه دادن اپلیکیشن‌ها توسط جاوا اسکریپت بسیار راحت‌تر از سایر زبان‌های برنامه نویسی می‌باشد و به همین علت است که این مورد جزء بهترین کاربردهای جاوا اسکریپت می‌باشد.

 کاربردهای جاوا اسکریپت

اسکریپت نویسی به وسیله جاوا اسکریپت

یکی دیگر از کاربردهای جاوا اسکریپت که استفاده‌های بسیار  زیادی از آن می‌شود اسکریپت نویسی می‌باشد، زبان‌های بسیار زیادی در کنار جاوا اسکریپت به وجود آمده اند که در واقع از جاوا اسکریپت استفاده می‌کردند ولی به نحوی آن را ساده‌تر کرده بودند که اسکریپت نویسی به وسیله آن راحت‌تر شود، یکی از این زبان‌های زبان برنامه نویسی CoffeeScript است که طرفداران بسیار زیادی را دارا می‌باشد این زبان به گونه ای طراحی شده است که بتوان به راحتی به وسیله آن کدهای جاوا اسکریپت زد.

 کاربردهای جاوا اسکریپت

محاسبات ریاضی یکی دیگر از کاربردهای جاوا اسکریپت

یکی دیگر از مهمترین و بهترین کاربردهای جاوا اسکریپت این است که دارای تعداد زیادی کتابخانه استاندارد ریاضی می‌باشد که می‌توانید از این کتابخانه‌ها استفاده کنید و بسیاری از محاسبات ریاضی را انجام دهید. این مورد جزو بهترین کاربردهای جاوا اسکریپت است چرا که همانطور که می‌دانید بسیاری از سایت‌ها هستند که محاسبات مختلف ریاضی را برای شما انجام می‌دهند، این سایت‌ها در واقع قدرت حل معادلات و همین طور انجام دادن محاسبات را معمولا از این کتابخانه‌ها می‌گیرند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که علاقه به نوشتن سایت هایی دارید که بتواند محاسبات ریاضی را به خوبی انجام دهد می‌توانید از این کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای انجام این کار استفاده کنید.

۲۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۰۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۲

سلام وخسته نباشین. من میخوام جاوااسکریپت یادبگیرم وقتی به منبع اصلیش رجوع میکنم .همون سایت w3school. 100 تا فصل داره .همه رو باید یادبگیریم . چه قسمتهایی رو که خیلی مهمه باید یادبگیریم. اساتید خوب راهنمایی نمیکنن متاسفانه ممنون میشم راهنماییم کنین.

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱

درود متاسفانه برخلاف سایر زمینه ها، جاوا اسکریپت تدریس شده در سایت w3schools خیلی جالب نیست. از منابع زیر کمک بگیرید و عناوین سرفصلهای ضروری رو با دوره جاوا اسکریپت خود سون لرن چک کنید. <a href="https://talent500.co/blog/websites-to-learn-javascript-coding/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">منابع یادگیری جاوا اسکریپت</a>

۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶

سلام مباحث کاربردی جاوا اسکریپت که در طرحی سایت به کار میره برای یادگیری چه مواردی هستند؟ بنده html ,css رو مسلط هستم و میخوام جاوا اسکریپت و بعد هم php رو یادبگیرم

نازنین کریمی مقدم ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

درود جی کوئری رو هم یاد بگیرید و بعد از اون یک فریمورک جاوا اسکریپت مثل ری اکت و انگولار و ویو و... رو بلد باشید.

محمد شائلی نژاد ۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۲:۲۸

سلام من در گیت هاب سایت ساختم آیا می‌تونم از جاوا اسکریپت برای ارسال دیدگاه‌ها استفاده کنم چون گیتهاب سمت سرور رو پشتیبانی نمیکنه. هر گونه راهی که به نظرتون با جاوااسکریپت سمت کاربر می‌رسه رو به من بگو. ممنونم.

۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

بتظرتون فقط با یادگرفتن زبان جاوااسکریپت میتونیم مشغول بکار بشیم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۸

درود بله اما انتخابهاتون خیلی محدود میشه. بهتره که به html , css هم مسلط باشید. حالت ایده آل هم اینه که یکی از فریمورکهای جاوا اسکریپت رو هم یاد بگیرید.

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۸

سلام. آیا با زبان جاوااسکریپت میشه صفحات وب مترجم متن بدون استفاده از هوش مصنوعی تشکیل داد؟ یه جور ماشین ترجمه زبان وب محور بدون استفاده از هوش و داده؟

نازنین کریمی مقدم ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰۸:۱۳

درود بله میشه اما امکان خطاش و روان نبودنش نسبت به حالتی که از پایتون و <a href="https://7learn.com/blog/what-is-ai">هوش مصنوعی </a>استفاده میکنید بیشتر هست.

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۰۸

میگن هر چیزی که بشه با جاوااسکریپت نوشته شه دیگه با جاوا اسکریپت نوشته میشه. الانم که لطف node js بزرگ جاواسکریپت از فرانت اند وب به بک اند و هرجای دیگری نفوذ کرده است. تازه قراره deno js بیاد که بسیارقویتر از node js هست

۰۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳

سلام عرض و ادب برای کار با فرانت اند باید زبان جاوا اسکریپت رو بلد باشی و اینکه بازار کار فرانت اند در ایران چگونه است.

نازنین کریمی مقدم ۰۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۱۳

درود بله باید بلد باشید و بازارکار خوبی در ایران داره.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲

با سلام میشه با جاوا اسکریپت برنامه‌های ios هم نوشت؟ و البته چه زبانی برای طراحی برنامه‌های اندروید هست؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۸:۵۳

درود زبان رسمی برای توسعه ios سوییفت هست، اما بله با جاوااسکریپت هم میشه براشون برنامه نوشت. برای اندروید هم زبان رسمی جاوا و کاتلین هست، اما باز هم با جاواسکریپت یا سی شارپ و... میشه کارهایی انجام داد.

۰۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱

سلام ببخشید ایا پایتون برای باسخت اپلیکیشن بهتر است یا جاوا اسکریپت

نازنین کریمی مقدم ۰۹ اسفند ۱۴۰۰، ۰۹:۵۳

سلام هردو جزو زبانهای پرطرفدار هستند و جواب سوال بیشتر بستگی به نیازتون داره. برای بازارکار هردو خوب هستند، برای جاوا اسکریپت شما مسیر طولانی‌تری طی میکنید اما منابع بیشتری وجود داره. با توجه به نوع اپ موردنظرتون سرچ کنید و تصمیم بگیرید.

۱۰ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹

vaghean website fogholade va karbordi ast va kheyli mamnoon babat eteleate mofidetoon

۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۴۷

ببخشید با جاوا اسکریپت میشه برنامه نویسی هوش مصنوعی انجام داد؟

نازنین کریمی مقدم ۱۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۳

درود. چندتا کتابخانه داره اما بهتره این کارو باهاش نکنید. جاوا اسکریپت هدف اصلیش وب هست و پایتون برای هوش مصنوعی به کار میره.

x.name ۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶

سلام سوالی دارم برای ساخت اپلیکیشن اندروید میشه جاوا اسکریپت رو در حد مقدماتی یاد بگیریم و بعد فریمورک ساخت اپلیکیشن رو یاد بگیریم.

نازنین کریمی مقدم ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۱

درود بله کاملا شدنی هست و روش بسیار خوبیه. چون بعدا میتونید اپ خودتون رو به سایر پلتفرمها هم ببرید. اما اغلب برنامه‌های جاوا اسکریپت وب اپلیکیشن هستند. توصیه میکنم تفاوت وب اپ با اپ رو سرچ کنید تا مطمئن بشید همون چیزی هست که میخواید.

مهران ۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳

ممنون میشم اگه در رابطه با کاربرد جاوا اسکریپت توی بلاکچین راهنمایی کنید که تو چه بخشی استفاده میشه

نازنین کریمی مقدم ۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲

درود. اصلی‌ترین کاربردش در پیاده سازی بلاک چین هست. برای مثال <a href="https://lisk.io/" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">لیسک</a> با جاوا اسکریپت نوشته شده. اما ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که وقتی میشه با یک زبان مثل پایتون، جاوا و Solidity یک بلاک چین رو پیاده سازی کرد برای چی باید به سراغ جاوا اسکریپت بریم؟ در پاسخ میشه گفت که هر زبانی ویژگیهای مخصوص خودش و مزایای خاص خود رو داره. مثلا همین لیسک با قابلیتهایی که جاوا اسکریپت داره سعی میکنه تا موقع ساخت زنجیره جدید، بجای اینکه اون بلاکها رو در شاخه اصلی اضافه کنه، یک زنجیره فرعی جدید بسازه.

Mani ۱۷ دی ۱۳۹۹، ۰۹:۵۱

زبان خوبیه جاوا اسکریپت ولی به سی شارپ یا پایتون نمیرسه

عدنان ۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۶

من دارم اموزش میبینم تفاوتش با بقیه اینه که مدام ادمو شوکه میکنه و چیزای با مزه و توپی داره من خیلی از این شاخه به اون شاخه پریدم اما به جرات میگم تنها زبونیه ک دارم احساس پیشرفت میکنم باهاش و ثابت موندم روش

نگین ۰۲ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۲۹

بنامه نویسی زبان پیجیده و سختیه و مدام ادم رو نسبت به خودش کنجکاو میکنه و من این خصوصیتش رو دوست دارم

یوسف ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۱۴

ممنون از توضیحاتتون .واقعا جالب بود

  • کاربردهای جاوا اسکریپت
  • حل برخی مسائل در سمت کاربر
  • اساسی‌ترین بخش تمامی صفحات وب
  • Node.js و رابطه آن با سرورهای و اینترنت اشیا
  • جاوا اسکریپت و برنامه نویسی موبایل
  • اسکریپت نویسی به وسیله جاوا اسکریپت
  • محاسبات ریاضی یکی دیگر از کاربردهای جاوا اسکریپت
اشتراک گذاری مقاله در :