بررسی و مقایسه زبان پایتون و جاوا

دسته بندی: آموزش
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۳۰ دی ۱۳۹۷

در متن زیر به مقایسه ویژگی های زبان های برنامه نویسی پایتون و جاوا می پردازیم، و اطلاعاتی ارائه می دهیم تا به شما برای انتخاب زبان مناسب برا شروع برنامه نویسی کمک کند.

زبان های برنامه نویسی از بخش های بنیادی علوم کامپیوتر هستند و هر فرد برنامه نویس باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی مسلط باشد،  انتخاب کردن زبان مناسب برای برنامه نویسی بسیاری از اوقات گیج کننده است، اگر بخواهیم محبوبیت را ملاک انتخاب خود قرار دهیم، جاوا و پایتون جزو پرطرفدارترین و رایج ترین زبان ها می باشند، برخلاف جاوا که در گذشته هم جزو زبان ها مطرح برنامه نویسی بود زبان پایتون در سال های اخیر توانسته با پیشرفت های چشمگیر خود به جمع زبان های پرطرفدار وارد شود. به نظر می رسد که زبان پایتون و جاوا هر دو کامل هستند و می توان با آنها هر کاری انجام داد، اما باید بدانیم که تفاوت های کلیدی در میان آنها وجود دارد، و این تفاوت ها می تواند مبنای انتخاب شما قرار گیرد در ادامه این دو زبان را در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

پایتون و جاوا

زبان جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی کاملا شی گرا و استاتیک است که شباهت زیادی به زبان C++ دارد و در سال 1995 معرفی شده است، شعار این زبان (یکبار بنویس و هر جا اجرا کن) است، در واقع این زبان به گونه ای طراحی شده تا روی هر پلتفرم و دستگاهی قابل اجرا باشد این قابلیت بر اساس ماشین مجازی جاوا (JVM) انجام می پذیرد.

پایتون و جاوا

زبان پایتون

پایتون یک زبان شی گرا ، پویا ، اسکریپتی و سطح بالا است که توسعه آن در کشور هلند در یک موسسه تحقیقاتی انجام شده است، هدف اصلی طراحی این زبان خوانایی و سادگی بالاتر و کوتاهی برنامه های نوشته شده است، پروژه پایتون یک برنامه آزاد و متن باز می باشد.

فرم نگارش در پایتون و جاوا

پایتون زبان کاملا پویا است یعنی زمانی که شما برنامه نویسی می کنید نیاز نیست تا نوع متغیر ها را تعیین کنید، نوع متغیر ها توسط خود زبان در هنگام اجرای کد تشخیص داده می شود، این قابلیت باعث شده تا فرم نگارش پایتون بسیار شبیه به زبان انگلیسی باشد، علاوه بر این در پایتون نیاز به استفاده از براکت ها نیست این عوامل باعث شده تا یادگیری این زبان برای افراد مبتدی بسیار راحت تر باشد.

در تصویر زیر شما شاهد تعریف یک کلاس به نام Fruit هستید که داخل آن سه تابع وجود دارد، اولین تابع ، تابع سازنده (Constructor) است، تابع سازنده در زمان ساخت یک نمونه از کلاس اجرا می شود و در اینجا دو مقدار نام و رنگ را از کاربر می گیرد، دو تابع دیگر هم توابعی ساده ای هستند که نتیجه فراخوانی آنها چاپ (print) پیغام هایی می باشد.

پایتون و جاوا

برخلاف پایتون جاوا یک زبان استاتیک است، به این معنی که شما باید در هنگام برنامه نویسی نوع متغیر ها را خودتان معین کنید، این قانون باعث می شود تا افراد مبتدی در ابتدای یادگیری کمی گیج شوند و نیاز است تا به آنها انواع متغیر ها آموزش داده شود،  برخی از برنامه نویس ها ترجیح می دهند تا نوع متغیر ها را خودشان تعیین کنند و به این قابلیت جاوا علاقه دارند اما برخی دیگر با این قانون احساس راحتی نمی کنند مخصوصا در حالتی که با کدهای بسیار زیادی سروکار دارند.

مثالی که برای زبان پایتون زدیم را در تصویر زیر برای زبان جاوا انجام داده ایم، کلاسی به نام Fruit تعریف کردیم و همانطور که می بینید متغیر های name و color را در ابتدای کلاس تعریف کردیم (کاری که در پایتون انجام ندادیم) ، مشابه با پایتون تابع سازنده (Constructor) و دو تابع دیگر را هم تعریف کرده ایم.

پایتون و جاوا

تفاوت دسترسی به شغل و حقوق در پایتون و جاوا

به نظر می رسد که تفاوت زیادی بین حقوق و تعداد مشاغل برای زبان پایتون و جاوا وجود ندارد، هر دو زبان پایتون و جاوا بسیار مشهورند، تا به حال هیچ مقایسه دقیقی در این زمینه انجام نشده است، با این حال شما اگر توانایی کار با هر کدام از زبان های پایتون و جاوا را داشته باشید می توانید کار خود را به عنوان توسعه دهنده شروع کنید و مشکلی در زمینه شغل و حقوق نخواهید داشت.

توسعه وب با پایتون و جاوا

هر دو زبان پایتون و جاوا در زمینه توسعه backend مورد استفاده قرار می گیرند، backend در واقع بخش سمت سرور در پروژه های نرم افزاری وب می باشد، نوشتن backend شخصی به گونه ای که از ابتدا نوشته شود و تمام نیازهای طراحی و امنیت را برطرف کند بسیار سخت و طاقت فرساست، به همین دلیل برنامه نویسان پایتون و جاوا برای این حوزه چارچوب هایی از پیش تعریف شده ساخته اند که به آنها فریمورک می گویند، در زبان پایتون و جاوا فریم ورک های خوبی برای کار در زمینه Backend نوشته شده است، برای نمونه می توان به فریمورک های Django برای پایتون و Spring برای جاوا اشاره کرد.

یادگیری ماشین (Machine Learning) با پایتون و جاوا

بسیاری از اوقات افرادی از رشته های مختلف غیر از علوم کامپیوتر خواهان یادگیری و استفاده از Machine Learning هستند، از آنجایی که کار با پایتون برای افراد مبتدی بسیار ساده تر از جاوا است، پایتون همیشه انتخاب اول است، علاوه بر سادگی وجود کتابخانه های مخصوص برای Machine Learning در زبان پایتون این زبان را به زبان محبوب در Machine Learning تبدیل کرده است، محبوب ترین این کتابخانه ها keras, pytorch, tensorflow هستند. در زبان برنامه نویسی جاوا هم کتابخانه هایی برای کار در زمینه Machine Learning وجود دارد اما بیشتر برای استفاده در سازمان ها و تشکیلات بزرگ کارایی دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

هر دو زبان پایتون و جاوا زبان های قدرتمند و پر استفاده ای هستند، و باید بدانید که از نظر منابع یادگیری پایتون و جاوا مزیتی نسبت به هم ندارند.  برای جمع بندی این متن در تصویر زیر یک مقایسه کلی بین دو زبان پایتون و جاوا انجام داده ایم:

پایتون و جاوا

اگر به تازگی می خواهید برنامه نویسی شروع کنید و آسان بودن آن برایتان مهم است بهتر است از زبان پایتون شروع کنید، هم آسان است و هم بسیار شبیه زبان انگلیسی است بسیاری از دانشگاه های در سراسر جهان در رشته های مختلف آن را آموزش می دهند و از آن استفاده می کنند ، اما اگر قصد دارید تا برنامه های بزرگ و سازمانی طراحی کنید که در سطح زبان های سی پلاس پلاس و سی شارپ هستند، زبان جاوا انتخاب بسیار مناسب تری برای شما خواهد بود.

نظرات کاربران

اولین دیدگاه این پست رو تو بنویس !

ارسال دیدگاه
خوشحال میشیم دیدگاه و یا تجربیات خودتون رو با ما در میون بذارید :

 
گزارش مشکل