درآمد بازی سازی

‏  17 دقیقه
۰۶ آذر ۱۳۹۹
درآمد بازی سازی

در مقالات قبلی، در مورد ضرورت بازی کردن و یادگیری بازی سازی صحبت کردیم. درآمدزایی از بازی‌های رایانه‌ای، یکی از مهم‌ترین مسائل بازی سازی است. هر فردی می‌تواند با کمی تلاش به صنعت بازی سازی وارد شود و به خصوص اگر برنامه نویسی نیز آموخته باشد، شانس بالایی برای موفقیت خواهد داشت. اما اگر یک بازی ساز با بهترین شیوه‌ی درآمدزایی از بازی خود آشنا نباشد، به بن‌بست خواهد خورد. چه بسیارند افرادی که با تصور یک شبه پولدار شدن، وارد این حرفه شده‌اند، اما به دلیل تصور نادرست از مراحل کار و استفاده از شیوه‌های نادرست کسب درآمد از بازی سازی، پس از مدتی با شکست مواجه می‌شوند. کسب درآمد از بازی سازی نیز همانند دیگر شغل‌ها در ابتدا بسیار سخت و ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما با علاقه، تلاش و صبر می‌توانید به هدف مورد نظر خود برسید. در ادامه‌ی این مقاله، روش‌های مختلف کسب درآمد از بازی سازی را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

فهرست محتوای این مقاله

استفاده از تبلیغات درون بازی

یکی از ساده‌ترین راه‌های کسب درآمد از بازی سازی، قرار دادن تبلیغات درون بازی است. این تبلیغات معمولا به دو طریق در بازی قرار می‌گیرند:

  • اجباری: کاربر همزمان با بازی کردن، تبلیغات را در بالا یا پایین صفحه یا در برخی از صفحات خاص مربوط به بازی مشاهده می‌کند؛ مانند صفحه‌ی نمایش امتیاز بعد از برد یک مرحله که به آن win page هم گفته می‌شود.
  • اختیاری: برای دسترسی به برخی امکانات خاص در بازی مانند گرفتن سکه‌ی اضافه و یا رد کردن خودکار یک مرحله، از کاربر خواسته می‌شود که یک یا چند تبلیغ را مشاهده کند.

میزان درآمد تبلیغات درون برنامه‌ای، به تعداد کلیک و یا مشاهده بستگی دارد. به همین دلیل استفاده از تبلیغات بیشتر برای بازی‌های با تعداد نصب بالای چند هزار تا به کار می‌آید و اثر تبلیغات با مخاطبان کمتر از این تعداد اصلا به چشم نمی‌آید؛ انگار که بازی اصلا درآمد ندارد، حتی اگر درآمد حاصل از تبلیغات به دلار باشد.

برای استفاده از تبلیغات در بازی، باید از شرکت‌های ارائه کننده‌ی واسط کمک بگیرید. این شرکت‌ها که با اسپانسرها و صاحبان تبلیغات در تماس هستند، کدهای لازم برای نمایش تبلیغ و مدیریت نمایش آن را از قبل آماده می‌کنند و به صورت API در اختیار شما قرار می‌دهند. بدین صورت می‌توانید بیشتر تمرکز خود را بر روی ساخت بازی بگذارید و در نهایت به راحتی تبلیغات را کنار آن قرار دهید. این شرکت‌ها درصد مشخصی از درآمد را به ازای هر تبلیغ برای خود در نظر می‌گیرند. در ادامه سه شرکت از محبوب‌ترین شرکت‌های واسط تبلیغات یعنی تپسل، ادموب (AdMob) و چشمک را معرفی می‌کنیم.

تپسل

تپسل یکی از مجریان تبلیغات در ایران است که از تبلیغات در بازی‌ها و نرم افزارها پشتیبانی می‌کند. تپسل، SDK خود را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. این SDK در اصل همان API است که در بالا در مورد آن صحبت کردیم و می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را روی نحوه‌ی نمایش تبلیغات پیاده سازی کنید. علاوه بر آن، تپسل سرویس‌های مختلفی برای تبلیغات دارد. برخی از این سرویس‌ها عبارتند از:

  • تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای: کاربران تماشای تبلیغات را انتخاب می‌کنند و به ‌ازای تماشای تبلیغات به آن‌ها پاداش یا ارز درون بازی داده می‌شود.
  • تبلیغات بنری استاندارد: از ساده‌ترین نوع تبلیغات آنلاین به حساب می‌آید که بنر در قسمتی مشخصی از بازی نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات بنری بینابینی: مطابق مدل پیاده‌سازی توسعه دهندگان، در زمان مشخص یک بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا می‌تواند پس از گذشت چند ثانیه، از تماشای بنر انصراف دهد.
  • پاداشی: تبلیغاتی که کاربر می‌تواند با مشارکت در آن، از بازی شما پاداش دریافت کند؛ مثلا امتیاز برای دریافت یک فرصت بیشتر در یک بازی.
  • هم جنس: تبلیغاتی که از نظر ظاهری، انگار که بخشی از بازی شما هستند.
  • بنر: تبلیغات مستطیلی که امکان نمایش آن‌ها در بالا یا پایین صفحه وجود دارد.

ادموب

گوگل Ad Mob یک پلتفرم تبلیغاتی برای برنامه‌های تحت موبایل است که به صورت ویژه برای توسعه دهندگان اپلیکیشن طراحی شده است. این سرویس به توسعه دهندگان کمک می‌کند با نمایش تبلیغات در اپلیکیشن و بازی، کسب درآمد کنند. با نمایش تبلیغات درست به کاربران درست و در زمان درست، می‌توانید همزمان با کسب درآمد از بازی سازی، به کاربر خود نیز تجربه‌ی خوبی ارائه دهید. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این سرویس، درآمد دلاری است. اما به علت تحریم ایران توسط گوگل، برای درآمدزایی باید یک نفر در خارج از ایران داشته باشید تا بتواند درآمد حاصل از ویدئوهای شما را به پول ایران و به حساب شما واریز کند.

چشمک

چشمک ابزارهای مختلفی را برای رشد کسب‌وکار شما در اختیارتان قرار می‌دهد. با کمک چشمک می‌توانید از سرویس‌های زیر استفاده کنید:

  • سرویس تبلیغات گوگل (google ads) چشمک: برای نمایش تبلیغات به کاربران
  • سرویس پوش نوتیفیکیشن چشمک: برای ارتباط کاربران با یگدیگر
  • سرویس ریموت کانفیگ اختصاصی چشمک: با خیالی آسوده بدون نگرانی از تحریم‌ها بدون این‌که برای اپلیکیشن یا بازی آپدیت ارائه دهید و یا تنظیمات را تغییر دهید.
  • سرویس آنالیتیکس پایه‌ی چشمک: نمایش آمار نصب بازی و اپلیکیشن

درآمد بازی سازی

استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای (freemium)

یکی از سیاست‌های رایج در ارائه‌ی بازی و به خصوص بازی‌های موبایلی، این است که بازی را به صورت رایگان منتشر کرده و در ازای دسترسی به آیتم‌های امتیازی، هزینه دریافت می‌کنند. این روش در بازی‌های رقابتی و پازل بسیار کاربردی است و مخاطبان نیز از آن استقبال می‌کنند.

استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای یک معامله‌ی دوسر برد برای طرفین است. فرض کنید در یکی از مراحل بازی دچار مشکل شده و به هر دلیلی نمی‌توانید آن مرحله را پشت سر بگذارید. در این جا بازی سازها از گزینه‌هایی نظیر گرفتن سکه یا امتیاز استفاده می‌کنند. آن‌ها از کاربر می‌خواهند تا در صورتی که امتیاز خاصی را نمی‌تواند به دست آورد، با پرداخت درون برنامه‌ای و با پول واقعی امتیاز مورد نیازش را بخرد تا بتواند از آن استفاده کند. در نتیجه هم بازی ساز یک منبع درآمد دارد و هم بازیکن می‌تواند به هدف خود برسد.

یکی دیگر از فواید پرداخت درون برنامه‌ای در بازکردن المان‌ها و تم‌های اضافه در روند بازی است. برای مثال، تصور کنید که کاراکتر بازی شما همیشه با چاقو به جنگ با دشمنان خود می‌پردازد. اما سلاح دیگری (برای مثال یک شمشیر) وجود دارد که تنها با خرید در دسترس است. در این حالت نیز بازی ساز، بازیکن را مجبور به خرید نمی‌کند، بلکه به او حق انتخاب می‌دهد تا براساس تمایل خود، اقدام به خرید نماید.

پرداخت درون برنامه‌ای و گنجاندن آن در بازی به گونه‌ای که سودمند باشد، باید تحت نظر طراح بازی به بازی اضافه شود تا کاربر احساس دلزدگی نکند و خرید آیتم برایش ارزش داشته باشد. اگر بدون نظارت و بی هدف گزینه‌های پرداخت درون برنامه‌ای را به بازی خود اضافه کنید، درآمد زیادی از این روش نخواهید داشت. این روش به خصوص برای بازی‌هایی که در مارکت‌های خارجی نظیر گوگل پلی و اپ استور قرار می‌گیرند و تراکنش‌ها به دلار هستند، بسیار مفید و سودمند است.

فروش بازی

در حال حاضر درآمد اغلب بازی‌های بزرگ شرکت‌های بازی سازی، به خصوص عناوین AAA در شبکه‌ی پلی استیشن و مارکت‌های مایکروسافت، از روش فروش مستقیم به‌دست می‌آید. بازی‌های AAA بازی‌هایی هستند که منابع زیادی در ساخت داستان، گرافیک، گیم پلی، صداگذاری‌ها آن‌ها و... استفاده شده است و به همین دلیل، شرکت‌های بازی سازی تنها از طریق فروش بازی‌های خود قادر هستند تا سود خود را تضمین کنند.

باید توجه داشته باشید که گزینه‌ی فروش، محدود به بازی‌های AAA نمی‌شود و بسیاری از بازی‌های کوچک‌تر روی پلتفرم‌های مختلف هم می‌توانند از این شیوه استفاده کنند. برای مثال، فرض کنید که یک بازی نسبتا موفق برای موبایل ساخته‌اید و حال قصد ارائه‌ی دنباله‌ی آن را به عنوان قسمت دوم بازی دارید. در این‌جا با کمی سیاست‌گذاری درست می‌توانید این بازی جدید را تماما پولی در مارکت‌هایی نظیر کافه بازار، گوگل پلی و اپ استور قرار دهید.

نکته‌ی مهمی که در این شیوه‌ی کسب درآمد از بازی سازی باید درنظر بگیرید، این است که برای این کار نیاز به یک ناشر قدرتمند و بازاریابی مناسب دارید. چرا که بازی شما باید آن‌قدر در نظر بازیکن، قابل اعتماد باشد که بدون بازی کردن، تمامی پول را یکجا پرداخت کنند. علاوه بر این، باید قیمت مناسبی برای خرید بازی خود تعیین کنید. با تخمین اشتباه ارزش بازی، افرادی که بازی را خریداری کرده‌اند بعد از مدت کوتاهی، فیدبک‌های منفی به بازی شما می‌دهند و این نه تنها بر روند فروش بازی شما تاثیر بدی می‌گذارد، بلکه باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به تمامی بازی‌های گذشته و آینده‌ی شما می‌شود و به عبارتی وجهه‌ی شما را نیز تخریب می‌کند.

رایگان کردن مراحل ابتدایی بازی

این روش، ترکیبی از دو روش قبلی است و به بازیکن فرصت می‌دهد تا قبل از خرید یک بازی، برای نمونه و آشنایی بیشتر با محیط بازی، یک یا چند مرحله را به صورت رایگان بازی کند. رایگان کردن برخی مراحل به توسعه دهنده فرصت می‌دهد تا اعتماد بازیکن را جلب کند و ارزش‌های بازی خود را به اثبات برساند. از طرفی بازیکن با یک دید درست و بدون هیچ انتظار نابه‌جایی با بازی آشنا می‌شود و با ایجاد یک حق انتخاب منصفانه، می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا مایل است برای خرید بازی مبلغی بپردازد یا خیر.

در بازی‌هایی که داستان در آن‌ها نقش مهمی دارد (برای مثال بازی‌های معمایی) معمولا از همین روش برای درگیر کردن مخاطب استفاده می‌شود. تصور کنید که در حال دیدن یک سریال با شش اپیزود هستید. اگر بعد از دیدن سه اپیزود از آن و در نقطه‌ی حساس داستان مجبور باشید که سایر اپیزودهای باقی مانده را خریداری کنید، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ آیا حاضر هستید سریال را ناتمام بگذارید؟

در صورت استفاده از این روش، حتما در توضیحات بازی (به خصوص در صفحه‌ی بازی در یک مارکت و قبل از نصب بازی) شرایط را به طور کامل برای مخاطبان توضیح دهید. اگر بازیکن با این دید بازی را نصب کند که قرار است تمامی مراحل را به صورت رایگان بازی کند و بعد با گزینه‌ی خرید مواجه شود، دید منفی به بازی و بازی ساز در وی به وجود می‌آید. این دید منفی محبوبیت بازی شما را از بین می‌برد و ممکن است که اثر آن را در میزان درآمد بازی هم ببینید.

درآمد بازی سازی

فروش اشتراک بازی

روش فروش اشتراک یک روش قدیمی برای کسب درآمد از بازی سازی است. این حالت هنگامی قابل استفاده است که یک بازی محبوب دارید و مطمئن هستید که بازیکنان علاقه‌مند هستند تا برای بازی کردن مبلغی ثابت به صورت ماهانه پرداخت کنند. بازی‌هایی مانند پسرخوانده، وارکرفت و... از این شیوه استفاده می‌کنند.

فروش اشتراک فقط باعث افزایش درآمد بازی شما نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود تا میزان وفادری بازکنان نسبت به بازی شما بالاتر رود. علت این اتفاق این است که افراد هنگامی که مشترک یک سرویس می‌شوند، یک حس مالکیت بین فرد و آن سرویس ایجاد شده و فرد حس می‌کند که با خرید اشتراک یک امتیاز خاص به دست آورده است. همین عامل همزمان باعث می‌شود که فرد ماه بعد هم سرویس خود را تمدید کند و نسبت به بازی وفادار بماند. این یک احساس سودمند است که بازاریابان همیشه سعی می‌کنند در مخاطب ایجاد کنند.

فروش محصولات مرتبط با بازی

این روش به خصوص در بازی‌های شناخته شده کاربرد زیادی دارد. بسیاری از این بازی‌ها علاوه بر درآمد حاصل از خود بازی، از راه فروش محصولات جانبی نظیر تی‌شرت، ماگ، جاکلیدی، پیکسل و... درآمد نسبتا خوبی کسب می‌کنند.

فروش محصولات مرتبط با بازی، علاوه بر اینکه یک منبع درآمد به حساب می‌آید، یکی از شیوه‌های بازاریابی برای شناخته شدن بیشتر بازی شما می‌باشد. بسیاری از بازی‌ها در مناسبت‌های زمانی مختلف مانند عید نوروز یا شب یلدا، یک به‌روزرسانی ویژه از بازی خود منتشر می‌کنند و یا استیکرهای مرتبط با آن مناسبت خاص را در قالب تم بازی می‌سازند. شناخته شدن بازی به افزایش بازیکنان آن و در نتیجه کسب سود بیشتر منجر می‌شود. پس اگر قادر به استفاده از این روش کسب درآمد از بازی خود هستید، حتما از آن استفاده کنید.

تدریس بازی سازی

با داشتن دانش مورد نیاز برای ساخت بازی، می‌توانید تدریس آن را شروع کنید و از این راه برای خود درآمد کسب کنید. امروزه با فراگیری شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیر شدن اینترنت، حتی می‌توانید آموزش خود را به صورت مجازی در اختیار عموم قرار دهید. زمینه‌های بسیاری در بازی سازی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را آموخته و به دیگران هم یاد دهید. برخی از این زمینه‌ها عبارتند از:

  • اصول طراحی بازی
  • طراحی هنری بازی
  • گرافیک دوبعدی و سه بعدی بازی
  • طراحی کاراکتر
  • انیمیشن و مدلسازی
  • طراحی محیط بازی
  • اصول اولیه قصه گویی و بازی نامه نویسی
  • آموزش برنامه نویسی ( #C++ ، C و... )
  • آموزش موتور بازی سازی (یونیتی، آنریل، کانستراکت و... )
  • طراحی مراحل بازی یا لول دیزاین (level design)
  • مارکتینگ در بازی سازی
  • ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با بازی

در صورتی که مایل به تدریس حضوری باشید، علاوه بر کسب دانش بازی سازی و طرز انتقال آن به دیگران، باید با روش‌های ارائه‌ی حضوری هم آشنا باشید. به دلیل افزایش بازی سازی در سال‌های اخیر، آموزشگاه‌های زیادی در کشور وجود دارند که به دنبال جذب نیروی مسلط بر بازی سازی هستند. در صورت تمایل می‌توانید آمادگی خود را با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز اعلام کنید.

درآمد مستقیم از بازی

روش‌هایی که در بخش‌های قبل معرفی کردیم راه‌های کسب درآمد از ساخت یک بازی هستند. روش‌های زیادی در دنیای بازی وجود دارد که جزء مراحل ساخت بازی قرار ندارند اما منبع مناسبی برای کسب درآمد هستند؛ مانند ساخت وبلاگ‌های پوشش اخبار و نقد بازی، استریم کردن یک بازی و یا کار در نقش‌های مختلف بازی سازی، مانند تست و عیب‌یابی بازی. در این قسمت از مقاله در مورد این روش‌ها صحبت می‌کنیم.

وبلاگ‌های خبری و نقد بازی

در سال‌های اخیر، وب سایت‌های خبری در فضای اینترنت یکی از مهم‌ترین منابع پوشش اخبار بازی‌ها بوده‌اند که بازی‌های منتشرشده را بررسی می‌کنند. فعالیت در این سایت‌ها نیازمند ادبیات و نوشتار مناسب برای جذب افراد، تجربه و تسلط تقریبا کامل بر زبان انگلیسی است. پوشش اخبار مربوط به بازی‌های غیروطنی، با ترجمه‌ی توییت‌ها و اخبار سایت‌های انگلیسی امکان پذیر است و اگر یک جمله به اشتباه ترجمه شود، ارزش خبری کل پست از بین می‌رود. پس اگر می‌خواهید یک سایت خبری ایجاد کنید، باید زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید.

اما در صورتی که بخواهید به عنوان منتقد بازی فعالیت کنید، تنها زبان انگلیسی مطرح نخواهد بود. نقد و بررسی بازی نیازمند آشنایی کامل با المان‌ها و بخش‌های مختلف بازی است. یک بازی باید از لحاظ گیم‌ پلی، گرافیک، موسیقی و... مورد بررسی قرار گیرد و عملکرد آن روی پلتفرم‌های مختلف بررسی شود.

تولید محتوا در سایت‌های مرتبط با بازی و بازی سازی فقط به اخبار و نقد بازی محدود نمی‌شود. محتوا می‌تواند به شکل متن، ویدئو، استریم، پادکست و... باشد. در یک جمع‌بندی، موارد مورد نیاز برای تولید محتوا در سایت‌های بازی عبارتند از:

  • دانش کامل زبان انگلیسی برای ترجمه
  • آشنایی با اصول تایپ و نگارش مقالات (چه خبری و چه نقد و بررسی)
  • آگاهی به علم SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو)
  • آشنایی با بخش‌های مختلف بازی و بازی سازی
  • داشتن کامپیوتر با سخت افزار قوی و یا کنسول برای نقد و بررسی بازی‌ها

استریم کردن بازی

استریمر کسی است که از چگونه بازی کردن خود به صورت زنده فیلم‌برداری می‌کند و آن را در پلتفرم‌های مختلف مانند توییچ، یوتیوب و آپارات به اشتراک می‌گذارد تا بقیه‌ی افراد با بازی آشنا شوند و از آن لذت ببرند. استریم یکی از زمینه‌های کسب درآمد در دنیای بازی است و با این هدف به وجود آمده تا تمامی علاقه‌مندان بتوانند بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را تجربه کنند؛ حتی اگر قادر به بازی کردن نباشند.

یک استریمر باید قبل از ارائه‌ی استریم، با بازی آشنا باشد و اطلاعات و حواشی درباره‌ی محتوای بازی و روند بازی سازی را جمع آوری کند تا بتواند آن‌ها را در طول استریم به مخاطبان ارائه دهد. با این کار مخاطبان بیشتری جذب کارهای او خواهند شد. استریمر در طول استریم باید سعی کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و از آن‌ها بخواهد تا نظراتشان را درباره محتوای زنده ارائه کنند.

استریمر می‌تواند در صفحه‌ی استریم خود سقف مبلغی را تعریف کند و برای آن هدفی نیز در نظر بگیرد. این پول با توجه به نیاز ممکن است برای خرید سخت افزار و یا حتی برای یک کار خیریه صرف شود. علاوه بر این، بعد از اینکه استریمر به سقف خوبی از بینندگان در استریم خود می‌رسد، کمپانی‌های مرتبط با بازی و بازی سازی، اسپانسر او خواهند شد.

برای استریم به موارد زیر نیاز دارید:

  • داشتن اینترنت قوی، پرسرعت و بدون قطعی
  • داشتن دوربین برای ضبط محتوای ویدئویی
  • یادگیری نرم افزارهای مورد استفاده در استریم
  • استفاده از روش‌های بازاریابی برای جذب بیننده
  • آشنایی با طراحی گرافیکی
  • داشتن ایده و ذهن خلاق

اگر می‌خواهید یک استریمر شوید، در ابتدای کار نباید امید خود را از دست دهید؛ چراکه در روزهای ابتدایی هیچ ببیننده‌ای نخواهید داشت. با گذشت زمان و شناخته شدن بیشتر شما، مخاطبان و درآمدتان افزایش خواهد یافت.

game income04

یوتیوب

یوتیوب یکی از پلتفرم‌های اجتماعی است که توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند. یوتیوب در سال‌های گذشته سیاستی بسیار هوشمندانه در نظر گرفته است که باعث می‌شود هر کاربر یا گیمری را به خود جذب کند و آن این است که به صاحب کانال بر اساس میزان بازدید پول می‌دهد. در حقیقت یوتیوب با این روش درآمد برای فعالیت کاربرانش در پلتفرم خود ارزش قائل است.

با توضیحات بالا، یوتیوب می‌تواند یکی از منابع درآمد بازی سازها و گیمرها باشد. محتوایی که در یوتیوب ارائه می‌کنید می‌تواند شامل راهنمای قدم به قدم ساخت یک بازی و یا بازی کردن، ویدئوهای سرگرم کننده و... باشد که خودتان درست کرده‌اید. بسیاری ویدئوها را با استفاده روش‌های مختلف تدوین جذاب‌تر هم می‌کنند.

برای کسب درآمد از یوتیوب باید ابتدا یک حساب بین المللی داشته باشید تا یوتیوب به راحتی بتواند سهم شما را پرداخت کند. فعالیت در یوتیوب نیز همانند استریمر شدن نیازمند صبر و کسب تجربه است، پس نباید از همان روز اول انتظار درآمد زیادی را داشته باشید. توجه کنید که یوتیوب برای ایران تحریم است و برای درآمدزایی باید یک نفر در خارج از ایران داشته باشید تا بتواند درآمد حاصل از ویدئوهای شما را به پول ایران و به حساب شما واریز کند و یا این که بتوانید یک حساب بانکی بین المللی باز کنید.

تست و عیب‌یابی بازی

تمامی تیم‌های بازی سازی نیاز دارند تا بازی خود را قبل از انتشار، از جهات مختلف تست و بررسی کنند تا اشکالات احتمالی هنگام عرضه‌ی بازی به حداقل برسد. این مراحل تست با کمک چندین فرد با تجربه و با مهارت در بازی کردن انجام می‌شود و نظرات این افراد به بهبود بازی کمک می‌کند. تست بازی نیازمند دو مورد زیر است:

  • آشنایی به زبان‌های برنامه نویسی و موتورهای بازی سازی
  • مهارت زیاد در انجام بازی‌ها و در برخی موارد، در بازی سازی

بر همین اساس افراد تست کننده به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول، اعضای تیم هستند که همزمان با بازی سازی هر قسمت را تست و بازی می‌کنند. خوبی این کار این است که اعضای تیم دانش بازی سازی کافی دارند. به خصوص برنامه نویسان تیم، بخش‌هایی از کد خود را که احتمال ایجاد خطا در آن‌ها بیشتر است، سریع‌تر شناسایی می‌کنند و در صورت پیدا کردن خطا، سریع‌تر می‌توانند دلیل آن را هم بیابند.

دسته‌ی دوم بازیکنان حرفه‌ای یا همان گیمرها هستند. برخی از گیمرها به صورت حرفه‌ای به استخدام کمپانی‌های بزرگ و استودیوهای بازی سازی در می‌آیند تا با بازی کردن معایب را پیدا کنند و به ازای این کار درآمد خوبی نصیبشان می‌شود. تصور کنید که شما زودتر از سایرین بازی می‌کنید و به ازای بازی کردن خود پول می‌گیرید. به همین دلیل است که عیب‌یابی و تست بازی‌ها یکی از شغل‌های رویایی در جهان به حساب می‌آید.

جمع بندی:

روش‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌توانند هم‌زمان در یک بازی مورد استفاده قرار بگیرند. میزان درآمد بازی سازی یکی از مسائل مهم در بازی سازی است و به دلیل اهمیت بالای آن، یک بخش کامل به عنوان بازاریابی بازی بر چگونگی کسب درآمد از بازی سازی تمرکز دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتی اگر تمامی مراحل بازی سازی را به تنهایی انجام دادید و به عنوان یک بازی ساز مستقل روند توسعه را به اتمام رساندید، از یک تیم باتجربه به عنوان ناشر یا بازاریاب بازی خود در هنگام عرضه استفاده کنید. علاوه بر آن، یکی دیگر از راه‌های یافتن بهترین شیوه برای کسب درآمد از بازی، استفاده از تجربه‌ی سایر بازی‌های موفق و آنالیز نحوه‌ی سیاست ‌گذاری‌های آن‌ها در ارائه‌ی بازی است.

اگر سوالی درمورد بازی ساز شدن دارید یا برای شروع بازی سازی به کمک نیاز دارید نترسید، ما همراه شما خواهیم بود. برای آشنایی با چگونگی پیمودن ادامه‌ی راه می‌توانید به مقاله‌ی نقشه‌ی راه بازی سازی: آموزش مراحل بازی سازی مراجعه کنید. همچنین اگر قصد تحصیل در بازی سازی را دارید، می‌توانید مقاله‌ی رشته‌ بازی سازی را مطالعه کنید. حتما سوالات، پیشنهادات و تجربیات خود در کسب درآمد از بازی سازی را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی به این مقاله می دید؟
نویسنده نازنین کریمی مقدم
رویاهاتون رو دنبال کنید ... :)
ارسال دیدگاه
خوشحال میشیم دیدگاه و یا تجربیات خودتون رو با ما در میون بذارید :

 

نظرات کاربران

فرشته شهدوست

اگر خودمون به بازی کردن علاقه ای نداشته باشیم مشکلی پیش نمیاد؟
چون همیشه میگن وارد رشته ای بشو که عاشقشی و دوستش داری تا خسته و دلزده نشی

نازنین کریمی مقدم

درود.
اگه به یک سبک خاص از بازی علاقه داشته باشید اصلا موردی نداره اما اگه کلا علاقه ای نداشته باشید کارتون خیلی سخت میشه و در نود درصد مواقع اواسط مسیر از ساخت بازی منصرف میشید. توصیه میکنم خوب فکراتون رو بکنید و بعد تصمیم بگیرید.

یاسین

ایا برای رشته بازی سازی باید کنکور داد ؟

نازنین کریمی مقدم

درود.
بستگی داره. جواب سوالتون رو به طور کامل در مقاله رشته بازی سازی پیدا میکنید.

arash bastani

سلام برای بازی سازی باید دانشگاه رفت یا با خوندن رشته کامپیوتر در هنرستان هم میشه

نازنین کریمی مقدم

سلام. جواب سوالتون رو در مقاله رشته بازی سازی به طور کامل دادیم.

arad

سلام لطفا دوره بازی سازی هم برگزار کنید

آریان کاتب

سلام . بسیار بسیار عالی بود این مقاله و اینکه اگر امکانش هست یک دوره برای بازی سازی هم برگزار کنید. سپاس از شما

A♠️z

عالی بود
اگر میشه دوره بازی سازی هم بگزارید.
ممنون🌹🌹🥀💐

Sobhan2000

عجب مقاله توپی بود واقعا کامل بود و هیچ جای سوالی برام باقی نذاشت خسته نباشید خانوم کریمی مقدم بابتش

نازنین کریمی مقدم

درود.
خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده، ممنون از لطفتون 🙂

A

عالی بود فقط اگه دوره بازی سازی هم برگزار کنید خیلی خوب میشه

پوریا معطوفی نیا

دوره بازی سازی هم برگذار کنید دیگه 😍😍

نازنین کریمی مقدم

درود.
اگه درخواستهای شما عزیزان به یه تعداد مشخصی برسه، حتما اقدام میکنیم. ممنون که با ما همراه هستید.