نکات مهم در تشکیل تیم بازی سازی

  ‏سطح ساده
‏  12 دقیقه
۰۷ دی ۱۳۹۹

در مقاله‌ی معرفی نقش‌های تیم بازی سازی، در مورد نقش‌های مختلف یک تیم برای ساخت بازی و انتشار آن صحبت کردیم. بعد از آشنایی با هر کدام از این نقش‌ها، نوبت به تشکیل تیم بازی سازی و شروع کار می‌رسد. برخی از سوالاتی که معمولا هنگام شروع ساخت بازی به ذهن بازی سازان می‌رسد، عبارتند از:

برای تشکیل تیم بازی سازی به چه افرادی نیاز است؟ آیا یک نفر می‌تواند بیش از دو نقش را بر عهده بگیرد یا چند مسئولیتی باعث شلختگی و از هم پاشیدن گروه خواهد شد؟ چه چالش‌هایی در پیش روی تشکیل تیم بازی سازی است؟

بازی سازی یک فرآیند پردردسر و نسبتا طولانی است؛ زیرا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و در صورت بروز مشکل در یک بخش، ممکن است نتیجه‌ی زحمات کل تیم نادیده گرفته شود. اگر می‌خواهید یک تیم بازی سازی موفق را تشکیل دهید، باید برای مقابله با تمامی چالش‌های آن از قبل آمادگی داشته باشید تا در نهایت تلاشتان به شکست منجر نشود. در ادامه‌ی این مقاله، شما را با نکات مهم در تشکیل تیم بازی سازی آشنا می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

فهرست محتوای این مقاله

گام اول: مشخص کردن هدف

قبل از اینکه ساخت بازی را شروع کنید، سبک بازی، اینکه قرار است دوبعدی باشد یا سه‌بعدی و پلتفرم انتشار را مشخص کنید. جذب افراد برای تشکیل تیم بازی سازی وابسته به موارد بالاست؛ برای مثال اگر بازی شما سه‌بعدی باشد نیاز به یک مدل‌ساز و احتمالا یک انیماتور سه‌بعدی دارید. اما اگر بازی دوبعدی باشد، انیماتور دوبعدی نقش پررنگ‌تری نسبت به انیماتور سه‌بعدی و مدل‌ساز دارد. علاوه بر این، مشخص کردن سبک بازی و پلتفرم انتشار کمک می‌کند تا در انتخاب موتور بازی سازی بهتر تصمیم بگیرید و بر اساس میزان مهارت در کار با آن موتور، نیروی توسعه دهنده‌ی متخصص را جذب کنید.

به یاد داشته باشید که قرار نیست تمامی جزئیات بازی را در ابتدای کار مشخص کنید، این جزئیات در آینده با کمک اعضای تیم کامل می‌شوند. اما یک شناخت حداقلی از هدف و چگونگی بازی، کمک می‌کند تا اعضای تیم خود را بهتر انتخاب کنید. بعد از اینکه کلیت بازی خود را مشخص کردید، باید آن را برای افرادی که می‌خواهند عضو تیم شوند، شرح دهید. در این مرحله، برای راحت‌تر شدن کار از یک سند کانسپت بازی یا GCD استفاده می‌کنیم تا از دوباره کاری جلوگیری شود. کلیت بازی در این سند نوشته شده و به مرور زمان کامل می‌شود. افراد جدید نیز با خواندن این سند می‌توانند حجم کاری خود و مسئولیت‌های لازم را ارزیابی کنند و با دید بهتری عضو تیم شوند.

ممکن است کلیت بازی نیز در زمان توسعه‌ی بازی و با نظرات اعضای مختلف تیم تغییر کند، بهتر است در این مورد خود را آماده کرده و خودرای نباشید. چرا که بازی سازی یک کار تیمی است و مجموع ایده‌های مختلف، شما را به یک بازی موفق می‌رساند. این ایده‌ها می‌توانند در هر بخشی بازی را دستخوش تغییرات کنند؛ داستان بازی، گرافیک، طراحی مراحل و... . برای مثال ممکن است در ابتدا بخواهید بازی را فقط برای پلتفرم تلفن همراه منتشر کنید اما با مشورت با سایر اعضای تیم و در روند کار، متوجه شوید که شاید بهتر باشد آن را برای پلتفرم کامپیوتر بسازید.

گام دوم: انتخاب بین تیم مستقل یا تیم غیر مستقل

در تمامی مقالات منتشر شده در مورد بازی سازی، که در بخش مقالات توسعه بازی‌های کامپیوتری در دسترس هستند، به این نکته اشاره کردیم که بازی سازی که تمامی وظایف ساخت بازی را بر عهده گیرد، بازی ساز مستقل نامیده می‌شود. اما یک تیم هم می‌تواند مستقل و یا به اصطلاح indie باشد؛ این نوع از تیم‌های بازی سازی به نهاد یا سازمان خاصی وابسته نیستند و با بودجه‌ی شخصی شروع به کار می‌کنند. به دلیل محدودیت در بودجه، اغلب بازی‌های ساده‌تری نسبت به بازی‌های AAA دارند و از تعداد افراد کمتری تشکیل می‌شوند. بازی‌های AAA به آن دسته از بازی‌هایی گفته می‌شود که برای ما آشنا هستند و برای ساخت از منابع زیادی بهره برده و در یک مارکت معتبر منتشر می‌شوند. مانند بازی فیفا، سری GTA و... . البته گاهی بازی‌های مستقلی ساخته می‌شوند که آنقدر خوب هستند که لقب بازی AAA را نیز کسب می‌کنند.

تیم‌های بازی سازی مستقل به دو دلیل عمده تشکیل می‌شوند:

  • علاقه‌ی زیاد به بازی سازی و فرار از فشارهای سازمانی که معمولا بر یک تیم غیرمستقل وارد می‌شود، مانند هماهنگی افراد در تیم‌های بزرگ
  • کسب تجربه و ساخت اولین بازی

game team 02

اما باید دقت کنید که به دلیل محدودیت بیشتر، فشارهای بیشتری هم بر اعضای تیم وارد می‌شود. اگر برنامه‌ی درستی در پیش نگیرید، بازی سازی برایتان عذاب آور خواهد بود. اگر در ابتدای راه بازی سازی هستید، برای درک بهتر از شرایط بازی سازی مستقل، حتما مستند indie game the movie را تماشا کنید. این مستند، کمابیش مانند یک فیلم سینمایی است و در عین جذابیت، اطلاعات خوبی را در مورد شرایط بازی سازی در اختیار بازی سازان می‌گذارد. بعد از تماشای indie game the movie یا از بازی سازی بیزار می‌شوید و یا آنقدر جذب آن شده که بلافاصله مشتاق ساخت بازی خود می‌شوید. از جمله بازی‌هایی که به صورت مستقل ساخته شده و موفق بوده‌اند، می‌توان به بازی لیمبو (limbo) و بازی لهستانی برید (braid) اشاره کرد.

گام سوم: تعداد افراد تیم

بعد از تصمیم‌گیری درمورد مستقل بودن یا نبودن، باید مشخص کنید که چند نفر قرار است در تیم حضور داشته باشند. تعداد اعضای تیم معمولا با توجه به میزان بودجه مشخص می‌شود. اگر قرار باشد بعد از ساخت بازی درآمد آن به صورت درصدی بین اعضای تیم تقسیم شود، هرچقدر که تعداد اعضای تیم بیشتر باشد، درصد کمتری از درآمد به هر یک از آن‌ها می‌رسد. همچنین در یک تیم کوچک، انعطاف پذیری بیشتری برای رسیدن به یک نظر مشترک وجود دارد.

تعداد افراد تیم، میزان سرعت توسعه‌ی بازی را مشخص می‌کند. معمولا در حالتی که یک تیم خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، سرعت بازی سازی آهسته می‌شود. چراکه اگر تعداد اعضای تیم زیاد باشد، یک وظیفه بین چند عضو از تیم پخش شده و هیچکدام احساس مسئولیت پذیری واقعی برای کاری که باید انجام شود را نخواهد داشت. از طرفی اگر تعداد اعضا کم باشد، هر فرد مسئولیت‌های زیادی خواهد داشت و دچار خستگی، چندگانگی و عدم تمرکز روی وظایف خود خواهد شد و به احتمال زیاد نتیجه‌ی کار، کیفیت لازم را نخواهد داشت.

اگر می‌خواهید برای اولین بار بازی بسازید، توصیه می‌کنیم که حتما وظایف طراحی بازی، برنامه نویسی و گرافیک را تقسیم کرده و یک نفر را نیز به عنوان مدیر پروژه انتخاب کنید. مدیر پروژه وظیفه‌ی هماهنگ کردن سایر نقش‌ها را برعهده دارد و باید مراقب باشد تا بازی از ددلاین‌های زمانی و هزینه‌ای خود عقب نماند. اگر نیاز به نقش‌های بیشتری داشتید، در حین توسعه‌ی بازی می‌توانید آن‌ها را به تیم اضافه کنید.

برای شروع بهتر است هدف خود را توسعه‌ی یک بازی موبایل قرار دهید. یکی از جالب‌ترین ابعاد توسعه‌ی بازی‌های تحت پلتفرم تلفن همراه، این است که ابعاد بازی متناسب با تیم‌های کوچک است و در کنار آن، بازی‌های موبایلی بازار پرمخاطب‌تری بین مخاطبان دارند. همه‌ی ما روزانه در مترو و اتوبوس یا هنگام انتظار در موقعیت‌های مختلف، از تلفن همراه خود برای سرگرم شدن استفاده می‌کنیم و بازی‌های موبایلی این اشتیاق را هدف خود قرار می‌دهند. به طور کلی، بازی‌های موبایلی در مقایسه با عنوان AAA برای کنسول و کامپیوتر، میزان بودجه‌ی کمتری نیاز دارند؛ زیرا باید به گونه‌ای طراحی شوند که در صفحه‌ی کوچک تلفن همراه و با تکیه بر مکانیک‌های ساده (مانند تپ، تاچ و...) اجرا شوند. این بازی‌ها گرافیک ساده‌تری نسبت به سایرین دارند و تست آن‌ها نیز آسان‌تر و سریع‌تر است.

game team 01

گام چهارم: محل کار کردن اعضای تیم

شما با توجه به شرایط اعضای تیم و بودجه‌ی خود، انتخاب‌های مختلفی دارید. می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخص در هفته، حضور در محل تیم و کار تیمی را اجباری کنید، می‌توانید حضور را اختیاری کرده و حتی تماما روند بازی سازی را دورکاری کنید.

برخی معتقد هستند که دورکاری از جمله اشتباهاتی است که یک تیم بازی سازی را به نابودی می‌کشاند. بازی سازی یک فرآیند تیمی است و باید کنار هم باشید؛ اصلا یکی از جذابیت‌های ساخت بازی، باهم بودن است. باهم کار کردن انگیزه می‌دهد، شوخی‌های حین کار و ایده‌هایی که در هنگام ساخت بازی هر لحظه ممکن است به فکر اعضای تیم برسد، با بازی سازی پیوند خورده‌اند. در روند بازی سازی، در کنار هم مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرید؛ علاوه بر این، افرادی که در کنارتان هستند هدفی مشترک با شما دارند و دلگرمی آن‌ها باعث قوت قلب شما می‌شود. از طرفی دورکاری مشکلات خاص خودش را دارد. اگر بر روی بازی تمرکز نداشته نباشید، زحمات انجام شده از بین می‌روند و تیم بازی سازی از هم می‌پاشد.

حتما در بازه‌های زمانی مشخص جلساتی را تعیین کنید تا اعضای تیم دور هم جمع شده و از کارهای یکدیگر باخبر شوند. در کنار آن از برنامه‌های مدیریتی تیمی مجازی مانند ترلو (Trello)، مایکروسافت تیم (Microsoft Teams) و... کمک بگیرید. این برنامه‌ها امکان زمان‌بندی یک وظیفه و نسبت‌دادن آن به یک یا چند عضو از تیم را دارند. به این شیوه می‌توانید برای هر یک از اعضای تیم، تسک (task) یا وظیفه تعریف کنید و پروژه را گروهی پیش ببرید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یک محیط را برای گروهی کار کردن انتخاب کنید، حتما جلساتی منظم برای بررسی میزان پیشرفت بازی برگزار کنید. هر چند وقت یکبار نیز دور هم جمع شوید و بازی کنید، این کار به حفظ ارتباطات بین تیمی و صمیمیت میان اعضا کمک می‌کند.

گام پنجم: انسجام تیم بازی سازی

ساخت یک بازی نیاز به زمان زیادی دارد. یک بازی ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی چند سال طول بکشد تا برای انتشار آماده شود. در این مدت مشکلات مختلفی می‌تواند موجب کاهش سرعت یا توقف پروسه‌ی بازی سازی شود. خطاهای موجود در کد، مشکلات گرافیکی، سوالات بی‌جواب، تمام شدن بودجه و جدا شدن اعضای مختلف تیم به دلایل ناگهانی، از عمده‌ی این مشکلات هستند.

این مشکلات تنها با همکاری اعضای تیم و پشتیبانی آن‌ها از یکدیگر قابل حل هستند. هدف مشترک یک تیم بازی سازی به خصوص در تیم‌های کوچک که هر شخص وظیفه‌ای کلیدی دارد، منجر به عبور تیم از شرایط دشوار خواهد شد. اگر افراد با هم همکاری نکنند بازی هرگز تمام نمی‌شود و نتیجه‌ی آن از دست رفتن انگیزه، پول و زمان تیم است. شاید بعدها پول از دست رفته جبران شود، اما تجربه‌ی بد در ساخت یک بازی و زمانی که صرف کرده‌اید، باعث دید منفی شما به پروژه‌های بعدی خواهد شد.

اخلاق کاری برای هماهنگی میان اعضا، بسیار مفید است. یک بازی مجموعه‌ای از نظرات تمامی افرادی است که آن را ساخته‌اند، حتی اگر فرد یک وظیفه‌ی کوچک در تیم داشته باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که نظر هر کسی محترم است و شما تنها فرد عاقل در تیم نیستید. در حقیقت بیش از پنجاه درصد یک بازی با شنیدن نظرات سایر اعضای تیم ساخته می‌شود. یک ایده‌ی هرچند جزئی، شما را چندین گام از سایر رقیبان جلو می‌اندازد.

بازی‌های رایانه‌ای نیز همانند سایر نرم افزارهای موجود، می‌توانند از فرآیندها و متدولوژی‌های مختلفی در ساخت پیروی کنند که بسته به شرایط تیم متفاوت است. اما به طور کلی، مرسوم‌ترین شیوه‌ی بازی سازی متد اجایل (agile) است. در این متد یک وظیفه‌ی کلی به چند بخش تقسیم شده و در بازه‌های زمانی مختلف و با تکرار، رفته رفته تکمیل می‌شود. از آنجایی که در هر مرحله از ساخت بازی نیاز به تست بازی دارید، این متد بسیار کاربردی است.

برای آشنایی بیشتر با متدلوژی اجایل و نیز رویکرد اسکرام، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی "اسکرام چیست؟" را مطالعه کنید.

game team 04

گام ششم: شروع بازی سازی و اشتیاق برای آن

خداوند همه‌ی ما انسان‌ها را با تفاوت‌هایی نسبت به یکدیگر خلق کرده، بنابراین هرکدام از ما علایق خاص خود را داریم. اگر به بازی سازی علاقه‌ای ندارید، اصلا به پیوستن به یک تیم بازی سازی فکر نکنید! یک راز مهم در بازی سازی وجود دارد و آن این است که مهم نیست در ابتدای کار چقدر مهارت دارید، مهم میزان علاقه‌ی شما به بازی سازی و عشق به بازی است. فرد در روند توسعه‌ی بازی و بسته به نیازهای موجود، مهارت‌های لازم را فراگرفته و بالاخره آن‌ها را یاد می‌گیرد، اما اگر علاقه‌مند به این کار نباشد، بازی سازی برای او جهنم خواهد شد. یک نشانه‌ی قابل تامل این است که معمولا افرادی که بازی سازی را دوست دارند، به بازی کردن و بازی‌های رایانه‌ای نیز علاقه دارند، هرچند موارد استثنایی هم وجود دارد. سعی کنید با افرادی یک تیم را تشکیل دهید که دارای سلیقه‌ی مشابهی در انتخاب یک بازی رایانه‌ای هستند. این تشابه سلیقه به هماهنگی میان اعضا و جلوگیری از چندپارچگی کمک می‌کند.

ما در تمامی مقاله به تیمی بودن و روند مشارکتی بازی سازی اشاره کردیم. از تمامی موارد گفته شده، این نکته به دست می‌آید که بازی سازی به مسئولیت پذیری بالایی نیاز دارد تا تیم بتواند به اهداف تعیین شده‌ی خود برسد. در بازی سازی نسبت به فرآیند ساخت برنامه‌های دیگر (مانند طراحی وب سایت)، احتمال نیاز به فداکاری‌های شخصی بیشتر است. اگر افراد تیم برای بازی سازی اشتیاق داشته باشند، وظایف خود را بهتر انجام داده و ایده‌های خوبی هم برای بهترشدن بازی می‌دهند. در غیر این صورت افراد تیم به سادگی کار را کنار گذاشته و مشکلات شروع خواهند شد.

 

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را معرفی کنیم که نیاز است در مورد تشکیل یک تیم بازی سازی موفق بدانید. میزان درآمد بازی سازی یکی از موارد مهم در بازی سازی است که بسیار مرتبط با چگونگی تشکیل تیم بازی سازی است. اگر تیم را با افراد نابلد و یا عجول تشکیل دهید، مطمئن باشید که سرانجام خوبی نخواهد داشت. اگر تیم را به درستی تشکیل دادید، برای هدف گذاری و سیاست تیمی مناسب، بهتر است مقاله‌ی راه‌های کسب درآمد از بازی سازی را نیز مطالعه کنید.

در مرحله‌ی بعدی باید به سراغ انتخاب موتور بازی سازی خود بروید. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله‌ی موتورهای بازی سازی را مطالعه کنید. اگر سوالی درمورد بازی ساز شدن دارید یا برای شروع بازی سازی به کمک نیاز دارید نترسید، ما همراه شما خواهیم بود. برای آشنایی با چگونگی پیمودن ادامه‌ی راه می‌توانید به مقاله‌ی نقشه‌ی راه بازی سازی مراجعه کنید. همچنین اگر قصد تحصیل در رشته بازی سازی را دارید، می‌توانید مقاله‌ی رشته‌ی بازی سازی را مطالعه کنید.

خوشحال می‌شویم سوالات، پیشنهادات و تجربیات خود را در رابطه با تشکیل تیم بازی سازی با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی به این مقاله می دید؟
نویسنده نازنین کریمی مقدم
رویاهاتون رو دنبال کنید ... :)
ارسال دیدگاه
خوشحال میشیم دیدگاه و یا تجربیات خودتون رو با ما در میون بذارید :

 

نظرات کاربران

اولین دیدگاه این پست رو تو بنویس !