سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۲ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
وردپرس چیست و چه کاربردی دارد [مقاله جامع]
وردپرس چیست و چه کاربردی دارد [مقاله جامع]

اگر به داشتن کسب و کار اینترنتی علاقه‌مند باشید، احتمالا نام وردپرس را شنیده‌اید. اما وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه داشتن وب سایت برای کسب و کارهای مختلف به یکی از ملزومات اساسی به منظور رسیدن به موفقیت تبدیل شده است. اما این امر برای بسیاری از افراد به دلیل نداشتن دانش فنی و سرمایه زیاد امکان پذیر نبوده است. اما پس از ورود سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان مثل Wordpress به دنیای طراحی وب سایت، رویای این افراد برای داشتن وب سایت بدون نیاز به صرف هزینه‌های زیاد و دانش کدنویسی به واقعیت تبدیل شد.

اگر علاقه مندید که بدانید وردپرس چیست؟ و چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟ چگونه می‌توانیم بدون کدنویسی سایت خود را راه اندازی کنیم؟ در ادامه این مقاله با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید تا به جواب تمامی سوالات خود در مورد وردپرس برسید.

تاریخچه وردپرس چیست؟

وردپرس در سال 2003 توسط مت مولنوگ (Matt Mullenweg) صرفاً برای اهداف وبلاگ نویسی راه اندازی شد. از آنجایی که این CMS، منبع باز (open source)  است، بسیاری از توسعه دهندگان در سراسر جهان شروع به کار بر روی وردپرس و اضافه کردن ویژگی‌های اضافی به آن کردند. از آن سال تا کنون وردپرس به روزرسانی‌‌ها بسیار زیادی داشته است. با گذشت زمان این CMS بسیار پیشرفت کرد و اکنون به محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین سیستم مدیریت محتوا جهان تبدیل شده است.بیش از 34 درصد از وب سایت‌های موجود در اینترنت با این CMS ساخته شده اند و تعداد زیادی قالب وردپرس تا حد زیادی کار طراحی سایت را راحت کرده و هرکسی در کمتر از یک هفته میتواند یک سایت حرفه ای برای کسب و کار خود داشته باشد. شما می‌توانید در سایت ژاکت به آدرس (zhaket.com) به هزاران قالب و افزونه وردپرس دسترسی داشته باشید و با پشتیبانی 6 ماهه سایت خود را راه‌اندازی کنید؛ همچنین در بلاگ ژاکت مقاله‌ای به نام آموزش وردپرس منتشر شده است که تمامی مراحل ساخت سایت با استفاده از این CMS محبوب بصورت رایگان آموزش داده شده است. شما با خواندن این مقاله درک کاملی از نحوه ساخت سایت با وردپرس کسب می‌کنید و همچنین می‌توئانید با قالب‌های فروشگاهی و شرکتی وبسایت مورد نظر خود را طراحی کنید

Wordpress چیست؟

وردپرس نرم‌ افزاری رایگان، متن باز (Open Source) و تحت وب است که بر پایه زبان PHP و پایگاه داده MySQL طراحی شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده به معرفی این ابزار بپردازیم باید گفت که وردپرس یک سیستم سایت ساز است که با استفاده از آن می‌توان وب سایت‌های مختلفی از جمله انواع فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های شخصی، سیستم‌های رزرواسیون و... را در کمترین زمان ایجاد کرد. براساس آمار بدست آمده تا کنون بیش از 34 درصد از کل وب سایت‌‌های جهان با استفاده از Wordpress راه اندازی شده‌اند. اما چه چیزی باعث محبوبیت این سیستم شده است؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: متن باز یا اپن سورس (Open Source) چیست؟

wordpress چیست؟

میتاپ وردپرس چیست؟

میتاپ وردپرس در واقع یک جامعه کاربری خودگردان است که به برگزاری رویدادها و دورهمی‌هایی در حوزه وردپرس در شهرهای مختلف اقدام می‌نماید. فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، به منظور توسعه و گسترش وردپرس و کمک به افرادی است که از وردپرس استفاده می‌کنند.

قابل ذکر است که میتاپ‌های وردپرسی در ایران و همچنین سایر کشورهای مختلف در سراسر جهان به صورت آزاد در حال برگزاری می‌باشند. علاقه‌مندان به وردپرس می‌توانند در این رویدادها شرکت نمایند و از فعالیت‌های انجام شده بهره مند شوند.

زبان برنامه نویسی وردپرس چیست؟

وردپرس Wordpress با استفاده از چندین زبان برنامه نویسی مختلف از جمله PHP توسعه داده شده است. . هنگامی که کاربر درخواست یک صفحه وب حاوی کد PHP می‌کند، کد توسط ماژول PHP نصب شده در آن وب سرور پردازش می‌شود. این پلتفرم، همچنین از زبان‌های HTML، CSS و JavaScript نیز استفاده می‌کند.

خوب است بدانید افرادی که از وردپرس استفاده می‌کنند دو دسته هستند:

  • دسته اول افرادی هستند که در زمینه توسعه وردپرس فعالیت می‌کنند.
  • دسته دوم افرادی هستند که هیچ گونه تجربه کدنویسی ندارند و ترجیح می‌دهند برای بیزینس خود یک وب سایت داشته باشند.

در واقع وردپرس یک رسانه عالی برای علاقه‌مندان به کسب و کارهای اینترنتی است که می‌توان به راحتی آن را توسعه داد و شخصی سازی کرد. در حال حاضر افزونه‌های کاربردی زیادی برای وردپرس در دسترس هستند و شما می‌توانید از آن‌ها با توجه به کاربرد وب سایت خود استفاده کنید. با آموزش طراحی سایت بوسیله وردپرس به سادگی می‌توانید سایت دلخواه خود را طراحی کنید.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس که با نام پلاگین وردپرس نیز شناخته می‌شود، نرم افزار کوچکی است که قابلیت‌های جدیدی را به سایت وردپرس شما اضافه می‌کند یا قابلیت‌های موجود را در سایت وردپرس شما توسعه می‌دهد. مهم‌ترین افزونه‌های کاربردی وردپرس که هر سایت وردپرسی باید نصب داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • افزونه Jetpack
  • افزونه Word fence Security
  • افزونه Google Analytics for Wordpress
  • افزونه Yoast
  • افزونه Akismet
  • افزونه Elementor
  • افزونه WPForms
  • افزونه UpdraftPlus
  • افزونه Optimole
  • افزونه WP Rocket
  • افزونه Redirection

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس که به آن تم وردپرس نیز می‌گویند، ابزاری برای تغییر چیدمان و طرح‌بندی وب سایت شماست. از طریق قالب وردپرس می‌توانید ظاهر سایت خود شامل طرح، تایپوگرافی، رنگ و سایر عناصر طراحی را سفارشی کنید. وب سایت‌های زیادی همچون تم فارست در این زمینه فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید قالب دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنید.

هدف وردپرس چیست؟

مخزن وردپرس چیست؟

به بخش مرکزی وردپرس که ارائه‌دهنده قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس (Plugins) است، مخزن وردپرس می‌گویند. هر فردی می‌تواند از این مخزن جهت دانلود افزونه‌ها و قالب‌ها استفاده نماید. افزونه‌های کاربردی وردپرس به شما کمک می‌کنند تا سایت مورد نظر شما به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. برای ورود به مخرن وردپرس کلیک کنید.

با وردپرس چه سایت‌هایی میتوان ساخت؟

با وردپرس Wordpress شما می‌توانید سایت‌های بسیاری بسازید از جمله این سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وبلاگ
  2. وب سایت شخصی
  3. وب سایت تجاری
  4. فروشگاه اینترنتی
  5. وب سایت دایرکتوری
  6. وب سایت استخدامی
  7. وب سایت خبری
  8. وب سایت گردشگری
  9. وب سایت پرسش و پاسخ
  10. وب سایت‌های چند زبانه

از بهترین وب سایت‌های داخلی ساخته شده با وردپرس می‌توان به میهن دانلود، دیجی کالا مگ، یاس دانلود، شاتل، دانلودها، مدیر سبز، گجت نیوز، ایران استخدام و... اشاره کرد. از وب سایت‌های خارجی موفق که با وردپرس ساخته شده‌اند نیز می‌توان سایت بیانسه، کیتی پری، بی بی سی آمریکا، سونی، بلومبرگ، MTV، بلاگ سی پنل، نیویورک تایمز، بلاگ موزیلا، وال استریت ژورنال و... را نام برد.

فروشگاه‌های ساخته شده با وردپرس

از وب سایت‌های فروشگاهی که با وردپرس ساخته شده‌اند نیز می‌توان فروشگاه اینترنتی راست چین، فروشگاه نمونه سوال پیام نورنا، فروشگاه اینترنتی هانسل، فروشگاه اینترنتی ماناست و... را نام برد.

برای طراحی سایت با وردپرس به چه چیزهایی احتیاج است؟

موارد مورد نیاز برای طراحی سایت با Wordpress عبارتند از:

  • آشنایی با فضای وب
  • انتخاب نام مناسب برای وب سایت، خرید دامنه و میزبانی وب (هاست)
  • نصب وردپرس و آشنایی با رابط کاربری آن
  • انتخاب یک قالب وردپرسی مناسب بر اساس نوع فعالیت وب سایت
  • انتخاب مهم‌ترین افزونه‌های کاربردی وردپرس برای سایت
  • ساخت صفحات اصلی سایت
  • ایجاد وبلاگ در سایت، تولید محتوا و سئو

آموزش وردپرس

آیا وردپرس امن است؟

خوب است بدانید که هیچ سیستم مدیریت محتوایی 100٪ ایمن نیست. وردپرس نیز طی سال‌ها، بارها و بارها توسط متخصصان حرفه‌ای فراوانی مورد بازبینی قرار گرفته است و اکنون به پلتفرمی امن برای توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است. اما به شرطی که مدیران وب سایت‌ها امنیت وردپرس را جدی بگیرند و از روش‌های ایمن‌سازی برای امنیت آن پیروی کنند. در مقاله‌ی زیر روش‌های حرفه‌ای افزایش امنیت وردپرس به خوبی توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش افزایش امنیت وردپرس

هزینه ساخت سایت با وردپرس چقدر است؟

در طراحی سایت با وردپرس می‌توان از قالب‌های آماده رایگان، پولی یا اختصاصی استفاده کرد. توجه داشته باشید که هزینه ساخت سایت با وردپرس بسیار کمتر از طراحی سایت با زبان‌های برنامه نویسی است. در واقع طراحی سایت اختصاصی بیشتر برای افراد یا شرکت‌هایی که ایده‌هایی خاص دارند و می‌خواهند وب سایت خود را سفارشی کنند مناسب است؛ ضمن این که قیمت بالاتری نیز دارد.

وردپرس بسیار محبوب است و شما می‌توانید قالب‌های مختلفی را با هزینه بسیار کمی از اینترنت خریداری کنید. تنوع قالب‌ها بسیار بالاست و می‌توانید از قالب‌های آماده‌ای استفاده کنید که حتی تاکنون افراد دیگری از آن استفاده نکرده‌اند. همچنین می‌توانید از پلاگین‌های وردپرسی که در دسترس هستند نیز برای افزودن عملکردهای جدید به سایتتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا زبان‌های برنامه نویسی؟

مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟

اگرچه وردپرس Wordpress از سال 2003 شروع به کار نموده ولی در حال حاضر به عنوان محبوب‌ترین نرم افزار وبلاگ‌ساز مطرح است. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها از وردپرس برای معرفی خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند. در این ادامه قصد داریم به بررسی چند ویژگی مهم وردپرس بپردازیم. مزایای طراحی سایت با وردپرس به شرح زیر است:

مزایای طراحی سایت با وردپرس: سهولت استفاده

وردپرس دارای رابط بصری است و استفاده از آن ساده و آسان می‌باشد. شما به راحتی می‌توانید صفحات جدید، پست وبلاگ، تصاویر و... را به آن اضافه کنید که این کار می‌تواند به سرعت انجام شود. از آن جا که این فناوری بسیار ساده است، زمان صرف شده برای قالب‌بندی و سفارشی سازی مطابق با کاربرد و سلیقه شما نیز کاهش می‌یابد.

مزایای طراحی سایت با وردپرس: مدیریت آسان

شما می‌توانید با استفاده از هر موبایل یا کامپیوتر متصل به اینترنت در هر کجای دنیا، به پنل مدیریت وب سایت وارد شوید و وب سایت وردپرسی خود را مدیریت کنید. با داشتن سایت وردپرسی نیازی نیست که منتظر طراح وب خود برای روزرسانی سایت باشید. با وردپرس، تقریباً بر همه جنبه‌های سایت خود کنترل دارید و می‌توانید به راحتی مدیریت آن را انجام دهید.

مزایای طراحی سایت با وردپرس: عدم نیاز به ویرایش کد

وردپرس یک سیستم خودگردان است و به نرم افزار ویرایش HTML (مانند Adobe Contribute یا Dreamweaver) نیازی ندارد. شما به راحتی می‌توانید یک صفحه یا پست وبلاگ جدید ایجاد کنید، متن را قالب بندی کنید، تصاویر را بارگذاری کنید (و آن‌ها را ویرایش کنید)، اسناد، فایل‌های ویدئویی و گالری تصاویر و... را آپلود کنید، بدون اینکه نیازی به HTML یا نرم افزار FTP اضافی باشید.

مزایای طراحی سایت با وردپرس: سئوی خوب

کدهای وردپرس بسیار تمیز و ساده هستند. بنابراین موتورهای جستجو به‌راحتی می‌توانند محتوای یک سایت را بخوانند و آن را ایندکس کنند. علاوه بر این، هر صفحه، پست و تصویر می‌تواند کلمات کلیدی، توضیحات و عنوان متا تگ خاص خود را داشته باشد و برای کلمات کلیدی خاص بهینه شود و امکان بهینه سازی دقیق موتور جستجو را فراهم کند. همچنین می‌توانید از برچسب‌ها برای ایندکس بهتر در زمینه بهینه سازی موتور جستجو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کلمه‌کلیدی در سئو چیست؟ اهمیت و نحوه استفاده از کلمات کلیدی در سئو

چرا وردپرس را انتخاب کنیم

مزایای طراحی سایت با وردپرس: امکان سفارشی سازی تمامی ویژگی‌های سایت

وردپرس به عنوان موتور وب سایت شما عمل می‌کند و شکل ظاهری سایت می‌تواند 100٪ سفارشی سازی شود. به گونه‌ای که افراد مختلف با داشتن سیستم مدیریت محتوای وردپرس و حتی با وجود استفاده از قالب‌های یکسان می‌توانند وب سایت‌هایی کاملا متفاوت از لحاظ ظاهری و کاربردی طراحی کنند.

مزایای طراحی سایت با وردپرس: امکان استفاده از قابلیت وبلاگ در کنار صفحات دیگر

از آنجایی که وردپرس در ابتدا به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی شروع به کار کرد، در صورت تمایل می‌توانید به راحتی از این ویژگی آن استفاده کنید. تنظیم اشتراک‌های RSS / ایمیل در وبلاگ شما، قابلیت نظر دادن و افزودن خودکار جدیدترین پست‌های وبلاگ به سایر صفحات سایت (به عنوان مثال صفحه اصلی شما) و... نیز تنظیمات بسیار ساده‌ای دارند. داشتن وبلاگ به شناخته شدن بهتر شما کمک می‌کند و از این طریق می‌توانید سایت خود را پویاتر و تعاملی کنید.

سایت‌های وردپرسی بسیار مقیاس پذیر و قدرتمند هستند. شما می‌توانید صدها هزار صفحه یا پست وبلاگ در سایت خود داشته باشید به گونه‌ای که به عملکرد سایت کمترین لطمه ای وارد نشود.

مزایای طراحی سایت با وردپرس: توسعه امکانات سایت با استفاده از پلاگین‌ها

آیا می‌خواهید تقویم رویداد، گالری ویدئو، Twitter Feed، Facebook Fan Box و موارد دیگر را به سایت خود اضافه کنید؟ وردپرس این امکان را از طریق افزونه‌هایی فراهم کرده است که اکثر آن‌ها رایگان هستند و یا قیمت بسیار مناسبی دارند. شما به راحتی می‌توانید با چند کلیک ساده، پلاگین‌های وردپرس را بر روی سایت خود نصب کرده و از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

مزایای طراحی سایت با وردپرس: امکان تعیین دسترسی‌های مختلف برای کاربران

به عنوان مدیر یک سایت وردپرس، می‌توانید چندین کاربر را برای اداره‌ی وب سایت تعیین کنید و سطح دسترسی و قابلیت‌های مختلفی را به هر فرد اختصاص دهید.

وردپرس چیست ؟

تبدیل سایت وردپرس به اپلیکیشن اندروید

بسیاری از مدیران سایت‌های وردپرسی برای پیشی گرفتن از رقبای خود تصمیم به راه اندازی اپلیکیشن موبایل وب سایت خود می‌گیرند. با استفاده از اپلیکیشن، شما می‌توانید خبرهای جدید و تخفیف‌های فصلی و ساعتی خود را به راحتی به اطلاع کاربرانتان برسانید. این روش بازدهی بیشتری نسبت به اطلاع رسانی ایمیلی دارد زیرا ممکن است برخی افراد ایمیل‌های خود را چک نکنند و از اطلاعیه‌های شما مطلع نشوند.

خوشبختانه تبدیل وب سایت‌های وردپرسی به اپلیکیشن موبایل با استفاده از افزونه‌های وردپرس به راحتی امکان پذیر است. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست که نگران بروز شدن کدهای بکار رفته در اپلیکیشن‌ وب سایت خود باشید؛ چرا که با هر بار به‌روزرسانی افزونه، کدهای اپلیکیشن نیز به‌روز می‌شوند.

پلاگین‌های تبدیل وب سایت‌های وردپرسی به اپلیکیشن موبایل این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که بتوانید وب سایت وردپرس خود را به برنامه ای برای Android، iOS یا هر دو تبدیل کنید. استفاده از این افزونه‌ها کار راحت و آسانی است و گزینه‌های پیکربندی و سفارشی سازی در داشبورد مدیریت وردپرس موجود هستند. در ادامه به معرفی افزونه‌هایی برای این منظور خواهیم پرداخت.

4 افزونه برای تبدیل سایت وردپرس به اپلیکیشن اندروید و iOS

طبق آمار Statista، بیش از نیمی از بازدید وب سایت‌ها از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام شده است. این آمار ممکن است برای وب سایت وردپرس شما بیشتر یا کمتر باشد. در هر صورت، شما باید با کاربران دسکتاپ و موبایل ارتباط برقرار کنید. برقراری این ارتباط باید از طریق امکاناتی مانند پشتیبانی آنلاین انجام شود.

یکی از اولین قدم هایی که باید برای جلب رضایت بازدید کنندگان موبایل بردارید، نصب یک قالب وردپرس ریسپانسیو یا واکنشگرا است. این قالب باید به گونه‌ای باشد که کاربران با هر سایز صفحه نمایش بتوانند محتوای صفحات را به درستی مشاهده کنند. این قابلیت برای حفظ مخاطبان تلفن همراه ضروری است. خوشبختانه اکثر تم‌های وردپرس با کیفیت موجود در فروشگاه‌های معتبر وردپرس، به طور پیش فرض پاسخگو هستند و از این نظر نگرانی وجود ندارد.

با این حال، با یک اپلیکیشن موبایل می‌توانید استراتژی خود را برای کاربران تلفن همراه، یک قدم جلوتر ببرید. بسیاری از کاربران تلفن همراه، استفاده از این برنامه‌ها را به باز کردن وب سایت در مرورگر موبایل ترجیح می‌دهند. بنابراین، این یک روش موثر برای کسب رضایت کاربران است.

ایده ساخت یک اپلیکیشن موبایل شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد. این کار به دانش برنامه نویسی بالایی احتیاج دارد و همچنین استفاده از یک تیم توسعه میلیون‌ها تومان برای شما هزینه خواهد داشت. البته مدت زمان چند ماهه را نیز باید در نظر بگیرید.

اما اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، نگران نباشید! افزونه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند با زمان و هزینه بسیار کمتری نسبت به یک توسعه دهنده، سایت شما را به یک برنامه تلفن همراه تبدیل کند. در ادامه، 4مورد از بهترین افزونه‌های تبدیل سایت وردپرس به اپلیکیشن موبایل را برای شما گردآوری کرده‌ایم. این چهار پلاگین که می‌توانند کسب و کار شما را به بهترین نحو در یک اپلیکیشن تلفن همراه قرار دهند عبارتند از:

  1. افزونه AppPresser
  2. افزونه Mobiloud
  3. افزونه WPMobile
  4. افزونه AndroApp

مقایسه دات نت نیوک با وردپرس

DNN (DotNetNuke) و وردپرس هر دو به عنوان بزرگترین CMS در بازار وب شناخته شده‌اند که برای شما امکان حضور در وب و مدیریت محتوا را فراهم می‌کنند. در حال حاضر وردپرس توانسته 45.97٪ کل از 10000 وب سایت برتر را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر وردپرس به‌عنوان پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان محسوب می‌شود. با استفاده از وردپرس می‌توانید وب سایت‌های شرکتی، شخصی، دایرکتوری، فروشگاه اینترنتی و... داشته باشید.

خوب است بدانید که دات نت نیوک نیز مشهورترین سیستم مدیریت محتوا است که با بستر دات نت کمپانی مایکروسافت توسعه یافته است. DotNetNuke از رابط کاربری آسانی برخوردار است ضمن این که قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار خوبی را ارئه می‌دهد. همچنین دارای هزاران افزونه برای تغییر عملکرد سیستم می‌باشد. خوب است بدانید که افزونه‌های نیوک با نام ماژول شناخته می‌شوند. جهت استفاده از دات نت نیوک می‌توانید همانند وردپرس با نصب قالبی جدید، رابط کاربری وب سایت خود را تغییر دهید.

یکی از قابلیت‌های فوق العاده‌ی نیوک، این است که به مدیران سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا طرح رابط کاربری سایت خود را بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی تغییر دهند. در واقع با این شیوه، تغییر و سفارشی سازی رابط کاربری سایت برای صاحبان وب‌سایت راحت‌تر خواهد بود.

مقایسه دات نت نیوک با وردپرس

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه پاپ آپ وردپرس + مقایسه افزونه‌های برتر

بالاخره دات نت نیوک یا وردپرس؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

نیوک و وردپرس، هر دو پلتفرم‌های بسیار خوبی برای ایجاد وب‌سایت می‌باشند و در بین همه CMS‌ها بیشترین استفاده را دارند. ولی استفاده از آن‌ها به هدف سایت شما وابسته است. به عنوان مثال از  DNN بیشتر برای وب سایت شرکت‌های متوسط تا بزرگ استفاده می‌شود، استفاده از آن آسان‌تر است و به بین دیگر قدرتمندتر می‌باشد، در حالی که وردپرس اغلب برای بلاگرها، آرتیست‌ها و کسب و کارهای کوچکتر و محلی‌تر مناسب است.

وردپرس و هم نیوک هر دو سرعت فوق‌العاده‌ای دارند. در وردپرس از PHP و MYSQL استفاده شده که باعث شده این پلتفرم سرعت بالایی داشته باشد. در توسعه نیوک نیز از NET. و SQL (MS-SQL, SQL Express, Postgres,) استفاده شده است. اگر چه وردپرس در طی این سال‌ها تغییرات ظاهری چشمگیری در داشبورد مدیریت خود نداشته، اما در نیوک با ارائه‌ هر نسخه جدید، تغییرات چشمگیری در داشبورد آن ایجاد می‌شود.

هر دو پلتفرم دارای ماژول‌ها و افزونه‌های کاربردی بسیاری هستند که می‌توانید با نصب آن‌ها، از ویژگی‌های و عملکردهای هر یک بهره‌مند شوید. وردپرس نسبت به نیوک شناخته شده‌تر است و جامعه کاربری گسترده‌تری دارد؛ اما می‌توان گفت که توسعه نیوک به منظور ادغام و سفارشی‌سازی کار ساده‌تر و راحت‌تری است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین افزونه‌های اسلایدر وردپرس و نحوه ساخت اسلاید

چرا وردپرس را یاد بگیریم؟

با استفاده از سیستم مدیریت محتوای Wordpress، فرآیند ساخت هر نوع سایتی بسیار ساده، سریع و مقرون به صرفه می‌شود. زیرا کاربران با استفاده از آن دیگر نیازی به داشتن دانش کدنویسی، صرف هزینه‌های بالا و دست و پنجه نرم کردن با طراحان سایت را ندارند. وردپرس برای مبتدیان و کاربرانی که دانش فنی لازم برای مدیریت سایت را ندارند، انتخاب بسیار مناسبی است. زیرا این سیستم مدیریت محتوای پیشرفته رابط کاربری بسیار ساده ای دارد که هیچ گونه پیچیدگی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

به همین دلیل هر وبمستری، بدون نیاز به دانش فنی می‌تواند به راحتی از این سیستم استفاده کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های وردپرس پشتیبانی کامل از زبان فارسی است. بنابراین انتخاب وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا برای کسانی که قصد دارند در کمترین زمان سایت خودشان را راه اندازی کنند، انتخاب عاقلانه و بسیار مناسبی است.

دلیل دیگری که برای یادگیری وردپرس وجود دارد، این است که می‌توانید با توسعه‌ قالب و افزونه‌های وردپرس به راحتی کسب درآمد نامحدود برای خود ایجاد کنید.

نظر شما در مورد وردپرس چیست؟ آیا تجربه کار با وردپرس را داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات، تجربیات و سوالات خود را با ما و سایر کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی وردپرس علاقه داری، شرکت در دوره آموزش پلاگین نویسی وردپرس را پیشنهاد می‌کنیم، با شرکت در این دوره، در کمتر از یکسال به یک متخصص وردپرس همه فن حریف تبدیل می‌شوی که آماده استخدام، دریافت پروژه و پیاده‌سازی قالب و پلاگین‌های وردپرسی هستی.

۱۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
علی شاهنوشی ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷

سلام من فکر میکردم وبسایت شما خودش یک cms اختصاصی داره ولی انگار با وردپرس پیاده سازی شده دلیلش چیه که خودتون cms ننوشتید سایت‌های بزرگ معمولا خودشون این کار رو میکنن...مثل دیجیکالا ، اسنپ و...

نازنین کریمی مقدم ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶

درود معمولا تو نیازسنجی مشخص میشه. برای مثال ما به عنوان یه سایت آموزشی ترجیح دادیم اختراع دوباره چرخ نداشته باشیم و هرجا نیاز به امکان اضافه‌تری داشتیم با php به وردپرس اضافه کنیم. دیجی کالا از اول با asp.net شروع کرد و دید جواب نمیده ناچار شد سوویچ کنه به php و برای کاهش هزینه‌های بعدی کلا بستر خودش رو راه انداخت. اسنپ هم بنا به نیازش و کار با نقشه و... اینکار رو کرده.

سفارش تابلو فرش ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۵:۲۲

سایت بسیار جامعی دارین .. ممنونم از توضیحات خوبتون . موفق باشید

کاربر وردپرس ۲۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴

ممنون بابت مقاله خوب تون

علی قادری ۰۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹

سلام من جدیدا خیلی میبینم برای سایت بخش بک اند از نود جی اس حرف میزنن. میخواستم بدونم نود جی اس بهتره یا وردپررس؟ از لحاظ اماری یک سوم سایت‌های دنیا با وردپرس ساخته شدن برای نود جی اس این امار چیه؟

علی شاهنوشی ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸

سلام نود ارتباطی به وردپرس نداره نود جی اس یک زبان سمت سرور هست‌،‌ مثل php ولی هنوز خیلی جا نیفتاده

وحید ۰۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶

درسته . حالا اگه شما شناخت خوبی از بازار کار طراحی سایت دارین میشه توضیح بدین که الان چند درصد وب سایت‌ها اختصاصی طراحی میشه و چند درصد با سی ام اس؟آخه من الان بین دو راه موندم . اول اینکه پی اچ پی و لاراول رو یاد بگیرم و دوم اینکه ورد پرس رو از صفر تا صد یاد بگیرم ائم از طراحی قالب وردپرس - نصب و راه اندازی و ...

مهدی علامه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۱۶

هر دوی این مسیرها بازار کار مخصوص خود را دارند و میزان درآمد و کسب پروژه در هر کدام بستگی به میزان مهارت و تجربه شما دارد اما به صورت کلی میشه گفت پروژه‌های موجود وردپرسی از نظر بازار کار بیشتر هستند و زمان یادگیری نسبتا پایینی دارد و قطعا پروژه هایی که با CMS‌ها ایجاد می‌شوند بیشتر هستند ولی در مقابل هزینه ای که برای پروژه‌های اختصاصی صرف می‌شود بیشتر است. به طور خلاصه باید بگم که هر دو مسیر آینده خوب و پردآمدی دارند و برای انتخاب هر کدام از اینها باید به اهدافتون توجه داشته باشید. با تشکر

وحید ۰۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳

سلام . ببخشید حالا سوالی که اینجا پیش میاد اینه که آیا با توجه به اینکه هر نوع وب سایتی رو میشه با وردپرس پیاده سازی کرد دیگه یادگیری پی اچ پی مقرون به صرفست؟پون همه با وردپرس وب سایتاشون رو طراحی میکنند.

مهدی علامه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱

سلام وحید عزیز بستگی به هدف و نیازهای کاربر داره اگر صرفا بخواهید یک سایت با کاربری هادی داشته باشید قطعا وردپرس گزینه خوبی برای شما خواهد بود اما اگر شما نیاز به سایتی متفاوت و خاص با امکاناتی باشید که توسط سیستم‌های مدیریت محتوا ارائه نشده اند، نیازمند طراحی اختصاصی خواهید بود البته یادگیری php به صورت کلی برای کسی مناسب است که قصد دارد به توسعه دهنده وب تبدیل شود. چون خود وردپرس هم برای توسعه نیازمند php است. با تشکر

sheykhbahayi ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۳

سلام خیلی ممنون از مطلب خوبتون چجوری میشه وردپرس یادگرفت؟

مهدی علامه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۳۴

سلام دوست عزیز در ادامه این مقالات آموزش‌های حرفه ای وردپرس را هم در سایت قرار خواهیم داد. پس برای یادگیری وردپرس با ما همراه باشید.

  • تاریخچه وردپرس چیست؟
  • Wordpress چیست؟
  • میتاپ وردپرس چیست؟
  • زبان برنامه نویسی وردپرس چیست؟
  • افزونه وردپرس چیست؟
  • قالب وردپرس چیست؟
  • مخزن وردپرس چیست؟
  • با وردپرس چه سایت‌هایی میتوان ساخت؟
  • برای طراحی سایت با وردپرس به چه چیزهایی احتیاج است؟
  • آیا وردپرس امن است؟
  • هزینه ساخت سایت با وردپرس چقدر است؟
  • مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟
  • تبدیل سایت وردپرس به اپلیکیشن اندروید
  • 4 افزونه برای تبدیل سایت وردپرس به اپلیکیشن اندروید و iOS
  • مقایسه دات نت نیوک با وردپرس
  • بالاخره دات نت نیوک یا وردپرس؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟
  • چرا وردپرس را یاد بگیریم؟
اشتراک گذاری مقاله در :