۶ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
نویسنده UX کیست؟ معرفی شغل UX Writing
نویسنده UX کیست؟ معرفی شغل UX Writing

طراحی تجربه کاربری روز به روز در حال پیشرفت است و مشاغل جدیدی در این حوزه به وجود آمده‌اند. شغل UX Writing یا نویسندگی UX یکی از مشاغل جدید و پردرآمد در حوزه طراحی تجربه کاربری است و ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف شغل نویسندگی تجربه کاربری بپردازیم.

اگر می‌خواهید بدانید که نویسنده UX کیست؟ تفاوت UX رایتینگ و کپی رایتینگ چیست؟ درآمد یک نویسنده UX چقدر است و چه وظایفی برعهده دارد؟ در ادامه این مقاله با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید.

UX Writing چیست؟

UX Writing هنر ساخت متن‌هایی است که در رابط محصولات دیجیتال (وب سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه و...) ظاهر می‌شوند.

با تبدیل شدن محصولات دیجیتالی به بخشی از زندگی روزمره ما، ما به عنوان کاربر به دنبال محصولاتی هستیم که طبیعی‌ترین و روان‌ترین تجربه را در اختیارمان قرار دهند. تغییرات در نحوه تعامل ما با فناوری، منجر به ایجاد رشته جدید UX Writing شده است.

روز به روز برنامه‌ها و وب سایت‌هایی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، پیچیده‌تر می‌شوند و کاربران نیاز دارند که برای استفاده از آن‌ها راهنمایی شوند. این دلیلی است که کمپانی‌ها به یک نویسنده UX برای محصولات خود نیاز دارند.

میکروکپی Microcopy چیست؟

گفتیم که نویسنده UX، نوشته‌های موجود در یک محصول دیجیتال را می‌نویسد که شامل متن روی دکمه‌ها، منوها، پیام‌های خطا و موارد دیگر می‌شود. ما این بخش‌های کوچک را میکروکپی می‌نامیم. به معنای کلی‌تر، نویسنده UX وظیفه دارد تا پیام و هدف محصول را به کاربر تحویل دهد. به همین دلیل، این افراد باید درک عمیق و کاملی از کاربر هدف داشته باشند و برای این منظور، تحقیقات UX را انجام دهند.

میکروکپی چیست

نویسنده UX کل روز خود را صرف نوشتن میکروکپی نمی‌کند. آن‌ها همچنین به برندسازی و رساندن صدای محصول کمک می‌کنند.

همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که همه تولید کنندگان محتوا در سازمان می‌توانند به راحتی صدای آن‌ها بشنوند و از محصول استفاده کنند. آن‌ها برای این منظور، یک راهنمای سبک محتوا ایجاد می‌کنند. راهنمای سبک محتوا سندی است که اصول و دستورالعمل‌های محتوا و کپی رایتینگ محصولات یک شرکت را تشریح می‌کند.

به تعبیر فلسفی‌تر، نویسنده UX باید برای کاربران خود بجنگد. بنابراین، هر زمان یک طراح، توسعه دهنده یا مدیر، چیزی را پیشنهاد می‌کند که ممکن است برای کاربران واضح نباشد، نویسنده UX باید بایستد و بگوید که چگونه آن ویژگی، کار یا پروژه می‌تواند با وضوح بیشتری ارائه شود.

تفاوت UX Writing و Copy Writing چیست؟

UX رایتینگ و کپی رایتینگ تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. بسیاری از نویسندگان UX، کپی رایترهای پیشین یا فعلی هستند. کپی رایتر به فروش محصول کمک می‌کند، در حالی که نویسنده UX کاری فراتر از این انجام می‌دهد. در UX رایتینگ، هدف ما راهنمایی کاربر به روشی شهودی است.

نویسنده UX باید با ساخت تجربه‌ای که زندگی روزمره کاربر را بهبود می‌بخشد، به کاربران ارزش دهد. در گذشته، یک دفترچه راهنما در کنار محصولات ارائه می‌شد، اما امروزه این امر وظیفه نویسندگان UX است که راهنمایی کاربر را از طریق تجربه دیجیتال و به صورت شهودی انجام دهند. آن‌ها در واقع بین نیازهای کاربر و اهداف شرکت ارتباط برقرار می‌کنند.

ناگفته نماند که استراتژیست‌های محتوا و نویسندگان UX نیز در مسئولیت‌های خود با یکدیگر همپوشانی دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش فیگما : آموزش نصب نرم افزار Figma + معرفی پلاگین‌های کاربردی

چه شرکت‌هایی نویسنده UX استخدام می‌کنند؟

تعجب کردید که چنین شغلی وجود دارد و کنجکاو هستید بدانید که چه شرکت‌هایی نویسنده UX استخدام می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که وجود یک نویسنده UX برای هر سازمانی که محصولات دیجیتال ارائه می‌دهد، ضروریست.

شرکت‌های آینده‌نگر همچون Wix، Booking و Google، به دلیل تاثیری که نویسندگان UX بر روی محصولات آن‌ها گذاشته‌اند، کالاهایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که زندگی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. به همین دلیل کاربران همواره از محصولات این شرکت‌ها به خوبی استقبال می‌کنند.

به عنوان مثال، Booking.com به ازای هر 5 الی 6 طراح، یک نویسنده UX دارد. در مقابل، سازگاری شرکت اوراکل کندتر بوده و نسبت آن نزدیک 1 به 100 است. این موضوع بر محصولات این شرکت تاثیر منفی گذاشته است.

این دو شرکت، محصولاتی کاملا متفاوت ارائه می‌دهند اما می‌توانیم فرم‌های ثبت نام آن‌ها را مقایسه کنیم. شما ترجیح می‌دهید از کدام فرم ثبت نام کنید؟نویسنده UX - تجربه کاربری فرم ثبت نام

یک UX Writer به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

شرکت‌های مختلف، به مهارت‌های مختلفی نیاز دارند. نتایج بررسی بیش از 50 شرح شغلی برای نویسندگان UX در شرکت‌های سراسر جهان، نشان می‌دهد که مهارت‌های ضروری برای یک نویسنده تجربه کاربری عبارتند از:

  • نوشتن یک کامپوننت تجربه کاربری، چه در تجربه محصول و چه در تجربه وب سایت (برای نویسندگان کم تجربه، صفحات وب ساده‌تر هستند)
  • توانایی کپی در قالب‌های مختلف، از میکروکپی گرفته تا فرم‌های طولانی
  • درک طراحی محصول و چگونگی ارتباط آن با استراتژی کسب و کار
  • تجربه کار با داده‌ها: ردیابی آن‌ها، درک چگونگی به دست آوردن بینش از داده‌ها و ایجاد اقداماتی بر اساس آن‌ها (تنها درک اعداد کافی نیست)
  • توانایی تحقیق کاربر

بیشتر بخوانید: آموزش adobe xd : آموزش طراحی رابط کاربری با ادوبی XD

یک نویسنده UX می‌تواند انتظار چه مقدار درآمدی را داشته باشد؟

در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره میزان درآمد یک نویسنده UX در دسترس نیست. اخیرا یک نظرسنجی از 440 نویسنده تجربه کاربری در 25 کشور انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد نویسندگان UX تازه‌کار در ایالات متحده به طور متوسط سالیانه 75 هزار دلار به دست می‌آوردند. در حالی که نویسندگان باتجربه، به طور متوسط سالانه مبلغ 125 هزار دلار دریافت می‌کنند! (اگر تازه‌کار هستید فورا انتظار چنین مبالغی را نداشته باشید)

طبق بررسی سایت کاریابی Glassdoor، متوسط حقوق یک طراح UX  سالیانه 100 هزار دلار است. شغل UX Writing و طراحی UX مکمل هم هستند و نباید وظایف آن‌ها را با هم اشتباه گرفت.

درآمد نویسنده UX

چگونه تشخیص دهیم که UX Writing شغل مناسبی برای ما است؟

اگر شما 10 نفر نویسنده تجربه کاربری را در یک اتاق قرار دهید، متوجه می‌شوید که هر کدام از آن‌ها پیشینه‌ی حرفه‌ای منحصر به فردی دارد. ممکن است یکی در زمینه روزنامه نگاری کار کرده باشد و دیگری در زمینه فیزیک. این به این دلیل است که UX Writing یک شغل جدید، اما پر تقاضا است. این موضوع باعث شده است تا افراد از رشته‌های مختلف در حال ورود به این شغل باشند.

به نظر می‌رسد که در بین نویسندگان UX، هیچ اشتراکی وجود ندارد؛ بنابراین تقریبا هر فرد علاقه‌مند و با انگیزه‌ای، با تلاش می‌تواند در این حوزه قدم بگذارد. در ادامه برخی از مهارت‌های مهم برای یک نویسنده UX را به شما معرفی می‌کنیم.

طرز فکر طراح

در اینجا، طراحی مربوط به زیبایی نیست بلکه منظور، ایجاد عملکرد خوب در محصول است. این طرز فکر طراح است که می‌تواند به حل مسئله کمک کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک نویسنده تجربه کاربری در یک سرویس آنلاین جدید ثبت نام می‌کند، باید فکر کند که "چگونه می‌توان این تجربه را بهبود بخشید؟"

شنونده خوب

کار در زمینه تجربه کاربری، مستلزم این است که شما خودتان را کنار گذاشته و پذیرای ایده‌ها و پیشنهادات مختلف باشید. این ویژگی، رسیدن به اهداف تجاری و کمک به رفع نیازهای کاربر را آسان‌تر می‌کند.

این بدان معناست که شما باید نفس خود را کنار بگذارید، به انتقادات و پیشنهادات گوش دهید و از تغییر و ایده‌های جدید استقبال کنید.

روابط بین فردی

یک نویسنده UX باید بتواند با طراحان UX، مدیران محصول، توسعه دهندگان و حتی ذینفعان ارتباط موثر برقرار کند. در واقع ایجاد ارتباط عمیق با این افراد، بخش مهمی از کار نویسنده تجربه کاربری است.

یادگیری دائمی

این شغل، برخلاف مشاغلی همچون حسابداری که صداها سال است وجود دارد، به تازگی به وجود آمده و هنوز هم با کمک جامعه در حال توسعه است. انجمن‌های اینترنتی و آنلاین بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها عضو شوید و از تجربیات سایر افراد در این حوزه بهره‌مند شوید. متدلوژی‌های نوشتن تجربه کاربری، به سرعت در حال توسعه هستند، بنابراین شما باید همواره در حال یادگیری و به روز کردن دانسته‌های خود باشید.

ux writing چیست

چگونه کار خود را به عنوان یک نویسنده تجربه کاربری شروع کنیم؟

همانطور که گفتیم، شغل UX Writing در موقعیت نادر و منحصر به فردی قرار دارد. در عین تقاضای روز افزون برای استخدام متخصصان این حوزه، افراد کمی در این زمینه مشغول به کار هستند و حتی عجیب‌تر آن که هیچ رشته دانشگاهی برای آموزش آن وجود ندارد.

مسلما شما برای یافتن شغل مورد نظر خود در این زمینه، نیاز به نمونه کار دارید. برای ساخت نمونه کار، پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ها یا وب سایت‌های مورد علاقه خود را با دقت بررسی کنید و راهکارهایی برای بهبود آن‌ها ارائه دهید.  برای این کار شما باید با ابزارهای طراحی همچون Adobe XD و Figma آشنایی داشته باشید.

امیدواریم نکات موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر ذهنیت آزاد داشته باشید و مایل باشید مهارت‌های جدیدی را کشف کنید، شانس زیادی دارید که یک شغل مناسب در زمینه نویسندگی UX پیدا کنید. یادگیری حرفه جدید UX Writing و یافتن شغل در این زمینه می‌تواند استرس آور باشد اما با کمی تلاش و تمرین می‌توانید به هدف خود برسید.

به نظر شما چه ابزارها و مهارت‌های مهم دیگری برای حرفه UX Writing نیاز است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در زمینه نویسندگی UX، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

۶ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

سلام ببخشید درمورد ux wrtiting در آموزش دوره متخصص ui هم آموزش داده شده؟

نازنین کریمی مقدم ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۰۴

درود حقیقتا باید سرفصلهای دوره رو مشاهده کنید. بهترین راه همینه چون دوره‌ها در حال آپدیت هستند و هرچیزی در لحظه در صفحه اصلی دوره اضافه میشه.

RoK ۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱

من گیج شدم . نفهمیدم دقیقا چیه

نازنین کریمی مقدم ۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۵

درود هرجاییش رو گیج شدید بگید ما برای کمک به شما اینجاییم.

مهدی ۰۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۴

به نظر من رشته خیلی گنگی هستش البته من نظرم را با خوندن این مقاله میگم

نازنین کریمی مقدم ۰۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۲

درود بله از دور بنظر میاد که یکم گنگه، اما وقتی وارد دوره اش میشید میبینید که خیلی قوانین داره و کاملا از حالت گنگی در میاد :))

  • UX Writing چیست؟
  • میکروکپی Microcopy چیست؟
  • تفاوت UX Writing و Copy Writing چیست؟
  • چه شرکت‌هایی نویسنده UX استخدام می‌کنند؟
  • یک UX Writer به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
  • یک نویسنده UX می‌تواند انتظار چه مقدار درآمدی را داشته باشد؟
  • چگونه تشخیص دهیم که UX Writing شغل مناسبی برای ما است؟
  • چگونه کار خود را به عنوان یک نویسنده تجربه کاربری شروع کنیم؟
اشتراک گذاری مقاله در :