سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
کلمه‌کلیدی در سئو چیست؟ اهمیت و نحوه استفاده از کلمات کلیدی در سئو
کلمه‌کلیدی در سئو چیست؟ اهمیت و نحوه استفاده از کلمات کلیدی در سئو کلمه کلیدی یا keyword در  سئو به معنای کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور‌های جستجو آنرا جستجو می‌کنند.کیوردها یکی از مهم‌ترین مباحث سئو هستند و استراتژی‌های زیادی برحسب آن‌ها تعیین می‌شود. برای علاقمندان به سئو آشنایی با مفهوم کلمه کلیدی و نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. در این مقاله به طور خلاصه به مسائل پیرامون کلمه کلیدی و مفهوم آن می‌پردازیم.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی (keyword) عنوانی است که موضوع کلی محتوای شما را تعریف می‌کند. در قوانین SEO کلمه کلیدی، کلمه یا عبارتی است که کاربران آن را در موتور جست‌وجو وارد می‌کنند و نام دیگر آن "Search Query" است. یکی از روش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل‌، یاهو و... استفاده از تکنیک‌های سئو مانند انتخاب و استفاده صحیح از کلمات کلیدی است. به عبارت دیگر، کلمه کلیدی مانند پل یا سرنخی است که کاربران را از صفحه‌ی سرچ به سایت شما می‌رساند.

جست‌وجوی کلمات کلیدی (Keyword Research) چیست؟

"جست‌وجوی کلمات کلیدی" به پروسه‌ی یافتن و آنالیز عباراتی که کاربران در موتورهای جست‌وجو وارد می‌کنند، گفته می‌شود. یافتن کلمه کلیدی مناسب و تولید محتوای با کیفیت در مورد آن، می‌تواند سایت شما را در رقابت سخت رسیدن به صفحه اول نتایج جست‌وجوی گوگل پیروز کرده و کسب و کار شما را رونق ببخشد. در نظر داشته باشید که منظور از کلمه کلیدی، تنها یک کلمه نیست و در اکثر موارد کلمه کلیدی عبارتی متشکل از چند کلمه است. کلمات کلیدی باید با محتوای صفحه مرتبط باشند؛ بدین صورت موتورهای جست‌وجو موضوع کلی صفحه‌ی شما را درک کرده و شانس دیده‌شدن سایت شما در نتایج جست‌وجوی کاربر بالا می‌رود.

ابزار‌های جست‌وجوی کلمات کلیدی

جست‌وجوی کلمات کلیدی فرآیندی زمان‌بر است اما شما می‌توانید با کمک ابزارهای زیر این کار حرفه‌ای را بسیار سریع انجام دهید. ابزار‌های جست‌وجوی کلمات کلیدی بسیار زیاد هستند و هر از آن‌ها کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در اینجا ما سه مورد از محبوب‌ترین ابزارها را معرفی می‌کنیم.

ابزار Ubersuggest

با واردکردن یک کلمه یا عبارت در ابزار Ubersuggest، فهرستی از کلمات کلیدی مشابه کلمه مورد نظر شما به همراه تعداد دفعات جست‌وجو (Volume)، هزینه هر کلیک (CPC) و میزان سختی رقابت (SD) برای شما نمایش داده می‌شود.

ابزار سئو ایرانی رنک فایند (Rankfind.ir)

رنک فایند یکی از ابزارهای جدید سئو است که از اواخر سال 1400 راه اندازی شد. این ابزار‌ می‌تواند برای تحقیق کلمات کلیدی، جایگاه کلمات کلیدی در گوگل، رشد و نزول کلمات کلیدی سایت و بررسی رقبا مورد استفاده قرار گیرد. امکان ردیابی کیوورد گپ‌ها، آنالیز دقیق کلمات و امکانات جدیدی که قرار است به رنک فایند اضافه شوند، از مزیت‌های آن است. همچنین نکته ای که رنک فایند را از ابزاهای دیگر متمایز می‌کند خلاقیت در ابزارهایی است که ارائه می‌کند. به عنوان مثال، رنک فایند ابزاری شبیه سرچ کنسول را توسعه داده و ادعا می‌کند اولین سرویسی است که در سطح جهان راه اندازی کرده است که می‌تواند سرچ کنسول رقبا را شبیه سازی کند. در واقع، با این ابزار شما به راحتی می‌توانید سرچ کنسول هر سایتی که می‌خواهید را بدون اجازه از مدیر آن سایت ببینید و کلمات و کیورد هایی که آن سایت با آنها از گوگل بازدید می‌گیرد را استخراج کنید.

ابزار Google Keyword Planner

ابزار Keyword Planner کاملا رایگان است و می‌توانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی مناسب، متوسط سرچ ماهیانه، میزان رقابت و محدوده قیمت استفاده کنید. کیورد پلنر یکی از ابزارهای مفید گوگل است که امکانات بسیاری مانند سفارشی سازی جست‌وجوها، نمایش ترندها در یک منطقه یا زمان خاص، جاسوسی از رقیبان و... در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابزار rank tracker

ابزار rank tracker، با توجه به کلمه مورد نظر شما، لیستی از کلمات کلیدی بلند که می‌توانند ترافیک خوبی برای شما به ارمغان بیاورند، ارائه می‌دهد. علاوه بر این شما امکان بررسی پتانسیل کلمات ارائه شده را دارید. این ابزار به مدت 10 روز رایگان است و با دریافت نسخه پولی آن امکانات بیش‌تری در اختیار خواهید داشت.

چرا استفاده از کلمات کلیدی مهم است؟

یکی از مواردی که گوگل هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد، محتوای صفحه است. برای مثال اگر یکی از پست‌های وبلاگ شما در مورد پیانوهای دیجیتال باشد، برای گوگل تمامی کلمات استفاده شده در مقاله اهمیتی یکسان دارند زیرا نمی‌داند کدام کلمات ارزش بیش‌تری دارند. اما وقتی کلمه کلیدی مناسبی انتخاب کرده و به دفعات (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) از آن استفاده می‌کنید، گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو موضوع اصلی مقاله و کلمات مهم شما را درک خواهند کرد. البته تنها دلیل اهمیت استفاده از کلمات کلیدی، دیده شدن توسط موتورهای جست‌وجو نیست زیرا شما همیشه باید بر روی ایجاد محتوای مفید برای کاربران و بازدیدکنندگان تمرکز کنید. هدف از سئو، هدایت کاربران به وب‌سایت شما بعد از جست‌وجوی یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص است. در صورتی که از کلمات کلیدی نامناسب یا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کنید، هیچ‌وقت به نتیجه مورد نظر نخواهید رسید و این موضوع باعث افت رتبه سایت شما می‌شود.

چگونه از کلمات کلیدی در مقالات سایت استفاده کنیم؟

سایت‌ها در گذشته بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده می‌کردند و این باعث می‌شد تا رتبه خوبی در گوگل کسب کنند. اما این کار خوانایی متن شما را از بین می‌برد و بر اساس قوانین و الگوریتم‌های جدید گوگل باعث افت رتبه سایت شما خواهد شد. در صورتی که 1 تا 2 درصد مقاله شما از کلمه کلیدی تشکیل شده باشد، مشکلی به وجود نخواهد آمد. سعی کنید در همه‌ی قسمت‌های مقاله و به صورت پراکنده از کلمه کلیدی استفاده کنید. توصیه می‌شود کلمه کلیدی را در توصیحات متا، عنوان اصلی، URL سایت و حداقل یک عنوان فرعی به کار ببرید. هم‌چنین می‌توانید از فرمول زیر برای محاسبه‌ی تراکم کلمات کلیدی استفاده کنید:

فرمول تراکم برای کلمات کلیدی کوتاه 

(100* (تعداد کل کلمات مقاله / تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی به کار رفته) )

فرمول تراکم برای کلمات (عبارات) کلیدی طولانی   

(100* (تعداد کل کلمات مقاله / تعداد کلمات موجود در عبارت کلیدی * تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی به کار رفته) )

چرا باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی طولانی، عبارتی هستند از 3 کلمه یا بیش‌تر تشکیل شده‌اند. مزایای کلی استفاده از عبارات کلیدی طولانی عبارتند از:

رقابت کم‌تر

ممکن است کلمات کلیدی کوتاه وسوسه انگیز به نظر برسند اما اگر وب‌سایت شما تازه‌کار است، با استفاده از کلمات کلیدی طولانی می‌توانید نتیجه‌ی بهتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه بگیرید؛ زیرا کلمات کلیدی کوتاه در اکثر موارد نسبت به کلمات کلیدی طولانی رقابت سنگین‌تری دارند. به عنوان یک مثال ملموس می‌توان به آمار منتشر شده از فروش محصولات آمازون و والمارت اشاره کرد که نشان می‌دهد بیش از 50 درصد فروش آن‌ها مربوط به صفحاتی با کلمات کلیدی طولانی است.

آمارها نشان می‌دهند که بیش از 70 درصد از کل جست‌وجوهای انجام شده در اینترنت به کلمات کلیدی طولانی اختصاص دارد. اما چرا؟ امروزه کاربران تمایل به دریافت اطلاعات اختصاصی‌تر، شفاف و دقیق دارند و به همین دلیل جملاتی طولانی در موتورهای جست‌وجو وارد می‌کنند. اگر به صفحه تاریخچه جست‌وجوی گوگل خود نیز نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید اکثر سرچ‌هایی که انجام داده‌اید شامل عباراتی با بیش از سه کلمه هستند.

بهینه‌سازی جست‌وجوی معنایی

پیشرفت الگوریتم‌های سرچ گوگل، افزایش تعداد سایت‌ها و تخصصی شدن مقالات، پیوند عمیقی میان کاربران و فضای وب ایجاد کرده است. بسیاری از افراد روزانه چندین مرتبه سوالات خود را در گوگل وارد می‌کنند و به دنبال پاسخ پرسش‌هایشان می‌گردند. برای مثال سوالاتی مانند: "نزدیک‌ترین و بهترین هتل مازندران کجاست؟". به خاطر داشته باشید کلمات کلیدی طولانی، بهره‌‍‌وری بالاتری داشته و برای کسب‌وکارهای اینترنتی ارزشمند هستند. مقالاتی که در آن‌ها از کلمات کلیدی بلندتری استفاده می‌شود، ارزش بیش‌تری برای خواننده فراهم می‌کنند و این همان چیزیست که گوگل، بینگ و سایر موتورهای جست‌وجو به دنبال آن هستند که می‌تواند ترافیک ارگانیک به سایت شما روانه کند. اگر به گزارش‌های گوگل آنالتیکس سایت خود توجه کنید نیز متوجه این موضوع خواهید شد.

هدف‌گیری دقیق‌تر مخاطبان

اگر سایت شما فروشگاهی باشد، این موضوع اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند زیرا نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری، با کمک عبارات کلیدی طولانی بالا می‌رود. برای مثال وقتی کاربر کلمه‌ی "لپ‌تاپ" را سرچ می‌کند، در صفحه‌ی اول نتایج گوگل لیستی از مقالات مختلف را مشاهده می‌کند برای نمونه مقالاتی در مورد تعمیر لپ‌تاپ، زمان عرضه لپ‌تاپ‌های جدید و... . اما اگر کاربر قصد خرید یک لپ‌تاپ را داشته باشد، بر روی لینک‌هایی با عناوینی مثل "خرید لپ‌تاپ ‌Lenovo"، "خرید لپ‌تاپ ‌Lenovo دست دوم" و... کلیک می‌کند که او را به یک سایت فروشگاهی هدایت می‌کند. در مقابل ممکن است جست‌وجوی این گونه عناوین کم‌تر از جست‌وجوی "لپ‌تاپ" باشد اما قطعا فردی که با این عنوان به سایت شما وارد می‌شود، مشتری خرید لپ‌تاپ است.

چرا باید از کلمات کلیدی مترادف در مقاله استفاده کنیم؟

با تغییر الگوریتم‌های نمایش نتایج موتورهای جست‌وجو، قوانین سئو نیز پیوسته در حال تغییر هستند. امروزه از دیدگاه یک متخصص حرفه‌ای سئو، استفاده مطلق از کلمات کلیدی مطابق با جست‌وجوی کاربران، مهم‌ترین عامل در رتبه‌بندی سایت‌ها نیست.

اما آیا این بدان معناست که دیگر جست‌وجوی کلمات کلیدی اهمیتی ندارد؟ خوشبختانه پاسخ منفیست و آگاهی از این که کاربران چه عبارات و کلماتی را بیش‌تر جست‌وجو می‌کنند هنوز هم‌‌‌ مهم است؛ اما روش استفاده از این عبارات کمی تغییر یافته است و توصیه می‌شود از عبارات و کلمات کلیدی مترادف با کلمه کلیدی کانونی استفاده کنید. با کمک این تکنیک و استفاده از کلمات مترادف به جای تکرار یک کلمه‌ی خاص، متن شما برای خواننده جذاب‌تر می‌شود و این موضوع تاثیر قابل توجهی بر روی سئوی مقالات شما خواهد گذاشت.

آشنایی با پیش نیازهای سئو 

نتیجه‌گیری

موتورهای جست‌وجو همواره در تلاش هستند تا بهترین، دقیق‌ترین و مفیدترین نتایج را به ترتیب ارزشمند بودن محتوا به کاربران نشان دهند. صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل اینترنتی برای جلب رضایت کاربران و موتورهای جست‌وجو موظف هستند محتوای خوانا، با رعایت اصول سئو و استفاده از کلمات کلیدی مناسب تولید کنند. انتخاب و استفاده مناسب از کلمات کلیدی نقش مهمی در موفقیت و دیده شدن سایت‌ها دارد. به همین جهت بسیاری از افراد برای یافتن بهترین کلمات کلیدی از ابزارهای آنلاین مثل Ubersuggest، Keyword Planner، rank tracker استفاده می‌کنند. به نظر شما بهترین روش انتخاب کلمه کلیدی چیست؟ آیا شما هم کلمات کلیدی طولانی را بر کلمات کلیدی کوتاه ترجیح می‌دهید؟

۱ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
امیدآزاد ۰۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۵۴

سلام ممنونم عالی و کاملا کاربردی بود

  • کلمه کلیدی چیست؟
  • جست‌وجوی کلمات کلیدی (Keyword Research) چیست؟
  • ابزار‌های جست‌وجوی کلمات کلیدی
  • چرا استفاده از کلمات کلیدی مهم است؟
  • چگونه از کلمات کلیدی در مقالات سایت استفاده کنیم؟
  • چرا باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟
  • چرا باید از کلمات کلیدی مترادف در مقاله استفاده کنیم؟
  • نتیجه‌گیری
اشتراک گذاری مقاله در :