سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۵۳ دیدگاه نظر فاطمه افشار
JavaScript چیست؟ همه چیز درباره جاوا اسکریپت و کاربردهای آن
JavaScript چیست؟ همه چیز درباره جاوا اسکریپت و کاربردهای آن

جاوا اسکریپت چیست؟ این سوالی است که برای بسیاری از افراد علاقه مند به آموزش برنامه نویسی و طراحی وب پیش می‌آید. همانطور که می‌دانید در دنیای برنامه نویسی همانند دنیای واقعی، با زبان‌های بسیاری روبرو هستیم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. ما در این مقاله، قصد داریم یکی از محبوب‌ترین زبان‌های این حوزه یعنی جاوا اسکریپت را به شما معرفی کنیم. اگر مایل هستید با آموزش جاوا اسکریپت وارد دنیای برنامه نویسی شوید و می‌خواهید در مورد زبان JavaScript و کاربردها و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله با سون لرن همراه باشید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

JavaScript که به اختصار JS نیز نامیده می‌شود، یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، داینامیک، شی‌گرا و تفسیری است که از شیوه‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. از این زبان می‌توان برای برنامه نویسی سمت سرور (Server Side)، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده کرد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ، یک زبان همه فن حریف است.

اگر با هر یک از این اصطلاحات آشنایی ندارید نگران نباشید، زیرا در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. برای اینکه بهتر متوجه چیستی زبان جاوا اسکریپت شوید، در ابتدا باید جواب سوالاتی مانند زبان کامپایلری چیست و چه تفاوتی با زبان مفسری دارد؟، زبان برنامه نویسی سمت سرور و سمت کاربر به چه نوع زبان‌هایی گفته می‌شود؟ را بدانید. پس از درک این مفاهیم می‌توانید آموزش جاوا اسکریپت را شروع کنید.

همانطور که می‌دانید کامپیوترها تنها به زبان صفر و یک (Binary) صحبت می‌کنند و زبان دیگری را متوجه نمی‌شوند. ما در ابتدا برای برقراری ارتباط با ماشین‌ها سعی کردیم به زبان خود آنها، یعنی زبانی که به زبان صفر و یک نزدیک‌تر است، صحبت کنیم. به این نوع زبان‌ها که به صورت مستقیم با پردازنده در ارتباط‌اند، در اصطلاح، زبان‌های سطح پایین (Low Level) گفته می‌شود. از جمله این زبان‌ها می‌توان به اسمبلی اشاره کرد.

اما یادگیری و تسلط به این زبان‌ها برای برنامه نویسان فوق العاده سخت بود. بنابراین متخصصین تصمیم به ساخت زبان‌هایی گرفتند که به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر باشد. در اصطلاح به این زبان‌ها، زبان‌های سطح بالا (High Level) می‌گویند. زبان‎های سطح بالایی مانند JavaScript کار را برای برنامه‎نویسان ساده‌تر کردند، زیرا ساختار نوشتاری و منطق آن‌ها بسیار به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر شده است. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که آموزش جاوا اسکریپت نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین ساده‌تر است.

بیشتر بخوانید: پیش نیازهای آموزش جاوا اسکریپت

همانطور که دیدید در تعریف زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به این نکته اشاره شد که این زبان از نوع زبان‌های مفسری است. برای درک ماهیت زبان‌های برنامه نویسی مفسری ابتدا فکر کنید که شما یک مترجم هستید. برای ترجمه یک متن، دو راه بیشتر ندارید. یا باید آنچه را دریافت می‌کنید به صورت خط به خط و همزمان ترجمه کنید، یا کل مطلب را یک جا ترجمه کنید. این دقیقا همان تفاوت میان زبان‌های مفسری (Interpreter) و زبان‌های کامپایلری (Compiled) است.

زبان‌های برنامه نویسی مفسری چه نوع زبان هایی هستند؟

در زبان‌های مفسری (Interpreted) سورس کد به صورت خط به خط تفسیر می‌شود یعنی پس از تفسیر و اجرای خط اول به خط دوم می‌رود که این روند باعث کند شدن پروسه اجرا می‌شود. این زبان‌ها برعکس زبان کامپایلری به سیستم‌عامل وابسته نیستند چرا که به صورت همزمان و از طریق مفسر، اجرا می‌شوند.

به چه زبان هایی، زبان برنامه نویسی کامپایلری می‌گویند؟

اجازه دهید کمی بیشتر و تخصصی‌تر در این باره توضیح دهیم. در زبان‌های کامپایل شده تمام سورس کدها به یکباره کامپایل (ترجمه) شده و به صورت کامل پردازش و اجرا می‌شوند. خروجی ای که کامپایلر در اختیار شما قرار می‌دهد یک فایل کامپایل شده برای سیستم‌عامل مورد نظر شما است که هیچ وابستگی به کدهای نوشته‌شده ندارند. در واقع زبان‌های کامپایلری به سیستم‌عامل وابسته هستند و امکان استفاده از کدهای کامپایل شده بر روی سیستم‌عامل دیگری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین آموزش جاوا اسکریپت: منابع آموزش JavaScript

شی گرایی در جاوا اسکریپت به چه معنی است؟

شی گرایی یک الگو و شیوه تفکر در برنامه نویسی است. رویکرد برنامه نویسی شی گرا از جزء به کل یا پایین به بالا است (Bottom-Up). یعنی در ابتدا واحدهای کوچکی از برنامه ایجاد می‌شوند و با پیوند این واحدهای کوچک به یکدیگر، واحدهای بزرگ‌تر شکل می‌گیرند و به همین ترتیب برنامه کامل‌تر می‌شود. برنامه نویسی شی گرا دو مفهوم کلاس (Class) و شی (Object) را ارائه می‌دهد.

شی گرایی در برنامه نویسی می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما حل کند و باعث ساده‌تر شدن فرآیند کدنویسی شود. از آنجایی که مفاهیم شی گرایی به شدت به دنیای واقعی نزدیک است، درک آن برای برنامه نویس آسان خواهد بود. در شی گرایی برخلاف روش‌های کدنویسی دیگر مانند رویه ای به جای دست و پنجه نرم‌کردن با تعداد زیادی متغیر و توابع، مستقیما با اشیا (Objects) کار می‌کنید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با مثالی این مطلب را توضیح دهیم.

کارگاهی را در نظر بگیرید که دارای دستگاه‌های تولیدی مختلف است. این کارگاه را می‌توان به عنوان یک کلاس در نظر گرفت. هر یک از این دستگاه‌ها محصول متفاوتی تولید می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به عنوان شی در نظر گرفت. اگر برای محصولات مشکلی پیش بیاید یا اگر بخواهیم تغییر در آن‌ها ایجاد کنیم نیازی به تخریب و از نو ساختن کارگاه نیست.

به عنوان مثال اگر محصول خروجی کیک باشد، زمانیکه بخواهیم کیک شیرین‌تری داشته باشیم لازم نیست تغییری در کارگاه یا دستگاه‌ها ایجاد کنیم، کافیست کمی شکر به خمیر کیک اضافه کنیم. این دقیقا همان اتفاقی است که در برنامه نویسی شی گرا می‌افتد.

بیشتر بخوانید: شی گرایی یا Object Oriented Programming چیست؟

زبان‌های سمت سرور و سمت کاربر چه تفاوتی هایی دارند؟

پردازش و اجرای برخی زبان‌ها بر روی سرور (سایت) صورت می‌گیرد و سپس نتیجه به سوی کاربر ارسال می‌شود. این زبان‌ها برای برقراری ارتباط به نرم‌افزاری احتیاج دارند که به آن وب سرور گفته می‌شود. اما نکته جالبی که در مورد زبان JavaScript وجود دارد این است که از این زبان می‌توان هم برای برنامه نویسی سمت سرور و هم سمت کاربر استفاده کرد. اما در گذشته قلمروی این زبان تنها به برنامه نویسی سمت کاربر محدود می‌شد. کدهای زبان‌های برنامه نویسی سمت کاربر همانطور که از اسم آن مشخص است در سیستم کاربر پردازش و اجرا می‌شوند.

جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا و مفسری است که از شی گرایی پشتیبانی می‌کند. این زبان در سمت کاربر پردازش و اجرا می‌شود. البته با کمک فریم ورک هایی مانند Node.JS و Express.JS می‌توان به عنوان زبان سمت سرور هم از این زبان استفاده شود. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد فریم فورک‌های جاوا اسکریپت داشته باشید می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: فریم ورک‌های جاوا اسکریپت + بهترین فریم ورک‌های JavaScript

کاربرد جاوا اسکریپت در دنیای برنامه نویسی چیست؟

پیش‌تر به محبوبیت زبان جاوا اسکریپت اشاره کردیم. این محبوبیت بی دلیل نیست چرا که با این زبانِ شی گرا شما قادر خواهید بود تا سایت‌های بی‌روح خود را جان بخشی کنید و با کاربران خود تعامل داشته باشید. یعنی می‌توانید فایل‌های انیمیشنی، صوتی و تصویری را روی سایت خود به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید روی سایت‌تان تایمر قرار دهید، رنگ‌ها را با حرکت موس تغییر دهید و بسیاری کارهای دیگر که باعث جذابیت بیشتر صفحات وب می‌شوند.

اما این تمام چیزی نیست که جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از این زبان می‌توانید شروع به ساخت برنامه‌های وب و موبایل و دسکتاپ کنید. برای این منظور می‌توانید از فریم‌ورک‌های مختلف JavaScript که مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید. یکی از کارهای سرگرم کننده دیگری که می‌توانید از طریق این زبان انجام دهید، توسعه بازی‌های رایانه ای تحت مرورگر است.  پس به صورت کلی می‌توان کاربردهای زبان جاوا اسکریپت را به صورت زیر بیان کرد :

بیشتر بخوانید: اصلی‌ترین کاربردهای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

حال که آموختیم زبان جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردهایی دارد، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که جاوا اسکریپت چگونه در مرورگر‌های مختلف اجرا می‌شود؟ جواب این سوال موتورهای پردازشی (Engine) هستند. مرورگرهای مختلف برای اجرای کدهای جاوااسکریپت از موتورهای مختلفی استفاده می‌کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • موتور V8 برای مرورگرهای اپرا و کروم
  • موتور SpiderMonkey برای فایرفاکس
  • موتورهای Trident و Chakra برای ورژن‌های مختلف اینترنت اکسپلورر
  • موتور ChakraCore برای مرورگر Edge
  • موتورهای Nitro و SquirrelFish برای مرورگر سافاری

این موتورها در ابتدا کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه می‌کنند. سپس اسکریپت‌ها را به زبان ماشین کامپایل می‌کنند تا در نهایت کدها اجرا شوند. البته این موضوع به این معنی نیست که زبان جاوا اسکریپت تنها بر روی مرورگرهای وب اجرا می‌شود. این زبان برنامه نویسی تقریبا بر روی تمام پلتفرم‌ها با استفاده از JavaScript Virtual Machine قابل اجرا است.

بیشتر بخوانید: شروع مسیر یادگیری برنامه نویسی جاوا اسکریپت چگونه است؟

تاریخچه زبان Java Script چیست؟

javascript چیست

جاوا اسکریپت اولین بار در می‌1995 در 10 روز توسط برندن ایچ، یکی از کارکنان شرکت Netscape متولد شد! در ابتدا این شرکت به این نتیجه رسیده بود که به صفحات وب پویا و جذاب‌تری احتیاج دارد. این اولین قدم به سوی ساخت زبانی ساده بود. آقای براندان ایچ از طرف این شرکت مامور شد که زبانی اسکریپتی برای صفحات وب و دست بردن در کدهای HTML بسازد. ماموریت آقای ایچ این بود زبانی را ارائه کند که نه تنها متخصصان برنامه نویسی از آن استقبال کنند، بلکه به راحتی مورد استفاده طراحان هم باشد.

این شرکت در ابتدا به فکر ارتقا و ساده سازی زبان Schema افتاد اما در نهایت به این نتیجه رسید که به زبانی شبیه جاوا اما با سینتکس ساده‌تر احتیاج دارد. در ابتدای کار اسم این زبان برنامه نویسی Mocha بود که بعد به Mona تغییر پیدا کرد. در سپتامبر همان سال اسم این زبان به LiveScript تغییر کرد و در آخر سریال تغییر اسم با انتخاب اسم JavaScript به اتمام  رسید.

نهایی شدن این اسم تنها به این دلیل بود که در آن روز‌ها زبان برنامه نویسی Java بسیار پرطرفدار شده بود. انتخاب این نام برای این زبان بسیار هوشمندانه بود. زیرا در آن زمان  این زبان با انتخاب این نام، توانست سهم زیادی از بازار جاوا را به خود اختصاص دهد. به هر حال در سال 1996 جاوا اسکریپت برای استاندارد شدن به سازمان ECMA سپرده شد. در نهایت اولین استاندارد جاوا اسکریپت با نام ECMAScript در سال 1997 منتشر شد. اولین اکما اسکریپت ECMA-262 و آخرین ورژن آن با اسم ECMAScript 2017 در ژوئن 2017 منتشر شد.

بیشتر بخوانید: روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی جاوا اسکریپت

نقاط قوت زبان جاوا اسکریپت چیست؟

هر یک از زبان هایی که در دنیای برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند نقاط قوت و ضعف هایی دارند که زبان جاوا اسکریپت هم از این موضوع مستثنا نیست. این زبان به دلیل مزایای فراوانی که دارد در میان برنامه نویسان از محبوبیت زیادی برخوردار است که به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم :

  • بر اساس بررسی سایت stackoverflow محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی سال 2018 است
  • برای پردازش و اجرا به کامپایلر احتیاجی ندارد.
  • یادگیری جاوا اسکریپت نسبت به خیلی از زبان‌های برنامه نویسی راحت‌تر است.
  • به صورت کراس پلتفورم روی مرورگر‌ها یا پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شود.
  • نسبت به زبان‌های برنامه نویسی دیگر سبک‌تر و سریع‌تر است.
  • فریم ورک ها،کتابخانه‌ها و به صورت کلی ابزارهای بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • زبان بومی مرورگر وب است و در مرورگر کاربران پردازش می‌شود.
  • امکان ایجاد صفحات وب تعاملی و پویا را به برنامه نویسان می‌دهد.
  • در جواب عمل کاربران، عکس العمل نشان می‌دهد.

نقاط ضعف زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

 برخی از ضعف‌های این زبان برنامه نویسی عبارتند از :

  • دشواری در تشخیص دلیل خطا دادن و مشکل در دیباگ کردن
  • محدودیت در اجرای اسکریپت‌های جاوا اسکریپت با ایجاد محدودیت هایی جهت حفظ امنیت
  • اجرا نشدن بر روی مرورگرهای قدیمی
  • نفوذپذیری نسبت به اکسپلویت‌ها و عوامل مخرب
  • می تواند برای اجرای کدهای مخرب در کامپیوتر کاربران استفاده شود.
  • با رندر شدن متفاوت بر روی ابزارهای مختلف می‌تواند باعث ایجاد تناقض و نداشتن یکپارچگی شود.

بیشتر بخوانید: معایب استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت

آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) مقدماتی تا پیشرفته

در نهایت اگر تصمیم به یادگیری این زبان گرفته اید به شما تبریک می‌گوییم. چرا که جاوا اسکریپت در واقع تنها یک زبان برنامه نویسی سمت کاربر (Client Side) نیست. پیش بینی‌ها نشان می‌دهند در آینده ای نه چندان دور همه چیز به سمت بستر وب تعاملی خواهد رفت و این یعنی ما بیش از پیش به زبانی مانند جاوا اسکریپت نیاز خواهیم داشت که بتواند پاسخگوی تمام خواسته‌های ما باشد.

همچنین این زبان در حال حاضر توسط افراد و سازمان‌های زیادی مورد استفاده است. این بدین معناست که شما به عنوان برنامه نویس در این حوزه به منابع و اطلاعات آموزشی زیادی دسترسی خواهید داشت. پس اگر تصمیم دارید به آموزش جاوا اسکریپت بپردازید، قطعا با کمبود منابع آموزشی مناسب مواجه نخواهید شد. سون لرن نیز با ارائه آموزش کامل جاوا اسکریپت، در این مسیر پر فراز و نشیب از شروع یادگیری تا ورود به بازار کار همراه شما خواهد بود.

خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در رابطه با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه جاوا اسکریپت علاقه داری، با شرکت در دوره آموزش جاوا اسکریپت در کمتر از یک سال به یک متخصص JS همه فن حریف تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه و یا فول-استک شدن هستی.

۵۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
مصطفی شقاقی ۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۴۵

مقاله خیلی عالی و کاربردی بود از توضیحات اضافه پرهیز شده بود. تا بحال ندیده بودم سایتی یه زبان برنامه نویسی رو انقدر مختصر و قابل فهم معرفی کنه. فقط یه مشکل که ظاهرا میبایست کدنویسی وبسایت رو چک کنید. سایت تو گوشی سامسونگ S5 رسپانسیو نیست

نازنین کریمی مقدم ۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۰۶:۲۳

درود فیدبک تون به تیم فنی انتقال داده میشه. ممنون که با ما همراه هستید.

معصومه ۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۴

جچوری از صفر جاوا اسکریپت شروع کنیم

نازنین کریمی مقدم ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶

درود بهتره اول مبانی html و css رو بلد باشید بعد به سراغ آموزشهای مقدماتی جاوا اسکریپت برید.

میلاد ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۳۱

بسیار پرکاربرد بود 👍

Mohamad ۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۱

برنامه عالیه

۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۳۲

سلام علیکم ، متن خیلی مفید و کاربردیه ممنون

۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۰

سلام و عرض ادب بسیار مطلب عالی و گویا بود نکته مهم مطالب بالا این بود که : از تکرار و توضیحات اضافه و خسته کننده پرهیز شده بود و اصل مطلب بیان شده و نکته خیلی جذاب این هست که بر خلاف اکثر مطالب که تیتر و ابتدای بحث را با تاریخچه ای طولانی شروع می‌کنند و این امر گاها برای فرد خواننده خسته کننده هست و باعث منصرف شدن او از خواندن ادامه مطلب را می‌شود جلوگیری شده بود و تاریخچه را در انتها برای افرادی که علاقه دارند ضمیمه شده است.

نازنین کریمی مقدم ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰

درود ممنون که با ما همراه هستید :)

۰۶ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۱۱

سپاس از شما ،،،،،، بسبار عالییییییییییی بود

۲۴ تیر ۱۴۰۱، ۰۶:۰۲

ممنون از شما بخاطر این همه تلاش و آموزش هاتون

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۰۵

درود ، مطلب خیلی خوبی بود ، می‌خواستم بدونم اگه بخوام برای اندروید برنامه نویسی کنم جاوا اسکریپت می‌تونه این کار رو بکنه و اینکه کدوم زبان‌ها میتونه کار برنامه نویسی اندروید رو انجام بده ، بهترین هاشم بگید ، باتشکر

نازنین کریمی مقدم ۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۳۴

درود بله در حوزه pwa میتونید با جاوا اسکریپت برنامه نویسی کنید و مواردی مثل ری اکت نیتیو کارتون رو بسیار راحت میکنه. برنامه نهایی نوشته شده با این روش روی مرورگر اجرا میشه و محدودیت اندروید و آیفون ندارید. همچنین با جاوا و کاتلین به صورت تخصصی میتونید در اندروید مشغول بشید.(خروجی رو آیفون قابل اجرا نیست)

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵

سلام تخفیف نمیزارید رو دوره ها؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۸

درود با بخش فروش در ارتباط باشید راهنمایی تون میکنند.

محمدي ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۹

سلام،چرا قسمت نظرات توی دوره‌ها فعال نیست،من توی قسمت آموزش وردپرس سوال داشتم ،نمی دونستم از کدوم قسمت سوالم رو بپرسم بنابراین مجبور شدم بیام اینجا! هزینه آموزش ورد پرس رو ننوشتین ،میخواستم بدونم هزینه ش چقدره؟ و اینکه نظر دوستانی که قبلا دوره رو ثبت نام کردن چیه و لی متاسفانه قسمت نظرات فعال نیست!

نازنین کریمی مقدم ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۰:۲۱

درود شما میتونید به صفحه دوره مراجعه کنید سرفصلها و هزینه‌ها اونجا درج شده. و اگر سوالی داشتید با بخش فروش تماس بگیرید در کسری از ثانیه دوستان پاسخگو هستند :)

کیارش یعقوبی ۰۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۳۴

سلام مرسی بابت مقاله جامعتون من علاقه شخصیم برنامه نویسی موبایل و بازی سازی هست البته یه فرصت شغلی عالی هم برای سالیدیتی پیش اومده که سالیدیتی شبیه جاوا اسکریپت و پایتونه ولی من صفرم.پیشنهاد شما یادگیری جاوااسکریپت هست یا پیشنهاد دیگه ای دارین(درحقیقت از برنامه نویسی وب بدم میاد)

نازنین کریمی مقدم ۰۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۲۴

درود همونطور که تو مقاله اشاره کردیم. جاوا اسکریپت میتونه برا وب اپ استفاده شه و تو حوزه موبایل خیلی کاربردیه. اما در هرحال وب اپ هم یجورایی همون برنامه نویسی وب هست و اگر از وب خیلی بدتون میاد که بیخیال یادگیری جاوا اسکریپت بشید :) برای بازی سازی میتونید از سی شارپ و یونیتی استفاده کنید. برای موبایل هم اگر وب اپ رو نخواید، میتونید از جاوا برای اندروید و از سویفت برای آیفون استفاده کنید.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۴۰

سلام وقت بخیر آیا میشه با جاوا اسکریپت بدون استفاده از زبان‌های سمت سروری مثل php,asp.net,python و ... یه سایت کوچیک و ساده رو طراحی کرد؟منظورم با خود جاوا اسکریپته نه فریم ورکهای جاوا اسکریپت مثل نود جی اس و ری اکت و ... . با توجه به اینکه تو مقاله نوشته بودید جاوااسکریپت سمت سرور هم هست این سوال رو پرسیدم . سوال دومم اینکه اگر میشه اینکار و کرد خب این زبان باید مثل php و c# پایگاه داده ی مخصوص خودش و داشته باشه مثل mysql تو php یا sql server تو دات نت و سی شارپ. آیا این زبان پایگاه داده مخصوصی داره؟

نازنین کریمی مقدم ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۵۵

درود شاید بشه با js خالی بک اند زد اما معمول هست که بک اند با نود و... زده بشه و بنده تجربه ای جز این ندارم که کمکتون کنم. پس کار به این صورت هست که شما نود رو به یک دیتابیس مثل sql و mysql وصل میکنید. دقت کنید که این دوتا پایگاه اختصاص یک زبان نیستند و میتونند برای هر زبان دیگه ای استفاده شوند

۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳

سلام و عرض ادب ممنون بابت مقاله ی خوبتون. . من خیلی خیلی به برنامه نویسی وب علاقه دارم و برای شروع خیلی سر درگمم که چه زبانی رو انتخاب کنم از چند نفر پرسیدم و گفتن اول باید HTML/CSS رو یاد بگیری و بعد جاوا اسکیریپ و پی اچ پی می خواستم نظر شخصی خودتون رو راجب انتخاب زبان برای برنامه نویسی وب بدونم و باید چه راهی رو انتخاب کنم... و بنظرتون بازار کار بک اند بهتره یا فرانت اند من به هردوی این‌های علاقه دارم ممنونمیشم راهنماییم کنید. یه سوال دیگه هم داشتم من نمی‌دونم بازار کار بکند بهتره یا فرانت اند خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید. که برای انتخاب زبان برنامه نویسی وب چه زبانی رو انتخاب کنم ممنون از سایت خوبتون

نازنین کریمی مقدم ۰۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹

درود 1. بله مسیر مناسبی هست و توصیه میکنم <a href="https://7learn.com/blog/front-end-road-map" rel="noopener" target="_blank">مقاله نقشه راه Front-End</a> رو مطالعه کنید تا پاسخ رو به صورت کامل بگیرید. 2. هردو بازارکار خوبی دارند. بنظرم اول ببینید که روحیه تون به کدوم میخوره. اگراهل طراحی و گرافیک و چینش المان هستید انتخاب شما فرانت باید باشه. از لحاظ درآمد و کار باید بگم که کار برای فرانت آسونتر و فراوانتره. شرایط استخدام و زمان یادگیریش هم کمتره اما نسبت به بک اند (در خیلی جاها) درآمدش کمتره (در حد یکی دومیلیون و ممکنه بیشتر بشه) بر اساس اولویتهاتون و مواردی که گفتم تصمیم بگیرید.

arezo ۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۰۸

درود من میخواهم از جلسات رایگاناستفاده کنم ولی امکان پذیر نیست.

نازنین کریمی مقدم ۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹

درود میتونید مشکل خودتون رو با پشتیبانی سایت یا تلگرام مطرح کنید تا در اسرع وقت بهش رسیدگی بشه.

Omid ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۷:۴۱

سلام من کاشناس شیمی ام و خیلی به برنامه نویسی علاقه دارم اما با اینکه هیچ اطلاعاتی از اون ندارم این مقاله شما منو به توانایی یادگیری برنامه نویسی امیدوار کرد لطفا بگید از کجا شروع کنم بهتره ؟؟

نازنین کریمی مقدم ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۲۶

درود. برای شروع جاوا اسکریپت، میتونید مقاله <a href="https://7learn.com/blog/javascript-roadmap" rel="noopener" target="_blank">شروع یادگیری برنامه نویسی جاوا اسکریپت چگونه است؟</a> رو مطالعه کنید. اما درصورتی که هنوز کمی شک دارید که میخواید کدوم حوزه برنامه نویسی رو شروع کنید، کلا مقاله برای استارت کار زیاد داریم و میتونید در بخش جستجو با کلید واژه "شروع" بهشون دسترسی داشته باشید.

وحید ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۲۶

تا اینجا فهمیدم یعنی مفهوم و مزایای جاوا اسکریپت رو فهمیدم .ایا میتونم از این به بعد در عمل هم یاد بگیرم؟

لقمان آوند ۱۲ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۰۵

بله دوست عزیز می تونید با دوره <a href="https://7learn.com/course/programming-alphabet" rel="noopener" target="_blank">الفبای برنامه نویسی</a> که بسیار ارزان قیمت هست شروع کنید

علی ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱

به نظرم جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی هست که بازار کار خوبی در تمام دنیا داره.

نازنین گودرزی ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲

بله درسته. ممنون از توجه و همراهی شما.

Art Ful ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۴

سلام وقت بخیر ، تشکر از مقاله خوب تان فقط یک سوال بین فریمورک‌های جاوا اسکریپت کدام را برای کار کردن با ASP.Net Core استفاده کنیم بهتر هست !؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۱ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۲

سلام. انگولار و بلیزر بهترین گزینه‌های موجود برای کار با ASP.Net هستند. به زودی مقالاتی با محوریت این دو فریمورک ارائه خواهیم کرد.

مینا جعفری ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۷:۲۱

ممنون برای توضیحات

نازنین کریمی مقدم ۰۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۳

ممنون که با ما همراه هستید.

محمد ۱۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶

سلام در مورد اموزش عدد تصادفی جاوا یک سوال دارم/ اگه بخواهیم بین مثلا پنج کلمه یکی رو انتخاب کنه و به جای رفرش هم یک دکمه بگذاریم که هر وقت دکمه رو زدیم یک کلمه تصادفی نشون بده کدش چجوریه؟ سپاس

حسین ۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۲

سلام برای برنامه نویسی بک اند ازش استفاده کنیم؟

مصطفی قدیمی ۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰

سلام بله شما با استفاده از Node JS میتونید برای سمت سرور هم برنامه نویسی کنید

alirezax61 ۰۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۴۹

سلام . خسته نباشید . آیا زبان جاوااسکریپت با زبان جاوا ارتباطی داره ؟ سپاس

مهدی علامه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۴

سلام تشکر خیر، ارتباطی با هم ندارند علت تشابه نام این دو زبان در مطلب بالا اشاره شده است

fateme afshar ۰۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸

سلام وقتتون به خیر مقاله ای کامل و عالی ... متشکرم ازتون خانم فرحمند

عقیل پاداش ۰۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸

سلام مقاله خوبی بود ممنون میشم دوره پایتون و جنگو رو هم به سایت اضافه کنید

مهدی علامه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۴۹

سلام دوست عزیز تشکر، انشالله به زودی در زمینه پایتون مقالات خوبی منتشر خواهیم کرد

مهرشاد نادری ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۵۸

مقاله خیلی کامل و جالب بود من اهل خوندن نیستم ولی خب کامل خوندم :)

hamid ۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶

سلام و خسته نباشین ما به صورت حضوری نمی‌تونیم شرکت کنیم من همیشه از شما بسته‌های غیر حضوری رو خریداری میکنم اگه میشه لطف کنید برنامه نویسی برای آندروید و اپل رو هم به صورت react native قرار بدین تا ما خریداری کنیم ممنون میشم

سینا ۰۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۲۸

سلام مقاله خوبی بود منتظر مقاله‌های بعدی JavaScript هستم فقط نه تا ده یا صد سال دیگه....

زهرا فرحمند ۰۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۳۲

ممنون

آرش ۰۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۵۵

به نظر من بسیار مقاله جالب بود و از سبکش نگارش خوشم اومده

زهرا فرحمند ۰۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۱۱

سلام. خوشحالم که استفاده کردید :)

منصور ۰۴ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۱۸

برخلاف دوستمون تو نظر قبلی، به نظر شیوه ی جالبی رو برای مقاله نوشتن انتخاب کردین، اما اصلآ گرم نیست. شاید هم زیاد سعی شده که گرم باشه و به نظر لوس شده. در هر صورت خسته نباشید و همین شیوه رو ادامه بدید، ولی با تکیه به بازنگری‌ها و فید بک‌های بیشتر : )

مصطفی قدیمی ۰۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹

منصور جان سلام ممنون از این که ما رو دنبال میکنی و جهت بهبود سون لرن نظر دادی انشالله در آینده با توجه به همین نظرات سازنده شما محتوای بهتری تولید کنیم

mahdi ۰۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲

تکراری! سون لرن نوآوریش رو از دست داده.

زهرا فرحمند ۰۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۲۶

سلام. اول ار همه ممنونم از پیگیری شما و انتقادتون. باید بگم ما در حال نگارش مجموعه ای کامل برای برنامه نویسی و بازنگری روی نگرش قبلی تولید محتوا هستیم. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنم در راه این پیشرفت همراه ما باشید و حوصله به خرج بدید. از اینکه همراه ما می‌مونید ازتون ممنونم :)

  • زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟
  • شی گرایی در جاوا اسکریپت به چه معنی است؟
  • زبان‌های سمت سرور و سمت کاربر چه تفاوتی هایی دارند؟
  • کاربرد جاوا اسکریپت در دنیای برنامه نویسی چیست؟
  • جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟
  • تاریخچه زبان Java Script چیست؟
  • نقاط قوت زبان جاوا اسکریپت چیست؟
  • نقاط ضعف زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟
  • آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) مقدماتی تا پیشرفته
اشتراک گذاری مقاله در :