:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۵ دیدگاه نظر مهدی علامه
دامنه چیست؟ چیزهایی که در مورد Domain نمی‌دانید!
دامنه چیست؟ چیزهایی که در مورد Domain نمی‌دانید!

دامین یا دامنه (Domain) چیست؟ قطعا پاسخ این سوال را شما که در این صفحه هستید، می‌دانید. شما تقریبا هر روز در حال وبگردی در اینترنت و کار با دامنه‌ها هستید. فقط شاید تا الان از این موضوع بی اطلاع بوده اید. همچنین موضوع دامنه زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند، که شما تصمیم بگیرید که یک وب سایت داشته باشید. بی شک اولین چالشی که به با آن رو به رو خواهید شد انتخاب یک دامنه مناسب برای سایتتان است. بنابراین برای اینکه بتوانید یک دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید و پاسخ سوالاتی مانند دامنه چیست؟ دامنه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ و... را بدانید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

دامنه چیست؟

دامنه در لغت به معنی حوزه یا قلمرو است که به اسم‌های دیگری مانند دامین یا دومِین هم شناخته می‌ شود. دامنه در دنیای اینترنت به عنوان نامی اختصاصی برای هر وب سایت به کار گرفته می‌شود. به زبان ساده دامنه، همان آدرس اینترنتی است که برای تمایز و دسترسی به وب‌ سایت‌‌های مختلف استفاده می‌شود. قطعا الان که با این مفهوم آشنا شدید، دامنه‌ها و آدرس‌های اینترنتی بسیار زیادی را به خاطر می‌آورید که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید.

برای مثال، یکی از رایج‌ترین آدرس‌های اینترنتی که تمام کاربران در دنیای وب با آن آشنا هستند، www.google.com است که متعلق به گوگل می‌باشد. زمانی که شما قصد دارید مستقیما به یک سایت وارد شوید، باید دامین یا همان آدرس اینترنتی آن سایت را داشته باشید. مثلا اگر بخواهید وارد سایت سون لرن شوید باید آدرس www.7learn.com را در نوار بالای مرورگر خود وارد کنید.

علت استفاده از دامنه‌ها و نحوه کارکرد آن‌ها در اینترنت

در گذشته ارتباط میان کاربرها (کلاینت ها) و سایت‌ها (سرورها) فقط از طریق IP‌ها برقرار می‌شد. اما با گسترش و توسعه دنیای وب، به خاطر سپردن IP‌های مربوط به هر سایت یا سیستم در شبکه کار آسانی نبود. به این منظور پروتکلی به نام DNS یا Domain Name System توسعه داده شد. وظیفه این پروتکل ساده کردن فرآیند دسترسی به هر سایت از طریق تبدیل نام آن به IP اش بود. زیرا به خاطر سپردن نام‌ها و آدرس‌های سایت‌ها برای کاربران ساده‌تر است. بنابراین برای هر وب سایت یک نام دامنه (Domain Name) در نظر گرفته شد تا توسط پروتکل DNS در شبکه به IP مربوط به آن تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: DNS یا دی ان اس چیست؟

دامنه از چه بخش هایی تشکیل شده است

هر دامنه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این بخش‌ها به وسیله نقطه یا . از یکدیگر جدا می‌شوند. قسمت اول هر دامنه با عبارت 'www' شروع می‌شود. قسمت دوم نام دامنه یا همان نام منحصر به فردی است که برای وب سایت انتخاب می‌شود. سومین بخش از دامنه، پسوند موضوعی دامنه است که معمولا به موضوع سایت اشاره دارد. این پسوند، فقط در برخی سایت‌ها استفاده می‌شود. به آخرین بخش هر دامنه پسوند کشوری یا محلی آن می‌ گویند. بیایید برای مثال بخش‌های مختلف دامنه www.example.ac.ir را به صورت مجزا مشاهده و بررسی کنیم.

  • ماهیت آدرس سایت : www
  • نام دامنه یا Domain name : example
  • پسوند موضوعی سایت : ac (وب سایت‌های دانشگاهی)
  • پسوند کشوری یا محلی دامنه : (پسوند مربوط به کشور ایران)

به این نکته توجه داشته باشید که هر دامنه می‌تواند دارای چندین زیردامنه یا Sub domain باشد. در حقیقت هر زیر دامنه خود دامنه ای است که جزیی از یک دامنه بزرگ‌تر می‌باشد. زیر دامنه‌ها همیشه قبل از دامنه اصلی قرار می‌گیرد و سپس با نقطه از آن جدا می‌شوند. به عنوان مثال  7learn.com یک دامنه است و sub.7learn.com یک Sub Domain است.

چرا انتخاب نام دامنه از اهمیت زیادی برخوردار است؟

تصور کنید که قصد دارید یک فروشگاه بسیار بزرگ و شبانه روزی در شهر خود افتتاح کنید. قطعا افتتاح و راه اندازی چنین فروشگاهی مراحل مختلفی دارد. این مراحل بسیار مشابه مراحل راه اندازی یک سایت در دنیای اینترنت است. پس بیایید در قالب یک مثال جذاب، مراحل انتخاب دامنه سایت و نقش آن در این فرآیند را بررسی کنیم.

  • اولین چیزی که ذهن شما به دنبال آن می‌گردد، یک نام بسیار جذاب برای فروشگاه است. در این مرحله باید به دنبال نامی خاص باشید تا برندتان توسط آن به همه شناخته شود. این مرحله در دنیای وب همان انتخاب دامنه سایت است.
  • دومین چالشی که با آن رو به رو خواهید شد، انتخاب یک محل مناسب برای فروشگاه است. قطعا شما به دنبال مکانی خواهید بود که دسترسی به آن برای همگان راحت باشد تا بتوانند در هر زمان از شبانه روز به فروشگاه شما دسترسی داشته باشند. همچنین امنیت منطقه، سرعت دسترسی به فروشگاه و... را هم در نظر می‌گیرید. این مرحله دقیقا مشابه انتخاب یک سرور یا هاست برای نگه داری اطلاعات سایت شما می‌باشد.
  • در سومین مرحله شما باید اجناسی که قصد دارید در فروشگاه بفروش برسانید، ابتدا سفارش دهید و سپس آن‌ها در ویترین‌های فروشگاه در معرض دید مشتریان قرار دهید.در این مرحله شما باید اطلاعات و محتوای سایت خودتان را به منظور ذخیره سازی در فضای هاست خود منتقل کنید.
  • آخرین و لذت بخش‌ترین مرحله از این فرآیند مربوط به فروش محصولات فروشگاهتان است. در این مرحله کافی است در بین مخاطبان نام فروشگاه شما بر سر زبان‌ها بیفتد تا آن‌ها همیشه برای خریدهایشان به شما مراجعه کنند. این مرحله، همان مرحله وارد کردن آدرس سایت یا دامنه در مرورگر است که اطلاعات سایت شما را در طول شبانه روز و بدون هیچ محدودیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در دوره متخصص سئو 2024 سون لرن، ما به صورت کامل به مبحث دامنه پرداختیم و تاثیر انواع دامنه، زیر دامنه و ساب فولدر را در سئو سایت بیان کردیم، جهت اطلاع از دوره آموزش سئو همین حالا کلیک کنید.

نکاتی در مورد انتخاب مناسب نام دامنه

در انتخاب نام دامنه به این نکته توجه داشته باشید که فقط مجاز به استفاده از کاراکترهای خاصی می‌باشید. دامنه‌ها می‌توانند شامل تمام حروف انگلیسی (a-z) و فقط به صورت کوچک باشند. همچنین در نام دامنه‌ها می‌توانید از اعداد (9-0) و خط فاصله (-) هم استفاده کنید. همانطور که اشاره شد از نقطه در دامنه‌ها برای حدا کردن بخش‌های مختلف آن استفاده می‌شود. پس در زمان انتخاب نام دامنه مجاز به استفاده از نقطه، فاصله و عبارات خاص (%,$,#,@,^,%( نمی‌باشیم. در ضمن حتما توجه داشته باشید که دامنه خود را از یک شرکت ثبت کننده دامنه امن مثل ایران سرور خرید کنید.

نتیجه گیری

همانطور که دیدید در اینترنت وب سایت‌ها به وسیله دامنه‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند. دامنه‌ها مانند کدهای ملی افراد در دنیای واقعی هستند. بر این اساس هر وب سایت دارای یک آدرس منحصر به فرد است که به وسیله آن مخاطبان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. انتخاب نام دامنه تقریبا اولین و مهمترین گام برای ورود به دنیای اینترنت می‌باشد. به نظر شما چه عاملی باعث می‌شود تا نام یک دامنه در میان مخاطبان ماندگارتر شود؟

۵ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
سام انوشه ۰۷ فروردین ۱۴۰۰، ۰۸:۳۸

سلام مقاله ای بسیار جالب و خوبی بود . خیلی ممنون

آیرا ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵

من هیچی نمیدنم الانم دارم از زیر صفر شروع میکنم و اینکه معلوم نیست فردا چطوریه و قراره چه اتفاقی بیفته فقط اینکه امروز رو تا این لحظه هنوزم دارم پس بازم ادامه میدم تا فردا رو به دست بیارم

عباس جلالیان ۰۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۱

بابا شما میگید مجانی وقتی به تهش میرسیم میگید یک ملیون پداخت کن پ/ کجای این مجانی است

نازنین کریمی مقدم ۰۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۷

درود. ما در این مقاله درمورد اهمیت انتخاب دامنه درست صحبت کردیم. کجا درمورد خرید و رایگان بودن چیزی حرف زدیم؟؟!!

حسین ملهم ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲

با درود بیکران بسیار مقاله غالی بود با سپاس از شما و مجموعه سون‌لرن

  • دامنه چیست؟
  • علت استفاده از دامنه‌ها و نحوه کارکرد آن‌ها در اینترنت
  • دامنه از چه بخش هایی تشکیل شده است
  • چرا انتخاب نام دامنه از اهمیت زیادی برخوردار است؟
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :