سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر نازنین گودرزی
8 اصل برای بهبود تجربه کاربری (UX) وب سایت و فضاهای دیجیتال
8 اصل برای بهبود تجربه کاربری (UX) وب سایت و فضاهای دیجیتال

بین تجربه کاربری وب سایت و تبدیلاتی که از آن ایجاد می‌کنید رابطه بسیار نزدیک وجود دارد. دسترسی به وب سایت تنها قدم اول است. بعد از اولین قدم، شما باید یک تجربه کاربری خوب را ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان شما تمایل داشته باشند مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری کنند. اما چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که تجربه کاربری وب سایتتان مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان شما است؟

در این مقاله، قصد داریم به 8 اصل برای بهبود تجربه کاربری وب سایت و فضاهای دیجیتال بپردازیم. با دانستن این موضوع می‌توانید متوجه شوید که بازدیدکنندگان از وب سایت شما چه انتظاری دارند. پس با ما همراه باشید تا بدانید برای داشتن یک وب سایت خوب با تجربه کاربری عالی چه نکاتی را باید رعایت کنید.

اگر شما هم به موضوعات مربوط به آموزش ui ux علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به صفحه این دوره آموزشی در سایت سر بزنید.

اصول بهبود تجربه کاربری وب سایت و فضاهای دیجیتال

خوب است بدانید که به منظور بهبود تجربه کاربری وب سایت خود، ابتدا باید از آنچه که بازدیدکنندگان از یک وب سایت انتظار دارند آگاه باشید. در ادامه به مهم‌ترین عناصر مورد توجه می‌پردازیم.

اصل 1: ساده بودن

ساده بودن یک موضوع اصلی و مهم در طراحی است. نوشته‌ها و مطالب باید واضح، مختصر و کارآمد باشند. منظور از سادگی در واقع این است که مطالب، به راحتی و بدون پرهیز از شلوغی در دسترس مخاطبین قرار گیرند. همچنین مطالب سایت باید ساده و روان نوشته شوند تا همه کاربران بتوانند آن را درک نمایند.

اصل 2: سرعت

امروزه سرعت وب سایت نسبت به قبل اهمیت بیشتری یافته است. وب سایت‌های کند هیچ ارزشی ندارند و باعث می‌شوند کاربران شما سایتتان را ترک کنند. توجه داشته باشید که تقریباً نیمی از کاربران وب اگر وب سایت در عرض سه ثانیه بارگیری نشود تمایل به ترک آن دارند و این موضوع قطعاً تأثیر زیادی در نرخ تبدیل شما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اصول و مبانی طراحی UI و UX وب‌سایت چیست؟

اصل 3: پیمایش

عنصری دیگر که بازدیدکنندگان از وب سایت شما انتظار دارند، پیمایش آسان و واضح وب سایت است. هر چقدر راحت‌تر بتوانید در وب سایت به گشت و گذار بپردازید، بهتر است و احتمال نرخ تبدیل آن نیز بیشتر خواهد بود.

اصل 4: طراحی زیبا و جذاب

بازدید کنندگان همچنین انتظار یک وب سایت با طراحی زیبا دارند، مخصوصاً وقتی صحبت از یک وب سایت تجاری می‌شود. اگر وب سایت شما طراحی زیبایی نداشته باشد یا از تصاویر خوبی در وب سایت خود استفاده نکنید، بازدیدکنندگان زیادی را از دست می‌هید.

اصل 5: وب سایت واکنش گرا

آیا وب سایت شما برای موبایل نیز مناسب است؟ همانند سرعت، داشتن یک وب سایت واکنش گرا برای موبایل کاملاً ضروری به نظر می‌رسد و همینطور است. منظور از طراحی ریسپانسیو (Responsive Design) که به آن طراحی واکنشگرا نیز گفته می‌شود، تغییر ظاهر صفحات وب سایت، متناسب با سایز مرورگر کاربران است. به بیان ساده‌تر، ظاهر وب سایت باید در تمام دستگاه‌ها مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ و... که کاربر با آن سایت را مشاهده می‌کند، متناسب و هماهنگ باشد.

در حقیقت صفحات وب باید به شکلی باشند که کاربر در زمان استفاده از آن به بزرگنمایی صفحات، اسکرول کردن افقی و… نیازی نداشته باشد، همچنین متن‌ها خوانا و دکمه‌ها قابلیت کلیک داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نویسنده UX کیست؟ معرفی شغل UX Writing

اصل 6: نقشه حرارتی یا Heatmaps

نقشه حرارتی که به آن heat map نیز می‌گویند، به شما نشان می‌دهند در یک وب سایت نشانگر موس کاربران به کدام بخش‌های وب سایت بیشتر تمایل داشته است و این آمار را به شکل رنگ‌بندی از رنگ‌های گرم تا سرد نمایش می‌دهد. به بیان ساده‌تر رفتار کاربران وب سایت از این طریق به تصویر کشیده می‌شود. نقشه حرارتی برای تجربه کاربری سایت بسیار مفید است و می‌تواند تحلیل بسیار مناسبی به طراح سایت از دیدگاه کارآیی قسمت‌های مختلف یک سایت ارائه دهد.

موارد ذکر شده مهم‌ترین عناصری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. به طور حتم موارد دیگری نیز وجود دارد که بازدیدکنندگان اغلب در یک وب سایت جستجو می‌کنند اما این چند مورد دارای اولویت هستند که باید به درستی رعایت شوند. شما با استفاده از نقشه‌های حرارتی و نقشه‌های پیمایشی باید بفهمید که بازدید کنندگان چگونه از وب سایت شما استفاده می‌کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود تجربه کاربری وب سایت و نرخ تبدیل آن، نگاه خوب به وب سایت و نحوه استفاده بازدیدکنندگان از آن است.

نقشه حرارتی سایت از تجربه کاربری سایت

در نقشه‌های حرارتی و نقشه‌های پیمایشی از رنگ‌ها‌ (گرم - رنگ‌های مایل به قرمز - برای خنک - رنگ‌های مایل به آبی) استفاده می‌شود تا مشخص شود دقیقاً کدام قسمت از صفحه بیشترین توجه بازدیدکنندگان را دارد.

این نوع دانش می‌تواند چیزهای زیادی در مورد بازدیدکنندگان، تجربه کاربر و اینکه چه مناطقی از وب سایت و صفحه‌های فرود شما نیاز به کار دارند، داشته باشد.

برای مثال، می‌توانید از ابزارهایی مانند Crazy Egg و Hotjar برای دیدن نقشه‌های حرارتی وب سایت خود استفاده کنید.

استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا بفهمید که بازدیدکنندگان در کدام قسمت از وب سایت شما به مشکل برخورد کرده‌اند، به این معنی که شما باید راه‌هایی برای بهبود تجربه کاربر در آن بخش پیدا کنید تا رضایت بازدیدکنندگان بیشتری را به دست آورید.

حتی می‌توانید سشن بازدیدکنندگان خود را ضبط کنید تا ببینید دقیقاً چگونه در وب سایت شما عمل می‌کنند - این امر در یافتن مواردی که باید تغییر کنند یا بهینه سازی شوند، بسیار کمک خواهد کرد.

اصل 7: بهبود پیمایش وب سایت 

همانطور که گفته شد، پیمایش وب سایت شما تاثیر زیادی در تجربه کاربری و نرخ تبدیل دارد. پیمایش نامناسب باعث می‌شود افراد از وب سایت شما خارج شده و دیگر به وب سایت شما برنگردند. در حالی که پیمایش خوب وب سایت، علاوه بر اینکه افراد را برای مدت طولانی‌تری در سایت نگه می‌دارد، به شما کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از کاربران را به سایت جذب کنید، زیرا کاربران جدید به آسانی می‌توانند خواسته‌ها خود را در وب سایت شما پیدا کنند.

به عنوان مثال، اگر به صفحه اصلی آمازون نگاه کنیم، یافتن همه چیز بسیار ساده و آسان است و رعایت اصل سادگی در این سایت به سادگی قابل مشاهده می‌باشد.

در نگاه اول می‌توانید پیشنهادهای مربوط به شما و همچنین خریدهای روز یا خریدهای آخرین لحظه را مشاهده کنید - تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای دیدن پیشنهادات روی آن‌ها کلیک کنید. به عبارت دیگر، هر آنچه ممکن است لازم داشته باشید به راحتی در صفحه اصلی موجود است و دسترسی به آن آسان است. این ویژگی مهمی است که هر وب سایتی (به ویژه وب سایت‌های تجاری یا تجارت الکترونیکی) باید آن را داشته باشد.

باز هم به شما توصیه می‌کنیم که با استفاده از نقشه‌های حرارتی، منوی پیمایش خود را مطالعه کنید تا ببینید آیا بازدیدکنندگان شما به درستی با آن ارتباط برقرار می‌کنند یا اینکه با مشکل روبرو هستند و متوقف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش adobe xd : آموزش طراحی رابط کاربری با ادوبی XD

اصل 8: استفاده از فضای سفید در وب سایت

در یک وب سایت، فضای سفید به فضاهای خالی گفته می‌شود یعنی در طرفین، بین پاراگراف‌ها و غیره. اگرچه در نگاه اول فضای سفید، پر اهمیت به نظر نمی‌رسد، اما می‌تواند تأثیر زیادی در تجربه کاربری و نرخ تبدیل شما داشته باشد.

به عنوان مثال، استفاده از فضای سفید از نظر استراتژیک می‌تواند به شما کمک ‌کند تا یک پیام خاص که می‌خواهید بازدید کنندگان آن را ببینند، برجسته کنید. برای نمونه، نیل پاتل (متخصص و کارآفرین در زمینه سئو و بازاریابی محتوا) در صفحه اصلی سایت خود neilpatel از فضای سفید زیادی استفاده می‌کند تا بازدیدکنندگان فقط بر روی پیام او تمرکز کنند.

دلیل این کار این است که شما باید توجه کاربران را به هدفتان جلب کنید. اگر می‌خواهید آن‌ها، مورد خاصی را در وب سایت شما مشاهده کنند (یک پیشنهاد، یک محصول خاص و غیره) باید از فضای سفید اطراف آن استفاده کنید. به عنوان مثال، eBay از فضای سفید در صفحه اصلی خود نه تنها برای سازماندهی عناصر مختلف بلکه برای شفاف سازی و یافتن موارد هدف برای بازدیدکنندگان خود استفاده می‌کند.

چرا باید به بهبود تجربه کاربری نوشته‌ها در فضای دیجیتال توجه کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم به 8 اصل برای بهبود تجربه کاربری وب سایت و فضاهای دیجیتال بپردازیم. شما با رعایت این اصول، کاربران فعلی خود را به مشتریان دائمی وب سایت خود تبدیل می‌کنید و علاوه بر این، مشتریان جدیدی نیز به دست می‌آورید. در صورت عدم رعایت این نکات نیز به کسب و کار خود ضربه‌ می‌زنید. بنابراین شما برای داشتن یک تجربه کاربری مناسب لازم است به تمامی این نکات توجه کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود ببخشید و به نتیجه مفیدی دست یابید. به نظر شما برای بهبود تجربه کاربری چه نکات دیگری باید رعایت شود؟

۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • اصول بهبود تجربه کاربری وب سایت و فضاهای دیجیتال
  • چرا باید به بهبود تجربه کاربری نوشته‌ها در فضای دیجیتال توجه کنیم؟
اشتراک گذاری مقاله در :