:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۶ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
مدیریت زمان برای برنامه نویسان
مدیریت زمان برای برنامه نویسان

بعضی روزها دوست داریم زمان کش بیاید و آنقدر طولانی شود که وقت کافی برای تمام کردن همه کارها داشته باشیم. مخصوصا اگر برنامه نویس باشید و هم‌زمان روی چندین پروژه یا یک پروژه بزرگ کار کنید، ممکن است اغلب نگران مواردی مثل نرسیدن به زمان تحویل پروژه، عقب ماندن از آموزش‌های جدید و یا بازبینی ناقص کدها باشید. اما وقت همیشه کافی است اگر بدانیم چگونه باید آن را مدیریت کنیم. در این مطلب به آموزش مدیریت زمان برای برنامه نویسان می‌پردازیم و با‌هم یاد می‌گیریم که چگونه علاوه بر کاهش استرس، به پلی استیشن آخر روز هم برسیم.

مدیریت زمان چیست؟

آموزش مدیریت زمان برای برنامه نویسان و نظریه داروین

چارلز داروین، طبیعت شناس مشهور انگلیسی در یک جمله تکلیف ما را روشن می‌کند: " آنکه جرئت دارد یک ساعت از وقتش را هدر دهد، ارزش زندگی را درک نکرده است ". اگر این جمله شما را دچار عذاب وجدان کرده و همچنین ترغیب می‌کند تا بیشتر به زمان خود اهمیت بدهید، پس بهتر است روزی چند بار آن را بخوانید و به خود یادآوری کنید که هدر دادن وقت چقدر ممکن است برایتان گران تمام شود. همه ما در شرایط مختلفی زندگی می‌کنیم و امکانات متفاوتی داریم، اما شاید بتوان گفت زمان یکی از بزرگترین عدالت‌های خداوند است که برای همه یکسان در نظر گرفته شده و نحوه استفاده از آن، زمینه ساز برتری و تفاوت انسان‌ها از یکدیگر است.

مدیریت زمان علاوه بر اینکه عذاب وجدان ناشی از جمله داروینِ مرحوم را بی اثر می‌کند، به شما وقت کافی برای انجام همه کارهایتان را می‌دهد. بنابراین اگر فکرمی‌کنید دچار سندروم زیبای خفته هستید و در روزهای شلوغ کاری نمی‌توانید منظم فکر کنید و با برنامه پیش بروید، مدیریت زمان همان شاهزاده ای است که می‌تواند شما را از خواب غفلت بیدار کند.

ساخت رزومه برای برنامه نویسان : احتمالا شما هم تا به حال برای استخدام به سازمان‌های مختلف رزومه ارسال کرده اید. فکر کنید شما مدیری هستید که روزانه باید چندین و چند رزومه را مطالعه و سپس از بین آن‌ها بهترین را برای مصاحبه انتخاب کند. مطمئنا شما در چنین مقامی وقت برای خواندن خط به خط رزومه نخواهید داشت و چیزی در رزومه باید نظر شما را جلب کند تا به مطالعه دقیق‌تر آن بپردازید. ما در این مقاله قصد داریم به شما تکنیک‌های ساخت رزومه ای را آموزش دهیم که مدیر مربوطه را مجبور کند از منشی خود بخواهد جلسه ای حضوری برای مصاحبه با شما ترتیب دهد. اگر علاقه‌مندید نوشتن رزومه خود را به صورت حرفه ای شروع کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

برای ساخت رزومه مهارت‌های خود را در مرکز توجه قرار دهید

نوشتن مهارت‌ها

در واقع در ابتدا مدیران چندان توجهی به اطلاعات شخصی شما از جمله تاریخ تولد، محل سکونت و حتی جنسیت شما نمی‌کنند. چیزی که باید در ابتدا در رزومه شما به چشم آید لیست تخصص و مهارت‌های شماست. پیشنهاد ما برای شروع این است: در یک عنوان (Header) ساده اسم و عنوان شغلی خود را بنویسید. در پایین به صورت تیتروار مهارت‌های (Skill) اصلی خود را که به گرفتن شغل مورد نظر کمک می‌کنند، درج کنید. از نوشتن موارد اضافی خودداری کنید. مثلا اگر آشپز خوبی هستید یا اطلاعات تاریخی خوبی دارید اصلا لزومی ندارد در این بخش به آن‌ها اشاره کنید.

توجه داشته باشید که رزومه شما نباید عکس پرسنلی داشته باشد. توجه نکردن به این موضوع می‌تواند باعث رد شدن رزومه شما در همان مرحله اول، توسط تیم منابع انسانی شرکت، شود. زیرا منابع انسانی بسیاری از شرکت‌ها بر این اعتقادند که نباید افراد را بر اساس ظاهر قضاوت کرد و معیار باید توانایی‌ها و مهارت‌های فنی آن باشد. اما این موضوع برای شرکت‌های مختلف، متفاوت است و باید بررسی کنید که آن شرکت‌ها چه اطلاعاتی را از شما می‌خواهند. بنابراین برای روزمه خود را متناسب با اطلاعات درخواستی بنویسید.

زمان نوشتن رزومه توضیح اضافه ندهید

مختصر بنویسید

بهتر است بدانید که روزمه شما نباید از چهار صفحه تجاوز کند و بهترین حالت این است که بتوانیم تمام آنچه را که لازم است، نهایتا در دو صفحه مطرح کنیم. بهتر است همه مهارت‌ها و دانش خود در رزومه با جزئیات توضیح ندهیم. زیرا مطالعه آن از حوصله خواننده رزومه خارج خواهد بود و به احتمال زیاد هم موفق به توضیح تمام آنچه می‌دانیم نخواهیم شد. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از مهارت‌ها به سراغ سر فصل تجارب (Experience) بروید و آن‌ها را به صورت تیتر وار با اشاره کلی به مسئولیت‌ها و کارهای انجام شده در بازه زمانی مشخص بیان کنید. در این بخش شما دقیقا به تجربه‌های کاری خود و پروژه‌های انجام شده اشاره می‌کنید.

بیشتر بخوانید: دانلود رایگان کتاب آشنایی با مهارت‌های نرم برای برنامه نویسان

در واقع شما باید بگویید که در چه سالی و در کدام شرکت شروع به کار کرده اید و چه مسئولیت هایی داشته اید. همچنین باید زمان ترک شغل قبلی و علت آن را نیز بنویسید. زیرعنوان هایی را (Subtitle) به تعریف پروژه‌ها اختصاص دهید. حتی پروژه هایی که به صورت داوطلبانه و بدون دریافت هزینه انجام داده اید هم برای مدیران جذاب هستند. توجه داشته باشید که جهش‌های آنی و ترفیع گرفتن‌های ناگهانی و بدون دلیل، اصلا برای مدیران جذاب نیست. دراین مواقع اولین تصوری مدیران این است که شما با زد و بندهای خاص ترفیع درجه گرفته اید و کمتر ذهنشان به سمت رشد و شکوفایی ناگهانی استعدادهای شما می‌رود. پس بهتر است روند رشد شما و دلایل مربوط به آن‌ها در رزومه کاملا مشخص باشد.

همچنین اگر برای مدت طولانی در یک سطح باقی مانده باشید و پیشرفتی در کار خود حاصل نکرده باشید، این تصور برای خواننده رزومه ایجاد می‌شود که تمایل چندانی به رشد ندارید و تنها برای کسب درآمد حداقلی و گذران وقت سراغ این موقعیت شغلی آمده اید. توجه کنید که اگر در مدت‌های کوتاه از شرکت به شرکتی دیگر یا از پروژه ای به پروژه دیگر رفته باشید، برای مدیران نشانه آن خواهد بود که شما فردی ناسازگار با محیط کار و یا بی هدف هستید.

 در اغلب رزومه‌ها بخشی با عنوان سرگرمی‌ها (Hobbies or Outside interests) وجود دارد. مطمئنا مدیران دلشان نمی‌خواهد بدانند شما طرفدار کدام تیم فوتبال هستید یا کدام سریال را دنبال می‌کنید. آن‌ها فقط می‌خواهند مطمئن شوند که شما بعد از خروج از اداره و پایان ساعت کاری مغز خود را خاموش نمی‌کنید و درون گنجه نمی‌گذارید.

مثلا اگر شما از طرفداران پادکست‌های Syntax.fm هستید یا اگرهمیشه اخبار فناوری را در بخش بایتس نیویورک تایمز دنبال می‌کنید احتمالا به شدت مستعد استخدام در یک شرکت تکنولوژی محور خواهید بود. مدیران این مجموعه‌ها حتما از داشتن کارمندی چون شما، که عاشق دنیای فناوری است و بخشی از اوقات فراغت خود را با علاقه به مطالعه و گوش دادن به اتفاقات تازه این حوزه اختصاص می‌دهد، خوشحال خواهند شد.

بیشتر بخوانید: چگونه در شرکت‌های برنامه نویسی استخدام شویم؟

چه زمانی درباره مدارک تحصیلی صحبت کنیم؟

مدرک تحصیلی

اگر وارد محیط‌های برنامه نویسی شده باشید حتما به این مورد بر خورده اید. به شکل جالبی تعداد زیادی از برنامه نویسان مدرک دانشگاهی مرتبط ندارند. مهندسین عمران، مهندسین معدن، حتی فارغ التحصیلان رشته‌های غیر مهندسی، همه پشت کامپیوتر‌ها نشسته اند و به سرعت و تسلط خیره کننده ای مشغول به کدنویسی هستند. بله، درست متوجه شده اید. مدرک تحصیلی ما برای مدیران در الویت آخر قرار دارد. بنابراین منطقی‌تر است که آن‌ها را در انتهای رزومه و پس از اینکه مدیران به توانایی‌های ما به عنوان یک برنامه نویس ایمان آوردند مطرح کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم در این بخش که عنوان تحصیلات (Education) به خود می‌گیرد مجددا به شکل تیتروار به بررسی سابقه تحصیلی خود بپردازید. بهتر است در این بخش از مدرک دیپلم تا آخرین مدرک اخذ شده را همراه با نام موسسه و دانشگاه بیاورید. اینکه شما دانشجوی برتر فلان دوره دانشگاه بوده اید چندان برای مدیران جذاب نیست و آن‌ها بیشتر شما را از روی پروژه‌های موفقی که انجام داده اید قضاوت خواهند کرد.

تفاوت‌های خود را نشان دهید

خود را متمایز کنید

حتی اگر مدیران به دنبال کسی باشند تا کار ساده ای را (از لحاظ فنی) در مجموعه انجام دهند باز هم ترجیح می‌دهند کسی را استخدام کنند که فقط یک برنامه نویس ساده با ده سال سابقه کار نیست. پس ما باید تمایز خود را در هنگام نوشتن رزومه با دیگران نشان دهیم. به مثال زیر توجه کنید:

حوصله سر بر:

برنامه نویس – در شرکت ایست کٌست پاور – از سال 1995 تا 2005

  • نویسنده اپلیکیشین‌های ویژوآل بیسیک برای کنترل ماشین ها

جذاب:

برنامه نویس – در شرکت ایست کٌست پاور – از سال 1995 تا 2005

  • نویسنده اپلیکیشن‌های ویژوآل بیسیک برای کنترل راکتورهای هسته ای

متوجه تفاوت شدید؟ وقتی شما می‌گویید وظیفه برنامه نویسی برای کنترل ماشین‌ها را برعهده داشته اید، ممکن است این تصور برای مدیران ایجاد می‌شود که منظور شما از ماشین، یک آسانسور ساده است. خیلی بعید است که ذهنشان به سمت چیزی به جذابی راکتورهای هسته ای برود. پس لطفا بیش از حد هم فروتن نباشید و با کوتاه‌ترین جملات سعی کنید تمام آنچه را که انجام داده اید منتقل کنید. در مثال دوم با اضافه کردن تنها یک کلمه، رسیدن به جلسه مصاحبه را تضمین کردیم.

هنگام ساخت رزومه نکات مربوط به UI را رعایت کنید

ظاهر رزومه

نیازی نیست رزومه شما زیبا باشد. اما اگر یک صفحه پر از خطوط پشت سر هم به عنوان رزومه ارائه دهید که سر و ته جمله‌ها عباراتش درست مشخص نیست، مدیران چطور به توانایی شما در کد نویسی و UI اطمینان کنند؟ انتخاب فرمت مناسب می‌تواند رزومه شما را بسیار متفاوت جلوه دهد و در نگاه اول توجه خواننده را جلب کند. پیشنهاد ما این است که فونتی رسمی با شماره 10-12 را برای تایپ مطالب انتخاب کنید. توجه داشته باشید فونتی که انتخاب می‌کنید باید در حالت چاپ شده هم خوانا باشد. هرگز از دو نوع فونت مختلف در ساخت روزمه و یا از فونت‌ها فانتزی یا رنگ‌های عجیب و غریب استفاده نکنید.

برای نوشتن رزومه بهتر است در بین هر بخش و پاراگراف به اندازه کافی فضا قرار دهید. به این فضاهای خالی اصطلاحا فضای تنفس می‌گویند که فرصتی برای نفس کشیدن به خواننده می‌دهند. اغلب متخصصین رشته‌های فنی و مهندسی علاقه چندانی به ادبیات و دستور زبان ندارند و ممکن است در املا ضعیف باشند. اگر شما هم از این دسته مهندسین هستید حتما از دوستان دیگر خود برای رفع اشکالات دستوری و املایی رزومه تان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: سون کست: چگونه رزومه ای بنویسیم که کارفرما نتواند آن را نادیده بگیرد؟

جمع بندی

فکر می‌کنم حالا آماده ساخت رزومه باشید. در ابتدا، پیش از اینکه به نوشتن رزومه در فرمت استاندارد مشغول شوید تمام آنچه را که فکر می‌کنید ممکن است برای مدیر آینده شما جذاب باشد روی کاغذ بیاورید. سپس تلاش کنید آن‌ها را به بهترین، کوتاه‌ترین و البته رساترین شکل ممکن در قالبی که بالا توضحی دادیم ارائه دهید. البته قبل از همه این‌ها تلاش کنید با مطالعه و ورود به دنیای کار، سابقه برنامه نویسی خوب و قابل ارائه ای برای خود فراهم کنید. ما در سون لرن برای ارائه تمام خدمات آموزشی در حوزه برنامه نویسی و تبدیل شما به یک متخصص تمام عیار آماده ایم، شما چطور؟

تعریف مدیریت زمان به طور دقیق

کنترل آگاهانه بر آنچه که داریم، ما را به چیزهای دیگری که می‌خواهیم نزدیک می‌کند. همچنین باعث می‌شود در شرایط مختلف حق انتخاب داشته باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که بدون هیچ نگرانی به برنامه‌های خود برسیم. کسانی که زمان را مدیریت نمی‌کنند در بسیاری از موارد ناچار می‌شوند تنها به انجام وظیفه خود بسنده کرده و دستاورد دیگری نداشته باشند. این دستاوردها برای هرکس متفاوت است و میتواند از پول و مزایای بیشتر گرفته، تا پیشرفت کاری و یادگیری باشد.

مدیریت زمان، فرایندی برنامه ریزی شده و آگاهانه برای انجام صحیح فعالیت‌ها در بهینه‌ترین زمان ممکن است. در این فرآیند باید قدم به قدم برای رسیدن به اهدافتان تلاش کرده و سپس در کمال آرامش منتظر شوید تا هرچیزی در زمان خودش اتفاق بیفتد و به اهدافتان برسید. قانون زندگی لذت بردن از مسیر است و فراز و نشیب‌های آن، تضمینی درباره نتیجه به ما نمی‌دهد. مدیریت زمان، راهی است تا بدون نگرانی مسیر زندگی و شناخت جنبه‌های دیگر آن را طی کنیم.

دلایل اهمال کاری خود را بشناسید

دلایل اهمال کاری در مدیریت زمان هرکس با توجه به شناختی که از خود دارد، باید بداند در چه مواردی دچار اهمال کاری می‌شود تا بتواند راه حل مناسبی برای کنترل و کاهش آن پیدا کند. دلایلی بسیار زیادی می‌توانند زمینه سازی عقب انداختن کارها باشند. برخی از این دلایل عبارتند از :
  • ناتوانی در "نه" گفتن به دیگران
  • مشخص نکردن اولویت‌ها
  • داشتن عادت‌های نامناسب مثل زیاد خوابیدن
  • مشخص نکردن دلایل خستگی بدن
  • اشتباه در تخمین اسکوپ و زمان لازم برای پروژه

در بسیاری از موارد، هدر دادن وقت ناشی از پیروی از دیگران و بیکاری است. پیروی از دیگران به این معنی است که فعالیت نکردن یا زمان استراحت دیگران، ممکن است حرکت شما را کند کرده و یا متوقف سازد. به همین دلیل اغلب روانشناسان پیشنهاد می‌کنند با افرادی معاشرت کنید که با آن‌ها هم هدف هستید.

در یکی از بدترین موارد، بی‌برنامگی باعث می‌شود که با وجود مشغله زیاد، دچار آشفتگی ذهنی شده و از کارها عقب بمانید. در این حالت ممکن است دچار بیکاری شوید، زیرا احساس می‌کنید به قدری کار دارید که به انجام هیچ‌کدام نمی‌رسید. درحالیکه اگر همان کارها را روی کاغذ نوشته و برای هرکدام زمانی تعیین کنید، بسیار کمتر از انتظارتان وقت می‌گیرند.

چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

زمان

مدیریت زمان برای برنامه نویسان در ابتدا کار آسانی نیست اما وقتی شروع کنید متوجه خواهید شد که زندگی تان را به دو قسمت بعد از مدیریت زمان و قبل از آن تبدیل می‌کند. احتمالا همه برنامه نویسان در اولین پروژه کاری خود متوجه مسائلی مانند اهمیت زمان تحویل پروژه و همچنین ضرورت به روز کردن دانش خود با تکنولوژی‌های جدید برنامه نویسی هستند.

ممکن است شما جزو برنامه نویسانی باشید که می‌توانید تا دیروقت بیدار بمانید و کارهای خود را درهر زمانی از شبانه روز انجام دهید، اما بهتر است بدانید مدیریت زمان باعث می‌شود کارها انرژی کمتری از شما بگیرند و بتوانید برای وقت آزاد خود برنامه ریزی کنید. مدیریت زمان یک مهارت نرم (Soft Skill) است و در ادامه به بررسی تکنیک هایی در این مورد می‌پردازیم که برای برنامه نویسان موثر هستند و می‌توانند ذهن شما را برای برنامه ریزی بهتر جهت دهی کنند.

بیشتر بخوانید: Soft Skill چیست؟ مهارت هایی که زندگی شما را متحول می‌کنند

اصول مدیریت زمان

مدیریت زمان و برنامه ریزی

آموزش برنامه ریزی

همان‌طور که حدس می‌زنید اولین قدم در شروع یک مسیر، برنامه ریزی است. علاوه بر یک برنامه ریزی طولانی مدت که به اهداف و زمان شما بستگی دارد، برنامه ریزی کوتاه مدت مناسب با هر پروژه، در مدیریت زمان بسیار موثر است. معمولا بخش اولیه پروژه ها، تحقیق و مطالعه درباره آن است که با کمک یک برنامه ریزی موفق می‌توانید به یک دید کلی از مسیر خود برسید.

اهمیت مدیریت زمان در این است که به شما کمک می‌کند برنامه ریزی کنید، به برنامه عمل کنید، متمرکز باشید و برنامه را رها نکنید. اگر یک هفته خود را متعهد به انجام این روند کنید تبدیل به عادت شما شده و تاثیر مثبت آن را می‌بینید.

اولویت بندی کارها در مدیریت زمان

آموزش مدیریت زمان

اولویت بندی در هر کاری به طرز شگفت انگیزی استرس شما را کم می‌کند. بهتر است هر روز حدود 5 کار را برای خود طبق اولویت و از سخت به آسان بنویسید. ممکن است ترجیح دهید روز را با کارهای آسان شروع کنید اما این خطر وجود دارد که در پایان روز انرژی کافی برای انجام کارهای سخت‌تر نداشته باشید. پس بهتر است اول قورباغه تان را قورت دهید تا خیالتان راحت باشد که برای ادامه روز کار راحت‌تری دارید.

قدم بعدی این است که کارهای بزرگ را بشکنید. مثلا اگر می‌خواهید کاری را در 4 ساعت انجام دهید، آن را وابسته به توان خود به چند کار کوچک‌تر 1 ساعته تبدیل کرده و به ترتیب انجام دهید. سعی کنید کارها را به خوبی برای خودتان توضیح دهید مثلا اگر زمانی برای تفریح در نظر گرفتید، به نوشتن کلمه "تفریح" بسنده نکنید بلکه جمله ای مانند "سینما رفتن با دوستان امروز عصر" بنویسید. علاوه بر کارهای فعلی، سعی کنید حتما زمانی را برای یادگیری تکنیک‌های جدید در نظر بگیرید.

تعیین زمان پایان کار

dead line

برای همه کارهای کوچک یا بزرگ یک زمان پایان مشخص کنید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است یک کار 1 ساعته، حتی بیشتر از 2 ساعت طول بکشد و در اواخر کار استرس زیادی بگیرید. همان‌طور که می‌دانید استرس تا زمانی که به بیشترین حد خود می‌رسد کارساز و محرک شماست اما با گذشتن از این آستانه به تدریج کاهش می‌یابد، درحالیکه فقط وقت شما را تلف کرده و دیگر نمی‌‎تواند برای شما محرک باشد. اگر استرسی هستید باید این آستانه را در مورد خودتان بشناسید و طبق آن یک زمان واقعی برای ددلاین پروژه در نظر بگیرید. ‌

سعی کنید در طول انجام پروژه متمرکز بمانید و حتی از موبایل و چیزهایی که حواستان را پرت می‌کند دور باشید. اگر موضوعی گیج کننده به نظر می‌رسد، با دقت راهنماهای آموزشی و حتی ابتدایی را بخوانید و قدم به قدم مشکل را در ذهن خود شکل دهید تا جایی که احساس کنید به خوبی همه جزئیات را می‌دانید و بر مسئله تسلط دارید. این کار در چیدمان ذهنی و حل مسئله بسیار موثر است.

بررسی میزان پیشرفت

آموزش مدیریت زمان

در بازه‌های کوتاه مدت میزان جلو رفتن کار خود را چک کنید تا متوجه شوید در زمان سپری شده مثلا 20 دقیقه چه مقدار از کار را انجام داده اید. اگر خوب انجام داده باشید، انرژی می‌گیرید و اگر عقب مانده باشید باید خود را مجبور به رعایت زمان کنید تا از کار بعدی عقب نمانید. پیشرفت‌های کوچک را با جایزه‌های کوچک جشن بگیرید. سعی کنید به عنوان جایزه، زمان استراحت خود را افزایش ندهید زیرا مهم‌ترین هدف مدیریت زمان، پایبند کردن شما به وقت است و هیچ تخفیفی هم در کار نیست. توجه کنید که این فقط یک بررسی 10 ثانیه ای است و قرار نیست هر بار استراحت کنید.

شناخت موانع کار برای مدیریت زمان

موانع مدیریت زمان

متوجه شوید که چه چیز‌هایی حواس شما را پرت کرده و کارتان را متوقف می‌کند. این مسئله به تدریج در سایر موضوعات زندگی نیز به کمک شما می‌آید و باعث می‌شود از خودتان شناخت بیشتری پیدا کنید. همچنین با انجام این کار می‌توانید در شرایط مختلف اوضاع را کنترل کنید. شناخت خود، مهم‌ترین مهارت نرم است که روابط شما را بهبود داده و آرامش بیشتری به شما می‌دهد. توصیه‌های زیر می‌تواند شما را منسجم‌تر کند:

  • به گونه ای برنامه ریزی کنید که خواب منظمی داشته باشید و انرژی خود را از دست ندهید.
  • شبکه‌های اجتماعی به تنهایی می‌توانند تمام روز شما را پر کنند. حتما محدودیتی برای آن‌ها در نظر بگیرید تا زمانتان هدر نرود.
  • بخشی از کارها را آخر هفته‌ها انجام دهید. این کار حجم کار هفتگی را کم می‌کند.
  • زمانی را برای خلوت کردن با خود و انجام کاری که دوست دارید در نظر بگیرید. جدا از تفریحات گروهی، داشتن یک خلوت شخصی روزانه به تمرکزتان کمک زیادی می‌کند.

اصول مدیریت زمان : تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو

پومودورو (Pomodro) یک سس گوجه فرنگی ایتالیایی است که درست کردن آن حدود 25 دقیقه طول می‌کشد و نام یکی از اصول مدیریت زمان است که می‌تواند بسیار مفید باشد. فرانچسکو چیریلو که این فن را معرفی کرده، معتقد است اگر مشغول انجام کاری هستید باید پس از هر 25 دقیقه یعنی 1 پومودورو، حدود 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید و بعد از هر 4 پومودورو، یک استراحت طولانی 15 تا 20 دقیقه ای داشته باشید. هدف از مدیریت زمان با کمک این فن، افزایش تمرکز در بازه‌های کوتاه مدت و نگه داشتن انرژی در سطح بالا است.

اصول فن پومودورو به طور خلاصه عبارت اند از:
  1. مشخص کنید چه کاری را میخواهید انجام دهید.
  2. آلارم خود را روی 25 دقیقه تنظیم کرده و شروع کنید.
  3. پس از پایان 25 دقیقه حدود 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید.
  4. مجددا شروع کنید و پس از پایان چهارمین پومودورو، 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید.

معرفی ابزارهای مدیریت زمان

نرم افزارهای مدیریت زمان اولین ابزار برای مدیریت زمان و برنامه ریزی داشتن یک دفترچه یادداشت است. ممکن است بعضی از ما با نوشتن کار‌ها در یک دفترچه و تیک زدن آن‌ها حس خوبی بگیریم. اما عده ای هم به رسم پیشرفت تکنولوژی طرفدار راهی هستند تا این کار را با گوشی هوشمند خود انجام دهند. اپلیکیشن و سایت‌های زیادی برای برنامه ریزی روزانه یا طولانی مدت و تقویت مهارت‌های نرم وجود دارند که در این قسمت آن‌ها را معرفی می‌کنیم:
  • واندر لیست (WunderList) : این ابزار محبوب همه نسخه‌های اندروید، ios و ویندوز را دارد که می‌توانید کارهای خود را در آن وارد کنید. همچنین می‌توانید یک فایل گروهی ایجاد کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این نرم افزار رایگان است و امکان اضافه کردن فیلم و عکس را دارد، اما برای استفاده از آن به اینترنت نیاز دارید.
  • ترلو (Trello) : ترلو برای استفاده شخصی و تقویت مهارت‌های نرم فردی بسیار موثر است و همچنین در بین تیم‌های نرم افزاری طرفداران زیادی دارد زیرا می‌توان با تعریف پروژه و دسترسی دادن به افراد، وظایف و زمان پایان هر کار را مشخص کرد. محیط کار راحت و داشتن امکانات رایگان می‌تواند شما را به  استفاده از ترلو ترغیب کند.
  • تودو لیست (ToDoList) : شاید اسم این اپلیکیشن به شما حس واقعی‌تری برای برنامه ریزی بدهد. این برنامه امکان برنامه ریزی گروهی و اولویت بندی کارها را داشته و کارهای عقب مانده و گزارشی از عملکردتان را برایتان ایمیل می‌کند.
  • تاگل (Toggl) : این نرم افزار امکان پیگیری مداوم کارها به صورت آنلاین و گزارش پیشرفت کار را به مدیران می‌دهد اما استفاده از آن رایگان نیست.

نتیجه گیری

همه برنامه نویسان یک دید کلی از برنامه خود دارند و فقط کافی ست این روند فکری به طور منظم چیده شده و جلوی چشم باشد تا به آن عمل کنند. اهمیت مدیریت زمان در این است که به شما کمک می‌کنند تا به یک برنامه موفقیت شخصی برسید و خیالتان راحت باشد که در هر شرایطی، این عادت خوب به کاهش استرس شما و مرتب کردن کارها کمک می‌کند.

پیشنهاد ما این است همین امروز که این مطلب سون لرن را می‌خوانید دست به کار شده و سعی کنید با روش‌های گفته شده، تنها به مدت 3 روز وقت خود را کنترل کرده و تاثیرات مدیریت زمان را ببینید. این حرکت آهسته و پیوسته شما را برای تغییرات هیجان انگیز و بزرگ آماده می‌کند.

۱۶ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۰۹:۱۷

این مقاله خیلی خوب و پر نکته بود، ممنونم از شما ولی به نظرم صد در صد Copy و Paste شده، حالا کاری به منبع ندارم، ولی خواهشن قبل انتشار خودتون یه دور بخونیدش ;(

Mohammad Malek ۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۰۱

خوب بود فقط من متوجه نشدم که مقاله مربوط به مدیریت زمان بود یا رزومه نویسی

نازنین کریمی مقدم ۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۱

درود احتمالا دو مقاله به اشتباه با هم ادغام شدند :) ممنون که اطلاع دادید اصلاح خواهد شد.

سید علی میرعباسی ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۱۴

مختصر و مفید! با تشکر از شما بابت مقاله ی خوبتون:)

شگوفه قاسمی ۰۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۰۱

سلام این اولین مقاله است که در این سایت خاندم خیلی مفید بود. و با کمال تشکری از گروه سون لرن که همچین موضوعات مفیدی را با ما سهیم می‌شوند.

ریحانه یزدانی ۰۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲

سلام خیلییی خوش اومدین به جمع سون لرن :)) امیدواریم بقیه مطالب هم براتون مفید باشه

مریم آقاجانی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۲۱

باسلام دوره‌های آموزشی و مقالات سایت بسیار مفید بوده و از گروه آموزشی سون لرن کمال تشکر را دارم که بسیار خالصانه تجربیات و اطلاعات کاربردی خودشان را با ما سهیم می‌شوند .

ریحانه یزدانی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۳۳

سلام مریم جان ممنون که انقدر خوش انرژی هستی :)) امیدواریم مطالب بعدی هم برات کاربردی باشه

خضرا ۰۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۵۷

سلام و ممنون. سودمند بود. یک قانون دیگه هم داریم برای انجام کارهای که از انجام اونها یا ترس داریم یا دوس نداریم انجام بدیم ولی نیاز هست که انجام بشه بهش میگن قانون دو دقیقه . یعنی به خودمون بگیم فقط دو دقیقه از این کار رو انجام بده و اگه نخواستی می‌تونی کنارش بزاری. این کمک میکنه که کار عقب افتاده در برنامه کاری نداشته باشیم و بتونیم پایبند به برنامه ریزی کاریمون باشیم. ممنون خانم یزدانی. منتظر دیگر مقالات کاربردی شما هستم.

ریحانه یزدانی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۳۱

سلام خیلی جالب بود ممنون که دانسته‌های خودتونو با ما به اشتراک میذارین

داوود ۰۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶

اگه امکانش هست دیزاین پترن‌ها رو هم به فارسی ترجمه کنید ممنونتون میشم

ریحانه یزدانی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۲۸

سلام تو لینکی که براتون میذارم در مورد دیزاین پترن‌ها صحبت شده و در انتهای مقاله، لینک هایی مربوط به پترن‌های مختلف قرار داره. امیدواریم کاربردی باشه <a href="https://7learn.com/blog/what-is-design-pattern"><strong>دیزاین پترن چیست ؟</strong></a>

BroTher_ReZa ۰۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰

سلام ممنونم از مقاله خوبتون با اینکه در این زمینه مطالعه داشتم از خوندن این مطلب نیز لذت بردم فکر میکنم منظورتون نرم افزار WunderList باشه که به انگلیسی اشتباه تایپ شده. متشکرم

ریحانه یزدانی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۲۵

سلام امیدواریم مقاله‌های بعدی هم بتونه موجب رضایت شما بشه. حق با شماست من تصحیحش کردم ممنون :))

hossein ۰۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۰۶

سلام از طراحان این نوع از مقالات تشکر می‌کنم اکثر مقالات سون لرن در خصوص مباحث فنی و آموزشی هستند و جای این گونه مقالات که باعث افزایش راندمان در برنامه نویسی می‌شود خالی بود. انتظار می‌رود که این روند آگاهی بخشی در خصوص موراد soft skill را ادامه دهید. باتشکر

ریحانه یزدانی ۰۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷

سلام خوشحالیم که این دست از مقالات مورد توجهتون قرار گرفته و سعی میکنیم این روند رو ادامه بدیم مقالات دیگری هم در این مورد روی سایت سون لرن هست که ممکنه براتون مفید باشه

  • مدیریت زمان چیست؟
  • برای ساخت رزومه مهارت‌های خود را در مرکز توجه قرار دهید
  • زمان نوشتن رزومه توضیح اضافه ندهید
  • چه زمانی درباره مدارک تحصیلی صحبت کنیم؟
  • تفاوت‌های خود را نشان دهید
  • هنگام ساخت رزومه نکات مربوط به UI را رعایت کنید
  • جمع بندی
  • دلایل اهمال کاری خود را بشناسید
  • چگونه زمان را مدیریت کنیم؟
  • اصول مدیریت زمان
  • اصول مدیریت زمان : تکنیک پومودورو
  • معرفی ابزارهای مدیریت زمان
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :