کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۸ دیدگاه نظر محمد انوری
چرا چیزی به اسم بهترین زبان برنامه نویسی دنیا وجود ندارد؟
چرا چیزی به اسم بهترین زبان برنامه نویسی دنیا وجود ندارد؟ روزانه چند هزار بار عبارت "بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع" در گوگل جستجو می‌شود و کسانی که تازه می‌خواهند برنامه نویسی را شروع کنند، به احتمال زیاد این سوال را از خودشان پرسیده اند. انسان‌ها همیشه به دنبال بهترین هستند و دوست دارند انتخابی که انجام می‌دهند بهترین باشد. در برنامه نویسی هم این موضوع به طور کامل صدق می‌کند. یاد گرفتن یک زبان برنامه نویسی جدید شاید خیلی سخت نباشد اما ماهر شدن در آن نیاز به سال‌ها تجربه و به اصطلاح عرق ریختن است. افرادی که تازه برنامه نویسی را شروع می‌کنند نگران این هستند که شاید با یک انتخاب اشتباه پول، وقت و انرژی خود را هدر بدهند. اما اگر بگویم چیزی به نام انتخاب اشتباه وجود نداشته و هر زبان برنامه نویسی در نوع خودش بهترین است قبول می‌کنید؟ بیشتر بخوانید: آموزش برنامه نویسی با بهترین زبان‌های برنامه نویسی 2023

مردم چرا بهترین زبان برنامه نویسی را جستجو می‌کنند؟

بهترین زبان برنامه نویسی کدام است ؟ کسانی که به تازگی وارد دنیای جذاب برنامه نویسی شده اند، معمولا در شرایط مختلف و بنا به یک سری دلایل این سوال در ذهنشان شکل می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در شکل گیری این سوال درآمد و پولی است که بعضی از برنامه نویسان درمی‌آورند. احتمالا شما هم برنامه نویسان زیادی را دیده اید که درآمد بسیار بالایی دارند. کسی که به تازگی می‌خواهد برنامه نویس شود با دیدن این افراد جرقه ای در ذهنش خورده و با خودش می‌گوید اگر من هم مثل این شخص همین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرم، می‌توانم درآمد چند ده میلیون تومانی در ماه داشته باشم. یکی دیگر از ابهاماتی که ذهن افراد را در اوایل یادگیری برنامه نویسی مشغول می‌کند، بازار کار زبان‌های مختلف است. شاید بعضی از افراد بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار می‌بینند و دنبال زبان هایی هستند که بازارکار بهتری داشته باشند. یک فاکتور دیگر که ممکن است برای مشخص کردن بهترین زبان برنامه نویسی مدنظر افراد باشد، سطح دشواری یادگیری یک زبان است. برای مثال یادگیری زبان پایتون نسبت به زبان C آسان‌تر است و راحت‌تر می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. از طرفی زبان سطح پایینی مثل اسمبلی بسیار تخصصی بوده و ممکن است یادگیری آن برای بیشتر افراد دشوار باشد.

رایج‌ترین اشتباهات در پاسخ به این سوال

متاسفانه این سوال معمولا با جواب‌های اشتباهی همراه است که به جای این که گره از مشکل فرد باز کند، در اول راه بیشتر او را گمراه می‌کند. جواب هایی که ممکن است ذهنیت شخص را نسبت به برنامه نویسی و زبان‌های برنامه نویسی به اشتباه تغییر دهد. یکی از رایج‌ترین جواب‌های اشتباه به این سوال از تعصب افراد نشات می‌گیرد. تعصب داشتن روی چیزهایی که داریم خوب است، اما نه به قیمت اینکه حقیقت را پنهان کنند. برای مثال کسی که چند سال است از زبان برنامه نویسی PHP استفاده می‌کند، اگر دوستش درباره بهترین زبان برنامه نویسی از او سوال کند بدون شک در جواب می‌گوید: PHP بهترین زبان برنامه نویسی دنیا است. یا اگر کسی زبان پایتون را در چند هفته یاد گرفته باشد و به کمک کتابخانه‌های آماده ای که طور گسترده در پایتون وجود دارد، چند اسکریپت ساده هم نوشته باشد. در جواب به این سوال می‌گوید پایتون بهترین زبان برنامه نویسی دنیا است. چون من در کمترین زمان ممکن توانستم با این زبان برنامه بنویسم و خروجی کارهایم را ببینم. همه این موارد اشتباه هستند ...

اهمیت نوع پروژه در انتخاب زبان برنامه نویسی

با توجه به هدف و نیاز پروژه باید بهترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کرد هر پروژه مشخص می‌کند که کدام زبان برنامه نویسی مناسب است. باید با توجه به شرایط پروژه و نیازهای آن زبان ایده آل را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. باید اول از همه پروژه خودتان و نیازهای آن را بسنجید و با توجه به این موارد یک زبان برنامه نویسی انتخاب کنید. اگر پروژه شما تحت وب است، نیازدارید که با سرور ارتباط برقرار کنید، پس سراغ زبان‌های سمت سرور مثل PHP می‌روید. اگر سرویس تحت وبی دارید که بازدیدکننده زیادی دارد و در لحظه تعداد زیادی درخواست را مدیریت می‌کند، جاوا اسکریپت و Node.js می‌توانند بهترین انتخاب باشند. بیشتر بخوانید: Node.js چیست و چه کاربردی دارد ؟

اهمیت هدف افراد در انتخاب زبان برنامه نویسی

هدف فرد برای انتخاب زبان برنامه نویسی بسیار مهم است. باید ببینید علاقه شما در کدام حوزه است. اگر کسی می‌خواهد برنامه نویس وب شود، بهترین زبان برای او می‌تواند جاوا اسکریپت، PHP یا ASP.Net باشد. اگر کسی برنامه نویسی یاد می‌گیرد تا برای موبایل اپلیکیشن بسازد، می‌تواند سراغ زبان هایی مثل جاوا یا Swift برود. برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ تحت ویندوز، گزینه بهتری از C# وجود نداشته و بهترین زبان برنامه نویسی به حساب می‌آید. پس هدف هر کسی بهترین زبان را برای او مشخص می‌کند.

چند مثال کاربردی از ترکیب هدف و نوع پروژه در انتخاب زبان برنامه نویسی

کافه بازار بزرگترین مارکت اندرویدی ایران است که از سال 1389 مشغول به کار است. این شرکت در شروع کار از زبان جاوا برای توسعه اپلیکیشن، از فریم ورک Django در سمت سرور و پایگاه داده Postgres استفاده کرد. هر چند بازار طی این سال‌ها تغییرات زیادی از لحاظ معماری داشت، اما هنوز به مثلث جاوا، پایتون و پستگرس پایبند است. دلیل این انتخاب اهمیت سرعت پردازش داده‌ها و پردازش همزمان تعداد زیادی درخواست بود. دیوار یکی از بهترین سایت‌های نیازمندی و خرید و فروش آنلاین کشور است که از سال 92 کار خودش را شروع کرد. این سرویس تحت مالکیت کافه بازار بوده و ترافیک بسیار زیادی هم دارد. دیوار با توجه به ماهیتی که دارد باید به طور همزمان بتواند تعداد زیادی پردازش را مدیریت کند، به همین خاطر تیم توسعه این سرویس تصمیم گرفتند از جاوا اسکریپت استفاده کنند. دیوار با تکنولوژی‌های مختلف جاوا اسکریپت مثل Node.js، اکسپرس و React طراحی شده است. دلیل استفاده از جاوا اسکریپت در این پروژه قابلیت Asynchronous یا پردازش ناهمگام درخواست‌ها است که در دیوار به شدت مهم است.
اگر تو هم به برنامه نویسی علاقه داری اما نمی‌دونی از کجا باید شروع کنی پیشنهاد می‌کنیم در دوره الفبای برنامه نویسی سون لرن شرکت کنی تا بتونی با مفاهیم و نقشه راه برنامه نویسی آشنا بشی.

نتیجه گیری

در این مطلب بررسی کردیم که چرا چیزی به اسم بهترین زبان برنامه نویسی وجود ندارد و هر زبان و تکنولوژی اگر در جای درست قرار بگیرد و به خوبی از آن استفاده شود بهترین است. هیچ زبانی به تنهایی انقدر قدرتمند نیست که در تمام حوزه‌ها استفاده شود و باز هم نقص هایی خواهد داشت. در پایان شما هم تجربه خودتان را از بهترین زبان برنامه نویسی در پروژه‌های مختلف که داشتید با ما و کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.
۸ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
امیر ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۱۲

با ۲۸ سال سن میشه شروع به یادگیری برنامه نویسی کرد یا نه خیلی دیر شده ؟

مصطفی قدیمی ۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۳۴

هیچ وقت دیر نیست دوست من ما دانشجوی 60 ساله سر کلاس هامون داریم امید داشته باش ...

امیر صالحی ۲۷ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰

سلام و احترام این سوال همیشه تو ذهنم بود ولی چون سرم شلوغ بود نمیتونستم یه سرچ کوچیک در موردش بزنم ولی الان که این مقاله رو خوندم برام خیلی جالب بود و باید بگم این مقاله به نکات خیلی مهمی اشاره کرده چون واقعا انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای یک پروژه خیلی مهمه.

پوریا ۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲

سلام من ویو جی اس رو دارم یاد میگیرم میخاستم بدونم ایا درایران بهش اهمیت میدن ؟ممنون میشم نظرتونو بدونم راجب ویو

ریحانه یزدانی ۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴

سلام بله این فریم ورک در حال رشده و در کنار تکنولوژی هایی مثل ری اکت، یکی از فریم ورک‌های مطرح در توسعه رابط کاربری محسوب میشه. به زودی مطلبی درباره این فریم ورک براتون منتشر می‌کنیم.

آدین فرهمند ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴

سلام ممنون از مقاله خوبتون . اینکه باید از چه زبانی برای چه پروژه ای و با چه نیازمندی هایی زبان مورد نظر را انتخاب کرد بر هیچ کس پوشیده نیست اما از گوشه و کنار می‌شنویم که فلاتر تا 3 سال آینده از React native جلو خواهد زد یا اگر زبان برنامه نویسی kotlin را یاد بگیرید با آمدن سیستم عامل جدید گوگل برای اندروید دیگر نیازی نیست به خود استرس راه دهید و از این جور حرف‌ها . در واقع این تفاسیر برای کسانی که شروع کننده راه هستند می‌تواند ایجاد هیجان کند و در واقع باعث بروز نا امیدی در دانشجو می‌شود ، حال راه حل چیست ؟ گاهی از افراد می‌گویند سن شما برای شروع برنامه نویسی دیر ؟ به دلیل آنکه این حرفه در لبه ی تکنولوژی کار می‌کند و اگر برنامه نویسی را دیر شروع کرده باشی نمی‌توانی خود را مطابق با بازار کار بروز نگه داری . شاید بخشی از این پیش بینی درست باشد اما به منزله آخر راه نیست . چه باید کرد ؟ از قول یکی از اساتید بنده سینتکس نوشتاری تمام زبان‌های برنامه نویسی شبیه به یکدیگر است اما از لحاظ کار کرد خیر . مثل این هست که خالق یک زبان برنامه نویسی از یک شرکت قهر کرد باشد و خالق یک زبان در یک شرکت دیگر شده باشد ، حال نتیجه گیری از این حرف چیست ؟ این است که به دنبال یادگیری مفاهیم عمیق و دقیق در دنیای علم برنامه نویسی و هک باشید نه آنکه کار شما کپی و پیست کردن کد‌ها باشد .

مهدی دیناروند ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۱

منم دقیقا همین مشکل رو دارم همش نا امید میشم همش تصمیممو برای انتخاب زبان عوض میکنم گیچ شدم میترسم یه چیزی انتخاب کنم که نتونم ازش درآمد داشته باشم و وقتومو الکی صرف کرده باشم چون من جدا از علاقه بیشتر واسه درآمدش اومدم سمت برنامه نویسی.

محمد انوری ۰۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۵۹

سلام مهدی جان ... به جای دودل بودن بهتره که یه زبان رو شروع کنی و تو همون قوی بشی ... بدترین حالت اینکه وسط راه می‌فهمی که به یه زبان دیگه علاقه داری و این دفعه یادگیری زبان جدید برات خیلی سخت نیست ... توصیه می‌کنم زودتر شروع کنی ... موفق باشی ...

  • مردم چرا بهترین زبان برنامه نویسی را جستجو می‌کنند؟
  • رایج‌ترین اشتباهات در پاسخ به این سوال
  • اهمیت نوع پروژه در انتخاب زبان برنامه نویسی
  • اهمیت هدف افراد در انتخاب زبان برنامه نویسی
  • چند مثال کاربردی از ترکیب هدف و نوع پروژه در انتخاب زبان برنامه نویسی
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :