۱۹ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
گرسنه ماندن احمقانه است! درس هایی از زندگی استیو جابز
گرسنه ماندن احمقانه است! درس هایی از زندگی استیو جابز برای خیلی‌ها استیو جابز با کمپانی محبوب اپل شناخته می‌شود. ذهن متفاوتی که ایده‌های بزرگی داشت و تلاش کرد تا تحولاتی جدی در تکنولوژی به وجود بیاورد. استیو جابز متفاوت بود و همین مسئله او را به قدری خاص نشان می‌داد که مخالفانش را به سکوت وا می‌داشت اما برخلاف کسانی که او را اسطوره می‌دانند، هرگز خود را مقدس نمی‌دانست. بیایید کمی درمورد اسطوره کمپانی اپل و درس هایی که می‌توان از زندگی استیو جابز گرفت صحبت کنیم.

استیو جابز کیست؟

استیو جابز طراح محصول، کارآفرین، سرمایه دار، بنیانگذار کمپانی اپل (Apple) و یکی از مردان موفق دنیای تکنولوژی و تجارت است که دوستداران و مخالفان زیادی هم دارد. جابز از کودکی به فرزندخواندگی سپرده شد و هنگامی که احساس کرد دانشگاه برایش بی فایده است، آن را رها کرد و تصمیم گرفت ایده بزرگ خود را عملی کند. او با بنیانگذاری شرکت بزرگ اپل به طراحی رایانه‌های شخصی روی آورد و پس از موفقیت در این زمینه، در پایه ریزی کمپانی هایی مانند پیکسار (Pixar) و نکست (NeXT) هم نقش مهمی داشت. استیو جابز مخالفان زیادی داشت و عده ای او را انسانی بسیاری تجاری می‌دانستند که پیشرفت تکنولوژی را به خاطر اهداف تجاری خود دنبال می‌کند. حتی برخی دیگر معتقد بودند که افکار او تحت تاثیر مصرف مواد مخدر و توهم زا است و قدرت ذهن او را ناشی از عوامل بیرونی می‌دانستند. با این حال افکار جابز تغییرات زیادی در دنیای تکنولوژی ایجاد کرد و توانست بسیاری از طرفداران و مخالفانش را متقاعد کند به قدری که دولت آمریکا، 16 اکتبر را روز استیو جابز نام گذاری کرد. البته که مدل فکری و شخصیت درونگرای استیو جابز برای خیلی‌ها الهام بخش و دوست داشتنی است و عده ای معتقد هستند که شخصیت او برای طرفدارانش در سخنرانی‌ها بیشتر از همیشه آشکار می‌شد.

درس هایی که می‌توان از زندگی استیو جابز یاد گرفت

درس هایی از زندگی استیو جابز نکات زیادی درباره زندگی استیو جابز وجود دارد که ممکن است از سر کنجکاوی بخواهیم آن‌ها را بدانیم. اما درس هایی می‌توان از افکار جابز و رفتارهای تجاری او یاد گرفت که دانستن آن‌ها برای ما سودمندی بیشتری خواهد داشت.

1. بزرگ فکر کن

این جمله را 10 بار بخوانید و 1 بار به آن فکر کنید. جابز همواره تاکید داشت که نباید در رویاپردازی خسیس باشیم. زیرا هرچقدر خواسته‌های بیشتری داشته باشید نیروهای بیشتری در درون و بیرون شما برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. خواسته‌های بزرگ اقدامات بزرگ را می‌سازند و شما فقط با انجام یک کار بزرگ می‌توانید دنیا را تغییر دهید.

2. کاری را که دوست نداری انجام نده

شما دوست دارید در این لحظه چه کاری انجام دهید؟ گاهی اوقات ما به قدری در شکل گیری خواسته‌ها و تصمیمات خود از دیگران نظر می‌پرسیم که نتیجه آن گفتگوها، دیگر شباهتی به خواسته قلبی ما ندارد. تنها رسالت ما به انجام رساندن کار درستی است که واقعا خواهان آن هستیم و چه چیز به اندازه هدف والایی که نیروی قلبی ما پشت آن باشد، می‌تواند تاثیرات مثبت بر زندگی انسان‌ها بگذارد؟

3. برای یک هدف، چندین روش وجود دارد

فلوید نورمن یکی از انیماتورهای والت دیزنی دربارهٔ جابز گفته است: "جابز در پیکسار سیاست عدم مداخله را در پیش گرفته‌بود و هرگز در امور مربوط به فیلم‌سازها دخالت نمی‌کرد. او آنقدر باهوش بود که برخلاف بیشتر مدیران رده‌بالا، مزاحم هنرمندان نمی‌شد". تعدادی از همکاران استیو جابز می‌گویند که او در برخی موارد بسیار خودمحور بود و واکنش‌های غیرمعمولی در برابر بعضی اتفاقات داشت اما مشخص است که جایگاه خود را می‌دانست و هوشمندانه بهترین راه را برای گرفتن بهترین نتیجه انتخاب می‌کرد. جابز هم از این حقیقت آگاه بود که گاهی روش‌های کشف نشده، بسیار بهتر از روش‌های آزموده شده ما را به هدف می‌رسانند.

4. وقت زیادی نداریم

جابز می‌گوید: "ما وقت زیادی برای انجام کارهای تکراری نداریم و باید همین حالا تمام انرژی خود را به کاری که می‌کنیم اختصاص دهیم. زندگی کوتاه است و زمان ما روزی به پایان می‌رسد. پس بهتر است ارزش فرصتی که به ما داده شده است را داشته باشیم".

5. زیبایی، در سادگی است

استیو جابز عاشق عبارت "Keep It Simple" بود و در طراحی محصولات اپل تاکید زیادی بر حفظ سادگی محصولات داشت. او عقیده داشت که سادگی بسیار سخت‌تر از پیچیدگی است زیرا شما پس از مدت‌های طولانی وقت گذاشتن و فکر کردن درباره طراحی، می‌توانید از پیچیدگی‌ها عبور کرده و به سادگی برسید.

6. به درونت گوش کن

حقیقت این است که افراد زیادی برای انجام کارهای بزرگ انتخاب می‌شوند، اما افراد کمی کارهای بزرگ را انجام می‌دهند. شاید بتوان استیو جابز را در هر دو دسته قرار داد. ورای تمام ویژگی‌های خوب و بد، جابز یک فرد معمولی بود که ندای درونی خود را از بین تمامی صداهای جهان بیرون کشید و تلاش کرد تا آن کار بزرگ را به سرانجام برساند.

7. متفاوت فکر کن

استیو جابز و اپل متفاوت فکر کن (Think Different) عنوان یکی از موفق‌ترین کمپین‌های تجاری است که تصور کمپانی اپل اجرا شد و سمبل آن را می‌توان استیو جابز دانست. جابز به جزئیات اهمیت زیادی می‌داد و جمله ای طلایی در این باره داشت "اگر به چیزی توجه کافی نکنید، از دست خواهد رفت. تمرکز کردن بر هر کاری به نه گفتن احتیاج دارد". به هر آنچه که مهم نیست یک نه محکم بگویید و جایی ورای همهمه‌های مردم، دنیای خود را خلق کنید.

8. امروز، آخرین روز زندگی من است

" من گاهی جلوی آینه می‌ایستم و با خود می‌گویم اگر این آخرین روزی باشد که زنده ام، آیا از اینکه الان بمیرم راضی هستم؟ اگر پاسخ من نه باشد یعنی چیزی مشکل دارد و من هنوز آماده نیستم. این مکالمه کوتاه درونی، ترس از دست دادن را از بین می‌برد و متوجه می‌شوم که هیچ چیز آنقدر ارزش ندارد که مانع از رسیدن من به خواسته قلبی ام شود".

حسن ختام سخنرانی استیو جابز در دانشگاه استنفورد (2005)

"همه از مرگ می‌ترسند حتی آن هایی که دوست دارند به بهشت بروند. من علاقه خیلی زیادی به دراماتیک بودن ندارم، اما در حقیقت وقت ما محدود است و زندگی بسیار غیر قابل پیش بینی‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم. پس بیشتر از آنکه منتظر بمانید، شجاعت برداشتن قدم هایی را داشته باشید که قلبتان می‌خواهد. زمانی که من جوان‌تر بودم نشریه ای به نام کاتالوگ کامل زمین (The Whole Earth Catalog) منتشر می‌شد که من به شدت آن را دوست داشتم. پشت جلد آخرین نسخه این نشریه منظره ای از صبح یک منظره کوهستانی دیده میشد که توجه هر ماجراجویی را جلب می‌کرد. زیر آن عکس نوشته شده بود: Stay Hungry, Stay Foolish یعنی گرسنه بمان، احمق بمان. من همواره خواهان یادگیری بیشتر و اشتیاق برای کشف مسائل جدید هستم و این آرزویی است که برای شما هم دارم". جهت آشنایی با مهارت‌های نرم برنامه نویسان و اهمیت مهارت‌های ارتباطی می‌توانید این مقاله را بخوانید.
۱۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
reza ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴

سلام ممکنه خواهش کنم این مقاله رو ترجمه کنید https://simpleprogrammer.com/solving-problems-breaking-it-down/

نازنین کریمی مقدم ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۵۹

درود درخواستتون در تیم محتوا بررسی میشه و در صورت امکان حتما یه مقاله ازش میریم.

Danial ۰۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰

بزرگ‌ترین انسان تکنولوژی

دانیال ۰۴ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۱۰

سلام واقعا اینا رو خودش گفته است ؟؟؟

ریحانه یزدانی ۰۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۴۷

سلام اکثر نقل قول‌ها از سخنرانی‌های استیو جابز برداشت شده

محمدعلی جزایری ۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۹

واقعا جمله ای که ادم رو همیشه در تلاش و تکاپو نگه میداره .

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۷

امیدواریم نتیجه تلاشتون همیشه رضایت بخش باشه :)

hossein ۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۳

مطلب بسیار آموزنده ومفیدی بود ، استیو جابز واقعا یک شخصیت برجسته درجهان است که میشود درس‌های بزرگی رو از اون گرفت که به نظر من بهترینشون اینه که به ندای قلبت گوش بده

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹

ممنون از لطف شما کسانی که به ندای قلبشون گوش میدن میتونن دنیارو جای بهتری کنن. پاداش خوبی برای دنبال کردن رویاهاست :)

Amirhosein ۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸

یکی از مشهورترین نقل قول‌های او (Stay Hungry, Stay Foolish) «گرسنه بمان، احمق بمان» است، شعاری که همیشه در طول زندگی به دنبال آن بوده است. گرسنه بمان به این معنی است که همیشه در پی چیزهای جدید باش و عطش یادگیری چیزهای جدید و با ارزش را در خود زنده نگه دار. احمق بمان، به این معنی است که هیچ وقت فکر نکن که همه چیز را می‌دانی. همه چیز را در زندگی از روی عقل انجام نده و گاهی به صدای قلبت گوش کن.

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰

عالی بود مرسی که با ما درمیون گذاشتین :))

متین عفتی ۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹

فوق العاده بود. ممنونم از ارائه این اطلاعات

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۱

ممنون که وقت گذاشتین برای خوندنش :)

متین ابراهیمی ۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴

عالی بود ممنون.

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰

سلامت باشین

نازمحمد گری ۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۰

ممنون / با مطالعه زندگی این گونه افراد مانند جابز، نگاه‌های جالب‌تری به زندگی پیدا می‌کنیم

امیرحسین فضلی ۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸

من از جابز همه چی رو میدونم. فکر نمی‌کنم سون لرن بزاره راه ارتباطی بزارم و تعریف کنم

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۲

همینجا اگه نظرتونو به اشتراک بذارین خوشحال میشیم. در غیر این صورت لطفا واضح‌تر بگین چه راه ارتباطی منظورتونه؟

ریحانه یزدانی ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰

همینطوره ممنون از شما

  • استیو جابز کیست؟
  • درس هایی که می‌توان از زندگی استیو جابز یاد گرفت
  • حسن ختام سخنرانی استیو جابز در دانشگاه استنفورد (2005)
اشتراک گذاری مقاله در :