کی بهتر از خود مدرس میتونه بهت مشاوره بده؟🤔 ۳۵٪ تخفیف + یک جلسه رایگان با خود مدرس🔥
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۱۳ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
بهترین فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب
بهترین فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب

فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب: یکی از زبان‌های برنامه نویسی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه برنامه نویسان قرار گرفته، زبان قدرتمند پایتون (Python) است. کاربردهای این زبان بسیار زیاد هستند و بسیاری از برنامه نویسان ترجیج می‌دهند از پایتون برای توسعه وب استفاده کنند. پایتون به علت داشتن فریم ورک‌های مختلف قادر است کار برنامه نویسان را سرعت ببخشد. در این مقاله ابتدا به سراغ مفهوم فریم ورک و سپس بررسی فریم ورک‌های پایتون می‌رویم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شویم. در ادامه با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید.

فریم ورک پایتون چیست؟

چارچوب‌های نرم‌افزاری تحت وب پایتون

فریم ورک یا چارچوب به معنی مجموعه قواعد، استانداردها و کتابخانه‌های آماده ای است که به برنامه نویسان در توسعه کد کمک زیادی می‌کنند. برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف، فریم ورک‌های زیادی نوشته شده و شما باید با توجه به حوزه ای که در آن برنامه نویسی می‌کنید از فریم ورک‌های وب، فریم ورک‌های توسعه اپلیکیشن و غیره استفاده کنید. علاوه بر کاهش حجم کد، قابلیت به روزرسانی سریع و تامین امنیت نرم افزار نیز از دیگر قابلیت‌های فریم ورک‌ها است. فریم ورک‌ها می‌توانند بخشی از ویژگی‌های مشترک اپلیکیشن‌ها را در اختیار شما قرار دهند.

بیشتر بخوانید: مزایای برنامه نویسی وب با پایتون + ( نقشه راه یادگیری )

معرفی بهترین فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب

بهترین فریم ورک پایتون

پایتون در زمینه‌های مختلفی از جمله سیستم‌های مدیریت وب و تحلیل داده‌ها کاربرد زیادی دارد و فریم ورک‌های آن امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند. برای توسعه نرم افزار تحت وب می‌توانید برنامه نویسی را به صورت Pure انجام دهید. برنامه نویسی Pure یعنی از فریم ورک‌ها استفاده نکرده و تمامی کلاس ها، توابع و متغیرهای لازم را بسازید. راه دیگر استفاده از فریم ورک‌ها است که با داشتن ماژول‌ها و توابع آماده، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شوند. فریم ورک‌های پایتون حجم کدنویسی شما را کمتر کرده و قابلیت هایی برای توسعه اپلیکیشن دارند که کار برنامه نویسان را راحت‌تر می‌کنند.

فرم ورک‌های پایتون به 2 دسته همه جانبه (Full Stack) و یک جانبه Non-Full Stack تقسیم می‌شوند. فریم ورک‌های فول استک توسعه دهندگان را هم در طراحی وب Front-End و هم در توسعه وب Back-End پشتیبانی می‌کنند. فریم ورک‌های Non-Full Stack فقط در توسعه یک سمت از نرم افزار به کار می‌‌روند. در این قسمت تعدادی از فریم ورک‌های Full Stack پایتون را بررسی می‌کنیم. اگر تفاوت بین Front-End و Back-End را نمی‌دانید، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: برنامه نویسی Back End چیست؟ مهارت‌ها و زبان‌های لازم برای برنامه نویسان بک اند

فریم ورک جنگو (Django)یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های پایتون

فریمورک پایتون دیجنگو

فریم ورک جنگو به علت داشتن سرعت بالا و قابلیت‌های زیاد در توسعه وب بین برنامه نویسان محبوبیت زیادی دارد و یکی از بهترین فریم ورک‌های پایتون است. رایگان، منبع باز بودن (Open Source) و همچنین داشتن کتابخانه‌های فراوان به زبان پایتون، کمک زیادی به برنامه نویسان در توسعه اپلیکیشن می‌کند. Django از پایگاه داده‌های زیادی پشتیبانی کرده و می‌تواند داده‌ها را بین آن‌ها منتقل کند. از این فریم ورک پایتون در پروژه‌های زیادی از جمله Instagram، Pinterest و Mozilla استفاده شده است.

فریم ورک جنگو از معمماری مدل-ویو-کنترلر (MVC) استفاده می‌کند که باعث کدنویسی کمتر و تمیزتر می‌شود. همچنین جنگو برای طراحی رابط کاربری نیز امکاناتی را ارائه داده و از AJAX و RSS پشتیبانی می‌کند. یکی از دلایل مهم برای استفاده از جنگو این است که می‌تواند در محیط‌های مختلف منعطف بوده و هزینه به روز رسانی و افزودن ویژگی‌های جدید را به سیستم، کاهش دهد.

اگر به برنامه نویسی سمت سرور پایتون علاقه مندی پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش جنگو شرکت کنی تا با مفاهیم برنامه نویسی پایتون وب آشنا بشی

فریم ورک وب تو پای (Web2Py) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

پایتون فریم ورک WEB2PY

این فریم ورک نیز منبع باز و مبتنی بر پایگاه داده است و ابزاری برای ویرایش، تست و ردیابی خطاها دارد. قابلیت بهره مندی از چندین پروتکل به طور هم‌زمان، امنیت بالای داده‌ها، داشتن ادیتور (Editor) و پشتیبانی از MVC توسعه دهندگان را ترغیب به استفاده از این فریم ورک می‌کند. این فریم ورک بسیاری از فرم‌های پایه را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده و برای ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب طراحی شده است.

فریم ورک توربو گیرز (TurboGears) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

معرفی فریم ورک توربو گیرز

توربوگیرز فریم ورک قدرتمندی است که برای کار با آن نیاز به تسلط بیشتری بر زبان پایتون دارید اما قابلیت‌هایی که برای توسعه اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌دهد ارزش این تلاش بیشتر را دارد. پشتیبانی از الگوی MVC، داشتن کتابخانه‌های پایتون و پشتیبانی از پایگاه داده‌های مختلف در این فریم ورک، می‌تواند نیازهای برنامه نویسان را در توسعه وب رفع کند. توسعه این فریم ورک باعث شده برای استفاده در محیط‌های Non-Full Stack نیز کاربرد داشته و مانند یک میکروفریم ورک عمل کند.

فریم ورک تورنادو (Tornado) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

tORNADO یکی از فریم ورک‌های پایتون

تورنادو فریم ورکی است که به علت کارایی بالا شهرت زیادی دارد و به طور هم‌زمان قابلیت کنترل 10000 اتصال (Connection) را در شبکه دارد. پشتیبانی از سیستم احراز هویت کاربران از دیگر مزایای این فریم ورک است و برای توسعه اپلیکیشن‌هایی که به عملکرد قوی و توانایی در مدیریت تعدادی زیادی کاربر نیاز دارند، کاربردی به نظر می‌رسد. این فریم ورک در سیستم عامل Unix و Linux پشتیبانی بهتری دارد.

همان طور که ابتدای بحث اشاره کردیم بعضی از فریم ورک‌های پایتون Non-Full Stack هستند یعنی تنها برای برنامه نویسی یک سمت از توسعه اپلیکیشن استفاده می‌شوند در ادامه مطلب قصد داریم تعدادی از این فریم ورک‌ها را معرفی می‌کنیم.

فریم ورک فلسک (Flask) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

فریمورک فلسک پایتون

فلسک میکرو فریم ورکی برای توسعه وب و بسیار نزدیک به زبان جاوا است که ساختاری ساده اما قابل توسعه دارد و برنامه نویسان زیادی از آن استفاده می‌کنند. فلسک کتابخانه و ابزار فراوانی ندارد و به همین دلیل به آن میکروفریم ورک می‌گویند، اما مجموعه ای از کتابخانه‌ها و ماژول هایی دارد که کار کردن با پروتکل‌ها و برخی جزئیات دیگر را در پیاده سازی نرم افزار راحت می‌کنند. توانایی پشتیبانی از کوکی‌ها و همچنین داشتن یک ابزار اشکال زدایی (Debugger) سریع می‌تواند استفاده از آن را لذت بخش کند. اگر با پروژه‌های کوچک سروکار دارید، فلسک یکی از برترین فریم ورک‌های پایتون در این زمینه خواهد بود که به خوبی می‌تواند نیازهای برنامه نویسی شما را برطرف کند.

فریم ورک پایرامید (Pyramid) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

فریمورک پایتون PYRAMID

پروژه را کوچک شروع کنید و بزرگ تمام کنید. این پیام فریم ورک پایرامید برای برنامه نویسانی است که قصد توسعه اپلیکیشنی را دارند و شاید از حجم کار خود باخبر نباشند. اگر از یک پروژه کوچک شروع کنید در قدم‌های بعدی متوجه می‌شوید فریم ورک پایرامید قابلیت هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که به طور قانع کننده ای پروژه توسعه یافته شما را پشتیبانی می‌کند. این فریم ورک ساده و مینیمالیستی مستندات قوی و کاربردی زیادی نیز برای توسعه دهندگان دارد و در نسخه‌های 3 و 4 پایتون پشتیبانی می‌شود.

فریم ورک چِری پای (CherryPy) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

چری پای فریمورک پایتون

اگر علاقمند به برنامه نویسی شی گرا هستید پس بهتر است از این فریم ورک پایتون استفاده کنید. این فریم ورک در هر سیستم عاملی که از پایتون پشتیبانی کند مانند ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده است و از پروتکل‌های HTTP استفاده می‌کند. داشتن ابزارهایی برای احراز هویت کاربران، سیستم ذخیره داده‌ها (Caching)، پلاگین‌ها و پیکربندی منعطف از دیگر قابلیت‌های این فریم ورک است. همچنین در فریم ورک TurboGears از چری پای به عنوان یکی از کامپوننت‌های اصلی استفاده شده است.

فریم ورک باتل (Bottle) از بهترین فریم ورک‌های پایتون

فریم ورک باتل پایتون

یکی دیگر از میکروفریم ورک‌های محبوبی که برای توسعه اپلیکیشن‌های کوچک به کار می‌رود، فریم ورک باتل است که فقط به کتابخانه‌های پایتون وابستگی داشته و نیازی به کتابخانه‌های اضافه ندارد. این فریم ورک از امکانات پایگاه داده‌های مختلف پشتیبانی کرده و به کاربران اجازه دسترسی به داده‌ها و فایل‌ها بارگذاری شده را می‌دهد. باتل در پایتون 3 پشتیبانی شده و امکان توسعه API‌های تحت وب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مقایسه بهترین فریم ورک‌های پایتون

مقایسه فریم ورک‌های پایتون

معرفی بهترین فریم ورک پایتون کار سختی است زیرا توسعه دهندگان با توجه به مهارت‌هایی که دارند و همچنین نیاز سیستم نرم افزاری، فریم ورک مناسب را انتخاب می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود هرکدام از فریم ورک‌ها به نحوی کاربردی باشند و مقایسه آن‌ها کار سختی باشد. اما شاید بتوان میزان محبوبیت آن‌ها را در بین کاربران بررسی کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده در چند ماه گذشته، کاربران به آشنایی با Django، Web2Py و TurboGears بیش از سایر فریم ورک‌ها تمایل داشته و توانسته اند در مدت زمان ثابتی بخش زیادی از طرفداران خود را حفظ کنند. قدرتمند بودن در پشتیبانی از سطوح مختلف توسعه نرم افزار و سایر ویژگی‌های این فریم ورک‌ها باعث شده توسعه دهندگان پایتون از آن‌ها استفاده کنند.

طبق آنچه که در این مطلب بررسی کردیم شاید بتوان فریم ورک‌های پایتون را بر اساس ویژگی‌های زیر تقسیم بندی کرد :

فریمورک‌های پایتون که از الگوی MVC پشتیبانی می‌کنند:

  • Django

  • Web2Py

  • TurboGears

فریمورک‌های پایتون که از پایگاه داده‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند:

  • Bottle

  • TurboGears

  • Django

فریمورک‌های پایتون که دارای کتابخانه‌های مختلف و متنوعی هستند:

  • TurboGears

  • Django

  • Flask

بیشتر بخوانید: زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کدام یک از فریمورک‌های پایتون بهتر است؟

پایتون زبان پرکاربردی است که در آینده نیز شاهد رشد بیشتر آن در توسعه وب، داده کاوی و غیره خواهیم بود. همانطور که در این مقاله آموختیم، هیچ کدام از فریم ورک‌های پایتون بر سایرن برتری ندارد زبان پایتون فریم ورک‌های زیادی دارد که هرکدام قابلیت‌های متفاوتی دارند. بهتر است با توجه به نیازی که دارید یکی را انتخاب کرده و یادگیری یکی از فریمورک‌های Python را شروع کنید.

سون لرن معتقد است برنامه نویسان خوشحال برنامه نویسانی هستند که به دنبال چالش و پاسخی برای آن‌ها می‌باشند، پس اگر در مسیر یادگیری با مشکلی مواجه شدید، در کنار شما خواهیم بود. خوشحال می‌شویم نظرات، تجربیات و سوالات خود را در رابطه با فریم ورک‌های پایتون با ما به اشتراک بگذارید.

اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی برنامه نویسی پایتون علاقه داری، یادگیری زبان پایتون بسیار ساده است. و با شرکت در دوره‌ی متخصص پایتون توسعه وب و آموزش پایتون در آینده می‌تونی اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ بسازی و وارد حوزه‌ی هوش مصنوعی هم شوی.

۱۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
میلاد ۱۷ آذر ۱۴۰۲، ۰۶:۴۵

با درود و احترام فریم ورک Kivy و Beeware هم محبوب هستن ولی توی لیست شما نبود. به هرحال django یکی از بهترین هاست. س‍پاس از مقاله خوبتون

نازنین کریمی مقدم ۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹

درود ممنون که با ما همراه هستید. حقیقتا این دو فریمورکی که فرمودید بیشتر برای توسعه اپلیکیشن استفاده میشه و برای همین در این مقاله که مرتبط با وب هست معرفی نشدند.

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰

خیل ممنونم، واقعا معلومات مفید و بارزشی ارائه کردین.

edris ۱۱ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۴۳

مرسی عالی بود مقاله تون با سپاس فراوان

edris ۱۱ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۴۲

با سلام مقاله عالی بود با سپاس فراوان ?

علی ۰۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۹

به نظر من جنگو بهترین فریم ورک پایتون برای توسعه وب هست. ممنون از مقاله خوبتون.

Ali ۲۹ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۰۸

در بخش Pyramid نوشته شده "در نسخه‌های 3 و 4 پایتون پشتیبانی می‌شود." احتمالا منظورتون پایتون 2 و 3

ali ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۰۶

با سلام جنگو mvc نیست MVT model

ریحانه یزدانی ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷

سلام بله درست میگین اما MVC و MVT معانی بسیار نزدیکی دارن. تا جایی که من مطالعه کردم چون در جنگو بخش C یا کنترلر بیشتر به عهده ی خود فریم ورکه، ما هم بیشتر با مدل، ویو و template سروکار داریم یا همون MVT. ممنون از دقتی که دارین :)

محمد ۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸

سلام مقاله خوبی بود فقط یک غلط املایی توی تیتر فریمورک جنگو بود(Django) لطفا اصلاح کنید ممنونم

ریحانه یزدانی ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۱۹

سلام ممنون از تیزبینی :))

حسین ملهم ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۱۷

با درود فراوان از مقاله شما در خصوص پایتون و فریمور‌های آن بی نهایت قدردانی میکنم. مثل سایر مقاله‌ها منتشر شده در سون لرن مفید و پرمحتوا بود. برای نویسنده و تیم خوب سون لرن آرزوی موفقیت روز افزون را دارم. پیروز و کامروا باشید.

ریحانه یزدانی ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۱۸

سلام خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده و ممنون از وقتی که میذارین

  • فریم ورک پایتون چیست؟
  • معرفی بهترین فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب
  • مقایسه بهترین فریم ورک‌های پایتون
  • کدام یک از فریمورک‌های پایتون بهتر است؟
اشتراک گذاری مقاله در :