سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۴ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
10 کتاب برنامه نویسی که حتما باید آن‌ها را بخوانید
10 کتاب برنامه نویسی که حتما باید آن‌ها را بخوانید

با وجود پیشرفت تکنولوژی و ظهور سیستم‌های مختلف آموزشی، کتاب هنوز هم یکی از بهترین راه‌های آموزش و یادگیری عمیق است. برخی از افراد ممکن است برای شروع برنامه نویسی از ویدئوهای آموزش برنامه نویسی استفاده کنند و سپس سراغ آموزش‌‌های پروژه محور روند. در مقابل بعضی‌ها ممکن است پس از آموزش‌‌های اولیه، برای یادگیری مفهومی و عمیق یک موضوع به دنبال کتاب‌های مرجع باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین کتاب‌های برنامه نویسی در سال 2022 آشنا کنیم. با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید.

کتاب برنامه نویسی Clean Code

معرفی کتاب برنامه نویسی clean code

یکی از بهترین کتاب هایی که به هر برنامه نویس و مهندس نرم افزاری پیشنهاد می‌شود، Clean Code نوشته Robert Martins است. آشنایی با Clean Code باعث می‌شود پس از نوشتن یک کد، آن را به نحوی اصلاح کنید که بسیار خوانا باشد و برنامه نویسان دیگری که روی آن کار می‌کنند قادر به فهم راحت و تغییر کد باشند.

در حقیقت این شیوه کدنویسی می‌تواند یکی از عوامل اصلی تمایز یک برنامه نویس حرفه ای از سایر برنامه نویسان باشد. این کتاب پس از مقایسه Clean Code و Bad Code، به یادگیری برنامه نویسی مرتب و خوانا می‌پردازد و کمک می‌کند با تکنیک‌های ساده، کد نویسی را حرفه ای انجام دهید.  کتاب‌های این نویسنده بیشتر با نام تجاری عمو باب (Uncle Bob) شناخته می‌شوند.

کتاب برنامه نویسی Clean Architecture

معرفی کتاب برنامه نویسی Clean Architecture

به سراغ یکی دیگر از کتاب‌های Uncle Bob می‌رویم. این کتاب علاوه بر تاکید بر الگوریتم‌های پیاده سازی نرم افزار، به اهمیت رعایت اصول طراحی سیستم‌های نرم افزاری نیز می‌پردازد. عمو باب معتقد است از جمله چالش‌های ساختاری در طراحی اپلیکیشن، ماژولار بودن، انعطاف و خوانایی کدهای آن است که باعث می‌شود هنگام اضافه کردن ویژگی جدید به نرم افزار زحمت زیادی نداشته باشید. این کتاب به شرح مجموعه اصول و الگوهایی برای مقابله با این چالش‌ها میپردازد.

 

کتاب برنامه نویسی Design Pattern: Elements of Reusable Object-Oriented Software

  معرفی کتاب برننامه نویسی Design Pattern

در این بخش از مطلب قصد داریم به معرفی کتاب Design Pattern : Elements of Reuseable Object-Oriented Software بپردازیم، اما ابتدا بهتر است ببینیم دیزاین پترن چیست؟ الگوهای طراحی یا (Design Patterns)، روش‌های تست شده ای برای حل مسائل رایج در برنامه نویسی هستند. آشنایی با دیزاین پترن‌ها باعث می‌شود وقت کمتری صرف پیدا کردن راه حل مسئله کرده و در یک تیم نرم افزاری، توسعه دهندگان مختلف توانایی فهم سریع کد و تغییر آن را داشته باشند. این کتاب ضمن معرفی دیزاین پترن ها، به توسعه دهندگان در نوشتن کدهای منعطف و ارائه راه حل کمک زیادی می‌کند.برای اشنایی بیشتر با الگوریتم‌ها اموزش متخصص الگوریتم سون لرن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  بیشتر بخوانید: دیزاین پترن چیست : الگوی طراحی یا Design Pattern چیست؟

کتاب Release It

معرفی کتاب برنامه نویسی Release It

این کتاب در حوزه معماری کامپیوتر بسیار کاربردی و پر طرفدار است و به بررسی خطاهایی می‌پردازد که سیستم نرم افزاری را دچار کِرش (crash) می‌کنند. خواندن این کتاب برای کسانی که با میکروسرویس‌ها یا سیستم‌های توزیع شده (Distrubuted) سروکار دارند، خالی از لطف نیست. میکروسرویس روشی برای تقسیم بخش‌های مختلف یک سیستم نرم افزاری، برای کنترل و مدیریت بهتر آن است.

کتاب برنامه نویسی The Road To Learn React

معرفی کتاب برنامه نویسی The Road To Learn React

یکی از فریم ورک‌های محبوب جاوا اسکریپت، تکنولوژی React است که در سال‌های اخیر افراد زیادی از جمله توسعه دهندگان وب به یادگیری آن علاقمند شده اند. این کتاب برای شروع برنامه نویسی React مفید است و مفاهیم آن را توضیح می‌دهد. همچنین به آموزش تکنیک هایی مانند صفحه بندی (Pagination)، جستجو و غیره می‌پردازد.

کتاب برنامه نویسی Learn Enough Command Line to Be Dangerous

معرفی کتاب برنامه نویسی برای cmd

این کتاب شما را به صورت مقدماتی با دستورات کامند لاین (Command Line) آشنا می‌کند. نویسنده به زبان ساده به شرح این مبحث پرداخته و برای افرادی که برنامه نویس نیستند و با حوزه‌های نرم افزاری آشنایی چندانی ندارند نیز می‌تواند مناسب باشد. در این کتاب کدهای دستوری لازم برای کار با کامند لاین در ویندوز و یا ترمینال (Terminal) در سیستم عامل لینوکس (Linux) توضیح داده شده اند.اموزش ترمینال برای افرادی که سعی در اموزش شبکه و یا کار با سرور‌ها دارند بسیار مهم است زیرا در این موارد مقدار زیادی از کار‌ها با ترمینال انجام میشود و رابط گرافیکی وجو ندارد.

کتاب Learn Enough Git to Be Dangerous

معرفی کتاب برنامه نویسی برای git

در این کتاب به طور مقدماتی با سیستم‌های ورژن کنترل (Version Control Systems) آشنا می‌شوید. این سیستم‌ها به توسعه دهندگان کمک می‌کنند تا هنگام مشارکت در پروژه‌های مختلف نرم افزاری، به نسخه قبلی کدها نیز دسترسی داشته باشند. همچنین با استفاده از VCS‌ها برنامه نویسان قادر هستند نسخه‌های کد هر توسعه دهنده را به صورت جداگانه نگه داری کنند. گیت (Git) نمونه ای از سیستم‌های ورژن کنترل است که در این کتاب با کارکرد آن آشنا خواهید شد.

 

کتاب برنامه نویسی Mobile Developer's Guide to The Galaxy

معرفی کتاب برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن

این کتاب بر روی تکنولوژی‌های ساخت اپلیکیشن‌های موبایل تمرکز کرده و به توضیح مواردی مانند فاز توسعه و برنامه ریزی، طراحی و قالب بندی، نحوه پیاده سازی، تست نرم افزار و غیره می‌پردازد. همچنین نکات مفیدی را در زمینه تجربه کاربری (UX) به شما آموزش می‌دهد. با خواندن این کتاب به یک دید کلی و نسبتا جامع از مراحل ساخت یک اپلیکیشن موبایل دست پیدا خواهید کرد.

کتاب Soft Skills: The Software Developer`s Life Manual

معرفی کتاب برای soft skills برای بسیاری از توسعه دهندگان، کدزنی جذاب و هیجان انگیز است اما کار جایی سخت می‌شود که مجبور می‌شوند درباره مسائل متفرقه زیادی با مشتری‌ها و مدیران پروژه سروکله بزنند. برای کنترل همه این اتفاقات و هدایت آن‌‌ها به سمت آنچه که می‌خواهید، داشتن مهارت هایی نظیر مذاکره، قرار داد نویسی، مدیریت ارتباط با مشتری یا به اختصار  سی آر ام (CRM:Customer Relationship Management) که جزئی از  مهارت‌های نرم هستند ضروری است. بهبود مهارت‌های نرم به کاهش تنش‌های اجتماعی و ارتقا جایگاه فردی ما در جامعه کمک بسیاری می‌کند. در این کتاب به برنامه نویسان آموزش داده می‌شود که علاوه بر تسلط در کدزنی، باید به مسائلی چون بهبود کارایی و خلاقیت، ارتقا اهداف کاری و بهبود روابط شخصی نیز اهمیت بدهند. بیشتر بخوانید: Soft Skill چیست؟ مهارت هایی که زندگی شما را متحول می‌کنند

کتاب برنامه نویسی Eloquent JavaScript

معرفی کتاب برای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت (Java Script) یکی از زبان‌های برنامه نویسی منعطف و در عین حال پیچیده برای توسعه وب،ساخت اپلیکیشن‌های اندروید و ios و برنامه‌های دسکتاپ  است که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. این کتاب از سطح مقدماتی شروع کرده و مفاهیم این زبان محبوب را آموزش می‌دهد و شما را برای یادگیری پروژه محور این زبان در سطوح بالاتر آماده می‌کند. همچنین در این کتاب شی گرا نیز توضیح داده شده است و مثال‌های برنامه نویسی خوبی برای یادگیری عمیق‌تر آورده شده است.

برنامه نویسی دنیا عجیب و زیبایی داره ، اگر تو هم علاقه داری که با مفاهیم و الفبای برنامه نویسی آشنا بشی پیشنهاد میکنیم در دوره الفبای برنامه نویسی سون لرن با تدریس لقمان آوند شرکت کنی.

جمع بندی

کتاب‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارند که می‌ توانند در این حوزه مناسب باشند. اگر قصد دارید با استفاده از این کتاب‌ها آموزش زبانی را شروع کنید باید بدانید که نمی‌توان تنها به دانسته‌های تئوری اکتفا کرد، بلکه باید در کنار آن تمرینات عملی جداگانه ای نیز داشته باشید تا مسیر یادگیری را سریع‌تر طی کنید. گرچه هیچ کتابی را نمی‌توان به عنوان بهترین کتاب‌های برنامه نویسی معرفی کرد زیرا هرکدام مزایای خود را دارد اما تلاش کردیم تعدادی از کتاب‌های برنامه نویسی مفید را در اینجا معرفی کنیم. اگر شما هم کتاب خوبی در این زمینه می‌شناسید خوشحال می‌شویم به کامل‌تر شدن لیست سون لرن کمک کنید.

۲۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
علیرضا ۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷

ببخشید من میخوام برنامه نویسی رو یاد بگیرم یعنی هیچی بلد نیستم سیستم دارم ولی برای گیم و فیلمه کدوم یکی از این کتابا میتونن به من کمک کنن ممنون میشم

نازنین کریمی مقدم ۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

درود شما در مرحله اول باید یک زمینه از برنامه نویسی رو انتخاب کنید و بعد براساس اون از محتوای ویدیویی یا وب سایتها استفاده کنید. از کتاب نمیشه برای شروع یادگیری استفاده کرد و فقط میتونید به عنوان مطالعه آزاد ازشون کمک بگیرید.

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۰۵

gooooooooooooooood

۰۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۸:۴۶

سلام اگه میشه بگید چه کامپیوتری خوبه برای برنامه نویسی چجوری باید یک برنامه رو درست کنیم

نازنین کریمی مقدم ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۶:۱۹

درود مقالات اخیر سایت بخصوص مقاله <a href="https://7learn.com/blog/system-buying-guide-for-programming" rel="noopener nofollow" target="_blank">راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی</a> + توضیحات دوره <a href="https://7learn.com/course/programming-alphabet" rel="noopener nofollow" target="_blank">الفبای برنامه نویسی</a> کمک تون میکنه.

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۴۳

سلام . وقت بخیر . اگه میشه یه سایت معرفی کنید که بتونیم از آنجا خرید کنیم . یا فروشگاه‌های معتبر. ممنون میشم

نازنین کریمی مقدم ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۴

درود سایتهای بانک کتاب و یا دیجی کالا منابع بسیار خوب و مطمئنی هستند.

سالار ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۱۳

با سلام، این کتاب‌ها ک معرفی فرمودین ، ترجمه شده هستند یا زبان اصلی، ؟واینکه ازکجا میشه تهیه کرد

نازنین کریمی مقدم ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۰:۱۴

درود. اغلب این کتابها به فارسی ترجمه شده اند یا pdf انگلیسیشون در اینترنت پیدا میشه. برای تهیه کتابها میتونید اسم کتاب رو در اینترنت سرچ کنید چون هر کتاب توسط یک نشر چاپ شده. نمایشگاه مجازی هم مهلتش تموم شده وگرنه اون هم یک راه خیلی خوب برای پیداکردن کتابها بود. موفق باشید

ایلیا لاجانی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱

سلام من میخواهم تازه دست به کار شوم باید چه کنم

نازنین کریمی مقدم ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۰۸:۳۵

سلام. ابتدا مقاله <a href="https://7learn.com/blog/how-to-start-programming" rel="noopener" target="_blank">چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم</a> و سپس سایر مقالات توصیه شده در نوار سمت چپ سایت رو مطالعه کنید. بعد یک حوزه (مثلا برنامه نویسی موبایل یا سایت) رو انتخاب کتید. از بین زبانهای برنامه نویسی اون حوزه یکی رو انتخاب کنید و کدنویسی رو شروع کنید.

حسینن ۰۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۲

سلام اموزش فارسی clean architecture در پایتون لازم داررم

نازنین کریمی مقدم ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴

سلام. متاسفانه این از اون مبحث هاست که آموزش فارسی براش خیلی نایاب هست. امیدوارم سایر دوستان که کامنت رو میبینند بتوانند کمک کنند.

mohammad ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱

سلام این کتاب‌های که تو مقاله ذکر کردین رو کجا میشه تهیه کرد سایت خاصی هست؟

Zeynab ۱۶ دی ۱۳۹۸، ۲۳:۲۸

سلام من دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر هستم و پروژه ی برنامه نویسی دارم آیا کسی هست که بهم کمک کنه که این پروژه رو انجام بدم خیلی ممنون ازتون

۰۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۳

سلام در چه حوضه ای کمک لازم دارید.فرانت اند یا بک اند؟؟

رضا ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۲۸

سلام. برای شروع از صفر چی پیشنهاد میدین؟

Ali Eroor ۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۳۰

سلام اگه میشه منبع و کتاب‌های اموزشی در رابطه با حوزه برنامه نویسی معرفی کنید

Artin Souri ۰۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵

سلام کتاب برنامه نویسی Clean Code به ترجمه هم شده؟

وحید صالحی ۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۷

بله دوست عزیز

Sami ۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۱۶

بسیار عالی. باتشکر.

sakine ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۵۷

سلام ببخشید در مورد مراحل طراحی نرم افزار کتاب فارسی خوب هست؟؟

مهتاب شکربیگی ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۳۷

سلام میشه کتاب‌های رو برای آموزش سی شارپ هم قرار بدید

کیوان علی محمدی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۱۳

سلام به نظرم بهتره عبارت c# pdf رو سرچ کنید نتایج خوبی پیدا می‌کنید.

  • کتاب برنامه نویسی Clean Code
  • کتاب برنامه نویسی Clean Architecture
  • کتاب برنامه نویسی Design Pattern: Elements of Reusable Object-Oriented Software
  • کتاب Release It
  • کتاب برنامه نویسی The Road To Learn React
  • کتاب برنامه نویسی Learn Enough Command Line to Be Dangerous
  • کتاب Learn Enough Git to Be Dangerous
  • کتاب برنامه نویسی Mobile Developer's Guide to The Galaxy
  • کتاب Soft Skills: The Software Developer`s Life Manual
  • کتاب برنامه نویسی Eloquent JavaScript
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :