۹ دیدگاه نظر ریحانه یزدانی
استعداد چیست؟ عوامل مهم در کشف استعداد برنامه نویسی
استعداد چیست؟ عوامل مهم در کشف استعداد برنامه نویسی

ممکن است هرکدام از ما توانایی بالایی در برنامه نویسی داشته باشیم و برنامه نویس موفقی محسوب شویم، اما آیا استعداد برنامه نویسی هم داریم؟ مهارت و استعداد تفاوت زیادی با هم دارند و هرچه شما در کاری بیشتر مهارت پیدا کنید، کمتر به میزان استعداد خود در آن زمینه اهمیت می‌دهید. اما مسلماً استعداد در بسیاری از موارد به مسیر رشد ما کمک خواهد کرد. در این مطلب به اهمیت استعداد و راه‌هایی برای کشف استعداد برنامه نویسی می‌پردازیم.

استعداد چیست؟

استعداد کلمه‌ای است که در دوران کودکی و مدرسه بیشتر از هر زمان دیگری آن را می‌شنویماحتمالاً شما هم هنگام انتخاب رشته دبیرستان و یا حتی کنکور قصد انتخاب رشته‌ای را داشتید که بیشتر از توانایی و علاقه، در آن استعداد داشته باشید. استعداد به معنی داشتن ذوق، خلاقیت، علاقه و توانایی در یک زمینه و توانایی تشخیص فرصت‌ها وبهره‌مندی از آن‌ها است.

همه ما در زمینه‌های مختلفی استعداد داریم و برخی کارها را بهتر و هوشمندانه‌تر انجام می‌دهیم. هر کاری نیاز به تلاش دارد اما گاهی تلاش ما در یک زمینه زودتر به نتیجه می‌رسد، درحالی‌که ممکن است برای کار دیگری نیاز به‌زحمت بیشتری باشد.

استعداد زحمت شما را برای رسیدن به نتیجه کم می‌کند و اتفاقاً در اکثر موارد، هم جهت با علاقه و انگیزه ما می‌باشد. به همین دلیل همواره بر این اصل تاکید شده که انسان‌هایی که استعداد خود را پیداکرده و در جهت آن کار می‌کنند، زودتر به موفقیت می‌رسند.

اهمیت کشف استعدادها

اهمیت کشف استعداد برنامه نویسی مهم‌ترین گام در بهره‌مندی از استعدادها، شناختن و کشف استعدادهای هر فرد است. کاری که امروزه به‌شدت دغدغه روانشناسان و به ویژه افراد فعال در زمینه کار با کودکان است زیرا بسیاری از ناکامی‌ها و بی‌انگیزگی ما در دوران بزرگ‌سالی، به نادیده گرفتن و یا سرکوب استعدادها مربوط می‌شود. امروزه شاهد افزایش تعداد افرادی هستیم که پس از طی کردن یک دوره تحصیلی، رشته خود را عوض می‌کنند و یا به شغلی متفاوت با تحصیلات خود روی می‌آورند. ممکن است بسیاری از ما حتی تا سن میان‌سالی هرگز استعدادهای خود را نشناسیم، اما فراموش نکنید که در هر سنی می‌توان به سراغ کشف استعداد رفت و شاید این مسئله کمک کند در باقی عمر زندگی موفق‌تری داشته باشیم.

عوامل مهم در کشف استعداد برنامه نویسی

روانشناسان می‌گویند اگر کاری شما را هیجان‌زده می‌کند و باعث می‌شود زمان را فراموش کنید احتمالاً در آن استعداد دارید. ممکن است برنامه نویسی شوق و انگیزه فراوانی به شما بدهد و تصور کنید که در آن استعداد دارید. البته که همه چیز با تلاش به‌دست می‌آید و استعداد به تنهایی نمی‌تواند موفقیت ما را تضمین کند اما بیایید ببینیم چه ویژگی‌هایی می‌تواند به ما در کشف استعداد برنامه نویسی خود کمک کند. برنامه نویسی به توانایی‌هایی مانند حل مسئله، تحلیل و تفکر، چالش پذیری، خلاقیت و ارتباطات و مدیریت زمان نیاز دارد و تقویت هرکدام، می‌تواند نقطه قوتی برای برنامه نویسان باشد. مسلماً برخی از این توانایی‌ها باگذشت زمان و کسب تجربه در ما تقویت می‌شوند اما مهارت حل مسئله و تحلیل از جمله عواملی هستند که باید در شروع این مسیر نیز در ما وجود داشته باشند.

حل مسئله و تحلیل

وقتی شما به دنیای برنامه نویسی پا می‌گذارید، از همان ابتدا با یادگیری الگوریتم‌ها و فلوچارت‌ها فرایند حل و تحلیل مسئله برای شما آغاز می‌شود. بسیار مهم است که بتوانید صورت‌مسئله و نیازهای آن را استخراج کنید و یک مسیر عملی برای حل آن ارائه دهید زیرا این کار، اولین گام در اثبات استعداد برنامه نویسی شما خواهد بود.

چالش پذیری

چالش پذیری در برنامه نویسی

 برنامه نویسی دنیای چالش‌ها است. دنیایی که یک مسئله ساده می‌تواند به شکل‌های مختلف و با درجه سختی متفاوت مطرح شود. اگر اهل خلاقیت و چالش پذیری باشید می‌دانید که برنامه نویسی کار یکنواختی نیست و اگر تمایل به داشتن یک روتین ثابت دارید، احتمالاً باید حوزه‌های دیگری غیر از برنامه نویسی را امتحان کنید.

خلاقیت

 این ویژگی ارتباط نزدیکی با چالش پذیری دارد. سالانه ده‌ها ایده خوب در سراسر جهان عملی شده و تغییری در دنیای تکنولوژی به وجود می‌آورند. تعریف خلاقیت برای یک برنامه نویس می‌تواند این‌گونه باشد که نیازهای کاربران را بشناسد و برای رفع آن‌ها تلاش کند. از راهی برای کوتاه کردن کدها گرفته تا راه‌اندازی یک اپلیکیشن کاربردی جدید.

ارتباطات

 در بسیاری از مواقع برنامه نویسان در قالب تیم فعالیت می‌کنند بنابراین توانایی برقراری ارتباطات اجتماعی و متقاعدسازی سایر افراد تیم مهارتی ضروری برای برنامه نویسان است. البته ممکن است شما تنهایی و کار فردی را ترجیح دهید، اما در شرایط مختلف به خوبی با تیم همکاری کرده و فعالیت‌های خود را مدیریت کنید.

مدیریت زمان

برنامه نویسی نظم و بی‌نظمی را همزمان به ارث برده است. علی‌رغم اینکه شغل برنامه نویسی انعطاف زمانی زیادی دارد و شما در هر زمانی قادر به انجام پروژه‌های خود هستید، بسیار وابسته به مدیریت زمان صحیح است. رعایت زمان تحویل پروژه و ددلاین بسیار مهم است اما توانایی شکستن پروژه به بخش‌های کوچک‌تر و تقسیم فشار کاری در بازه زمانی موردنظر، ویژگی برنامه نویسان حرفه‌ای است. اگر علاقه‌ای به مدیریت زمان ندارید برای حرفه‌ای شدن در این مسیر کار سختی در پیش دارید.

علاقمندی به مسائل ریاضی و تست هوش

برنامه نویسی ارتباط نزدیکی با ریاضیات و طرح معما دارد. برنامه نویسان معمولا پایه ریاضیاتی قوی ای دارند و از حل سوالات چالشی، معما و حتی بازی‌هایی که نیاز به تمرکز دارند مانند سودوکو و ماز لذت می‌برند. اگر از وقت گذراندن در چنین مواردی لذت می‌برید و به مسائل تحلیلی علاقمند هستید احتمالا از برنامه نویسی هم لذت خواهید برد.

جمع بندی

استعداد بهانه دنبال کردن یک مسیر را به شما می‌دهد و این تلاش و مهارت است که شما را به هدف می‌رساند. بسیاری از افرادی که موفق به کشف استعداد برنامه نویسی خود شده‌اند با تلاش فراوان توانسته‌اند موقعیت خوبی برای خود فراهم کرده‌اند و نیمی از دنیا را بگیرند. نیم دیگر دنیا هم در دستان کسانی است که بدون تکیه‌بر داشتن یا نداشتن استعداد برنامه نویسی، با تلاش و پشتکار به اهداف خود رسیده‌اند و حتی زمینه‌ساز تحقق اهداف دیگران نیز شده‌اند. البته که استعداد در برابر علاقه و انگیزه حرفی برای گفتن ندارد. پس اگر واقعا علاقمند به شروع یادگیری مسیر برنامه نویسی هستید، می‌توانید نگاهی به مقاله پیش نیازهای شروع برنامه نویسی بیندازید.
۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
سید محمد علی طباطبایی ۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۴۰

مقاله کاملا درسته به نظر من در برنامه نویسی چالش پذیری و کد زدن روزانه و مداوم مهم‌تر از استعداد داشتن است .

ریحانه یزدانی ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۴۷

سلام بله کاملا حق با شماست. استعداد انگیزه ایجاد می‌کنه اما تلاش آدمو به هدفش میرسونه

آیدین فرهمند ۰۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۳۱

سلام ممنون .......... استعداد هر کس مربوط به ژنتیک خواهد بود . تعیین استعداد بر اساس ژنتیک علم در حال رشدی هست که در کشور هایی اروپایی به صورت محدود در حال اجرا هست و فکر می‌کنم این علم باید گرون باشه ولی در هر صورت اگر امکان پیاده سازی این علم در ایران به هزینه کمی و به صرفه ای باشه خیلی از استعداد‌ها سریعتر کشف خواهند شد در هر صورت اینکه شما تلاشگر باشید ، صبر داشته باشید در مقابل نا ملایمتی‌های زندگی کوتاه نیاید مربوط به ژنتیک شما خواهد شد . اینطور نیست که خانواده‌های ثروتمند ژنتیک بهتری دارند و خیر ، بعد از شناسایی ژنتیک پرورش دادن استعداد مطرح خواهد شد و اگر شما موفق شدید که خودتون رو در محیطی قرار بدید که رقابت پذیری بالایی داشته باشه و انرژی منفی و حرف‌های منفی کمتری وجود داشته باشه شما بدون شک موفق خواهید شد . حرف‌های منفی به شدت تاثیر گذار هست حتی روی گیاهان

ریحانه یزدانی ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۴۵

سلام توضیحات خیلی جالبی بود :) خیلیی ممنون از اینکه با انرژی و حوصله دانسته‌های خودتونو با ما درمیون میذارین

محمدرضا ۰۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۳۷

به نظر من که استعداد وجود نداره:|

آیدین فرهمند ۰۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۳۷

استعداد یک تعریف کلی هست و در برگیرنده هوش هیجانی ، هوش ذاتی ، تلاش و ممارست بنابراین باید ببینید که ژنتیک تلاش و ممارست و جسور بودن در شما وجود دارد یا خیر . من برنامه‌های موفقیت و سخنرانان موفقیت رو قبول ندارم اما اگر شما تونستید که خودتون رو با خودتون مقایسه کنید ، امروز رو با دیروز خودتون مقایسه کنید و از صحبت‌های انگزیشی برای تاثیر روانی استفاده کنید خوب و مورد قبول خواهد بود ولی اگر خودتون رو با فرد دیگری مقایسه کنید مطمئن باشید چیزی جز ناامیدی و شکست وجود نخواهد داشت هر چیزی رو متناسب با ظرف استعداد خودتون انتخاب کنید .

ریحانه یزدانی ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۴۳

سلام کامنت‌های آقای آیدین فرهمند رو بخونین لطفا، ایشون دراین باره خوب توضیح دادن. استعداد بنابر دلایل زیادی مثل شرایط زیست محیطی انسان در سالیان طولانی، در ژنتیک ما وجود داره. اما موفقیتی که فقط بر پایه استعداد باشه مطلقا وجود نداره :)

Amir ۰۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۱۶

مقالات سوون لرن واقعا عالی هستن .. به عنوان یه آماتور خیلی مقالاتتون برام مفیده و کمکم میکنه

ریحانه یزدانی ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۴۰

سلام :) خیلی خوشحالیم از این بابت امیدواریم این روند ادامه دار باشه

  • استعداد چیست؟
  • اهمیت کشف استعدادها
  • عوامل مهم در کشف استعداد برنامه نویسی
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :