:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳۳ دیدگاه نظر عبدالرضا مولایی
آموزش PhpStorm 2022 : آموزش رایگان کار با نرم افزار از نصب تا شخصی سازی
آموزش PhpStorm 2022 : آموزش رایگان کار با نرم افزار از نصب تا شخصی سازی

امکانات محیط توسعه یکپارچه PhpStorm به قدری زیاد هستند که برای یادگیری تمامی این قابلیت‌ها باید آموزش ببینیم. بنابراین، آموزش نرم افزار PhpStorm یکی از نیازهای برنامه‌نویسان تازه‌کار و حتی کارکشته است. PhpStorm یک ویرایشگر حرفه‌ای کد PHP است که کار برنامه نویسی را بسیار لذت بخش کرده و سرعت کدنویسی را بالا می‌برد. ما در این مقاله، سعی کرده‌ایم به صورت فشرده، اموزش PhpStorm را به صورتی قابل قبول، در اختیار شما قرار دهیم. اگر به یادگیری نحوه کدنویسی با PhpStorm علاقه دارید و می‌خواهید ترفندها و کلیدهای میانبر Phpstorm را بشناسید، تا انتهای این مقاله با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشد.

PhpStorm چیست؟

PhpStorm را میتوان بهترین ide برای php دانست.این نرم افزار ، محیط یکپارچه برنامه نویسی (IDE) برای توسعه‌دهندگان وب و PHP است که توسط شرکت JetBrains طراحی شده است. این IDE از PHP نسخه‌های 5.3 به بالا پشتیبانی می‌کند.

JetBrains PhpStorm یک محیط برنامه نویسی مبتکرانه و چند سکویی است، که در چند سال اخیر، به محبوبیت آن افزوده شده است. PhpStortm، محیطی کامل و یک انتخاب مناسب برای کار کردن با Drupal، Symfony، Laravel، WordPress، Zend Framwork، Joomla، CakePHP و سایر فریم‌ورک‌های PHP است.

تصویری از اجزا تشکیل دهنده phpstorm

شرکت JetBrains، تمام ویژگی‌های WebStorm و نیز پشتیبانی کامل از PHP و پایگاه داده را در PhpStorm گنجانده است. WebStorm، یک IDE دیگر این شرکت است که برای توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت طراحی شده است. PhpStorm با تهیه‌ی نمودارهای قابل ویرایش کلاس UML برای کد PHP، توسعه‌دهندگان را در درک کد و تغییر آسان آن یاری می‌کند.

PhpStorm از چه زبان‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

PhpStorm از زبان‌های PHP، HTML5، CSS، JavaScript و XML به طور کامل پشتیبانی می‌کند. این زبان‌ها با کمک افزونه‌هایی که به همراه IDE نصب می‌شوند، پشتیبانی می‌شوند و به صورت پیش‌فرض فعال هستند. پشتیبانی از سایر زبان‌ها برنامه نویسی را می‌توانید از طریق نصب پلاگین یا افزونه، اضافه کنید. برای نصب پلاگین مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Settings > Plugins > Marketplace

ویژگی‌های PhpStorm - نرم افزار ویرایشگر حرفه‌ای php

PhpStorm به عنوان یک IDE، یک محیط حرفه‌ای برنامه نویسی، در اختیار توسعه‌دهندگان وب و PHP قرار می‌دهد. این محیط برنامه نویسی، دارای ویژگی‌های کاربردی بسیاری است که در ادامه چند ویژگی مهم آن را معرفی می‌کنیم.

محیط کامل برای توسعه: بیشتر توسعه‌دهندگان PHP علاوه بر PHP با HTML، CSS، JavaScript و سایر زبان‌های برنامه نویسی نیز کار می‌کنند. PhpStorm، با خدماتی نظیر تکمیل خودکار کد و برجسته‌سازی سینتکس، کار با همه‌ی زبان‌های برنامه نویسی را برای توسعه‌دهندگان PHP آسان می‌کند.

پشتیبانی از چندین فریم‌ورک پی‌اچ‌پی: اگر شما با فریم‌ورک‌های PHP کار می‌کنید، PhpStorm یک گزینه‌ی مناسب و انتخابی عالی برای شما است. این IDE به طور مؤثر با بسیاری فریم‌ورک‌ها همانند Laravel، CakePHP، Symfony2 و Yii و... سازگاری کامل دارد.

یکپارچه‌سازی عالی کنترل نسخه: PhpStorm به طور کامل از طیف وسیعی از سیستم‌ کنترل نسخه (version control system) پشتیبانی می‌کند. از مهم‌ترین سیستم‌های کنترل نسخه‌، می‌توان از Git و GitHub نام برد که برنامه‌نویسان می‌توانند از داخل این IDE دستورات آن‌ها را اجرا کنند.

علاوه بر این، PhpStorm به خوبی از FTP پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ظرف چند ثانیه کدهای نوشته شده را در یک سرور راه دور بارگذاری کند.

پشتیبانی از پایگاه داده: PhpStorm، ابزارها و ویژگی‌های کمکی زیادی برای کار کردن با SQL و پایگاه داده در پروژه‌های شما را فراهم می‌کند. این IDE به پایگاه داده متصل می‌شود، داده‌های جداول را ویرایش، کوئری‌ها را اجرا و حتی الگوها را با نمودارهای UML تجزیه و تحلیل می‌کند.

اشکال‌زدایی و تست کد: اشکال‌زدایی بدون پیکربندی، کار دیباگ کردن برنامه‌ها را آسان می‌کند. با Xdebug و Zend Debugger می‌توانید برنامه‌ها را رخ‌نمانگاری (Profiling) کنید و اطلاعات جمع شده را در PhpStorm بررسی کنید. PHPUnit نیز از توسعه و اجرای تست‌های واحد (unit tests) پشتیبانی می‌کند.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب PhpStorm

PhpStorm یک نرم افزار کاربردی، با ابزارها و امکانات مختلفی است که برای استفاده‌ی بهینه از آن، نیاز به حداقل مشخصات سیستمی دارد. در زیر می‌توانید حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب PhpStorm را مشاهده کنید:

  • 2 گیگابایت رم
  • 4 گیگابایت فضای خالی
  • سیستم‌عامل 64 بیتی:
    • ویندوز 8 به بالا
    • مک‌اواس 10.13 به بالا
    • لینوکس هر توزیعی که از KDE، Gnome و Unity DE پشتیبانی می‌کند.
  • رزولوشن تصویر 768 * 1024

آموزش راه‌اندازی و نصب PhpStorm

PhpStorm یک محصول پولی و غیر رایگان است که JetBrains امکان استفاده‌ی 30 روزه رایگان آن را فراهم آورده است. برای دانلود و نصب این IDE کافی است به سایت JetBrains مراجعه کرده و PhpStorm مربوط به سیستم‌عامل خود را دانلود کنید.

در ادامه، مراحل نصب و راه‌اندازی PhpStorm را برای شما توضیح می‌دهیم.

مسیر دانلود Phpstorm از سایت Jetbrains

مرحله 1: بعد از اتمام دانلود PhpStorm، آن را اجرا کرده و بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

آموزش نصب phpstorm

مرحله 2: در این قسمت می‌توانید محل نصب PhpStorm را انتخاب کرده و دکمه Next را کلیک کنید. در ضمن می‌توان محل نصب پیش‌فرض را تغییر نداد.

مرحله دوم نصب phpstorm

مرحله 3: در اینجا نیازی نیست ما کاری انجام دهیم و بر روی دکمه‌ی Next کلیک می‌کنیم. اما برای ایجاد میانبر نرم افزار در دسکتاپ، براساس 32 بیتی یا 64 بیتی بودن سیستم‌عامل خود، یکی از گزینه‌های Desktop Shortcut را فعال کنید.

مرحله سوم نصب phpstorm

مرحله 4: نام پوشه‌ی منوی شروع، برای ایجاد میانبر برنامه را انتخاب یا وارد کنید. این نام به طور پیش‌فرض، JetBrains خواهد بود. اکنون دکمه Install را کلیک کنید تا مراحل استخراج فایل‌ها و نصب برنامه شروع شود.

مرحله چهارم نصب phpstorm

مرحله 5: بعد از آن که فایل‌ها با موفقیت استخراج شدند، گزینه‌ی Run PhpStorm را فعال کرده و بر روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید تا مراحل نصب کامل شود.

مرحله پنجم نصب phpstorm

مرحله 6: در این قسمت باید قوانین کاربری JetBrains را پذیرفته و روی دکمه‌ی Continue کلیک کنید.

مرحله ششم نصب phpstorm

مرحله 7: در آخرین گام، برای فعال شدن 30 روز استفاده‌ی رایگان از PhpStorm گزینه‌ی Evaluate for free را انتخاب کرده و دکمه‌ی Evaluate را کلیک کنید.

مرحله هفتم نصب phpstorm

مرحله 8: مراحل نصب PhpStorm تمام شد. اکنون نسخه‌ی 30 روز رایگان PhpStorm با موفقیت بر روی رایانه‌ی شما نصب می‌باشد. حالا می‌توانید یک پروژه‌ی جدید ایجاد کرده و کار خود را با PhpStorm شروع کنید.

مرحله هشتم نصب phpstorm

نکته: در اینجا، قابل ذکر است با این که نرم افزار PhpStorm رایگان نیست، اما در ایران، به دلیل نبودن قانون حق کپی‌رایت، کرک و نسخه‌های کرک شده این نرم افزار به طور چشمگیری در سایت‌های دانلود نرم افزار ایرانی وجود دارد. که شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل، آن‌ها را بیابید.

آموزش PhpStorm - آموزش تنظیمات PhpStorm

PhpStorm یک نرم افزار ویرایشگر حرفه‌ای PHP است که محبوبیت فراوانی کسب کرده است. اگر در گوگل جستجو کنید، با مواردی زیادی همچون "آموزش پی اچ پی استورم" یا "آموزش PhpStorm" و غیره برخورد خواهید داشت که نشان‌دهنده‌ی وجود علاقه‌مندان پرشمار برای یادگیری این IDE است. در ادامه ما شما را برای شروع کار با این IDE آشنا خواهیم کرد.

تنظیمات PhpStorm - آشنایی با رابط کاربری PhpStorm

صفحه‌ی اصلی PhpStorm به چند بخش مختلف تقسیم شده است:

تنظیمات PhpStorm - رابط کاربری PhpStorm

1 . در این بخش، منوها و نوار ابزارها قرار دارند که به ما در اجرای دستورات مختلف کمک می‌کنند.

2 .  نوار پیمایش برای پیمایش در پروژه.

3 . نوار وضعیت، برای درج اطلاعاتی در مورد پروژه جاری، فایلی در ویرایشگر، پیام‌های خطا یا هشدار.

4 . ویرایشگر کد، جایی که کدهای خود را می‌نویسید. با امکان باز کردن چندین فایل و جابجایی بین آن‌ها از طریق زبانه‌ها (Tabs).

5 . پنجره‌ی ابزارهای متعدد، که کارهای مختلفی را انجام می‌دهد:

  • به شما کمک می‌کند در پروژه و ساختارهای فایل جستجو و پیمایش کنید.
  • نتایج جستجو و بازدیدها را مشاهده کنید.
  • برنامه‌های کاربردی را اجرا، اشکال‌زدایی و تست کنید.
  • با ترمینال کار کنید.
  • و موارد دیگر

آموزش تنظیمات PhpStorm - پیمایش برنامه‌ها از طریق جدول زمانی در PhpStorm

در تاریخچه محلی PhpStorm، تغییرات ایجاد شده روی سورس‌کد، نتایج بازسازی کد و...، به صورت خودکار ردیابی می‌شوند. برخلاف سیستم‌های کنترل نسخه‌ی مرسوم، تاریخچه‌ی محلی همیشه فعال است.

تنظیمات PhpStorm - تاریخچه‌ی محلی PhpStorm

جهت مشاهده‌ی تاریخچه‌ی محلی، برای یک فایل یا پوشه مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Local History > Show History

در اینجا می‌توانید، تغییرات را بررسی کنید، با دکمه‌ی Revert آن‌ها را به حالت قبل برگردانید و یا با دکمه‌ی Create Patch یک پچ ایجاد کنید.

آموزش پی اچ پی استورم - آموزش اجرای پروژه در PhpStorm

مرحله 1: یک پروژه‌ی جدید با PhpStorm ایجاد و محل ذخیره آن را تعیین کنید و روی دکمه‌ی Create کلیک کنید.

آموزش پی اچ پی استورم - ایجاد پروژه در phpstorm

مرحله 2: روی پروژه‌هایی که ایجاد کردید، راست‌کلیک کرده و از گزینه‌ی New یکی از موارد را انتخاب کنید. ما در اینجا HTML File را انتخاب می‌کنیم.مرحله دوم ایجاد پروژه در phpstorm

مرحله 3: در اینجا برای فایل Html نامی انتخاب کرده و روی یکی از انواع فایل‌های موجود دو بار کلیک می‌کنیم. ما در اینجا، نام آن را myFirstProgram و نوع را HTML5 انتخاب کردیم.مرحله سوم ایجاد پروژه در phpstorm

مرحله 4: کد HTML مورد نظرتان را بنویسید و آن را در مرورگر اجرا کنید. مانند کد زیر:

<html lang="en">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<title>My First Program on PhpStorm</title>
</head>
<body style="background-color: powderblue;">
    <h3> Hello World!</h3>
</body>
</html>
مرحله چهارم ایجاد پروژه در phpstorm

مرحله 5: تصویر زیر، خروجی برنامه بالا خواهد بود.

مرحله پنجم ایجاد پروژه در phpstorm بیشتر بخوانید: رفع مشکل فونت فارسی در phpstorm

آموزش نصب لاراول در PhpStorm

برای نصب لاراول باید ابتدا PHP روی سیستم ما نصب شده باشد. از آنجایی که برای کار با PHP به یک سرور نیاز است، اغلب توسعه‌دهندگان PHP، ترجیح می‌دهند به جای استفاده از یک وب‌سرور اینترنتی، یک وب‌سرور محلی روی رایانه‌ی خود ایجاد کنند. آن‌ها برای این منظور، از نرم افزارهایی نظیر Wamp، Xampp و... استفاده می‌کنند، که هر کدام در خود، PHP، سرور Apachi، پایگاه داده‌ی MySQL و امکانات دیگری دارند و سیستم شخصی شما را به یک وب‌سرور محلی تبدیل می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با روند آماده‌سازی PHP و نحوه‌ی نصب Xampp می‌توانید مقاله‌ی آماده‌سازی محیط کار با PHP مطالعه کنید.

اکنون، که هم PhpStorm و هم سایر ملزومات لاراول را روی رایانه‌ی خود نصب کردیم، روش نصب لاراول در PhpStorm را مرحله به مرحله برای شما آموزش می‌دهیم.

مرحله 1: ابتدا PhpStorm را اجرا کرده و از گزینه‌های موجود، گزینه New Project را انتخاب می‌کنیم.

صفحه باز کردن یا ایجاد پروژه در Phpstorm

مرحله 2: در پنجره‌ی New Project از موارد سمت چپ، روی Composer Project کلیک می‌کنیم.

مرحله دوم نصب لاراول با phpstorm

مرحله 3: در قسمت Location محل ذخیره پروژه خود و نام مورد نظر را وارد کرده و گزینه‌‌ی composer.phar انتخاب می‌کنیم و در ادامه گزینه‌ی Download composer-stable.phar را فعال می‌کنیم.

مرحله سوم نصب لاراول با phpstorm

مرحله 4: در جلوی گزینه‌ی Package نام بسته‌ی لاراول به صورت laravel/laravel را تایپ کرده و آن را از لیست موجود انتخاب می‌کنیم.

مرحله چهارم نصب لاراول با phpstorm

مرحله 5: اکنون، بر روی دکمه‌ی Create کلیک می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا مراحل دانلود و نصب لاراول تکمیل شود.

مرحله پنجم نصب لاراول با phpstorm

مرحله 6: اگر مراحل نصب لاراول موفقیت‌آمیز باشد، در قسمت پروژه‌ی ایجاد شده، فایل‌ها و پوشه‌هایی که مربوط به لاراول است را خواهید دید.

مرحله ششم نصب لاراول با phpstorm

مرحله 7: حال اگر، در ترمینال PhpStorm عبارت php artisan serve را تایپ کنید، لاراول شروع به کار می‌کند و پورت 8000 که در جلوی آدرس لوکال‌هاست نوشته شده است را برای دیدن پروژه‌ی لاراول اختصاص می‌دهد.

مرحله هفتم نصب لاراول با phpstorm

مرحله 8: اگر آدرس https://127.0.0.1:8000 را در مروگر وارد کنیم، با کمال شگفتی، خواهیم دید که به سادگی گام اول طراحی سایت با لاراول را برداشته و صفحه‌ی خوش‌آمدگویی لاراول را می‌بینیم.

صفحه لاراول در مرورگر

شخصی سازی PhpStorm - آموزش تغییر رنگ بک گراند PhpStorm

رنگ بک‌گراند یا پس‌زمینه در PhpStorm، همیشه وابسته به تم برنامه است. اما شاید، بعضی از کاربران دوست داشته باشند رنگ پس‌زمینه‌ی کدهایشان، را خود انتخاب کنند. برای این منظور به مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Settings > Editor > Color Scheme > General

اکنون، صفحه‌ای مانند عکس زیر باز می‌شود، که شما می‌توانید از نوار کشویی Sceme، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تغییر رنگ بگراند در phpstorm

بعد از تغییرات مورد نظر خود، می‌توانید با کلیک کردن روی دکمه‌ی APPLY، تغییرات را در PhpStorm اعمال کرده و با زدن دکمه‌ی OK پنجره‌ی تنظیمات را ببندید.

امکان شخصی سازی PhpStorm ‌در این زمینه تنوع زیادی دارد، که می‌توانید در مستندات PhpStorm مشاهده کنید.

شخصی سازی PhpStorm - آموزش تغییر فونت در PhpStorm

از مزایای استفاده از IDE، شخصی‌سازی آن است، PhpStorm نیز از این ویژگی‌ها برخوردار است. یکی از این شخصی‌سازی‌ها، تغییر فونت، سایز و رنگ آن است. برای تغییر دادن فونت مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: از منوی File گزینه‌ی settings را انتخاب کنید.

مرحله اول تغییر فونت کد در phpstorm

مرحله 2: از منوی سمت چپ، گزینه Editor و سپس Font را کلیک کنید.

مرحله دوم تغییر فونت کد در phpstorm

مرحله 3: همانطور که ملاحظه می‌کنید، در بالا، گزینه‌های تغییر فونت و سایز و... وجود دارد و در پایین، صفحه‌ای که تغییرات ایجاد شده را نمایش می‌دهد.

مرحله سوم تغییر فونت کد در phpstorm

مرحله 4: اگر گزینه‌ی Show only monospaced fonts فعال باشد، در قسمت فونت، فقط فونت‌هایی دیده می‌شوند که به فونت‌های تک‌فاصله (MonoSpaced) معروفند. تک‌فاصله، به فونت‌هایی گفته می‌شود که تمام حروف آن فونت، پهنای یکسانی اشغال می‌کنند. در برنامه نویسی، برای مرتب و منظم بودن کدها، از این نوع فونت استفاده می‌شود.

در قسمت Size، اندازه قلم یا فونت انتخابی را می‌توان تغییر داد. هر چه فونت بزرگتر باشد، خوانایی آن بیشتر است و به همان نسبت، فضای بیشتری از صفحه نمایش را اشغال می‌کند. پس باید اندازه‌ی فونت را طوری انتخاب کرد هم خوانا باشد و هم از اسکرول کردن صفحه جلوگیری شود.

Line spacing نیز فاصله‌ی بین دو خط کد را تغییر می‌دهد. هر چه این عدد بزرگتر باشد فاصله بین خطوط بیشتر و هر چه کوچکتر باشد، فاصله‌ی بین خطوط کمتر می‌شود.

Fallback font، فونت جایگزین را برای نمادهایی که توسط فونت اصلی پشتیبانی نمی‌شوند، اختصاص می‌دهد.

بعد از اعمال تغییرات مورد نظر، دکمه‌ی Apply را کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند و با کلیک بر دکمه‌ی OK پنجره Settings را ببندید.

شخصی سازی PhpStorm - آموزش تغییر رنگ فونت در PhpStorm

در ویرایشگرهای کد، خوانایی کدها به لطف اختصاص رنگ‌های متفاوت توسط ویرایشگر به هر یک از متغیرها، آرایه‌ها، تابع‌ها، کامنت‌ها و... فراهم شده است. هر IDE و ویرایشگر، کد رنگ و فونت دلخواه خود را برای زبان‌های مختلف اختصاص می‌دهد. در PhpStorm نیز این رنگ‌بندی وجود دارد، حتی این امکان را قرار داده تا بتوانیم رنگ هر یک از موارد را بر اساس سلیقه‌ی خود تغییر دهیم. برای تغییر رنگ فونت کدها، مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Settings > Editor > Color Scheme

در اینجا، می‌توانید موارد مختلف را امتحان کرده و رنگ مورد علاقه‌ی خود برای هر یک فونت‌های مختلف اختصاص دهید.

تغییر رنگ فونت در Phpstorm

شخصی سازی PhpStorm - آموزش نصب تم در PhpStorm

ظاهر زیبا و کاربردی یک نرم افزار، نقش پر رنگی در جذب کاربران دارد. سلیقه‌ی کاربران، نیز همیشه متفاوت بوده است و از این رو، شرکت‌های تولید کننده نرم افزار با اضافه کردن تم (Theme) به نرم افزارهای خود، کاربران با سلیقه‌های مختلف را راضی نگه می‌دارند.

تم یا پوسته، در حقیقت ترکیبی از فونت و رنگ و افکت‌هایی است، که ظاهر نرم افزار را تغییر می‌دهد. PhpStorm نیز از تم‌های پرشماری برخوردار است که تعدادی توسط شرکت سازنده، ساخته شده و در نرم افزار گنجانده شده است و تعدادی نیز به وسیله‌های افراد دیگر طراحی شده و به صورت پلاگین، قابل نصب بر روی PhpStorm هستند.

شخصی سازی PhpStorm - آموزش تغییر تم PhpStorm

برای تغییر تم‌های PhpStorm مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: از منوی File گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.

مرحله 2: از منوی سمت چپ، گزینه‌ی Appearance & Behavior و سپس گزینه‌ی Appearance را انتخاب کنید.

شخصی سازی PhpStorm - تغییر تم در phpstorm

مرحله 3: در بالای این صفحه، در قسمت Theme می‌توانید، تم‌های مختلف را امتحان کرده و تم مورد علاقه‌ی خود را بیابید. از آنجایی که برنامه نویسی یک کار مداوم با رایانه است و امکان آسیب رسیدن به چشم، بسیار است، اغلب برنامه نویسان، از یک تم تیره استفاده می‌کنند. تم پیش‌فرض PhpStorm نیز، تم تیره Darcul است.

شخصی سازی PhpStorm - تغییر تم در phpstorm

با فعال کردن قسمت Use custom font، می‌توانید نوع و اندازه‌ی فونت منوها و فایل‌ها و پوشه‌ها را تغییر دهید. توجه داشته باشید، این فونت مربوط به قسمت ویرایشگر IDE نیست.

در این صفحه، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که با فعال یا غیرفعال کردن هر یک در ظاهر PhpStorm تغییراتی ایجاد می‌شود. بهتر است خودتان هر یک را امتحان کنید.

شخصی سازی PhpStorm - نصب قالب PhpStorm از طریق پلاگین

مرحله 1: برای نصب تم پلاگین نیز، ابتدا وارد بخش Settings شده و از منوی سمت چپ Plugins را انتخاب کنید.

مرحله 2: در بالای صفحه، دو تب Installed و Marketplace وجود دارد، که شما Marketplace را انتخاب کنید.

شخصی سازی PhpStorm - نصب پلاگین قالب PhpStorm

مرحله 3: در کادر جستجوی مارکت، عبارت theme را جستجو کنید، تا موارد مختلف تم را برای شما نمایش دهد.

مرحله 4: با کلیک روی هر یک از این پلاگین‌ها اطلاعاتی در مورد آن از جمله تعداد دانلود، امتیاز کاربران به پلاگین و توضیحات مختصری از ویژگی‌های آن را می‌بینید.

مرحله 5: یکی از انتخاب‌های معروف، پلاگین Material Theme UI است که می‌توانید با کلیک بر روی Install آن را نصب کرده و سپس با کلیک کردن بر روی Restart IDE نرم افزار را مجددا راه‌اندازی کنید.

شخصی سازی PhpStorm - نصب قالب PhpStorm

مرحله 6: اکنون، می‌توانید با طی مراحل تغییر تم، از تم‌های جدیدی که به PhpStorm اضافه شده است، استفاده کنید.

ترفندها و کلیدهای میانبر در PhpStorm

استفاده از کلیدهای میانبر (Keyboard Shortcuts)، بسیاری از کارهای پیچیده را ساده و راحت می‌کند. به جای طی مسیر طولانی، فقط کافی است دو یا چند کلید را همزمان فشار دهیم. PhpStorm نیز از این مزیت نهایت استفاده را برده است. برنامه‌نویسان حرفه‌ای، علاقه‌ی زیادی به استفاده از کلیدهای میانبر دارند، زیرا هم سرعت کار را بالاتر می‌برد و هم از کار اضافی جلوگیری می‌شود.

کلیدهای میانبر PhpStorm فراوان هستند. در زیر، تعدادی از پرکاربردترین‌های آن را می‌بینید:

  • Ctrl+ E : با این میانبر می‌توانید، بین فایل‌هایی که به تازگی استفاده کرده‌اید، جابه‌جا شوید.
  • Ctrl + / : با این میانبر می‌توانید یک خط را به صورت کامنت در بیاورید.
  • Ctrl + B : با این میانبر می‌توانید به اعلان کلاس بروید.
  • Ctrl + N : این میانبر، ما را به داخل کلاس هدایت می‌کند.
  • Ctrl + R : از این میانبر، برای جستجو و جایگزینی استفاده می‌شود.
  • Ctrl +Alt + L : این میانبر، کدهای ما را مرتب می‌کند.
  • Alt + Enter : با این میانبر می‌توانید، توصیه‌هایی که IDE به صورت لامپ زرد رنگ نمایش می‌دهد را باز کنید.
  • Ctrl+Shift+Enter : این میانبر برای کامل کردن یک عبارت استفاده می‌شود.
  • Ctrl+Alt+S : این میانبر برای ورود به صفحه افزونه‌های PhpStorm به کار می‌رود.

این‌ها فقط تعداد کمی از کلیدهای میانبر PhpStorm هستند. برای آموزش PhpStorm، اگر قصد یادگیری کلیدهای میانبر را دارید می‌توانید برگ مرجع کلیدهای پیش‌فرض میانبر PhpStorm را دانلود و چاپ کنید.

تغییر کلیدهای میانبر در phpstorm

تغییر کلیدهای میانبر PhpStorm

یکی از امکانات PhpStorm در این زمینه، امکان تغییر کلیدهای میانبر PhpStorm براساس سلیقه‌ی کاربر و یا براساس کلیدهای میانبر پیش‌فرض IDEهای معروف دیگر نظیر Visual Studio، Eclipse، NetBeans و... است. این کارایی، بیشتر برای برنامه‌نویسانی مهم است که قبل از PhpStorm با یکی از این IDE‌ها کار کرده و با کلیدهای میانبر آن انس گرفته‌اند.

برای تغییر کلیدهای میانبر PhpStorm، مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Settings > Keymap

در بالای این صفحه، از منوی کشویی می‌توان کلیدهای میانبر پیش‌فرض IDE دیگری را انتخاب کرد. یا در قسمت پایین، تعداد خاصی از میانبرها را تغییر داد.

بیشتر بخوانید: بهترین IDE برای طراحی وب و برنامه نویسی

آیا PhpStorm بهترین IDE برای توسعه وب و PHP است؟

در آموزش PhpStorm آموختیم که PhpStorm یک محیط یکپارچه‌ی برنامه نویسی برای توسعه‌ی وب و PHP است. از مزایای PhpStorm می‌توان هماهنگی کامل با Laravel، Symfony، WordPress و سایر فریم‌ورک‌های PHP را نام برد. همچنین، از ویژگی‌های مهم PhpStorm، می‌توان به پشتیبانی عالی از فریم‌ورک‌های PHP، پشتیبانی از پایگاه داده، یکپارچه‌سازی عالی کنترل نسخه و اشکال‌زدایی و تست کد قوی اشاره کرد. این IDE، به صورت پیش‌فرض از زبان‌های PHP، JavaScript، HTML5، CSS و XML پشتیبانی می‌کند.

PhpStorm، امکانات زیادی برای شخصی‌سازی رابط کاربری در اختیار کاربران قرار داده است. از جمله تغییر و نصب تم، تغییر فونت‌ها و رنگ فونت‌ها، تغییر رنگ بک‌گراند ویرایشگر کد و... . امکانات فوق العاده‌ی شخصی‌سازی رابط کاربری PhpStorm، باعث جذب کاربران با سلیقه‌های مختلف برای استفاده از این IDE شده است. از موارد مهم و بسیار کاربردی این نرم افزار، کلیدهای میانبر آن است که می‌توانید آن‌ها را بر اساس سلیقه‌ی خود و یا بر اساس کلیدهای میانبر نرم افزارهای دیگر تغییر دهید.

امیدواریم این مقاله، شما را با نحوه‌ی شروع کار با PhpStorm و ویژگی‌های شگفت انگیز آن آشنا کرده باشد. آیا از نظر شما PhpStorm بهترین IDE برای توسعه وب و PHP است یا گزینه‌های بهتری نیز وجود دارد؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات خود از کار با PhpStorm را در اختیار ما و سایر مخاطبان سون‌لرن قرار دهید.

اگر به یادگیری برنامه نویسی PHP با PhpStorm علاقه داری، با شرکت در دوره‌ی آموزشPHP در کمتر از یک سال به یک متخصص PHP تبدیل می‌شوی که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه، کسب درآمد و یادگیری مباحثی مثل لاراول هستی.
۳۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۹:۳۰

سلام.در برنامه phpstorm وقتی صفحه را split میکنم در صفحه سمت چپ دستورات html را مینویسم و اعمال می‌شود ولی در صفحه سمت راست هر چه دستورات css را مینویسم اعمال نمیشود.لطفا راهنمایی کنید. از نسخه 2022 استفاده میکنم.

نازنین کریمی مقدم ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸

درود خطای خاصی میده؟

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸

سلام برای اینکه به سطر بعد بره و خط ادامه پیدا نکنه چکنم من ورژن 2022 نصب کردم و این Settings &amp;amp;gt; Editor &amp;amp;gt; General &amp;amp;gt; soft wraps &amp;amp;gt; use soft wrap editor نداره میشه بیشتر راهنمایی کنید سپاس

نازنین کریمی مقدم ۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵

درود دوستان در کامنت پایینی عینا سوال شما رو پرسیدند و راهنمایی شدند!

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۲۴

سلام کدوم بخش از تنظیمات می‌تونه قابلیت رفتن خودکار برنامه به سطر بعد رو بعد از اینکه سطر تموم شد فعال کنه؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۶:۵۰

درود کلا سطر تموم نمیشه، مگز اینکه برای خط یک<a href="https://stackoverflow.com/questions/21873543/how-can-i-set-the-line-limit-length-for-different-types-of-files" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc"> limit </a>تعریف فرمایید.

۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۲۴

برای این که در نرم افزار phpstorm خط برنامه به صورت افقی ادامه پیدا نکنه و صفحه اسکرول نخوره و خط شکسته بشه و بره خط بعدی از قسمت زیر تیکش رو میزاریم . Settings &amp;gt; Editor &amp;gt; General &amp;gt; soft wraps &amp;gt; use soft wrap editor

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۹:۵۸

سلام وقتی میخام اجرا از برنامه phpstorm بگیرم خطا میده Cmd.exe: creat process eror=2...the system cannot find the file specifice و اینو میاره هرررکاری ام کردم متاسفانه درست نشد

نازنین کریمی مقدم ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳

درود شما هم به دلیل تنظیمات اجرا چنین خطایی میگیرید. چندتا کامنت پایینتر راهنمای قدم به قدم رو گذاشتم طبق اون پیش برید. امیدوارم مشکلتون برطرف بشه.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۰۸:۴۳

سلام من قالب html رو اوردم توی php storm ولی زمانی که اجرا می‌گیزم اصلا نه نه عکس‌ها نه کد‌های jq کار نمی‌کنه ممنون میشم کمکم کنید از تگ base توی html استفاده کردم و توی پوشه core dیک config تعریف کردم ولی فایده ای نداشت ادرس رو نمی‌خونه

نازنین کریمی مقدم ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۰۶:۰۲

درود احتمالا تنظیمات اجرا دچار مشکل هست. یدور مراحل رو گام به گام انجام بدید (نصب نود و...) و در نهایت<a href="https://intellij-support.jetbrains.com/hc/en-us/community/posts/360003572920-HTML-file-is-not-running-anything" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc"> این تاپیک</a> رو هم بررسی کنید.

۰۴ فروردین ۱۴۰۱، ۰۵:۳۹

سلام من وقتی کد مینویسم بعد میخام خروجی بگیرم نتیجه رو ببینم نمایش نمیده و این پیام میاد: Please configure php interpreter to use build in web server میشه بگید مشکل چیه؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳

درود باید تنظیمات لازم رو انجام بدید تا بتونید اجرا بگیرید. این <a href="https://www.jetbrains.com/help/phpstorm/configuring-local-interpreter.html" rel="nofollow ugc">راهنما</a> میتونه بهتون کمک کنه.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۰۸:۱۶

سلام میشه نحوه نصب webstorm هم بگید؟

نازنین کریمی مقدم ۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴

درود این مقاله در تقویم محتوایی ما هست منتها در حال حاضر درگیر آپدیت مقالات قدیمی هستیم و فعلا امکان انتشار مقاله جدید نداریم. برای اینکه کارتون لنگ نمونه، از <a href="https://www.jetbrains.com/help/webstorm/installation-guide.html#snap" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این راهنمای قدم به قدم</a> استفاده کنید. مطمئن باشید که به مشکل نخواهید خورد.

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰

سلام وقت بخیر.ببخشید من یه مشکلی واسم پیش اومده ممنون میشم کمکم کنید.هر دو سه روز یه بار وقتی یه پروژه لاراول رو تو phpstorm باز میکنم فایلای پروژم(که تو نوار کناری سمت چپ هستن) رنگون نارنجی میشه و کلی وارنینگ تو کدهای پروژم به وجود میاد.مثلا میزنه فلان کلاس ساخته نشده،در صورتی که ساخته شده و وقتی برنامه درست اجرا میشه این وارنینگا وجود ندارن.چیکار کنم درست شه؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵

درود 1. از بخش فایل - کش رو پاک کنید و یبار برنامه رو باز و بسته کنید. 2. پلاگین Laravel Plugin رو نصب کنید.

۰۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸

با سلام در محیط کدنویسی برنامه - در سمت راست بالا- آیکون‌های مرورگر‌ها دیده می‌شود. چه کاری و تنظیماتی باید انجام داد تا با کلیک روی هر یک از این آیکون‌ها ، فایل در مرور گر مربوطه اجرا شود؟ با تشکر

نازنین کریمی مقدم ۰۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲

درود بی زحمت <a href="https://www.jetbrains.com/help/phpstorm/configuring-browsers.html" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این آموزش</a> رو ببینید تا بتونید از صفر تا صد رو کانفیگ کنید.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۰۵:۲۷

چه طور میشه در phpstorm وقتی داریم در یک فایل بلید دستوری رو می‌نویسیم دستور رو برامون خودش کامل کنه ؟ مثلا وقتی روت ای ست می‌کنیم بهمون روت‌ها رو پیشنهاد بده تا مجبور به تایپ همه دستور نباشیم ؟ این امکان در vs code با یک افزونه رو من امتحان کردم ولی اینه نمیشه و می‌تونید کمک کنید ممنون

نازنین کریمی مقدم ۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۰۵:۵۶

درود اول چک بزنید که این قابلیت فعال باشه. با زدن Ctrl+Alt+S تنظیمات باز میشه و بعد از بخش Editor | General | Code Completion. میتونید فعالش کنید. بعد از فعال کردن با زدن Ctrl+Enter پیشنهادات میان. اگر باز هم اوکی نشد میتونید از افزونه PHP Advanced AutoComplete و امثالهم کمک بگیرید.

bbb ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۰۴

چطور میشه حساسیت php storm 2021 رو تغییر داد؟

Nazanin KarimiMoghaddam ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۴۰

درود منظورتون از حساسیت دقیقا چیه؟

احسان ۰۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۲۴

وقتتون بخیر در phpstorm چطور میشه تغییرات رو بصورت لایو مشاهده کنیم ک دیگه مجبور به ریلود کردن صفحه مرورگر نباشیم کاری ک بوسیله افزونه live server در vs code انجام میشه

نازنین کریمی مقدم ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۱۳

درود بنظرم نزدیک‌ترین گزینه موجود در phpstorm، پلاگین <a href="https://www.jetbrains.com/help/phpstorm/live-editing.html" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">live edit</a> هست.

ناشناس ۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۸:۲۱

سلام؛ میشه بگید خط فرضی بالای class که پی اچ پی استورم ایجاد کرده رو چجوری میشه برداشت؟

نازنین کریمی مقدم ۰۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵

درود یک نمونه از راهکار رو در <a href="https://stackoverflow.com/questions/2613432/remove-source-file-comments-using-intellij" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این پست استک</a> میتونید مطالعه کنید.

محمد ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳

سلام ضمن تشکر از سایت بسیار خوبتون یه سوالی داشتم درباره پلاگین material Theme UI .... اخطار اکتیو کردن میده چجور میشه فعالش کرد ؟؟؟ کرک خاصی داره آیا ؟؟؟

نازنین کریمی مقدم ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۵۹

درود material Theme UI به طور کلی یک پلاگین رایگان هست و در حالت عادی نباید مشکلی داشته باشه. اما تاجایی که اطلاع دارم امکانات پولی هم داره. من تابحال با این مشکل سروکار نداشتم و نمیتونم خیلی بهتون کمک کنم. امیدوارم سایر دوستان سون لرنی بتونند یاری برسونند. :)

no one ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۵۷

خیلی ممنون از شما و تیم سون لرن . لطفا مقالات این چنینی بیشتری بذارین ! ممنون من خودم عاشق آموزشهای سون لرن هستم ، به همین دلیل پیگیرتونم و پیشنهادی که دارم اینه : ترفندها و مقالات و همچنین آموزشهای رایگانتون رو افزایش بدید اگه امکانش هست چون در سطح وب رقبایی دارین ولی با این حال اگه یکم بیشتر خودتون و توانایی‌های تیمتونو به رخ بکشید خیلی بیشتر از قبل محبوب میشین .

نازنین کریمی مقدم ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۱۴

سلام در حال حاضر مشغول آپدیت مقالات قدیمی و تهیه محتواهای اینچنینی هستیم. ممنون که با ما همراه هستید.

رضا عباسی ۰۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۵۲

سلام بطور کلی اگر بخوایم بگیم ممنون میشم بفرمایید که VSCode یا PHPStorm از نظر سرعت و امکانات (آیا مشکلات لایسنس، سرعت و حجم بالای PHPStorm ارزش داره ترجیحش بدیم به VSCode)

عبدالرضا مولایی ۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۰۷:۱۶

سلام دوست عزیز، VSCode یک IDE بسیار عالی و رایگان است که با نصب افزونه‌هایی که دارد، بسیاری از کارها را به سادگی انجام می‌دهد. اما به طور قطع، برای کدنویسی PHP هیچ IDE و ویرایشگر کدی، توان رقابت با PHPStorm را ندارد، چرا که سازگاری کامل با تمامی فریم‌ورک‌های PHP را دارد و از همه مهم‌تر، شرکت JetBrains محیطی طراحی کرده که یک توسعه‌دهنده وب و PHP بتواند، از صفر تا صد یک پروژه را به راحتی در آن انجام دهد.

  • PhpStorm چیست؟
  • آموزش راه‌اندازی و نصب PhpStorm
  • آموزش PhpStorm - آموزش تنظیمات PhpStorm
  • آموزش پی اچ پی استورم - آموزش اجرای پروژه در PhpStorm
  • آموزش نصب لاراول در PhpStorm
  • شخصی سازی PhpStorm - آموزش تغییر رنگ بک گراند PhpStorm
  • شخصی سازی PhpStorm - آموزش تغییر فونت در PhpStorm
  • شخصی سازی PhpStorm - آموزش نصب تم در PhpStorm
  • ترفندها و کلیدهای میانبر در PhpStorm
  • آیا PhpStorm بهترین IDE برای توسعه وب و PHP است؟
اشتراک گذاری مقاله در :