سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۴ دیدگاه نظر نازنین کریمی مقدم
آموزش نصب RoboMongo در ویندوز و مدیریت پایگاه داده MongoDB
آموزش نصب RoboMongo در ویندوز و مدیریت پایگاه داده MongoDB

در مقاله‌ی مونگو دی بی چیست؟ با مونگو دی بی (MongoDB) و کاربردهای آن آشنا شدیم. آموختیم که مونگو دی بی پایگاه داده‌ی (Database) بسیار قدرتمندی است که در سطوح بالاتر توسعه‌ی نرم افزار و برنامه نویسی استفاده می‌شود. همچنین در مقاله‌ی قبلی آموزش نصب مونگو دی بی بر روی ویندوز و نحوه راه اندازی آن با سرویس ویندوز را توضیح دادیم. حال در این مطلب می‌خواهیم، نحوه‌ی دانلود و نصب نرم افزار RoboMongo را به شما آموزش دهیم، تا با استفاده از این نرم افزار رایگان، MongoDB را به راحتی مدیریت و کنترل کنید و کارهای موردنظر خود را از طریق GUI انجام دهید.

RoboMongo چیست؟

روبومونگو (RoboMongo) یک ابزار دیداری است که به شما در مدیریت پایگاه‌ داده کمک می‌کند. روبومونگو یک نرم افزار آزاد متن‌ باز است که سیستم‌ عامل‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، Mac OS را پشتیبانی می‌کند. البته به تازگی نام این برنامه از RoboMongo به Robo 3T  تغییر نام پیدا کرده است. ولی تعداد زیادی از کاربران آن را با همان اسم قدیمی  RoboMongo می‌شناسند. برای استفاده‌ی هرچه بهتر از مونگو دی بی، از روبومونگو استفاده می‌شود.

دانلود و نصب robo 3t

مرحله‌ی اول: دانلود robomongo

در قدم اول برای دانلود برنامه  RoboMongo باید وارد صفحه‌ی دانلود سایت آن شوید و متناسب با سیستم عامل خود، فایل نصبی موجود را دانلود کنید. برای این کار ابتدا بر روی گزینه Download Robo 3T کلیک کنید:

دانلود robomongo

حال یک دیالوگ باز خواهد شد که می‌توانید نسخه‌ی مورد نظر با سیستم خود را انتخاب و دانلود کنید:

دانلود robomongo

مرحله‌ی دوم: نصب robomongo

بعد از دانلود بر روی فایل دانلود شده 2 بار کلیک کرده، و گزینه Next را بزنید:

نصب robomongo

صفحه‌ی اجازه‌ نامه را باز کرده، و قوانین نمایش داده شده را قبول کنید:

نصب robomongo

محل نصب را مشخص کنید:

نصب robomongo

اگر مایل هستید تا میانبر در دسکتاپ ساخته نشود، تیک گزینه‌ی زیر را بزنید:

نصب robomongo

و در انتها بر روی دکمه Finish کلیک کنید:

نصب robomongo

به همین راحتی RoboMongo بر روی کامپیوتر شما نصب شد، و می‌توانید با استفاده از آن پایگاه داده MongoDB را مدیریت کنید.

مرحله‌ی سوم: استفاده از RoboMongo

بعد از نصب نرم افزار را باز کنید. اول صفحه‌ای که در نگاه اول با آن مواجه می‌شوید، صفحه‌ای هست، که آدرس و اطلاعات پایگاه داده‌ی مونگو دی بی موردنظری که می‌خواهید، به آن متصل شوید، مشخص می‌کنید:

استفاده از RoboMongo

همانند تصویر بالا بر روی گزینه‌ی Create کلیک نمایی، تا اولین Connection را بسازید.

توجه داشته باشید، که اگر تغییری در تنظیمات پیش فرض MongoDB که بر روی سیستم نصب کردید، نداده باشید، آدرس (Address) آن localhost و پورت (port) آن 27017 می‌باشد. اما اگر تنظیمات پیش فرض را تغییر داده باشید، باید اطلاعات جدید را وارد کنید. درون قسمت Name هم می‌توانید نام Connection را مشخص کرده، ولی این کار ضرورتی ندارد، و خیلی مهم نیست. با استفاده از دکمه‌ی Test هم می‌توانید این Connection را تست کرده و از سالم بودن آن  اطمینان حاصل کنید.

استفاده از RoboMongo

در انتها بر روی گزینه‌ی Save کلیک کنید تا Connection مورد نظر با موفقیت ذخیره شود.

استفاده از RoboMongo

همان طور که ملاحظه می‌فرمایید Connection مورد نظر ساخته شده است. حالا می‌توانید با استفاده از دکمه‌ی اتصال یا Connect، این اتصال را برقرار کنید، و پایگاه داده مورد نظر خود را مدیریت نمایید.

جمع‌بندی:

در این مقاله با آموزش نصب RoboMongo روی ویندوز آشنا شدیم، و نحوه‌ی ساخت و اجرای یک کانکشن یا اتصال در ویندوز را نیز یاد گرفتیم. اگر در مراحل نصب سوالی دارید یا دچار مشکلی شدید، آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و در یادگیری و بهبود مهارت‌های خود نیاز به کمک دارید، شرکت در دوره‌های متخصص سون لرن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هدف مجموعه سون لرن افزایش سطح کیفیت آموزش و ساختن راهی برای ورود دانشجویان به بازار کار تخصصی است.
۴ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
محمد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷

سلام برای استفاده حتما باید نرم افزار رو خرید یا بصورت نال شده هم و جود داره؟

fatima ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۴۹

شماره تلفن و نام شرکت و مشخصات می‌خواد و اصلا next فعال نمی‌شه

منیر کرمی ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۱۱

سلام وقتتون بخیر؛ من همین کار رو میکنم اما ارور میده ؛ نمیدونم چکار کنم. منون میشم راهنماییم کنید. Cannot connect to the MongoDB at localhost:27017. Error: Network is unreachable.

منیر کرمی ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۱۲

سلام مجدد، نه توی سرویس‌ها در حال اجرا نیست. من کارهایی که گفتید انجام دادم اما باز هم با این مشکل مواجه میشم: C:\Users\a>mongo 'mongo' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. باز هم ممنون

  • RoboMongo چیست؟
  • مرحله‌ی اول: دانلود robomongo
  • مرحله‌ی دوم: نصب robomongo
  • مرحله‌ی سوم: استفاده از RoboMongo
اشتراک گذاری مقاله در :