:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۰ دیدگاه نظر محمدرضا سیمجور
تست واحد جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد
تست واحد جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد

زبان جاوا اسکریپت یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه ی وب است که امروزه در میان توسعه دهندگان محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. تست واحد جاوا اسکریپت، امری است که باعث می‌شود برنامه ی شما با کیفیت بسیار بیشتری تولید شده و تعداد باگ‌های برنامه بسیار کاهش پیدا کند. در تست واحد جاوا اسکریپت برنامه به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شود و هر کدام از بخش‌ها می‌توانند به صورت مستقل تست شده و از عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل شود.

زبان جاوا اسکریپت

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین زبان هایی که در حوزه ی وب مورد استفاده قرار می‌گیرد، زبان جاوا اسکریپت است. لازم است بدانید که زبان جاوا اسکریپت، از نظر ساختاری و مفهومی هیچ تشابهی با زبان جاوا ندارد و این دو زبان تنها در نامشان به یکدیگر شباهت دارند. در حالت کلی معمولاً برنامه نویسان پس از اینکه به زبان های HTML و CSS مسلط شدند، به سراغ زبان جاوا اسکریپت می‌روند. اگرچه HTML و CSS یک زبان نشانه گذاری محسوب می‌شوند، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است و باید با صبر و حوصله به یادگیری آن بپردازید. این زبان که یکی از زبان‌های فرانت اند وب محسوب می‌شود در واقع وظیفه ی منطق بخشیدن و اجرایی کردن فرایند‌های سمت وب را بر عهده دارد.

تست واحد جاوا اسکریپت

تست واحد (Unit Testing) چیست؟

در بیانی ساده، تست واحد که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برنامه نویسی به شمار می‌رود، تست هر بخش از کد‌های برنامه به صورت جداگانه است. تست واحد زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم از عملکرد یک قسمت از کد‌های نوشته شده در برنامه اطمینان حاصل کنیم. شاید این گونه به نظر بیاید که تست واحد عملی وقت گیر است و باعث اتلاف وقت می‌شود، اما زمانی که به اهمیت این کار توجه کنید، خواهید فهمید که واقعاً ارزش وقت گذاشتن را دارد. با تست واحد، بخش‌های کوچک برنامه بررسی شده و در صورتی که مشکلی داشته باشد برطرف می‌شود. با این کار از بروز باگ‌های بزرگ و دردسر‌های بزرگ‌تر به هنگام تکمیل و اجرای کل برنامه جلوگیری می‌شود. در ضمن با تست واحد زمان تولید نرم افزار و زمان تست برنامه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. این برنامه نویس است که در تست واحد کد‌های خود را تست می‌کند و این کار هیچ ربطی به تستر‌های نرم افزار ندارد.

تست واحد جاوا اسکریپت

چرا باید از تست واحد استفاده کرد؟

مهمترین دلیلی که از تست واحد استفاده می‌شود، کاهش باگ‌های برنامه است. برخی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود از تست واحد استفاده کنیم عبارت اند از:

  • مهم‌ترین کاربردی که تست واحد دارد، قابلیت اضافه کردن کد‌های دیگر به برنامه ی اصلی است. با استفاده از تست واحد شما می‌توانید کد‌های دیگری را به برنامه ی اصلی اضافه کنید و نگران همخوانی نداشتن آن، با قسمت‌های دیگر برنامه نباشید.
  • تست‌های انجام شده باعث می‌شوند در آینده در صورتی که مجدداً به کد‌های نوشته شده مراجعه شود، درک آن‌ها آسان‌تر شود و به راحتی نحوه ی فراخوانی آن ها، نحوه ی مقدار دهی و... تشخیص داده شود.
  • در صورتی که برنامه نویس از تست واحد استفاده کند، مجبور می‌شود یک برنامه بزرگ را به چندین بخش کوچک که قابلیت بررسی مستقل دارند تقسیم کند، به همین دلیل زمانی که در اجرای برنامه با مشکلی مواجه شوید به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که خطای رخ داده، مربوط به کدام بخش از کد‌ها است.

تست واحد جاوا اسکریپت

تست جاوا اسکریپت فرانت اند

همان طور که می‌دانید کد های HTML/CSS زبان‌های تابع پذیری نیستند و نیازی به استفاده از تست واحد در آن‌ها نیست. در مقابل استفاده از تست واحد جاوا اسکریپت نقش مهمی در بهبود کیفیت برنامه‌های این زبان دارد. از زمانی که نود جی اس و تایپ اسکریپت ارائه شدند، نقش تست واحد جاوا اسکریپت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. عملکرد تست واحد جاوا اسکریپت به این گونه است که واحدی را دریافت می‌کند، خروجی نشان داده می‌شود و یک رفتار نیز برگشت داده می‌شود. اگرچه برخی از پروژه‌ها نیاز به تست واحد جاوا اسکریپت ندارند، اما توسعه دهندگان معمولاً برای اطمینان از برنامه ای که نوشته اند سعی می‌کنند از تست واحد جاوا اسکریپت استفاده کنند.

معمولاً تست واحد جاوا اسکریپت در مقابل یک واحد منحصر به فرد بررسی می‌شود و معمولاً این واحد مربوط به یک کتابخانه و یا تابع است. مهم‌ترین هدفی که در تست واحد جاوا اسکریپت دنبال می‌شود، بررسی تمام جنبه‌های یک تابع برای اطمینان از درستی اجرای آن است. دو متد مهمی که در بحث تست واحد جاوا اسکریپت مورد توجه قرار دارند متد های TDD و BDD هستند. TDD از ساختاری مبتنی بر تست پیروی می‌کند اما توجه BDD به رفتار‌ها است. این دو متد اگرچه شباهت‌های زیادی دارند اما عملکرد کاملاً متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

تست واحد جاوا اسکریپت

مهم‌ترین ابزار‌های تست واحد جاوا اسکریپت

برای انجام تست واحد جاوا اسکریپت ابزار‌های مختلفی وجود دارند که استفاده از آن‌ها باعث تسریع فرایند برنامه نویسی می‌شود. برخی از مهم‌ترین ابزار هایی که در زمینه ی تست واحد جاوا اسکریپت استفاده می‌شوند عبارت اند از:

  • Jasmine: این فریم ورک که قابلیت تست همگامی و ناهمگامی کد‌های جاوا اسکریپت را دارد، از فرایند تست نرم افزار BDD استفاده می‌کند.
  • Qunit: این فریم ورک طراحی ساده و قدرتی بسیار بالا دارد و با استفاده از آن می‌توانید انواع کد‌های جاوا اسکریپت را تست کنید.
  • Mocha: این فریم ورک دارای یک اجرا کننده داخلی برای تست‌ها است و با استفاده از تابع ()Done همگام بودن کد‌ها را تست می‌کند.
  • Tape: دیگر ابزاری است که در زمینه ی تست واحد جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. تست‌های نوشته شده توسط این ابزار باعث می‌شوند خروجی نتایج در پروتکل TAP قرار بگیرند.
  • Karma: استفاده از این ابزار به اجرا کنندگان سورس کد‌ها اجازه می‌دهد این کار را با استفاده از مرورگر‌های واقعی به همراه رابط دستوری یا CLI انجام دهند.

تکنیک‌ها و استراتژی ها

قبل از اینکه بخواهید قطعه کدی را با استفاده از تست واحد جاوا اسکریپت بررسی کنید، باید به طور کامل آن را درک کرده و نقش آن در کل برنامه را تشخیص دهید. تست کردن ورودی و تعاملات کاربری یکی از مهم‌ترین سناریو‌های این مبحث است. خروجی تست‌ها باید به خوبی شما را در شناسایی و برطرف کردن مشکلات یاری کنند. تمامی گزارش‌های خطا باید دقیقاً مشخص کنند در حال تست چه هستید، خروجی‌ها بعد از تست چگونه بودند، و خروجی که برای یک تست موفق انتظار می‌رفت چه بوده است. همچنین یکی دیگر از رایج‌ترین تست واحد‌های جاوا اسکریپت، کد‌های کوتاه و انواع پاسخگویی خروجی پایه می‌باشد. در این بحث تابعی وجود دارد که در برنامه خروجی اشتباهی می‌دهد و ما قصد علت یابی آن را داریم.

تست واحد جاوا اسکریپت

مزایای تست واحد جاوا اسکریپت

بررسی دقیق نحوه ی عملکرد کد ها، بروز رسانی آسان و سریع کد‌های تغییر یافته، قابلیت به اشتراک گذاری کد ها، ارزیابی انتظاراتی که برنامه نویس از برنامه دارد، آسان‌تر شدن کد خوانی و refactoring، عدم پیدایش مجدد باگ ها، کاهش چشمگیر زمان باگ یابی در جاوا اسکریپت و رفع ایرادات برنامه و اجرای چندین تست در یک زمان کوتاه برخی از مهم‌ترین مزایایی هستند که تست واحد جاوا اسکریپت دارد.

تست واحد جاوا اسکریپت

 

۰ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
  • زبان جاوا اسکریپت
  • تست واحد (Unit Testing) چیست؟
  • چرا باید از تست واحد استفاده کرد؟
  • تست جاوا اسکریپت فرانت اند
  • مهم‌ترین ابزار‌های تست واحد جاوا اسکریپت
  • تکنیک‌ها و استراتژی ها
  • مزایای تست واحد جاوا اسکریپت
اشتراک گذاری مقاله در :