سال جدید😍 دوره‌های جدید😍 ۳۵٪ تخفیف به همراه ۵ میلیون تومان هدیه 👈 (کلیک کنید)
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۳۳ دیدگاه نظر محمد انوری
مقایسه پایتون با PHP | بررسی جامع Python و PHP
مقایسه پایتون با PHP | بررسی جامع Python و PHP

برنامه نویسی، یعنی صحبت کردن با کامپیوترها به منظور تعیین وظایف آن‌ها است. زبان‌های برنامه نویسی تنها وسیله ارتباطی برای این منظور هستند. اما برنامه نویسان هیچوقت سراغ همه آن‌ها نمی‌روند، زیرا بیشتر آن‌ها اعتقاد دارند که یادگیری عمیق یک زبان برنامه نویسی بهتر از یادگیری سطحی چند زبان است. البته مهم نیست شما از چه زبانی استفاده می‌کنید، مهم این است که چطور و با چه هدفی از آن زبان استفاده می‌کنید. دو مورد از معروف‌‌ترین زبان‌‌های برنامه نویسی در دنیا پایتون و PHP هستند. هر دو مزایا و معایبی دارند که بعد از فهمیدن نقاط ضعف و قوت آن‌ها، انتخاب برای شما آسان‌تر می‌شود. در این مطلب به طور کامل به مقایسه پایتون با PHP می‌پردازیم.

برخی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور

معروف‌ترین زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور

با روی کار آمدن اینترنت، اولین سایت‌ها در دسترس عموم قرار گرفتند. این سایت‌ها بیشتر محتوای متنی داشتند و نهایت از چند تگ ساده HTML استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان تکنولوژی‌ها، زبان‌های برنامه نویسی و فریم ورک‌های متنوعی روی کار آمدند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشتند. با متنوع شدن این تکنولوژی‌ها انتخاب برای کسانی که تازه برنامه نویسی را شروع کرده اند مقداری سخت شده است. به طور عمده سایت‌ها به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم می‌شوند که اولی ظاهر سایت را می‌سازد و دومی منطق آن را پیاده سازی می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با هر یک از این دو بخش آشنا شوید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: فرانت اند چیست : برنامه نویسی Front End چیست؟

زبان‌های برنامه نویسی زیادی در زمینه بک اند یا همان کدنویسی سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند مورد از معروف‌ترین زبان‌‌های برنامه نویسی سمت سرور عبارتند از:

  • PHP : مدت‌هاست که در  بک اند سایت‌‌ها استفاده می‌شود و امتحان خود را به خوبی پس داده است. فیس بوک، ویکی‌پدیا و خیلی از سایت‌های مطرح دنیا با این زبان طراحی شده‌اند. در ضمن اگر مایل به آموزش PHP هستید می‌توانید دوره آموزشی سون لرن را شرکت کنید
  • ASP.net : مایکروسافت از سال 2002 روی پروژه بزرگی به نام .Net شروع به کار کرد. به کمک تکنولوژی ASP و زبان برنامه نویسی سی شارپ می‌توانید بک اند سایت را برنامه نویسی کنید.
  • Javascript : به جز طراحی فرانت اند و ظاهر سایت، جاوااسکریپت به کمک محیط‌های اجرایی مثل NodeJS می‌تواند در برنامه نویسی سمت سرور سایت هم استفاده شود. در ضمن اگر مایل به آموزش جاوا اسکریپت هستید می‌توانید دوره آموزشی سون لرن را شرکت کنید
  • Python : پایتون بسیار گسترده است و در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. بسیاری از سایت‌‌ها و سرویس‌های تحت وب دنیا با فریم ورک Django که بر پایه پایتون است نوشته شده‌اند. در ضمن اگر مایل به آموزش پایتون هستید می‌توانید دوره آموزشی سون لرن را شرکت کنید
  • Ruby : شاید روبی به اندازه چند زبان قبلی محبوب نباشد. اما هنوز هم انتخاب خوبی برای برنامه نویسی سمت سرور به حساب می‌آید. فریم ورک Ruby on Rails معروف‌ترین فریم ورک وب به زبان Ruby است.

بیشتر بخوانید: PHP چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با زبان برنامه نویسی PHP

مقایسه پایتون با PHP

مقایسه جامع پایتون و PHP

برای مقایسه پایتون با PHP باید گفت که هر دو زبان زبان‌های سطح بالا، چندمنظوره، چندشیوه‌ای و تفسیری هستند. سطح بالا یعنی به زبان انسان بسیار نزدیک هستند و چندمنظوره یعنی در جاهای مختلف می‌توانند استفاده شوند. منظور از چند شیوه‌ ای روال یا روش نوشتن برنامه است که می‌تواند تابعی، شیءگرا یا غیره باشد. همچنین منظور از تفسیری این است که کدهای برنامه خط به خط اجرا می‌شوند و نیاز نیست کل پروژه به یکباره کامپایل شود. پایتون در سال 1990 توسط Guido van Rossum طراحی شد و پی اچ پی 4 سال بعد یعنی در سال 1994 به وسیله آقای Rasmus Lerdorf معرفی شد. پایتون تحت لایسنس PSFL و PHP تحت مجوز PHP Licence منتشر شده است.

PHP با اینکه چندمنظوره است، اما به طور عمده در ساخت صفحات وب استفاده می‌شود. در مقابل آن پایتون در حوزه‌های مختلفی مثل ساخت اپلیکیشن موبایل، طراحی وب، بازی سازی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده کاوی و غیره کاربرد دارد. تفاوت بعدی در Syntax یا همان قوائد نوشتاری این دو زبان است. سینتکس PHP نسبت به پایتون پیچیده‌تر است و برای یادگیری PHP باید کمی بیشتر تلاش کنید. اگر بین دو راهی پایتون یا PHP گیر کرده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید تا از ابعاد مختلف این دو زبان را بررسی کنیم.

محبوبیت PHP بیشتر است یا پایتون؟

از لحاظ محبوبیت و میزان استفاده برنامه نویسان، پایتون یک سر و گردن بالاتر از PHP قرار دارد. این زبان رشد بسیار مناسبی دارد و در سال 2019 بعد از جاوا و C در جایگاه سوم پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا قرار گرفته است. با استناد به سایت Tiobe زبان PHP در جایگاه هشتم قرار دارد. همچنین در نمودار زیر می‌توانید میزان محبوبیت زبان PHP و Python از سال 2004 تا امروز را مشاهده کنید :

trends.embed.renderExploreWidget("TIMESERIES", {"comparisonItem":[{"keyword":"/m/060kv","geo":"US","time":"2004-01-01 2019-08-26"},{"keyword":"/m/05z1_","geo":"US","time":"2004-01-01 2019-08-26"}],"category":0,"property":""}, {"exploreQuery":"date=all&geo=US&q=%2Fm%2F060kv,%2Fm%2F05z1_","guestPath":"https://trends.google.com:443/trends/embed/"}); مقایسه پایتون با PHP از نظر یادگیری و سهولت

میزان پیچیدگی یا دشواری کار با یک زبان نقش بسیار مهمی در انتخاب ما دارد. هر چقدر که یادگیری یک زبان آسان‌تر باشد، شانس بیشتری برای محبوبیت بین مردم دارد. پایتون از لحاظ راحتی کار برنده بی چون و چرای این بخش بوده و در این مورد نسبت به PHP بهتر عمل کرده است. در واقع کد زدن با پایتون بیشتر شبیه به صحبت کردن با کامپیوتر است و کافی است مقداری با زبان انگلیسی آشنا باشید. Syntax پایتون ساده و روان است و کار با این زبان تجربه شیرین و لذتبخشی خواهد بود.

در مقابل PHP یک زبان قدیمی و جاافتاده است که به خوبی در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. PHP به تنهایی زبان سختی نیست اما در مقایسه با پایتون باید بگوییم که برگ برنده در اختیار حریف این زبان است. یادگیری PHP نسبت به پایتون کمی دشوار بوده و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. همچنین PHP ساختاری شبیه به زبان C دارد و اگر قبلا با این زبان برنامه نویسی کرده باشید به راحتی با PHP ارتباط برقرار خواهید کرد.

کدام زبان پشتیبانی بهتری دارد؟

اگر برایتان سوال شده که PHP یاد بگیرم یا پایتون، باید بدانید که جامعه بزرگی از برنامه نویسان پشت هر دو زبان PHP و Python قرار دارند. PHP از مدت‌ها قبل در طراحی صفحات وب استفاده می‌شود و برنامه نویسان زیادی به آن اعتماد دارند. به همین دلیل همیشه می‌توانید روی کمک متخصصان و کاربلدان این حوزه حساب باز کنید. برخلاف PHP، پایتون محدودیتی در کابرد ندارد و به جز ساخت صفحات وب در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. همین تنوع باعث شده که کاربران پایتون زیاد شوند و در نتیجه افراد زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

شرکت‌های بزرگی روی پایتون و PHP حساب باز کرده و در بخش‌های حساسی از این دو زبان استفاده می‌کنند. مثلا گوگل از چندین سال قبل سراغ پایتون رفته است و در بعضی از محصولات خود مثل یوتیوب از آن استفاده می‌کند. در مقابل محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا دنیا یعنی وردپرس با PHP ساخته شده است. اعتماد این برندهای موفق به PHP و Python به برنامه نویسان آرامش خاطر می‌دهد تا با خیالی راحت از آن‌ها استفاده کنند.

هزینه استفاده از PHP و پایتون چقدر است؟

آیا استفاده از زبان‌های پایتون و PHP هزینه ای دارد؟

از آنجا که قیمت یک سرویس یا محصول پارامتر مهمی در انتخاب ما به حساب می‌آید، بهتر است قبل از استفاده درباره هزینه‌های آن کمی تحقیق کنیم. امروزه بیشتر تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه نویسی به طور رایگان عرضه می‌شوند اما هنوز هم بعضی از آن‌ها پولی هستند، مانند زبان MATLAB که برای استفاده از آن باید لایسنس تهیه کنید. اما در مقایسه پایتون و PHP باید اعلام کنیم که هر دو زبان کاملا رایگان و اوپن سورس هستند.

فکر می‌کنید اگر PHP یا پایتون پولی بودند به این تعداد از برنامه نویس می‌رسیدند؟ شاید این اتفاق می‌افتاد اما احتمال اینکه کاربران دنبال یک جایگزین رایگان می‌رفتند هم زیاد بود. به هر حال در این بخش هر دو زبان در یک جایگاه قرار می‌گیرند و به یک تساوی می‌رسیم.

پایتون سریع‌تر است یا PHP؟

PHP نسخه 5 کمی کند بود و برای پردازش داده‌ها نیاز به زمان بیشتری داشت. اما با معرفی PHP نسخه 7 شرایط عوض شد و سرعت این زبان بهبود قابل توجهی پیدا کرد. php7 تقریبا 3 برابر سریع‌تر از یک برنامه معمولی پایتون اجرا می‌شود که عدد بسیار خوبی است. کسی منکر این موضوع نمی‌شود که سرعت در نرم افزارهای تحت وب بسیار مهم است. مخصوصا در سایت‌های پرترافیک و حساس اهمیت این موضوع بیشتر هم می‌شود.

برای مثال یک سیستم بانکی را در نظر بگیرید که روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد، اگر این سیستم 3 ثانیه تاخیر داشته باشد ممکن است کل سیستم را دچار مشکل کند. البته باید اشاره کنیم که در برنامه‌های ساده این اختلاف خیلی به چشم نمی‌آید. مثلا در یک محاسبه معمولی 10 میلی ثانیه تفاوت چندانی با 30 میلی ثانیه ندارد اما در محاسبات پیچیده و سنگین زیاد شدن این عدد ممکن است در عملکرد سیستم تاثیر بسیار نامطلوبی داشته باشد. پس برنده این بخش PHP است.

مقایسه پایتون با PHP از نظر فریم ورک ها

زبان پایتون فریم ورک‌های بیشتری دارد یا زبان PHP

وقتی پایتون و PHP را مقایسه می‌کنیم باید درباره فریم ورک‌های این دو زبان هم صحبت کنیم. پایتون فریم ورک‌های محبوبی مانند Django، Flask و Pylons برای ساخت صفحات وب دارد. از طرفی PHP هم فریم ورک‌های شناخته شده و محبوبی مثل Codeigniter، Zend، Laravel و Symfony دارد که کار با این زبان را آسان‌تر کرده است.

Django به خاطر انعطاف پذیری، سرعت بالا، امنیت و استفاده از آسان تبدیل به محبوب‌ترین فریم ورک پایتون شده است. جنگو آنقدر قدرتمند است که اپلیکیشن‌ها و سایت‌های زیادی با آن ساخته شده‌اند. از طرف دیگر PHP با دو فریمورک لاراول و کدیگنایتر خوش درخشیده و کاربران زیادی دارد. اگر قصد دارید بیشتر با فریم ورک‌های پایتون را بشناسید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین فریم ورک‌های پایتون برای توسعه وب

مقایسه پایتون با PHP از نظر کتابخانه ها

در این بخش پایتون با اختلاف زیاد PHP را شکست می‌دهد. کتابخانه‌های پایتون بسیار متنوع هستند و تعداد آن‌ها نیز بسیار زیاد می‌باشد. کتابخانه‌ها امکانات مختلفی به پایتون اضافه کرده‌اند و باعث شده‌اند که پایتون به بخش‌های مختلف تکنولوژی ورود کند. در مقابل PHP از یک مخزن پکیج به نام Packagist استفاده می‌کند که برنامه نویسان می‌توانند به کمک Composer پکیج‌های عمومی موجود را به پروژه خود اضافه کنند. پایتون برای حوزه‌های بسیار مختلفی مثل بازی‌سازی، ساخت اپلیکیشن موبایل، طراحی وب، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده کاوی و غیره کتابخانه دارد. برای شناخت کتابخانه‌های پایتون مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کتابخانه‌های پایتون برای هوش مصنوعی

Debugging (خطایابی) در پایتون و PHP چطور است؟

خطا و مدیریت خطا یک بخش جدانشدنی از برنامه نویسی است و قطعا زمانی که در حال برنامه نویسی هستید با مشکلات و خطاهای مختلفی مواجه می‌شوید. درست کردن این خطاها را دیباگ کردن می‌گوییم و شخص برنامه نویس زیاد با دیباگ سروکار دارد. پایتون از یک دیباگر قدرتمند به نام PDB (Python Debuger) استفاده می‌کند. کار با این دیباگر بسیار آسان است و کاربران مبتدی هم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. در مقابل PHP از دیباگر XDebug بهره می‌برد که عملکرد مناسبی دارد. هم PDB هم Xdebug دیباگرهای حرفه‌ای حساب می‌شوند و قابلیت‌های متنوعی دارند. پس در این قسمت هم نمی‌توان PHP یا پایتون را برنده اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: دیباگ چیست؟

جمع بندی

هر دو زبان PHP و Python نقاط ضعف و قوت خود را دارند و هیچکدام بهتر از دیگری نیست. در بعضی پروژه‌ها PHP بهتر عمل کرده و گاهی پایتون از آن پیشی گرفته است. PHP به خاطر سرعت بالا و سابقه طولانی در برنامه نویسی سرور، انتخاب بسیار مناسبی برای طراحی سایت است. پایتون هم به خاطر سادگی و تنوع کتابخانه‌ها به شما اجازه می‌دهد سفر شگفت انگیزی در بخش‌های مختلف تکنولوژی داشته باشید. پس به عنوان نتیجه گیری نهایی پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد دارید فقط وارد حوزه طراحی وب شوید، PHP را آموزش ببینید. اما اگر قصد دارید زبان برنامه نویسی را آموزش ببینید که بتواند در حوزه‌های مختلفی به شما کمک کند، پایتون انتخاب مناسبی است. در آخر اگر تجربه برنامه نویسی با این زبان‌ها را دارید تجربیات خود را با ما و کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.

۳۳ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
محمد رحیمی ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، ۰۶:۱۶

خسته نباشین، از نظر امنیت و پایداری کدوم بهتر عمل کرده، فکر کنم php قویتر عمل کرده چون چندبار به سادگی پایتون اشاره داشتین

نازنین کریمی مقدم ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹

درود پایتون به نسبت به php زبان جدیدتری هست و به دلیل جامعه فعال و از اون طرف نوع پیاده سازیش، امن‌تر از php هست.

۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۳۷

سلام،اگه من سایت رو با وردپرس طراحی کرده باشم و الان به جایی رسیده باشم که نیاز به کد زدن باشه،از اونجایی که بیس وردپرس php هست،آیا حتما باید برپایه php کار کنم؟؟؟یا میشه پایتون روی سایت وردپرسی بزنم؟

نازنین کریمی مقدم ۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۴۱

درود بهتره که با PHP کدنویسی کنید که امنتر و تطبیق پذیریش راحت هست.

مهمان ۰۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۱

فکر کنم نویسنده این مقاله کمی روی پایتون تعصب داشت. بیشتر از پایتون طرفداری میکرد.

Nazanin KarimiMoghaddam ۰۸ آذر ۱۴۰۰، ۰۶:۱۹

درود دیگه هرکسی یه ذهنیتی داره.... اما بنظرم برای تصمیم گیری علاوه بر مقاله تجربیات دوستانی که کامنت گذاشتند هم میتونه کمک کنه.

۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۰۹:۴۸

اتفاقا به نظرم برعکس بیشتر از پی‌اچ‌پی و مزایای اون صحبت شده درصورتی که هر کدوم از اونها ویژگی‌های خودشون رو دارن و PHP دستورات آسانتر و سینتکس راحت‌تری نسبت به پایتون دارد البته به جز sql نویسی که یکم کار رو مشکل میکنه که اونم خیلی شیرینه :) ولی درکل مقاله خوبی بود

حمیدرضا صفایی مقدم ۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۰۷:۴۷

این امار نشون میده که بازار کار PHP خیلی بهتره و اکثر پروژه‌های وب با PHP نوشته شدن. <a href="https://www.wappalyzer.com/technologies/programming-languages" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">https://www.wappalyzer.com/technologies/programming-languages</a>

Nazanin KarimiMoghaddam ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۴۸

درود باهاتون موافقم که اغلب سایتها با php نوشته شدند. البته وردپرس و امثالهم رو هم به دلیل بیسشون php در نظر میگیره که ممکنه فرد واقعا دانش برنامه نویسی نداشته باشه و صرفا ازشون استفاده کرده باشه. ممنون که با ما به اشتراک گذاشتید :)

آيلين ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱

سلام ممنونم از مطلب خوبتون شما همه ابعاد رو با هم مقايسه كرديد، به جز بازار كار اين دو زبان مخصوصا در ايران! يادگيري كداميك از اين جهت بهتر است؟ بنظرم بايد معكوس عمل كنيم.

نازنین کریمی مقدم ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳

درود ببینید به طور کلی پایتون سطح حقوق در ماهش بیشتره برای اینکه باهاش کارهای پردازشی میشه انجام داد، اما در حوزه وب چون سابقه php در وبسایت طولانی تره برای همین پروژه‌های بیشتری برای اصلاحشون وجود داره. برای همین نمیشه خیلی قطعی نظر داد. توصیه شخصیم اینه که اگر هدفتون برنامه نویسی بک اند هست باید ببینید کدوم رو راحتترید اما در کل اگر به دنبال برنامه نویسی هستید بهتره پایتون رو یاد بگیرید که آینده بسیار روشنی داره.

منصوری ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۸

با سلام مقاله شما را مطالعه کردم و واقعا برای من مفید بود ممنون

مهدی ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۶:۱۴

راه حل bidi و اون چیزی که واسم فرستادید اوکی بود ولی برای فضایی مثل اسکرین که به عنوان محیط با پسوند kv. شناخته میشه چیکار کنم؟ مثلا: : name: 'WorkOrderScreen' MDRectangleFlatButton: text: 'My Tasks' pos_hint: {'center_x' :0.2, 'center_y' :0.9} on_press: root.manager.current= 'MyworkScreen' واسه سوال دیگم: خیر خطایی نمایش داده نمیشه

نازنین کریمی مقدم ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴

درود. <a href="https://stackoverflow.com/questions/65391292/is-there-a-way-to-write-persian-in-python-kivy" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این راه حل استک اورفلو</a> رو هم تست کنید. چون نوددرصد با ریشیپر و بی دی باید مشکل اسکرین هم حل بشه. برای سوال دوم، توصیه میکنم که دیباگ کنید. اگر خطایی نمیگیرید احتمالا اصلا وارد خطوط کد نمیشه. دوستان اگر تجربه ای دارید در این زمینه به آقا مهدی دست یاری برسونید.

مهدی ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸

سلام. من در محیط kv. فارسی مینویسم ولی متاسفانه هنگام ران شدن نشون مربع نشون میده. باید چیکار کنم؟ و اینکه پیج login رو برای موبایل طراحی کردم ولی وقتی میزنم روی دکمه login می‌زنم واردش نمیشه. لطفا کمکم کنید

نازنین کریمی مقدم ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۳

درود. این فارسی نویسی هم دردسری شده براتون :) راه حل bidi و فونتهای مختلف رو تست کردید؟ وقتی دکمه لاگین رو میزنید، درکنسول خطا نمیگیرید؟ یا هشداری چیزی...

مهدی ۰۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷

سلام. من میخوام با استفاده از زبان پایتون و کامپایلر پی چارم و فریم ورک کیوی یک اپلیکیشن بنویسم که به صورت فارسی نمایش دادده بشه. هر کاری میکنم نمیشه! کدهای زیادی رو کپی کردم ولی فایده ای نداشته. چیکارکنم دوستان؟

نازنین کریمی مقدم ۰۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳

درود. از bidi استفاده کنید و حتما <a href="https://medium.com/@ahmedfgad/supporting-arabic-alphabet-in-kivy-for-building-cross-platform-applications-7a1e7c14a068" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این آموزش حروف فارسی/عربی در کیوی</a> رو مطالعه کنید.

مهدی ۰۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۶:۲۱

بسیار ممنونم از راهنمایی شما. بنده برای اپلیکیشن خودم زبان برنامه نویسی: پایتون و فریم ورک: کیوی و همچنین محیط برنامه نویسی: پی چارم رو انتخاب کردم. بنظرتون اوکی هست؟ اپلیکیشن به ثبت داده‌های بسیاری نیاز دارده.

نازنین کریمی مقدم ۰۴ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۵۶

خواهش میکنم. همونطور که فرمودید چون حجم داده‌ها زیاد هست پایتون انتخاب مناسبی هست و محیط برنامه نویسی و فریمورک خوبی رو انتخاب کردید. فقط توجه کنید که زیاد از المانهای پیچیده در طراحی بخش فرانت استفاده نکنید تا کارتون با کیوی سریعتر پیش بره. موفق باشید

مهدی ۰۱ بهمن ۱۳۹۹، ۰۵:۲۸

سلام. من میخوام برای یه کار بسیار مهم یه اپلیکیشن بسیار حرفه ای بنویسم. الان بین پایتون و PHP میخوام یکی رو انتخاب کنم که هم فضای بصری مناسبی داشته باشه، هم سرعت بالا و هم همه ویژگی‌های خوب یه اپلیکیشن رو بشه ازش انتظار داشت. ممنون میشم بین این دو بهترینش رو بهم معرفی کنید.

نازنین کریمی مقدم ۰۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۹

درود. اگر برای کار پردازشی اپ مینویسید استفاده از پایتون رو توصیه میکنم. بخش بصری رو میشه با یه فریمورک در سمت فرانت اند مدیریت کرد، اما اگر بخش بک اند رو اشتباه انتخاب کنید در ادامه راه به مشکلات جدی خواهید خورد.

نیما ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲

سلام. جالبه که بدونید سرعت این دو تا زبان در شرایط مختلف متغیر هست جنگو تو کار با دیتابیس پیشفرض سرعت فوق‌العاده ای داره و از php جلو میزنه و تا اونجایی که من دیدم سرعتش از php بیشتره و همچنین قابلیت سازگاری رویایی داره و کلی مزیت دیگه اما متاسفانه کانفیگ و دیباگش یه کمی وقت گیره و همچنین به علت اینکه به جای سیستم url ساده و حرفه ای htaccess از فایل urls.py استفاده می‌کنه یکم باید باهاش سر و کله بزنید در مقابل php به دلیل اینکه سابقه زیادی داره و به خاطر بروزرسانی‌های متعدد پایدار شده و همچنین به دلیل اینکه برنامه نویس دسترسی پایینی به سرور داره مورد علاقه سرویس‌های هاست اشتراکی هست ام. php قدیمی شده و قدرت چندانی به برنامه نویس نمیده

نازنین کریمی مقدم ۰۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲

سلام. ممنون که تجربیات خودتون رو به اشتراک میگذارید:)

علی ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۰۰

سلام من با هر دو کار کردم : هر دو توی طراحی وبسایت مثل هم هستند و صد البته PHP خیلی فراگیر‌تر هست و اصالت آن در برنامه نویسی Backend سایت هست و هیچ ارتباطی با طراحی سایت ندارد. پایتون شسته رفته‌تر و میزان کدی که میزنیم از لحاظ حافظه کمتر هست اما از لحاظ زمان اجرا بسته به دو کد هر دو زبان دارد که خیلی اوقات کدهای پایتون توی بخش سرور از لحاظ سرعت کارایی جالبی ندارد. نکته خیلی خیلی مهم : پایتون حتی صفر درصد پی اچ پی توی هاست‌های اشتراکی جایگاهی ندارد یعنی کسی که میخواد طراحی و برنامه نویسی سایت با پایتون بزنه باید هاست جدا(بدون اشتراک) حتما بگیره که نسبت به پی اچ پی ضعف بزرگی هست. شاید برای امنیت این کار رو کرده باشن اما اصلا مقرون به صرفه نیست چون امنیت ربطی به هاست اشتراکی یا بدون اشتراکی ندارد. من الله توفیق.

علیرضا ۲۶ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۱۱

آیا پایتون امکامات بیشتری نسبت به php برای برنامه نویسی وب در اختیارمون قرار میده؟

علیرضا ۲۶ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۰۹

سلام.زبان‌های فرونت اند پایتون هم همانند php html و css و js هست؟

نازنین کریمی مقدم ۰۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶

سلام. منظورتون از زبانهای فرانت اند پایتون چیه؟

متین ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵

البته نود جی اس فریمورک نیست و محیط اجرایی جاوا اسکریپت به شمار میاد

محمد انوری ۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹

سلام متین جان ... بله این نکته اصلاح شد ... ممنون از شما که این مورد رو یادآوری کردید ...

BroTher_ReZa ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱

برای من که با هردو زبان کد میزنم مطلبی جالبی بود. من همیشه در اسکریپت نویسی پایتون رو ترجیح میدم، پیشنهاد میکنم علاقمندان به زبان پایتون یه سری به سایت pypi.org بزنن تا با کتابخانه‌های فراوان این زبان قدرتمند بیشتر آشنا بشن. در خصوص PHP هم میتونم بگم در طراحی وبسایت عالیه و بنده لاراول رو به جنگو ترجیح میدم.

محمد انوری ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۸

سلام دوست خوبم ... مرسی که تجربیاتت رو با ما و کاربران سون لرن به اشتراک گذاشتی ... امیدوارم همیشه موفق باشی ...

کمیل عالم زاده انصاری ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۰۷

بله موافقم.

  • برخی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور
  • مقایسه پایتون با PHP
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :