۴۲ دیدگاه نظر مصطفی قدیمی
ساخت سایت رایگان | آموزش ساخت سایت رایگان
ساخت سایت رایگان | آموزش ساخت سایت رایگان

امروزه ساخت وب سایت لازمه شروع هر کسب و کاری است که می‌خواهد موفق باشد. البته رقابت در این حوزه بسیار داغ و پر رونق است. شاید شما هم برای خرید کالا و دریافت هر نوع خدماتی ابتدا در فضای مجازی و اینترنت آن را جستجو کنید تا با مقایسه محصولات مشابه بهترین تصمیم را بگیرید. این یکی از دلایلی است که صاحبان کسب و کار را ترغیب به ساخت سایت و رقابت در فضای اینترنت می‌کند. در این مطلب به آموزش ساخت سایت رایگان می‌پردازیم و انواع روش‌‌های ساخت سایت را بررسی می‌کنیم.

انواع روش‌های ساخت سایت

آموزش ساخت سایت رایگان

برای داشتن یک سایت راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم. با توجه به نوع کسب و کار و هدفی که از ساخت سایت دارید می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. برای شرکت‌های نوپا معمولا میزان هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهند با تشکیل یک تیم نرم افزاری بخش زیادی از نیازمندی‌های فنی را در داخل شرکت برطرف کنند. اگر به هر دلیلی قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با روش‌های رایج ساختن سایت آشنا شوید.

سفارش ساخت سایت

ساخت سایت با روش سفارش سایت

راحت‌ترین روش این است که ساخت سایت خود را به شرکت‌های نرم افزاری و یا برنامه نویسان فریلنسر بسپارید و هزینه ساخت آن را بپردازید. اگر مهارتی در برنامه نویسی ندارید و زمان برایتان بسیار مهم است با صرف هزینه می‌توانید سایت خود را سفارش داده و پشتیبانی اولیه را نیز خریداری کنید. اما استفاده از این روش می‌تواند معایب و ریسک‌های مختلفی داشته باشد.

برخی از مهمترین معایب سفارش ساخت سایت به صورت برون سپاری هزینه‌های زیاد، دشوار بودن کنترل کیفیت و وابستگی به شرکت‌های خارجی است. به همین دلیل امروزه اکثر صاحبان کسب و کار تلاش می‌کنند تا طراحی سایت را به یکی از اعضای گروه بسپارند و علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، زمان و نحوه پشتیبانی طولانی مدت را نیز کنترل کنند.

اگر تو هم به طراحی وب سایت علاقه‌مندی و قصد کسب درآمد از این علم رو داری پیشنهاد می‌کنیم در دوره آموزش طراحی سایت سون لرن شرکت کنی و از مزایای دوره بهره‌مند بشی

ساخت سایت با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی

استفاده از زبان‌های برنامه نویسی در ساخت سایت

اگر از سفارش سایت صرف نظر کرده‌اید و خودتان می‌خواهید دست به کار شوید یکی از بهترین راه‌های پیشنهادی، ساخت سایت با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی است. شاید این روش، حرفه ای‌ترین انتخاب برای ساخت سایت رایگان باشد و به شما این قابلیت را می‌دهد که با توجه به نیاز خود و آنگونه که تمایل دارید سایت خود را ساخته و در صورت نیاز تغییر دهید. نرم افزارهایی مانند Phpstorm و Visual Studio مناسب این کار هستند.

تسلط داشتن به زبان‌های برنامه نویسی وب مانند Html، Css، Java Script و PHP در این روش ضروری است. برای اینکه به یک دیدکلی از این روش برسید پیشنهاد می‌کنیم ویدئوهای آموزش تصویری ساخت سایت را در اینترنت دنبال کرده و یا از طریق دوره‌های آموزشی اقدام به یادگیری کنید.

ساخت سایت با استفاده از سیستم‌های تولید محتوای وب

سیستم‌های تولید محتوا

سیستم‌های تولید محتوای وب (CMS) ابزار بسیار مناسبی برای راه اندازی یک سایت هستند. اگر در برنامه نویسی سایت مشکل دارید و قادر به تامین هزینه‌های سفارش سایت نیستید نگران نباشید، چرا که با آموزش‌های ساده و در کمترین زمان می‌توانید سایت خود را برای شروع کسب و کارتان بسازید. در این بخش چند نرم افزارمی خواهیم شما را با برخی از بهترین سیستم‌های تولید محتوای محبوب آشنا کنیم:

  • WordPress : وردپرس یک نرم افزار تولید محتوای بسیار محبوب و رایگان به صورت منبع باز (Open Source) است و ابزار وبلاگ نویسی را نیز برای شما فراهم می‌کند. این نرم افزار را نمی‌توان روی سیستم عامل نصب کرد و نسخه آن فقط بر روی سرور قابل نصب و استفاده است. برای استفاده از این روش شما به یک هاست و دامنه نیاز خواهید داشت.
  • Joomla : جوملا یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی و منبع باز در زمینه تولید محتوای وب است که پلاگین‌ها و پنل مدیریت منعطفی دارد. پلاگین‌ها (Plug-In) کدهای نرم افزاری هستند که با توجه به مشکلات سیستم نوشته شده و نیازمندی‌های نرم افزار را برطرف می‌کنند.
  • Wix : ویکس یک ابزار ساخت سایت رایگان است از طریق مرورگرها قابل دسترسی است. مشکل ویکس این است که وب سایت‌های آن قابلیت راست چین شدن را ندارند بنابراین برای کسب و کارهای داخلی و فارسی زبان، ویکس ممکن است انتخاب خوبی نباشد.

بیشتر بخوانید: سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

آموزش ساخت سایت رایگان با وردپرس

وردپرس

قدم اول: انتخاب نام دامنه

هر نوع کسب و کاری چه مجازی و چه سنتی نیاز به نام و نشانی ثابت دارد تا خریدار و یا دریافت کننده خدمات بتواند با مراجعه به آن خدمات و یا کالای مورد نظر خود را دریافت کند که در دنیای اینترنت به این نشانی دامنه (Domain) می‌گویند. به عنوان مثال نشانی اینترنتی سون لرن به صورت www.7learn.com می باشد . شما برای اولین قدم باید این نشانی را برای سایت خود انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و ثبت دامنه مورد نظر خود می‌توانید در گوگل کلمه ثبت دامنه را جستجو کرده و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: دامنه چیست؟ چیزهایی که در مورد Domain نمی‌دانید!

قدم دوم: خرید هاست میزبانی

هر کسب و کاری نیاز به مکانی برای نگهداری کالا و یا مکانی برای ارائه خدمات خود دارد. در دنیای اینترنت نیز به فضایی که اطلاعات وب سایت شما در آن ذخیره می‌شود هاست (Host) می‌گویند. هاست می‌تواند نسبت به نوع برنامه نویسی و کارایی سایت شما به 2 دسته، هاست‌های ویندوزی و یا هاست لینوکسی تقسیم شود. ما در این مقاله با توجه به اینکه سیستم مدیریت محتوای انتخاب شده جهت طراحی سایت  وردپرس است، از هاست‌های لینوکسی استفاده می‌کنیم.

برای دریافت خدمات مناسب فضای میزبانی وردپرسی میتوانید در گوگل کلمه خرید هاست وردپرسی را جستجو کنید و نسبت به میزان حجم داده خود هاست مناسب کسب و کار خود را خریداری نمایید. برای یک سایت معمولی شرکتی، 1 گیگابایت هاست به همراه 10 گیگابایت پهنای باند مناسب به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: هاست چیست؟ | راهنمای خرید هاست

قدم سوم: انتخاب سیستم مدیریت محتوا

تا اینجا با مفهوم هاست و دامنه آشنا شدید و حال نیاز به سیستمی دارید که بتوانید با آن سایت خود را مدیریت کنید و به عنوان مثال بتوانید آخرین اخبار کالا و یا خدمات خود را در سایت اضافه و ویرایش کنید. به همین منظور به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز است که ما در این مقاله قصد داریم با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار کنیم. وردپرس یک سیستم مدیریتی قوی برای محتوا است که به صورت رایگان و متن باز (Open Source) در اختیار تمام مردم دنیا قرار دارد و امروزه نزدیک به 50 درصد کسب و کار‌های اینترنتی سایت خود را با این سیستم مدیریت می‌کنند.

قدم چهارم: نصب و راه اندازی

برای راه اندازی سایت و اتصال دامنه به هاست باید ابتدا DNS دامنه را به دی ان اس‌های اختصاصی هاست خود تنظیم کنید. جهت حل این مشکل می‌توانید از میزبان خود جهت تنظیم Dns کمک بخواهید این عملیات ممکن است به دلیل حافظه موقت (Cache) اینترنت‌های مختلف تا 24 ساعت هم زمان ببرد.

بعد از این که دامنه شما به فضای میزبانی شما متصل شد وقت آن است که سیستم مدیریت محتوای خود را در هاست آپلود و نصب نمایید. جهت آموزش نصب وردپرس میتوانید به وب سایت مرجع این سیستم مدیریت محتوا سر بزنید.

بیشتر بخوانید: وردپرس چیست و چه کاربردی دارد [مقاله جامع]

قدم پنجم: انتخاب قالب وردپرسی مناسب

بعد از این که سایت خود را را در وردپرس راه اندازی کردید باید به فکر ظاهر سایت تان باشید و به همین منظور باید از پوسته‌های وردپرس استفاده کنید. در صورتی که توانایی برنامه نویسی سایت را داشته باشید می‌توانید پوسته اختصاصی خود را کد نویسی کنید در غیر این صورت در زمینه وردپرس ابزار و قالب‌های آماده زیادی طراحی شده است که می‌توانید از آن‌ها به صورت رایگان و پولی استفاده کنید. این قالب‌ها از سایت‌های مرجعی مانند تم فارست (themeforest) قابل خریداری هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

قدم ششم: شخصی سازی قالب وردپرسی

بعد از اینکه قالب وب سایت خود را انتخاب کردید نیاز به سفارشی سازی پوسته و رابط کاربری آن دارید. برای این منظور می‌توانید از پنل تنظیمات قالب‌های وردپرسی و یا از افزونه‌های صفحه ساز مانند ویژوال کامپوزر (Visual Composer) و یا المنتور (Elementor) استفاده کنید و اگر شناخت کافی از طراحی وب و Html ,Css دارید می‌توانید از طریق کد نویسی اقدام به شخصی سازی و اضافه نمودن امکانات بیشتر به قالب خود کنید .

قدم هفتم: نصب افزونه‌های مورد نیاز

بعد از پیاده سازی وردپرس به همراه قالب باید سایت را از لحاظ سئو، امنیت و غیره نیز آماده کنید که می‌توانید از افزونه‌های موجود در مخزن وردپرس استفاده کنید. وردپرس افزونه‌های رایگان و غیر رایگان بسیار زیادی برای مواردی چون سئو، امنیت، بهینه سازی، ناحیه کاربری و فروشگاهی دارد که می‌توانید از آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف وب سایت خود استفاده کنید.

برخی از افزونه‌های مورد نیاز وردپرس عبارت اند از:

  • Yoast SEO
  • Contact Form 7
  • WooCommerce
  • Wordfence Security – Firewall & Malware Scan
  • Elementor Page Builder
  • Google XML Sitemaps
  • All in One SEO Pack
  • Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights
  • WP Super Cache

که با نصب آن‌ها بر روی وردپرس، سایت شما امکانات جدیدی خواهد داشت.

جمع بندی

ساخت سایت رایگان از اولین قدم‌های شروع یک کسب و کار است اما به توجه و پشتیبانی زیادی نیاز دارد. باید به طور منظم سایت و محتوای آن را به روز کرده و میزان استقبال و رفع کاستی‌های آن را بسنجید. پیشنهاد می‌کنیم از هر روشی که برای طراحی سایت استفاده می‌کنید خود را به مهارت کافی در آن زمینه برسانید تا بتوانید بهینه سازی سایت را کنترل کرده و هزینه‌ها را کاهش دهید. مراحل شروع یادگیری طراحی سایت را می‌توانید در سون لرن بخوانید.

بیشتر بخوانید: مراحل یادگیری و بهترین زبان برنامه نویسی وب برای شروع
۴۲ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۲۹ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۱۶

خیلی خوب بود مطالب که گذاشتید

حسین ۰۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۸

سلام و خسته نباشید . میخواستم بدونم اگر یک سایتی رو خودم از صفر تا صد بخوام اجرا کنم هزینه اش چقدر میشه ؟ برای شروع یک کسب و کار ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۷

درود. جواب سوالتون خیلی بستگی داره که با چه زبانی و چه هدفی بخواید سایت رو توسعه بدید. دو انتخاب کلی وجود داره: استفاده از زبانهای برنامه نویسی و استفاده از وردپرس. اولی دارای هزینه‌های بیشتر هست و دومی اگر دانش کافی نداشته باشید به شدت اذیت کننده میشه. به دلیل نوسان هزینه ها، توصیه میکنم از سایتهای فریلنسینگ و دریافت سفارش جویا بشید تا تخمین خوبی از کار داشته باشید. علاوه بر هزینه ساخت سایت، هزینه اجاره هاست و خرید دامنه رو هم دارید که با کمی تحقیق میتونید به نتایج مناسب برسید.

کاربر ویژه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۰۸:۴۵

سلام میشه اموزش گذاشتن ایتم Login برای سایت رو هم یاد بدین

نازنین کریمی مقدم ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۳۶

سلام. حقیقتا آموزش لاگین قبلا جزو دوره مجازی بود که به تازگی در حال بروززسانی آنها هستیم. درخواستتون رو بررسی میکنیم و در صورت امکان حتما یک مقاله آموزشی رو بهش اختصاص میدیم.

چنجه.جوجه.لقمه کباب ۰۵ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۰۹

باسلام من با سایت ساز گوگل اشنایی دارم و در رابطه با انهایی که گفتند چگونه در گوگل سایت جدید کامنت گذاری کنند یک پیشناهاد دارم.میتوانید از گوگل فرم استفاده کنید اینم ادرسش:https://www.google.com/intl/fa/forms/about/ وقتی فرمتان را ساختید ان را در وبسایت جای گذاری کنید.

نازنین کریمی مقدم ۰۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۱:۲۶

سلام. خیلی ممنون که با ما به اشتراک گذاشتید :)

amir mohammad ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۸

سلام خسته نباشیید من سایتم رو با google saits ساختم اما نمیدونم چطور دیدگاه برای سایتم طراحی کنم لطفا راهنمایی کنید.باتشکر

نازنین گودرزی ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۵۲

سلام. سایت‌های جدید google sites در حال حاضر سیستم کامنت گذاری داخلی ندارند. اما اگر تمایل داشته باشید می‌تونید <a href="https://support.google.com/sites/thread/4245826?hl=en" target="_blank" rel="noopener noreferrer nofollow ugc">راهکارهای دریافت کامنت در google sites</a> رو در اینجا مشاهده کنید.

امیر ۰۶ فروردین ۱۳۹۹، ۰۷:۱۰

در امدش فقط تبلیغ ع؟

n ۱۸ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۰۰

سلام وقت بخیر...در مورد آموزش ساختن سایت لطفا راهنماییم میکنید.

نسترن ۰۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶

سلام. خسته نباشید. ممنون از متن مفیدی که به اشتراک گذاشتید. فقط درمورد پایگاه داده که بخش مهمی از ساخت سایت و مدیریت اون هست چیزی گفته نشد.. آیا نیاز به یادگیری زبان php هست یا مثل وردپرس برای پایگاه داده هم افزونه هایی وجود داره که جای برنامه نویسی رو بگیره؟؟

مجتبی ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۵۳

سلام وقت بخیر جسارتا شما محتوای آموزشی کاملی در زمینه‌ی ورد پرس برای فروش دارید که بتونیم تهیه کنیم. و یا اگر خیر سایت و فروشگاه خاصی پیشنهاد میدید؟

یگانه ۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷

من ممی خوام سایتی داشته باشم برای تفریح وگذاشتن فایل اگه سایتی هست راهنمایم کنید

نرگس ۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱

سلام من نمیتونم یک سایت تبلیغاتی درست کنم.خواهش میکنم مراحل ساخت سایت رابصورت شماره بندی ومرحله به مرحله توضیح دهید.ممنون

یگانه ۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸

کمت نشه

سارا ۰۲ آبان ۱۳۹۸، ۲۲:۵۴

سلام من میخواهم اموزش ساخت سایت رابرایم بصورت گام به گام توضیح دهید باتشکر

مهدی ۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۰۷:۰۸

چه توری بسازم یک وب سایت را لطفن مختص بگید هاست ودامنه راهم بگید تشکر

مصطفی قدیمی ۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹

شما میتونید ثبت دامنه رو از طریق سایت‌های هاستینگ انجام بدید

Frydon Farokhnezhad ۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۲۲:۴۳

برنامه خوبیه، فعلا که درحال آموزش هستم وبرای من مفید بود.

احسان ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۰۱

سلام من نمیتوانم یک سایت تبلیغاتی درست کنم

Benyamin abedi ۲۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳

سلام ما یک گروه موسیقی برنامه نویسی هستیم و می‌خواهیم سایتی درست کنیم که آلبوم‌ها و موسیقی‌ها به صورت فایل خریداری شوند.آیا شما سفارش همچین سایتی قبول می‌کنید ضمنا قالب هم زیاد فرقی نداردواگه میشه هزینه اش هم بگید

کوروش۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۲

سلام چطوری کانالم رو در چند سایت بزارم

فریا ۰۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۴۲

من می‌خوام یک سایت پرسش وپاسخ بسازم ولی نمی‌دونم چطوری باید طراحی کرد نمی‌دونم طراحیش چطوریه سخته یانه ؟ طول زیاد می‌کشه یانه؟لطفا راهنماییم یکنید چیکار باید انجام بدم .ممنون

Amir ۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷

عالی

مجتبی ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۸

۲/۵ بدون استیگمات

zeynbka ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۱۲

سلام آموزشی با برنامه dream waiver ندارین ؟! توروخدا زود جواب بدین امتحان دارم اینم پروژه دانشگاهمه باید زود تحویل بدم ???

Amir ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۳۲

تو کامپیوتر باشد این کار هارو بکنیم لطفا پاسخ بدید

مهدی ۰۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۲۳

سلام.اگر من بخواهم یک سایت بسازم که توی اون بازی و برنامه قرار بدم چه کاری باید بکنم؟ و اینکه این کار هزینه ای هم دارد؟اگر دارد در حد چقدر؟ممنون میشوم جواب من را بدهید.

alireza99 ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۴

باسلام چجوری میشه سایت بسازم لطفا پاسخ دهید برای کارم میخئاهم.

Arsham ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۲۰

سلام ببخشید اگر من یه سایت زدم چجوری واسش عضو جمع کنم

۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۰۷:۴۰

باید با ارتقا سئو این کار را انجام دهید

وبزی ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸

سلام. ممنون از مقاله خوبتون. البته یک روش دیگه ساخت سایت استفاده از سایت سازها است.

مهدی ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۱۵

من میخوام یه سایت تبلیغاتی داشته باشم اگه شما برام انجام میدید چقد هزینش میشه؟

علی مظلوم ۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹

سلام.واقعا ازتون ممنونم جهت اموزش دلسوزانتون استفاده کردم .

Akbarporia ۰۱ فروردین ۱۳۹۸، ۰۴:۰۴

بازاریابی

امیررضا ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۱۱

سلام چجوری میتوانم یه سایت بزنم

زهرا فرحمند ۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۰۵:۲۳

سلام. می‌تونید از دوره آموزش طراحی سایت مجازی ما شروع کنید امیررضای عزیز :)

کاظم ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۳۰

سلام ببخشید من میخوام یه سایتی داشته باشم که توی گوگل اسمم سرچ شد بیوگرافیم بیاد .باید چیکار کنم؟ ممنون

مصطفی قدیمی ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۶:۰۸

سلام دوست عزیز شما میتونید یه وب سایت شخصی به اسم خودتون طراحی کنید و اطلاعات خودتون رو داخل سایت وارد کنید تا در گوگل ایندکس شود و با جستجوی نام شما سایتتون بیاد بالا

مبینا ۰۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳

سلام خیلی مطالب جالب و اموزنده ای دارین ... آفرین به مدیریت:)

مهدی علامه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۵۰

سلام، خیلی خوشحالم از اینکه این آموزش مورد استفادتون قرار گرفته ?

  • انواع روش‌های ساخت سایت
  • آموزش ساخت سایت رایگان با وردپرس
  • جمع بندی
اشتراک گذاری مقاله در :