:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۲۷ دیدگاه نظر عبدالرضا مولایی
چگونه می‌توانیم چند زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟
چگونه می‌توانیم چند زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟

برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای باشیم بهتر است چندین زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم زیرا در این صورت فرصت‌های شغلی بیشتری نسبت به برنامه نویسانی که فقط با یک زبان کار می‌کنند به دست می‌آوریم. البته که این مسیر نیازمند تلاش و پشتکار است. اگر  قصد یادگیری برنامه‌نویسی و تجربه حوزه‌های مختلف آن را دارید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

توصیه‌های لازم برای یادگیری چند زبان برنامه‌نویسی

برای کسانی که حداقل به یک زبان برنامه‌نویسی تسلط دارند یادگیری زبان‌های بعدی بسیار ساده‌تر است. اما اگر درحال یادگیری اولین زبان هستید، توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیرید و زمان و انرژی خود را بهینه کنید.

پشتکار و روحیه یادگیری داشته باشیم.

نکته‌ای که باید در ابتدا مدنظر داشته باشیم این است که هیچ ترس و واهمه‌ای از یادگرفتن برنامه‌نویسی به‌خود راه ندهیم. برای برنامه‌نویس شدن نه لازم است که ریاضیدان باشیم (البته دانستن ریاضیات در سرعت بخشیدن به پیشرفت ما کمک می‌کند) و نه لازم است نابغه باشیم تا به دنیای برنامه نویسان وارد شویم. فقط اگر کمی همت به خرج دهیم و پشتکار و تمرین مداوم داشته باشیم در عرض چند ماه به یک برنامه نویس خوب تبدیل می‌شویم.

الگوریتم و مبانی اولیه برنامه نویسی را یاد بگیریم.

اولین و مهم‌ترین گام در یادگیری چند زبان برنامه نویسی، یاد گرفتن الگوریتم و درک مبانی و اصول اولیه برنامه نویسی است. تمام زبان‌های برنامه نویسی از همین مبانی و اصول اولیه برنامه نویسی بهره جسته اند و تفاوت عمده  آنها در نحو نوشتاری یا اصطلاحا syntax آن‌ها است. به‌طوریکه یک برنامه نویس حرفه ای در مدت کوتاهی قادر است زبان جدیدی بیاموزد. اگر برنامه نویسی را به رانندگی تشبیه کنیم، الگوریتم و اصول اولیه برنامه نویسی همان آیین نامه رانندگی است که هر راننده قبل از رانندگی باید بیاموزد. مثلا هر راننده باید یاد بگیرد سرعت مجاز در هر مسیری چه مقدار است؟ هر تابلویی نشانه چیست؟

برنامه نویس نیز باید بیاموزد کجا از شرط if استفاده کند؟ کجا حلقه for و while به کار ببرد؟ با روش‌های مرتب سازی و مواردی از این قبیل آشنا باشد. این پیش نیاز بسیار مفید با فراگیری الگوریتم و مبانی برنامه نویسی به دست می‌آید. دانستن الگوریتم به ما کمک می‌کند تا به راحتی مسائل را به صورت مرحله به مرحله و طبق نظمی که کامپیوتر قادر به فهمیدن آن باشد، بنویسیم و درک مبانی اولیه برنامه نویسی به ما می‌آموزد چگونه از الگوریتم‌ها و ساختارها در برنامه نویسی استفاده کنیم.

در انتخاب اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری دقت کنیم.

گام بعدی در یادگیری چند زبان برنامه نویسی، انتخاب مناسب اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری است. بهتر است اولین زبانی که برای برنامه نویسی انتخاب می‌کنیم، زبان دشواری نباشد. مثلا اگر C++ را برای اولین زبان برنامه نویسی انتخاب کنیم، ممکن است در اواسط آموزش درک بسیاری از مسائل مطرح شده برای ما سخت و مشکل باشد و این سخت شدن مباحث باعث دلزدگی در ادامه یادگیری می‌شود.

اگر همان رانندگی را مثال بزنیم هیچوقت فردی که رانندگی بلد نیست پشت کامیون نمی‌نشیند بلکه با خودروی سبکی مانند پراید شروع به آموزش رانندگی می‌کند. در برنامه نویسی نیز بعضی از زبان‌ها هستند که یادگیری آن‌ها، برای افراد مبتدی کار آسانی نیست. با کمی جستجو در اینترنت می‌توانیم زبان‌هایی که یادگیری آسان‌تری نسبت به دیگر زبان‌ها دارند را بیابیم. زبان‌هایی مانند Ruby، Python و غیره وجود دارند که انتخاب مناسبی برای یادگیری اولین زبان برنامه نویسی هستند. بعد از یاد گرفتن اولین زبان برنامه نویسی، یادگرفتن زبان‌های بعدی آسان خواهد بود.

زبان هایی را یاد بگیریم که مرتبط با حوزه شغلی و علاقه ما هستند.

انتخاب زبان به خود ما بستگی دارد و اینکه قصد برنامه نویسی در چه حوزه ای را داریم زیرا کاربرد هر زبان برنامه نویسی متفاوت است. بعضی از زبان‌های برنامه نویسی مختص ساخت نرم افزار در دسکتاپ هستند. بعضی زبان‌ها در طراحی سایت و بک اند کارایی دارند و  برخی دیگر در حوزه‌هایی مانند ساخت اپلیکشن موبایل، علم داده و هوش مصنوعی کاربرد دارند. به عنوان مثال اگر قصد داریم در قسمت بک اند وب سایت کار کنیم آموزش زبان PHP انتخاب مناسبی است. در  یادگیری برنامه اندروید زبان جاوا و اگر به هوش مصنوعی علاقمندیم پایتون گزینه بسیار خوبی است. همچنین اگر به طراحی صفحات وب علاقمندیم جاوا اسکریپت انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.

طبق مثال رانندگی، اگر کسی قصد انتقال تعداد زیادی مسافر داشته باشد تا اتوبوس هست، هرگز کامیون را انتخاب نمی‌کند. هر چند با کامیون هم امکان انتقال مسافر هست ولی کامیون نه راحتی اتوبوس را دارد و نه از ایمنی کافی جهت انتقال مسافر برخوردار است. پس انتخاب مناسب زبان برنامه‌نویسی به رسیدن به اهدافی که در نظر داریم بسیار کمک خواهد کرد. یادگیری زبان‌هایی مانند php و جاوا اسکریپت و حتی پایتون، باعث رشد و پیشرفت شما در حوزه اینترنت و طراحی سایت می‌شود اما یادگیری زبانی مثل C++ هیچ کمکی در حوزه اینترنت نمی‌کند. برعکس کسی که در حوزه برنامه‌نویسی سخت‌افزار کار می‌کند، یاد‌گرفتن زبان‌هایی مانند php و جاوا‌اسکریپت به او کمکی نخواهد کرد. برای کسب تجربه، آموختن هر زبانی بیهوده نیست ولی بهتر است زبان‌هایی یاد بگیریم که مرتبط به حوزه کاری‌مان می‌شوند.

ابتدا زبان‌های برنامه‌نویسی پیش‌نیاز را یاد بگیریم.

یادگیری بعضی از زبان‌های برنامه نویسی نیازمند پیش نیازهایی است که بهتر است آن‌ها را یاد بگیریم. برای مثال قبل از فراگیری زبان جاوا اسکریپت لازم است Html و Css را بیاموزیم. همین شرایط برای زبان PHP هم برقرار است. یا برای آموختن فریم ورک لاراول حتما باید PHP  را آموخته باشیم. بهتر است قبل از شروع یادگیری یک زبان جدید اطلاعات کافی از آن بدست بیاوریم تا در میانه راه به مشکل بر نخوریم.

به‌صورت مداوم تمرین کنیم.

در یادگیری هر زبان برنامه نویسی تمرین کردن نقش مهمی دارد و باعث پیشرفت در کار می‌شود. در اینترنت سایت‌های زیادی هستند که سوالاتی برای حل کردن در تمامی زبان‌های برنامه نویسی دارند و می‌توانیم به طور مداوم به تمرین کردن مشغول باشیم. تمرین کردن زیاد، باعث افزایش سرعت یادگیری می‌شود.

 کدهای برنامه نویسی را بخوانیم.

یکی از بهترین راه‌های یادگیری یک زبان جدید برنامه نویسی و مهارت پیدا کردن، خواندن کد است. کدهای برنامه نویسی منبع باز (Open Source) زیادی وجود دارد که به ما در آشنایی بیشتر با زبان برنامه نویسی مورد نظر کمک زیادی می‌کنند.

یادگیری برنامه نویسی

در زمان یادگیری زبان اول برنامه نویسی، همزمان مشغول یادگیری زبان دیگری نشویم.

برای اغلب افراد حدود یک سال طول می‌کشد تا آن زبان در ذهن‌شان تثبیت شود البته این زمان گاهی کمی بیشتر و گاهی کمتر است. اگر در این دوره همزمان مشغول یادگیری زبان دیگری شویم مفاهیم و مباحث دو زبان را با هم مخلوط می‌کنیم و این باعث سردرگمی می‌شود. که حتی بعد از پیشرفت در آن زبان‌ها، ممکن است به دشواری بتوانیم مفاهیم مخلوط شده را از هم تمیز دهیم. اما بعد از آموختن زبان اول، یادگیری همزمان زبان‌های مختلف برنامه نویسی اختلالی در یادگیری به وجود نمی‌آورد.

یادگیری فریم‌ورک‌های هر زبان، چیزی کم از یادگیری زبان جدید ندارد.

اغلب زبان‌های برنامه نویسی دارای فریم‌ورک‌های متنوعی هستند و راحتی و امنیتی که فریم‌ورک‌ها به برنامه‌نویس می‌دهند باعث محبوبیت روزافرونشان در بین برنامه نویسان شده است. برای مثال لاراول، سیمفونی و کدایگنیتر تعدادی از فریم ورک‌های PHP هستند که در بک-اند سایت کاربرد فراوانی دارند. یا جنگو و فلسک نمونه ای جذاب و پرطرفدار از فریم ورک‌های پایتون هستند. در کل اکثر زبا‌ن‌های برنامه نویسی دارای فریم‌ورک‌هایی هستند که با داشتن کتابخانه‌های فراوان حجم کدنویسی را کاهش داده‌اند. توصیه می‌کنیم هرگز از یادگیری فریم‌ورک‌ها غافل نشوید.

یادگیری چند زبان برای فول استک شدن

طراحی وب از دو قسمت تشکیل شده است. برنامه نویس فرانت اند (Front End) شکل و ظاهر سایت را طراحی کرده و توسعه می‌دهد و برنامه نویس بک اند (Back End) توسعه سمت سرور را به عهده دارد. کسی که در هر دو قسمت تبحر و تسلط کافی داشته باشد و بتواند یک پروژه را از صفر تا صد انجام دهد، یک برنامه‌نویس فول استک (Full Stack Developer)  است.

برای اینکه فول استک شویم باید زبان‌های برنامه نویسی مختلفی یاد بگیریم. Html ، css ، جاوا اسکریپت، php ، جاوا، پایتون، SQL و غیره زبان‌هایی هستند که یک فول استک تسلط کافی روی آنها دارد. البته ناگفته نماند که یادگیری همه زبان‌های گفته شده لازم نیست اما مسلما، توانایی کامل در پیاده‌سازی هر دو بخش پروژه است که  شما را تبدیل به یک برنامه‌نویس فول استک می‌کند.

با یادگیری زبان‌های مکمل بک اند، حرفه ای شویم.

اگر به توسعه وب به ویژه قسمت بک اند علاقمند هستید، بهتر است زبان‌های مکمل را یاد بگیریم. با یک نگاه به شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، فیس بوک، آمازون و غیره متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها برای توسعه محصولات و پروژه‌های خود از چندین زبان برنامه نویسی مختلف استفاده کرده اند. زبان‌های برنامه‌نویسی در تعامل با یکدیگر هستند و اکتفا کردن به یک زبان در هر حوزه ممکن است فرصت‌های زیادی را از ما دریغ کند. یادگیری زبان‌هایی نظیر PHP ، پایتون، ASP و Node.Js در حرفه ای شدن بیشتر ما در بک اند نقش به سزایی خواهند داشت.

مزایا و معایب یادگیری چند زبان برنامه نویسی 

تا حدودی درمورد مزایای یادگیری چند زبان برنامه نویسی صحبت کردیم. به طور خلاصه می‌توان گفت

  • انعطاف پذیری و قدرت مانور در حوزه‌های مختلف
  • بالا بردن مهارت و تجربه در برنامه‌نویسی
  • ارمغان آوردن فرصت‌های شغلی بهتر و بیشتر
  • کسب اعتبار و احترام در انجمن‌های حرفه‌ای

و غیره از مزایای یادگیری چند زبان هستند. اما آیا یادگیری چند زبان برنامه نویسی معایبی هم دارد؟ متاسفانه بله.

مهمترین عیب یادگیری چند زبان این است که زبان‌های برنامه نویسی متنوعی وجود دارند که اگر در تصمیم‌گیری مردد باشیم و بخواهیم زبان‌های زیادی را یاد بگیریم و یا با انتخاب منابع نادرست زمان یادگیری را طولانی کنیم، فرصتی برای استفاده از مهارت‌های خود و کسب اعتبار نخواهیم داشت.

جمع‌بندی

برنامه نویسان چند زبانه از مهارت و تجربه بالاتری برخوردار می‌شوند و قادر اند برای هر پروژه کاری، زبان برنامه نویسی مناسب آن پروژه را انتخاب کنند. در پایان یادآوری می‌کنیم که یاد داشتن چند زبان برنامه نویسی یکی از ویژگی‌های مهمی است که شرکت‌های بزرگ استارتاپی به دنبال آن هستند. پس چه خوب است با آموختن زبان‌های برنامه نویسی جدید توانایی خود را افزایش دهیم و موقعیت‌های شغلی مناسبی را برای خود به ارمغان بیاوریم. اگر در شروع آموزش برنامه نویسی هستید چه زبانی را انتخاب کرده‌اید؟

۲۷ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۰

سلام با تشکر از تیم (7learn) . مقاله بسیار مفید و کاملی بود. من به طراحی وب سایت خیلی علاقه مند هستم ولی در یک دو راهی مهم قرار گرفتم. نمی‌دونم که مسیر (بک اند با پایتون) را ادامه بدم یا (فرانت اند با جاوا اسکریپت). هر دو زبان خوب هستن ولی هر یک مزیت‌های خاصی دارند. هر دو برای شروع یک زبان برنامه نویسی بهتر هستند ولی پایتون کمی کد هایش کوتاه‌تر شده است و قابل درک‌تر است ولی بازم نمی‌تونم تصمیم بگیرم. می خواستم بدونم تقاضای کدام مسیر در ایران و جهان بیشتر است : (بک اند با پایتون ) یا (فرانت اند با جاوا اسکریپت) ؟

نازنین کریمی مقدم ۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۴۱

درود هر دو بسیار بسیار پرطرفدار هستند. پیشنهاد میکنم براساس روحیات تون تصمیم بگیرید. اگر اهل طراحی و کار با UI هستید فرانت و اگر اهل کارهای سخت و پیچیده هستید، بک اند رو انتخاب کنید.

۰۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲

سلام من در کل به برنامه نویسی علاقه دارم اما دقیقا نمیدونم باید توی چه حوزه ای وارد بشم بین موبایل و وب دچار تردید هستم بنظرتون چیکار کنم

نازنین کریمی مقدم ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۴۰

درود هر دو حوزه پردرآمد و محبوب هست و چون به هر دو هم علاقه دارید، بنظرم شرایط تون رو با آگهی‌های کاریابی وبسایت‌های آنلاین مثل جابینجا و جاب ویژن بسنجید و براساس اونا تصمیم بگیرید.

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۲۸

من حدود یک سال هست که جنگو رو یاد گرفتم البته پیوسته نبود، الانم دارم پروژه شخصی می‌زنم (یه دونه شورت لینک زدم تا حالا)برای رزومه سازی، ولی متاسفانه هنوز ازش به درآمد نرسیدم، چون پروژه فریلنس که کم داره و شرکت‌ها هم همش سنیور می‌خوان ، البته هنوز تو مباحثی مثل گراف کیو ال و داکر و دیپلوی ضعف دارم و یاد نگرفتم سوالم این بود: جدیدا یادفای داره دوره مسترکلاس میزاره ، می‌خواستم توش شرکت کنم و علاوه بر جنگو که هدف اصلیمه ادامش بدم ، که اگر نتوستم از جنگو درامد داشته باشم از ، js برم سراغ بک اند و از طرفی رزومه ام هم پر بار‌تر باشه، کلا بک اند دوست دارم چون، از طرفی هم می‌ترسم که مباحث جنگو با اونا قاطی باشه ، می‌خواستم ازتون در این باره مشورت بگیرم

نازنین کریمی مقدم ۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۰۷:۱۰

درود کلا اگر هدفتون بک اند هست پیشنهاد میکنم بجای جاوا اسکریپت همون جنگو رو ادامه بدید و از اونجا به بک اند کوچ کنید. برای بک اند کلا بهتره به صورت استخدامی کار کنید وگرنه رزومه قوی براتون نمیشه و پولساز نخواهد بود. حتی بد نیست کارآموز بشید (به شرط استخدام بعد از کارآموزی) و اینطوری کم کم خودتون رو قوی کنید. جاوا اسکریپت بیشتر برای فرانت هست و یادگیریش موردی نداره، اما با هدف شما خیلی سازگار نیست.

Alireza Sabet Ghadam ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۰۵:۳۰

سلام من میخوام یه چت قوی بنویسم میخوام برای فرانت از دارت و فلاتر استفاده کنم وبرای بک اند از جاوااسکریپت و node js . به نظر شما اول از کجا شروع کنم و چه مدت بعد از یادگیری برم سراغ زبان دیگه

نازنین کریمی مقدم ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰

درود کاملا به ساختار ذهنی تون بستگی داره که اول بک اند رو شروع کنید راحت‌تر هستید یا فرانت اند، اما در کل پیشنهاد میدم با فرانت اند شروع کنید چون ساده‌تر هست و سریعتر جمع میشه. میتونید فلاتر و دارت رو همزمان پیش ببرید (چون دارت در فلاتر استفاده میشه و به هم وابسته اند) و تمامی صفحات مورد نیاز رو طراحی کنید، بعد که تموم شد به سراغ بک اند برید و مرحله به مرحله صفحات رو تکمیل کنید.

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰۹:۳۸

سلام من می‌خوام برنامه نویس وب بشم،در حال یادگیری پایتون هستم.میخواستم بدونم بعد از پایتون برای فول استک شدن باید چه زبان‌های رو یاد بگیرم؟ و چطوری میتونم از چند زبان برنامه نویسی یک جا استفاده کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰

درود برای فول استک شدن شما باید به تکنولوژیهای فعلی وب مثل سوگر و... مسلط باشید + یک فریمورک پایتون برای فرانت اند رو یاد بگیرید (مثل فلسک و...) توصیه میکنم <a href="https://roadmap.sh/backend" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc">این نقشه راه </a> رو ببینید و همینطور سرفصلهای دوره متخصص وب پایتون رو از بخش دوره‌ها مرور کنید و طبق همون پیش برید.

۰۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۳۶

آیا امکان این وجود داره تا در چند حوزه متفاوت و مختلف متخصص شد مثلا. اندروید ، وب ، هوش؟؟؟؟؟؟

نازنین کریمی مقدم ۰۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۷

سلام حجم مطالب بسیار زیاد هست و هرروز هم یچیز جدید اضافه میشه. شاید بتونید همزمان به چندین حوزه مسلط باشید اما اینکه همزمان تو همه حوزه‌ها کار کنید و آپدیت هم باشید، زمان کم میارید.

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۱۰

سلام من دوبار زبان پایتون رو نصفه رها کردم سه بار هم زبان برنامه نویسی سی رو نصفه رها کردم دروقاع از لووپ‌ها و شرط‌ها و تابع و کتابخانه هر دو رو بلدم و نصف هر دو بلدم و مباحث اضافی سی و مباحث کلاس‌ها که زبان برنامه نویسی سی نداره رو بلد نیستم الان میتونم هر دو رو هم زمان یاد بگیرم یا بهتره اول رو یکی کار کنم بعد برم سمت اون یکی ؟

نازنین کریمی مقدم ۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲

درود بهتره اول پایتون رو یاد بگیرید بعد سراغ بعدی برید، توصیه میکنم از تمرین عملی و مسابقات استفاده کنید تا مطالب رو کامل یاد گرفته و نیمه راه رهاشون نکنید.

۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۲۸

سلام ممنون بابت پاسخگویی فقط من رشتم برقه و در گرایش الکترونیک میخام بردارم و برای امبدد سیستم وکار با میکروکنترلر‌ها و... زبان‌های سی و سی پلاس پلاس و شاید مونتاژ هم باید یاد بگیرم در اینده اگه لازم بشه با این حال بهتره که زبان پایتون رو بخونم اول ؟ چون هعی بهم میگن از سی به پایتون رفتن راحته ولی از پایتون به سی رفتن سخته ! درحالی که بنظر سختی نداره فقط خط‌ها طولانیه و امکانات هم کمه مثلا بیشتر مواقع توابع مورد نیاز رو باید خودمون بسازیم در حالی که با یه سرچ برای پایتون توابع زیادی پیدا میشه

نازنین کریمی مقدم ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۰۵:۳۳

درود بر شما موردی که فرمودید درباره سختی مهاجرت از پایتون به سایر زبانها کاملا درست هست و در شرایط عادی بنده هم به کسی که از صفر قراره شروع کنه پیشنهاد میکنم اول سی یاد بگیره بعد پایتون. دلیلش هم همونطور که گفتید فقط و فقط اینه که پایتون تنبل مون میکنه وگرنه هیچ فرقی نداره کدوم رو استارت بزنیم. در مورد شما، چون تا حدودی به هردو آشنایی دارید و از طرفی رشته الکترونیک هم هستید و پایتون هم خیلی کاربردیه بهتره اول پایتون رو تموم کنید و خیالتون راحت شه بعد وارد دریای برنامه نویسی خانواده سی بشید. بخصوص که اگر بخواید اول سی رو تموم کنید ممکنه بازهم درگیر مشکلات کامنت قبلی تون بشید و هیچوقت به انتهای کار نرسید.

Yas ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۰۴

بسیار خوب بود ....از شما بابت توضیحات روان و جمع بندی مناسب تشکر میکنم??

نازنین کریمی مقدم ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۰:۲۸

ممنون که با ما همراه هستید.

Yas ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۵۹

سلام و خداقوت به نویسنده گرامی این سایت... من میخوام برای طراحی وب برنامه نویسی کنم. البته جوری که بتونم پروژه‌های مفید و بروزی رو ارائه بدم و وارد بازار کار بشم. شما یادگیری و تسلط در کدوم زبان‌های برنامه نویسی رو پیشنهاد میکنید؟ و فکر میکنید چه مقدار زمان برای رسیدن به این هدف احتیاج دارم.من تاحدودی با بعضی زبانها مثل (#html,css,php,javascript,c) کارکردم. ممنون میشم راهنماییم کنید.?

نازنین کریمی مقدم ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰۰:۴۱

درود توصیه میکنم یکی از فریمورکهای جاوااسکریپت مثل React یا انگولار رو شروع کنید و در اون حرفه ای بشید. اغلب درخواستهای شغلی کنونی برنامه نویسی وب روی جاوااسکریپت و فریمورکهایش مانور میدهند. اگر تسلط خوبی روی جاوا اسکریپت داشته باشید، یک برنامه ابتدایی React رو درکمتر از یک هفته میتونید بنویسید. اما بطور کلی زمانش بستگی به خودتون داره.

ali ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹

سلام من یونیتی #C رو تا حد متوسط به بالا یاد دارم و به جاوا اندورید و طراحی سایت هم علاقه مند هستم بنظر شما اگه یونیتی رو تا حد حرفه یاد گرفته باشم برم به زبان هایی گفتم مشکلی نداره چون میترسم اطلاعت یونیتی از ذهنم بپره لطفا راهنمایی کنید

ابوالفضل ۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۴۴

سلام خسته نباشید ببخشید من چندروزیه که پایتون رو شروع کردم وبه حوزه‌های ساخت ربات تلگرام نرم افزار وهک و امنیت علاقه دارم طبق پرس و جوهایی که کردم هک و امنیت پروسه ی یه شبه نیست وباید باچندین زبان اشنایی داشته باشم و چندین سال درحوزه ی شبکه و... فعالیت کنم بنظرتون تمرکزم رو چه زبانهایی بزارم؟؟پایتون اولین انتخابم بود چون هم سادس وهم میتونم باهاش ربات تلگرامی بسازم . ام برای هک و امنیت چیکارکنم؟؟میخوام جوری پیش برم که درهر سه زمینه ک گفتم توانایی داشته باشم. و اینکه بازار کار هک و امنیت چطوره؟؟

عبدالرضا مولایی ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴

سلام دوست عزیز، انتخاب زبان پایتون به عنوان زبان اول برنامه‌نویسی، بسیار عاقلانه است. شما سعی کنید در پایتون به حد متوسط به بالا برسید، سپس به سراغ زبان‌های دیگر بروید.. عجله کردن در این زمینه باعث میشه با مشکلات متفاوتی مواجه بشید و حتی باعث دلسردی شما از ادامه دادن برنامه‌نویسی بشه.. درمورد هک و امنیت شبکه همونطور که خودتون گفتید مستلزم داشتن سواد رایانه‌ای بالایی است و شما میتونید در کنار یادگیری پایتون، مطالبی درمورد لینوکس، شبکه، وایرلس، آی‌پی و موارد دیگری در همین زمینه مطالعه کنید تا با این موارد آشنایی کاملی پیدا کنید.. به طور قطع با این روش، بعد از یادگیری اولین زبان برنامه‌نویسی‌ خود، امکان موفقیت بیشتری در زمینه هک و امنیت شبکه خواهید داشت.

علی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۴۷

سلام!! من برنامه نویسی رو با زبان جاوا شروع کردم با آموزشای فرادرس و اون رو حدود سه چهارمش رو دیدم و یاد گرفتم ... من دیدم که داره این ویدئو‌های فرادرس تموم میشه تو ذهنم گفتم برم دنبال برنامه نویسی وب و پی اچ پی و این‌ها بعد این ویدئو ها ولی چند وقت پیش یک رفرنسی برای زبان جاوا دانلود کردم و حدود یک چهارم عنوان‌ها بیشتر رو بلد نبودم. این باعث شد شک کنم که الان من برم یک زبون دیگه اونم پی اچ پی یا نه؟ اگه نه با چه منبعی جاوا رو ادامه بدم؟ اگرم آره که پی اچ پی رو با پیش زمینه جاوام شروع کنم یا باید چیز دیگه ام یاد بگیرم؟ ممنون که جواب میدین

عبدالرضا مولایی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰۰:۲۹

سلام، دوست عزیز شما اگر علاقه به php و برنامه‌نویسی وب دارید، لازم نیست روی جاوا تمرکز کنید.. همین مقدار آشنایی که با مباحث برنامه‌نویسی و زبان جاوا پیدا کردید می‌تونه به شما در یادگیری زبانهای دیگه کمک کنه..php هم زبان آسانیه برای یادگیری، نیازی به پیش‌نیاز نداره.. کافیه بدون هراس و دلواپسی به سراغ php برید.

رسول ۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۲۸

سلام به همه دوستان و استاتید گرانقدر من میخام برنامه نویسی رو شروع کنم به صورت حرفه ای گرافیک دو بعدی و سه بعدی کار کنم اگر ما زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس رو یاد بگیریم آیا بعد از یادگیری به راحتی می‌تونیم به راحتی زبان برنامه نویسی اندروید و php رو یاد بگیریم با مثال توضیح بدم: من فتوشاپ رو مسلطم و دو سه ماهی طول کشید که فوق العاده شدم توش و به همین دلیل وقتی ایلاستریتور رو جلوم گذاشتن بعد نهایت سه تا چهار روز روزی دو سه ساعت توی اون هم خیلی عالی شدم توی برنامه نویسی هم به همین شکل میخام عمل کن به نظر شما سی پلاس پلاس رو یاد بگیرم اول ...پی اچ پی ....اندروید البته این نکته رو هم بگم که با بازار کار هم تخمین بزنید مثلا اگر اندروید رو یاد بگیرم و بعد برم سی پلاس پلاس رو یاد بگیرم همین جواب رو می‌گیرم یعنی هم برنامه نویسی رو خوب یاد گرفتم هم کار گیرم میاد ولی با سی پلاس پلاس برنامه نویسی رو خوب یاد گرفتم ممنون از پاسختون

عبدالرضا مولایی ۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۰۳

سلام رسول جان شما اگر قصد یادگیری php یا اندروید را داری، بهت پیشنهاد می‌کنم از همونا شروع کنی، چون یادگیری php به نسبت C++ آسون تره.. ولی مطمئنا یادگیری c++ در ابتدا هر چند سخت تره اما برای یادگیری زبان‌های بعدی، کار آسون‌تری خواهی داشت.

  • توصیه‌های لازم برای یادگیری چند زبان برنامه‌نویسی
  • یادگیری چند زبان برای فول استک شدن
  • با یادگیری زبان‌های مکمل بک اند، حرفه ای شویم.
  • مزایا و معایب یادگیری چند زبان برنامه نویسی 
  • جمع‌بندی
اشتراک گذاری مقاله در :