:: فقط تا پایان فروردین 👈 ۳۵٪ تخفیف ویژه به همراه هدیه 5 میلیون تومانی
۰ ثانیه
۰ دقیقه
۰ ساعت
۹ دیدگاه نظر محمد انوری
آموزش تایپ 10 انگشتی
آموزش تایپ 10 انگشتی چند سالی است که کامپیوترها به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده اند. در قرن 21 دیگر مهم نیست که شما چه شغلی دارید، این روزها داشتن مهارت‌های اولیه کار با کامپیوتر مثل ICDL درجه 1 و 2، برای هر کسی ضروری است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که کاربران کامپیوتر در طول روز مرتب انجام می‌دهند، تایپ کردن است. اگر به شما بگویم روشی وجود دارد که کمک می‌کند سرعت تایپ خود را 5 تا 10 برابر افزایش دهید چه می‌گویید؟ این روش که گفتم چیزی نیست به جز تایپ 10 انگشتی. تا به حال فکر کرده اید کامپیوترها چطور کار می‌کنند؟ در یک تعریف بسیار ساده باید بگوییم که کامپیوتر ماشینی است که داده (Data) را از کاربر دریافت کرده و پس از پردازش آن (Process) اطلاعات (Information) را به کاربر برمی گرداند. کیبرد یکی از مهم‌ترین قطعات سخت افزاری هر کامپیوتر یا لپ تاپ است. به کمک کیبرد کاربر داده‌های بسیار مهمی را به کامپیوتر ارسال می‌کند. به عملیات زدن کلیدهای مختلف روی کیبرد "تایپ" می‌گویند. در حال حاضر بهترین و سریع‌ترین روش تایپ در جهان، تایپ 10 انگشتی است. بیشتر بخوانید: استعداد چیست؟ عوامل مهم در کشف استعداد برنامه نویسی

چرا باید تایپ 10 انگشتی را یاد بگیریم؟

ضرورت یادگیری تایپ 10 انگشتی برای برنامه نویسان یک لحظه تصور کنید پشت کامپیوتر خود نشسته اید و بدون این که صفحه کلید را نگاه کنید، با سرعتی شبیه به هکرهای فیلم‌های هالیوودی در حال تایپ کردن هستید. این تصویر را در ذهن خود نگه دارید چون با چند هفته یا چند ماه تمرین می‌توانید به این سرعت تایپ باورنکردنی برسید. در واقع مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود سراغ تایپ 10 انگشتی برویم، سرعت بسیار بالای این نوع تایپ است.

تایپ 10 انگشتی برای چه کسانی مفید است؟

به جرات می‌توانیم بگوییم یادگیری این مهارت برای هر کسی می‌تواند مفید باشد. نویسنده‌ها و وبلاگ نویس‌ها با یادگیری تایپ 10 انگشتی می‌توانند تمرکز خود را روی نوشتن بگذارند. کارمندان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی با یادگیری تایپ 10 انگشتی می‌توانند بهتر به ارباب رجوع‌ها خدمت کنند. در واقع تایپ انگشتی در مرحله اول برای همه مفید بوده و برای بعضی از مشاغل بسیار مهم می‌باشد. اما رابطه تایپ 10 انگشتی با برنامه نویسی به چه شکل است؟ به نظر من یادگیری تایپ 10 انگشتی برای برنامه نویسان یک انتخاب نیست و آنها باید این تکنیک را یاد بگیرند. از آنجایی که برنامه نویس در طول روز کدهای زیادی می‌زند و زیاد از کیبورد استفاده می‌کند، یادگیری تایپ 10 انگشتی می‌تواند سرعت عمل او را بسیار بالا ببرد. یک نکته دیگر هم مربوط به جایگاه و موقعیت برنامه نویسان است. جامعه، برنامه نویس را به عنوان خبره و متخصص کامپیوتر در نظر می‌گیرد، اگر این متخصص کامپیوتر پیش بقیه با 2 انگشت شروع به تایپ کند، کمی وجه برنامه نویسان را خراب می‌کند :) ( البته این مورد را خیلی جدی نگیرید ) بیشتر بخوانید: 10 اشتباه رایج که برنامه نویسان مبتدی انجام می‌دهند

آموزش تایپ 10 انگشتی

شروع آموزش و یادگیری تایپ 10 انگشتی با تمرین زیاد خب حالا زمان آن رسیده که تایپ 10 انگشتی را یاد بگیریم. قبل از هر چیز این نکته را فراموش نکنید که چیزی به عنوان "آموزش تایپ 10 انگشتی" به آن شکل که آموزشگاه‌ها و موسسه‌های فنی اعلام می‌کنند وجود ندارد. شما کل تکنیک‌های تایپ 10 انگشتی را می‌توانید در یک جلسه یاد بگیرید. تنها چیزی که سرعت تایپ شما را بالا می‌برد، 3 بار تکرار می‌کنم تمرین است، تمرین است و تمرین است. فقط با تمرین زیاد می‌توانید تایپ 10 انگشتی را یاد بگیرید.

مرحله اول: با انگشت اشاره دو حرف F (ب) و J (ت) را پیدا کنید

حالا اولین قدم در تایپ 10 انگشتی را بردارید. از روی کیبرد خود دو حرف F و J را پیدا کنید. احتمالا یک برجستگی روی این دو حرف مشاهده می‌کنید. این برجستگی کمک می‌کند حتی در تاریکی شب هم بدون هیچ مشکلی دو حرف اصلی در شروع تایپ 10 انگشتی را پیدا کنید. خب حالا برای شروع دو انگشت اشاره خود را روی این دو حرف قرار دهید.

مرحله دوم: انگشت‌های خود را به ترتیب روی سایر حروف بچینید

حالا باید انگشت‌های دیگر خود را هم روی کیبرد قرار دهید. انگشت‌های دست چپ به ترتیب روی کلیدهای D و S و A و انگشت‌های دست راست به ترتیب روی کلیدهای K و L و ; قرار می‌گیرند. دو حرف F و J را هم که در مرحله قبل گرفته بودیم. خب حالا با انگشت‌های شصت خود چه کنیم؟ هر دو انگشت شصت خود را روی کلید Space قرار دهید. تا اینجای کار ترتیب درست قرار گرفتن انگشت‌ها روی کیبرد برای تایپ 10 انگشتی را یاد گرفتیم.

مرحله سوم: با هر انگشت نزدیک‌ترین کلید را فشار دهید

در این مرحله رسما تایپ 10 انگشتی آغاز می‌شود. بعد از جاگیری درست انگشت ها، باید هر کلید را با نزدیک‌ترین انگشت ممکن فشار داده و دوباره انگشت خود را به جای اول برگردانید. برای مثل انگشت اشاره که روی کلید F قرار دارد برای زدن کلید G حرکت کرده و بعد از زدن آن دوباره به جای اول خودش برمی گردد. یا دوباره همین انگشت اشاره برای زدن کلید R بالا رفته و بعد از زدن آن دوباره روی کلید F برمی گردد. این ترتیب برای تمام انگشتان دست صدق می‌کند. مثلا برای زدن کلید i انگشت دوم دست راست بالا رفته و بعد از زدن کلید به جای اول خودش برمی گردد.
فراموش نکنید که در هنگام تایپ 10 انگشتی بعد از زدن هر کلید دوباره حالت دست خود را به شکل اول برگردانید ( مطابق مرحله دوم )

چه تمرین هایی انجام دهیم تا دستمان سریع‌تر شود؟

کل چیزی که باید درباره تایپ 10 انگشتی یاد می‌گرفتید را در سه مرحله قبل یاد گرفتید. حالا نوبت تمرین است. دوباره تکرار می‌کنم که برای مسلط شدن به تایپ 10 انگشتی باید تمرین زیادی داشته باشید. هر فرد با توجه به میزان تمرین و علاقه خود می‌تواند در مدت زمانی بین 3 هفته تا 4 ماه به یک سرعت قابل قبول در تایپ برسد. برای تمرین بیشتر می‌توانید به سایت تایپو مراجعه کنید و مرحله به مرحله با تمرین‌های این سایت جلو بروید. بهترین کار برای افزایش سرعت تایپ، باز کردن یک فایل ورد و یک متن آماده است. سعی کنید بدون نگاه کردن به کیبرد و فقط با زل زدن به صفحه نمایش کار تایپ را انجام دهید. این نکته را هم فراموش نکنید که در اوایل کار طبیعی است اگر کمی گیج شوید یا حرکت انگشتان دست شما به سختی انجام شود. به مرور زمان این مشکل حل شده و دستتان به شدت فرز خواهد شد. فقط نکات زیر را در آموزش تایپ 10 انگشتی فراموش نکنید:
  • در تایپ 10 انگشتی نگاه شما فقط باید روی صفحه نمایش باشد
  • در تایپ 10 انگشتی بعد از فشردن هر کلید دوباره به همان آرایش اولیه انگشتان خود برگردید
  • زمان زیادی را برای تمرین و راه افتادن دست خود در نظر بگیرید

نتیجه گیری

در این مطلب به آموزش تایپ 10 انگشتی و ضرورت یادگیری آن برای افراد مختلف که با کامپیوتر سر و کار دارند صحبت کردیم. تایپ 10 انگشتی مهارتی است که با ترکیب درست انگشتان دست و به کارگیری صحیح آنها سرعت تایپ را تا 10 برابر افزایش می‌دهد. مهم نیست چه شغلی دارید و چقدر با کامپیوتر تایپ می‌کنید، یادگیری تایپ 10 انگشتی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد. البته در بعضی از مشاغل مثل نویسندگی یا برنامه نویسی تایپ 10 انگشتی از یک نیاز تبدیل به ضرورت می‌شود. در آخر از شما می‌خواهم اگر تجربه مفید و جالبی در یادگیری تایپ 10 انگشتی داشتید، آن را با ما و کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.
۹ دیدگاه
ما همه سوالات و دیدگاه‌ها رو می‌خونیم و پاسخ میدیم
۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰

سلام خسته نباشید . میخواستم بدونم من که اشتراک تایپو خریدم و هفته دیگه میخوام برنامه نویسی کار کنم الان روی تایپ انگلیسی تمرین کنم یا از اول روی تایپ برنامه نویسی کار کنم؟

نازنین کریمی مقدم ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۱

درود بهتره که با تایپ انگلیسی پیش برید. بعدا برای نوشتن مقاله و... به درد میخوره.

Mohsen Shahi ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷

مرسی از مقاله کاربردیتون، دوستان میتونن از نرم افزار Rapid Typing هم برای بالا بردن توانایی در این مهارت استفاده کنن

نازنین کریمی مقدم ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۶

درود بله این نرم افزار واقعا بسیار مفید هست.

نازآفرین کریمی ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۹

خوب

فائقه نامور ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱

سلام ممنون از توجه شما

Amir ۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۳۰

نرم افزار rapid typing خیلی می‌تونی کمک کنه

Arashk Tirdadi ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۴۸

خیلی خیلی جالب بود مدتها بود به این موضوع فکر میکردم البته الان نظرمو تک انگشتی نوشتم

saadizarei ۰۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰

واقعا این اموزش رو نیاز داشتم ممنون از مقاله خوبتون

  • چرا باید تایپ 10 انگشتی را یاد بگیریم؟
  • تایپ 10 انگشتی برای چه کسانی مفید است؟
  • آموزش تایپ 10 انگشتی
  • چه تمرین هایی انجام دهیم تا دستمان سریع‌تر شود؟
  • نتیجه گیری
اشتراک گذاری مقاله در :